Suzuki Samurai - Light offroad

Visa upp dina byggbilder på ditt projekt här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Arken
Rutinerad
Inlägg: 293
Blev medlem: lör jun 30, 2012 23:38
Ort: Åre

Re: Suzuki Samurai - Light offroad

Inlägg av Arken » fre aug 08, 2014 18:47

skogis skrev:hur går det för dig
Bilen står still sedan några månader tillbaka i ca 100 mil från Åre där jag bor nu. Jag kommer sälja bilen då jag inte har tid att skruva med den och behöver skaffa mig en ny bil som jag kan ha för nya äventyr här uppe. Överväger en Cherokee men vi får se vad det blir

Lägger upp en tråd om intressekoll på bilen om någon är intresserad, just nu är den obesiktigad men senast jag körde den gick den felfritt och lika fint som innan jag rullade. Körde Åre-Göteborg 95 mil utan problem senast när jag körde ner den så motor osv funkar som det ska, karossen är lite sne så som targa och motorhuv så jag kan tänka mig att det regnar in lite.

Känns trist att sälja den men jag har inte möjlighet att ha kvar den då jag inte har garage och bor lite i en resväska just nu så jag skulle behöva något som jag kan köra utan att behöva skruva så mycket själv.

Någon kanske har tips på ny 4x4 bil som funkar bra på jämtlandsvägarna?
Suzuki Samurai - mitt nybörjarprojekt

virre
Användare
Inlägg: 30
Blev medlem: tis apr 24, 2007 15:45

Re: Suzuki Samurai - Light offroad

Inlägg av virre » fre aug 08, 2014 19:50

Vågar man så där lite försiktigt föreslå en Niva?
Billig i drift, funkar att pendla i, funkar att köra jämte vägen, trivs utmärkt på grusväg och skit billiga reservdelar om du skulle lägga dig på taket igen :lol:
Kanske inte bäst på något men bra på väldigt mycket.

Arken
Rutinerad
Inlägg: 293
Blev medlem: lör jun 30, 2012 23:38
Ort: Åre

Re: Suzuki Samurai - Light offroad

Inlägg av Arken » fre aug 08, 2014 22:18

virre skrev:Vågar man så där lite försiktigt föreslå en Niva?
Billig i drift, funkar att pendla i, funkar att köra jämte vägen, trivs utmärkt på grusväg och skit billiga reservdelar om du skulle lägga dig på taket igen :lol:
Kanske inte bäst på något men bra på väldigt mycket.
Den vore perfekt men önskar mer plats för alla grejer man vill ha med på äventyr. 4 pers i bilen och packning för vandring, skidåkning, fiske etc etc blir tight i en niva. Och så får den gärna vara någorlunda bekväm att köra längre sträckor i.

Har lärt om mina misstag så någon rullning blir det inte framöver :wink:
Suzuki Samurai - mitt nybörjarprojekt

Wältmeister
4x4xnerd
Inlägg: 8507
Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
Ort: Strängnäs

Re: Suzuki Samurai - Light offroad

Inlägg av Wältmeister » lör aug 09, 2014 8:27

Arken skrev:
virre skrev:Vågar man så där lite försiktigt föreslå en Niva?
Billig i drift, funkar att pendla i, funkar att köra jämte vägen, trivs utmärkt på grusväg och skit billiga reservdelar om du skulle lägga dig på taket igen :lol:
Kanske inte bäst på något men bra på väldigt mycket.
Den vore perfekt men önskar mer plats för alla grejer man vill ha med på äventyr. 4 pers i bilen och packning för vandring, skidåkning, fiske etc etc blir tight i en niva. Och så får den gärna vara någorlunda bekväm att köra längre sträckor i.

Har lärt om mina misstag så någon rullning blir det inte framöver :wink:
TAKRÄCKE!

