hjälp med ett skolprojekt, nya frågor!

Här snackar vi om allt som inte passar in i dom övriga kategorierna

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

bor i skogen
Rutinerad
Inlägg: 479
Blev medlem: tor jun 16, 2011 20:36
Ort: Göteborg

hjälp med ett skolprojekt, nya frågor!

Inlägg av bor i skogen » tis sep 09, 2014 11:23

hej, jag har en kurs i skolan där vi skall designa en bil, huvudsakligen för stadsbruk.

nu fick jag i uppdrag att rikta mig in på småbarns familjen (två vuxna och minst två barn under 10) är själv inte riktigt så gammal att jag har barn så behöver lite hjälp med tips och tankar vad/hur ni använder och vilka förbättringar som borde göras på eran bil (tex måste det få plats med barnvagn etc)
vore även uppskattad om ni kan tänka er att skriva vad det är för bil ni har och om ni bor (i villa eller lgh) med tanke på parkering osv
och kan i tänka er att skaffa en mindre bil om den uppfyller samma krav

vill inte inkräkta på era privatliv, men behöver bara lite mer info om den målgrupp jag har

är väldigt tacksam för hjälp
Senast redigerad av bor i skogen den tor sep 18, 2014 13:25, redigerad totalt 1 gånger.
A Quick fix=a fix=>keep on driving

kör: land rover 110 -83 200tdi td5 axlar
land rover 110 -89 får se vad som blir av
L200 med 4,5tums höjning och 33" (den fule ankungen) - såld

sverker
Rutinerad
Inlägg: 409
Blev medlem: lör okt 08, 2011 19:33
Ort: Solna/Åtvidaberg

Re: hjälp med ett skolprojekt

Inlägg av sverker » tis sep 09, 2014 12:10

Vi är två vuxna och tre barn i familjen med en Chevrolet TransSport som är på gränsen att vara för liten eftersom vi ofta behöver kunna frakta med en rullstol och en permobil också men även utan den aspekten så är utrymme en stor begränsande faktor. Jag skulle inte kunna tänka mig någonting mindre än v70-storlek som familjebil. När barnen var mindre så behövde vi kunna lasta en dubbel + en enkel barnvagn och det blev ganska fullt i dåvarande Ford Scorpio.

Vi bor i lägenhet, när det gäller parkering så behöver man få plats i en normal p-ruta men även en mindre bil tar upp en hel ruta så jag ser ingen fördel där.

killen72
Rutinerad
Inlägg: 464
Blev medlem: tis nov 11, 2008 17:55
Ort: stockholm

Re: hjälp med ett skolprojekt

Inlägg av killen72 » tis sep 09, 2014 16:39

det ska finnas enkla underhålande saker för barn (film,data,tv,musik,radio,egna kanaler
samt hörlurar med egen volymkontroll
det ska vara enkelt att sätta in barn å spänna fast dom . så skjutdörrar skulle va bra för ett
stort dörrhål
samt att man slipper risken att slå i andra bilar.
förvaring för div, saker
samt ett bra lastutrymme
sen det vanliga en kille vill ha

