Stora problem med Ford Explorer 4.0 2001

Jeep, Dodge, Cheva, Ford m.fl

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Urwaldjaeger
Nybörjare
Inlägg: 3
Blev medlem: tor sep 11, 2014 17:14

Stora problem med Ford Explorer 4.0 2001

Inlägg av Urwaldjaeger » tor sep 11, 2014 17:36

Hej 4x4sweden.se
Jag äger en Ford Explorer 4.0 Limited 2001 sedan ett antal år och har kört den ca 20 000 mil.
Bilen har gått bra och pålitligt som dessa brukar kunna göra fram tills för ca 1,5 år sedan.
Jag hade då problem med driftstörningar som kom då och då, blixtsnabbt vid normal landsvägskörning.
Dessa kom vid våt väderlek eller snöigt väder men förorsakade aldrig helt stopp eller större problem.
Jag tejpade fronten på luftinsuget och detta upphörde då. (Stift och kablar var bytta innan detta problem uppstod samt kedjesträckning).
Senare märkte jag att motortempen var lägre än normalt och i vintras tändes motorlampan för första gången. Vid check visade det sig vara de vanliga felkoderna P0171 och P0174 för problem med luftblandning på båda bankarna. Min Fordverkstad (vilken dock saknar direkt USA-truckkompetens) bytte ut till en ny MAF jag köpt direkt från USA och då lampan tändes igen vid körning byttes även packningarna till insuget. Efter detta gick bilen rejält mycket (MYCKET) sämre och var okörbar med varm motor. Bensintrycket konstaterades vara för lågt och ett nytt bensinpumps-kit med givare sattes in.
Allt utan större effekt. (Bensintrycket dock nu ok).
Insuget revs igen och packningar och alla vakumanslutningar kollades upp.
Inga läckor enligt verkstaden efter detta.
Men bilen bilen går fortfarande kass och håller sig knappt igång på tomgång samt lägger av
helt då motorn blivit varm.
Allt enligt regelboken vid tjuvluft och dessa felkoder är alltså genomfört med råge!
Verkstan säger att nu måste felet sökas någon annan stans och ska kolla vevaxelgivaren
men längre än så har vi inte kommit.
Jag behöver nu hjälp från eventuella Explorerägare som varit med om något liknande!!!!
Vad tusan kan det vara för fel??

sebringZ28
Beroende
Inlägg: 1019
Blev medlem: ons sep 05, 2012 21:07
Ort: Linköping

Re: Stora problem med Ford Explorer 4.0 2001

Inlägg av sebringZ28 » tor sep 11, 2014 17:48

Kan inte dessa fordar alls men har någon mätt resistansen i spridarna eller kollat om dom läcker?

Magnus
97 Z28 M6 12,70s 109mph
94 K3500 454/4L80
70 Firebird project

"I think its better to do right, even if we suffer in so doing, than to incur the reproach of our consciences and posterity" Robert E Lee

Urwaldjaeger
Nybörjare
Inlägg: 3
Blev medlem: tor sep 11, 2014 17:14

Re: Stora problem med Ford Explorer 4.0 2001

Inlägg av Urwaldjaeger » tor sep 11, 2014 17:57

Detta har nämnts av verkstaden men jag tror inte att det är kollat ännu.

Strömmen
Beroende
Inlägg: 1131
Blev medlem: ons jul 05, 2006 22:23
Ort: Hölö

Re: Stora problem med Ford Explorer 4.0 2001

Inlägg av Strömmen » fre sep 12, 2014 21:35

Hur är det med motortempen nu då?kan den gå med för fet blandning? låter så om den funkar kall.
Mvh anders

Urwaldjaeger
Nybörjare
Inlägg: 3
Blev medlem: tor sep 11, 2014 17:14

Re: Stora problem med Ford Explorer 4.0 2001

Inlägg av Urwaldjaeger » fre sep 12, 2014 23:37

Tempen är fortfarande för låg enligt mätaren.

sverker
Rutinerad
Inlägg: 409
Blev medlem: lör okt 08, 2011 19:33
Ort: Solna/Åtvidaberg

Re: Stora problem med Ford Explorer 4.0 2001

Inlägg av sverker » lör sep 13, 2014 1:59

Man skulle kunna misstänka tempgivaren. Låt motorn värma upp till drifttemperatur och mät sedan med en ir-termometer t.ex. på termostathuset för att se om det stämmer med vad tempmätaren visar.

Strömmen
Beroende
Inlägg: 1131
Blev medlem: ons jul 05, 2006 22:23
Ort: Hölö

Re: Stora problem med Ford Explorer 4.0 2001

Inlägg av Strömmen » lör sep 13, 2014 14:59

Urwaldjaeger skrev:Tempen är fortfarande för låg enligt mätaren.
Har verkstaden kollat upp det.
Låter som en trolig orsak för att få problem med luftblandningen.
Mvh anders

Skriv svar