Betr rullning/Wältning så är det aldrig för sent! :poke:
GÄller bara att vara beredd = sitta bältad i en stol med högt fast nackskydd i en bil med bur/rullningsskydd. :lol:

Vet inte om 55 mil i ett sträck(så när som ett kort uppehåll utanför Jönköping för att träffa Virre) betraktas som längre sträcka. :roll:
Men jag klarade det med en genomsnittsfart på drygt 100 km/t. 8)
Så nog duger Nivan till långfärd också - i alla fall för en skröplig pensionär med höga anspråk på komfort. :smoke:

:tumbup:
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.

skogis
Forumräv
Inlägg: 762
Blev medlem: mån sep 07, 2009 6:56
Ort: alingsås

Re: Suzuki Samurai - Light offroad

Inlägg av skogis » lör aug 09, 2014 8:28

vad skall du ha för den
helst om du kan lev i gbg

Virre21213
Användare
Inlägg: 51
Blev medlem: tor dec 26, 2013 13:00

Re: Suzuki Samurai - Light offroad

Inlägg av Virre21213 » lör aug 09, 2014 17:37

Ja fyra vuxna kan bli tajt, men o andra sidan krävs det rätt rejäl bil för fyra vuxna + allt det du nämnde:-).
Två vuxna och två barn i drygt en vecka med tält funkade prima, iofs med takräcke men det kanske man har ändå för skidor osv som du skulle ha med.
Långkörning är inget större problem, instämmer med Wältis, +30-40mil är lugnt:-)

Arken
Rutinerad
Inlägg: 293
Blev medlem: lör jun 30, 2012 23:38
Ort: Åre

Re: Suzuki Samurai - Light offroad

Inlägg av Arken » sön aug 10, 2014 20:39

skogis skrev:vad skall du ha för den
helst om du kan lev i gbg
Nybörjare som jag är så har jag dålig koll på det men kan undersöka eller om du vill lägga bud. kan leverera hem till dig Johan men oklart när då jag bor i Åre. Får återkomma om info osv
Wältmeister skrev:
Arken skrev:
virre skrev:Vågar man så där lite försiktigt föreslå en Niva?
Billig i drift, funkar att pendla i, funkar att köra jämte vägen, trivs utmärkt på grusväg och skit billiga reservdelar om du skulle lägga dig på taket igen :lol:
Kanske inte bäst på något men bra på väldigt mycket.
Den vore perfekt men önskar mer plats för alla grejer man vill ha med på äventyr. 4 pers i bilen och packning för vandring, skidåkning, fiske etc etc blir tight i en niva. Och så får den gärna vara någorlunda bekväm att köra längre sträckor i.

Har lärt om mina misstag så någon rullning blir det inte framöver :wink:
TAKRÄCKE!

Betr rullning/Wältning så är det aldrig för sent! :poke:
GÄller bara att vara beredd = sitta bältad i en stol med högt fast nackskydd i en bil med bur/rullningsskydd. :lol:

Vet inte om 55 mil i ett sträck(så när som ett kort uppehåll utanför Jönköping för att träffa Virre) betraktas som längre sträcka. :roll:
Men jag klarade det med en genomsnittsfart på drygt 100 km/t. 8)
Så nog duger Nivan till långfärd också - i alla fall för en skröplig pensionär med höga anspråk på komfort. :smoke:

:tumbup:
Takräcke är givet och har en takbox som ska användas till bilen.
Virre21213 skrev:Ja fyra vuxna kan bli tajt, men o andra sidan krävs det rätt rejäl bil för fyra vuxna + allt det du nämnde:-).
Två vuxna och två barn i drygt en vecka med tält funkade prima, iofs med takräcke men det kanske man har ändå för skidor osv som du skulle ha med.
Långkörning är inget större problem, instämmer med Wältis, +30-40mil är lugnt:-)
Jo 4 vuxna blir ju tight oavsett bil nästan men med takbox eller räcke så bore det gå.



Siktar nu mest på cherokee men vet för lite om dem för att veta vad som är rimligt att köpa (vet för lite om bilar överlag förutom min egen suzuki 8) )
Suzuki Samurai - mitt nybörjarprojekt

Skriv svar