brt666
Forumräv
Inlägg: 510
Blev medlem: ons mar 09, 2011 11:51
Ort: Uppsala

Re: hjälp med ett skolprojekt

Inlägg av brt666 » tis sep 09, 2014 17:03

Oöm inredning a lá engelsk taxibil för enkel rengöring då ungarna skiter/spyr/pissar och grisar ned med glass/godis/tuggummi/läsk/snorkråkor.
Plåten skall vara tillräckligt tjock och lacken tillräckligt hård för att tåla en straffspark med fotboll i sidorna, en full läskback med grus under på huven och en halvblind kärring som kör in i träd/garagesidor/cyklar/övriga trafikanter.
Glaset i rutorna skall klara att användas som komprimeringsyta då bilen är överfull och allt mög ändå skall in samt barnsparkar/bollar/stenskott/fåglar/snöskyfflar
Fälgarna skall automatiskt kunna byta mellan sommar och vinterdäck så man slipper ryggskott vår och höst, alternativt arg kärring som kör oftare än vanligt i diket.
Okrossbar, totalt ljudisolerad barriär mellan fram och baksäte för att slippa kroniskt tjat om kisspaus/godis/sträcka kvar till mål.
Option på okrossbar, totalt ljudisolerad barriär mellan framsätena för att slippa kroniskt tjat om färdväg/hastighetsgränsefterlevnad/allmänna glåpord och kommentarer.
Förstärkt front som skyddar kylare/plastkrafs mot katter/hundar/rävar/harar/rådjur/sprängda lastbilsdäck
Chevrolet Suburban 6,2D 4WD K10 -74 Hydractive 3
Yamaha DT50MX -?

BroncoXLT
Forumräv
Inlägg: 541
Blev medlem: sön maj 01, 2011 22:22
Ort: Sthlm

Re: hjälp med ett skolprojekt

Inlägg av BroncoXLT » tis sep 09, 2014 17:11

har gått igenom några bilar med ungarna och det man behöver är lastutrymme. småbarn kräver barnvagn, så plats för barnvagn och matkassarna samtidigt är ett krav.
gärna skjutdörrar så det man får en stor öppning att komma in i bilen utan att behöva slå upp dörren i bilen bredvid.
inte för stötigt chassie med lågprofildäck.
underhållning för barn kan vara bra för långresor.
kanske rullgardiner för solskydd i bakdörrar.
bränslesnål men inte tråkig.
mugghållare och förvaringsutrymmen samt 12V uttag bak.
gärna skinnsäten så man lätt kan rengöra. ungar kladdar nått ofantligt, pinkar ner sig eller kräks.

typ chrysler voyager fast snålare.
Chevy Suburban LT -99.
Jeep Cherokee ltd -97.
Toyta Starlet Tic -82.
Ford Sierra 2.2i -88.
BMW 2002 Tic -73.
Chevy Impala SS -95 (r.i.p.)
Ford Bronco XLT 33" -89 (r.i.p.)
Opel Corsa 2.0i -90. (r.i.p.)

RedNek
Rutinerad
Inlägg: 373
Blev medlem: tor maj 01, 2014 8:58
Ort: Utanför Umeå

Re: hjälp med ett skolprojekt

Inlägg av RedNek » tis sep 09, 2014 18:01

Håller med om det andra sagt. Vill komma med dessa tillägg:

Hög frigång under bilen så man kan köra upp på trottoarkanten exempelvis.
Vanligt förekommande däck för att det ska bli billigare att byta däck. Inga 17 tummare med lågprofildäck som knappt går att få tag på alltså.
Dropplister, så man kan sätta vanligt takräcke OCH återanvända det på nästa bil (som också har dropplister).
Dragkula skall vara standard på bilar!
Extraljus.
Smarta fack i bilen att förvara allt möjligt i.
AC - Absolut måstegrej.
Stort lastutrymme med låg lasthöjd och med möjlighet att täcka över vad man har där.
Nånting att låsa fast handlingspåsarna med så de inte tippar.
ABS bromsar.
Budgetutrustad gällande stereo, fickparkeringsautomatik, infällbara och autoavbländade speglar, gps, farthållare, el handbroms, däcktrycksvarninssystem, vattentemp & oljetempmätare (räcker med varningslampor) & avancerad hjulupphängning som inte går att laga själv, etc. För att jag vill bara betala för det jag kommer att använda. Alltså enklare varianter på lyxutrustningen.

Funktion kommer före design, så att säga. Man vill bara ta sig mellan A & B. Är du med på tanken?

