Ga Järnvägen Gotland

Här snackar vi om allt som inte passar in i dom övriga kategorierna

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

etelhem
Användare
Inlägg: 13
Blev medlem: ons sep 10, 2014 1:03
Ort: Gotland

Ga Järnvägen Gotland

Inlägg av etelhem » sön sep 21, 2014 2:06

Tjena!

Är en total nybörjare som förälskade mig i en gammal sj413 och nu räknar pengar till delar bit för bit.
Iallafall. Blev igår kväll stoppad för en andedräktskontroll och polismannen sa att bilen var läcker och vi kom att diskutera en gammal banvall som ligger över ön och enligt honom var det bara att köra, den var idag att räkna som allmän väg och är riktigt ruffig bitvis och rolig på alla sätt och vis.

Men, kan det verkligen vara att räkna som allmän väg? Järnvägen i sig (gissar jag) var statlig men då verksamheten lades ner i början på sextiotalet så kanske marken tillgodoräknades bönderna i trakten?
Och om det är allmän väg så borde väl staten vara underhållsskyldiga?

Man kan ju börja undra när man ser hur vägarna sköts här vintertid. Men det här blir en bra vinter har jag en känsla av :D

AlterEgo
Forumräv
Inlägg: 594
Blev medlem: mån jul 18, 2011 10:51
Ort: Mitten av Skåne

Re: Ga Järnvägen Gotland

Inlägg av AlterEgo » sön sep 21, 2014 6:12

Om du kan hitta den på kartan som nämns i den här tråden kan du reda ut om den är allmän eller inte.

viewtopic.php?f=9&t=51477" onclick="window.open(this.href);return false;

Jag kommer inte åt kartan just nu, men det kan ju vara tillfälligt...
Jag är inte bara fet, jag är dryg också.

Mathias T
4x4xnerd
Inlägg: 6345
Blev medlem: fre feb 24, 2006 20:53
Ort: Nol

Re: Ga Järnvägen Gotland

Inlägg av Mathias T » sön sep 21, 2014 9:31

Vill minnas att vi körde på den med gotlands terränggäng på den tiden det var jeepträff på ön,det var nån enklatre "kulturtur" som gick till div sevärdheter på dåliga vägar
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"

etelhem
Användare
Inlägg: 13
Blev medlem: ons sep 10, 2014 1:03
Ort: Gotland

Re: Ga Järnvägen Gotland

Inlägg av etelhem » mån sep 22, 2014 1:12

Iallafall på kartan jag får upp så finns där inga vägar alls på gotland? Men det här med internettet är inte riktigt min starka sida :wink: Jag har hört från tredje och fjärde part att det är gråzon där det inte har blivit planlagt område och att de visst underhålls iallafall bitvis under sommarhalvåret.

Låter trevligt det där att åka runt och kolla på grejer. Det är fint här och jag har själv precis börjat upptäcka en massa ställen tack vara TB-inköpet :) Och då har jag bott här hela livet!

sverker
Rutinerad
Inlägg: 409
Blev medlem: lör okt 08, 2011 19:33
Ort: Solna/Åtvidaberg

Re: Ga Järnvägen Gotland

Inlägg av sverker » mån sep 22, 2014 21:23

Titta på http://www.historiskt.nu/kartor/a01sv_got.html" onclick="window.open(this.href);return false; och klicka på de olika bandelarna så kan du få fram mer detaljerade kartor om var de gick, sedan brukar det gå att hitta de gamla banvallarna med Google maps och Eniro's flygbilder.

Skriv svar