Kör min familj (båda barnen snart vuxna iofs) i en Peugeot 407, bor i villa utanför stan.
- To Live Beyond Requirements -

Projektbilen: Suzuki Vitara
Mc: Yamaha XT 600 -93´
Veterantraktorerna: Volvo T31 med V8, Volvo T25
Bolinder Munktell 35 & Volvo BM 55 med grävaggregat
Brukstraktorn: Volvo BM 2200
Svennebilen: Skoda Fabia

olle67
Veteran
Inlägg: 2233
Blev medlem: lör mar 31, 2012 11:37
Ort: Outside Jötebårg

Re: hjälp med ett skolprojekt

Inlägg av olle67 » ons sep 10, 2014 15:48

Ni tänker på mkt,MEN....krockzoner,kolla toyotas små bilar där de sitter småbarn i baksättet,de c,a 10cm till bakluckan,de räcker o få en moppe i arslet så e den i baksätet,att ens folk kör omkring små barn i såna bilar,de inget ja begriper.....
Tack till vägverket för alla dåliga vägar.

bor i skogen
Rutinerad
Inlägg: 479
Blev medlem: tor jun 16, 2011 20:36
Ort: Göteborg

Re: hjälp med ett skolprojekt

Inlägg av bor i skogen » sön sep 14, 2014 0:42

tackar för alla svar och input, ga en del förståelse och bra resonemang

tyvärr blir det ingen jättebil eftersom kraven för den maximala storleken är 4,5x1,7x1,7 vilket inte kunde ändras på, men har lite ideer om olika lösnigar.

resultatet kan visas upp om intresse finns men det kommer bli först efter att betyget är registrerat.
A Quick fix=a fix=>keep on driving

kör: land rover 110 -83 200tdi td5 axlar
land rover 110 -89 får se vad som blir av
L200 med 4,5tums höjning och 33" (den fule ankungen) - såld

bor i skogen
Rutinerad
Inlägg: 479
Blev medlem: tor jun 16, 2011 20:36
Ort: Göteborg

Re: hjälp med ett skolprojekt

Inlägg av bor i skogen » tor sep 18, 2014 13:24

nu kommer lite nya frågor som handlar om trender för exteriören

som jag tidigare nämnt ska det designas en bil som allmänheten skulle vilja ha, vilket betyder att jag måste kunna styrka att folk gillar de former jag har valt.

vilka biltrender (typ mindre bakrutor) tycker ni är bra /dåliga?
vad tycker ni att en bil ska ha (nu pratar vi kombi bilar) typ breda hjulhus, sportiga linjer?
vilka proportioner är snygga? alltså höjden i förhållande till bredden t.ex.

eller allmänt något som man kanske inte tänker på
A Quick fix=a fix=>keep on driving

kör: land rover 110 -83 200tdi td5 axlar
land rover 110 -89 får se vad som blir av
L200 med 4,5tums höjning och 33" (den fule ankungen) - såld

volvorobban86
Veteran
Inlägg: 2039
Blev medlem: tis maj 24, 2011 8:45
Ort: dannike (borås)

Re: hjälp med ett skolprojekt, nya frågor!

Inlägg av volvorobban86 » fre sep 19, 2014 1:08

En sak som stör mig i nyare bilar är dom abnormt stora A-stolparna. Tex v50. Finner att sikten blir begränsad.
Nås på 0708-691945.

Team oflyt: Robban och Max
Challangebil: byggs i skuggan... men b20 och mekanisk vinch.... tråd kommer
Niva från 81. Weber fögge och 31-10,5-15 bogger kopior
Nissan patrol lwb -90 med 33 12,5-15 stt
Ford ala hillbilly f150

olle67
Veteran
Inlägg: 2233
Blev medlem: lör mar 31, 2012 11:37
Ort: Outside Jötebårg

Re: hjälp med ett skolprojekt, nya frågor!

Inlägg av olle67 » fre sep 19, 2014 9:30

Som Robban säger,men även att dom ska va så jäk-la lågbyggda,e man 2m meter så e de ett helsicke o kliva ur skiten....
Tack till vägverket för alla dåliga vägar.

Skriv svar