Cheva 6,5td knackar, sotar, orkeslös. NU MED FILM 29/9

Jeep, Dodge, Cheva, Ford m.fl

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

dannedrdlimited
Användare
Inlägg: 38
Blev medlem: ons maj 07, 2014 7:46

Re: Cheva 6,5td knackar, sotar, orkeslös. NU MED FILM 29/9

Inlägg av dannedrdlimited » mån sep 29, 2014 20:13

Mathias T skrev:Låter som om timingen blir väldigt tidig helt plötsligt,undrar hur mycket elektroniken kan ändra den?
Har ju bytt pump och ju mer jag testar den så känns de som att de inte blev så stor skillnad som jag trodde först utan den är ungefär som förut med gammla pumpen..
Den går bra de första 2-3 kilometrarna innan den börjar bli varm!
Ska jag testa vrida pumpen åt nått håll och isf vilket eller vad föreslår du? Ett program känns som det kan vara värt att införskaffa med kabel snart!
Chevrolet cheyenne 2500 6,5td 1995
Chevrolet silverado 1500 6,5td 1997

DieselLinus
Hemmastadd
Inlägg: 126
Blev medlem: lör apr 27, 2013 19:31
Ort: Bettna

Re: Cheva 6,5td knackar, sotar, orkeslös. NU MED FILM 29/9

Inlägg av DieselLinus » mån sep 29, 2014 20:15

Som sagt så tror jag också på att timingen ändras. Han spikar ju, absolut inget lagerknack vad jag kan höra.
Cheva silverado K1500 6,5Td -95
Cheva G20 Roadstar -89
Mb 220d -75
Mb 300d stt-turbo lang -79
Mb 307d biltransport -82
Volvo N84 A-traktor med Hiab 550
Volvo starke Epa med hiabkran -59
Volvo starke A-traktor med hiabkran -62
+en hög med grållar...

dannedrdlimited
Användare
Inlägg: 38
Blev medlem: ons maj 07, 2014 7:46

Re: Cheva 6,5td knackar, sotar, orkeslös. NU MED FILM 29/9

Inlägg av dannedrdlimited » mån sep 29, 2014 20:38

DieselLinus skrev:Som sagt så tror jag också på att timingen ändras. Han spikar ju, absolut inget lagerknack vad jag kan höra.
Min första tanke var ju att en spridare droppade och medförde att den spikade men dom är ju bytta, likaså ip pumpen och en annan fsd är testad.
Vad är det som ändrar timingen?
Om det vore ett lager skulle han ju knacka hela tiden och oavsett om man hade växel i eller inte..
Chevrolet cheyenne 2500 6,5td 1995
Chevrolet silverado 1500 6,5td 1997

dannedrdlimited
Användare
Inlägg: 38
Blev medlem: ons maj 07, 2014 7:46

Re: Cheva 6,5td knackar, sotar, orkeslös. NU MED FILM 29/9

Inlägg av dannedrdlimited » ons okt 01, 2014 19:01

Verkar som jag börjar få ordning på problemet nu äntligen :D

Jag vet däremot inte riktigt vad det var jag gjorde som löste problemet då ja skruvade lite överallt innan jag testade den...
Gått igenom de mesta av kabelstammarna i motorrummet, nollat felkoder, pillat lite med vaccumpumpen, rensat avgaset så nu sitter 5" rakt hela vägen, bytt slangar från filterhållaren till insprutningspumpen osv.. Testat den nån mil ikväll och den har inte haft tendens att knacka än, känns som en ny bil med 100 nyvunna hästar!

Får upp dessa felkoder nu om ja blinkar fram: 29,33 o 41.
Vilken box styr när glödreläet ska slå till? Glödningen har nämligen inte funkat sen pumpbytet så kopplade en tryckknapp direkt till glödreläet som snabb lösning.
Vindrutetorkarna och cupéfläkten funkar inte heller upptäckte jag idag - kan de hänga ihop med glödproblemet via nån box eller säkring?
Chevrolet cheyenne 2500 6,5td 1995
Chevrolet silverado 1500 6,5td 1997

henke_99
4x4xnerd
Inlägg: 8407
Blev medlem: sön jun 29, 2008 13:20
Ort: Ulricehamn

Re: Cheva 6,5td knackar, sotar, orkeslös. NU MED FILM 29/9

Inlägg av henke_99 » ons okt 01, 2014 19:34

Har man bytt pump måste man ovillkorligen ställa tändningen med dator inkopplad.

Elfel med bl.a glödningen kan bero på att du missat två små jordkablar som sitter i filterhållarens ena skruv mot insuget. Glömde dom på min o det gav en massa såna fel.
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.

GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.

Opel Kadett GSI 16v -89.

Fullsize Offroaders

dannedrdlimited
Användare
Inlägg: 38
Blev medlem: ons maj 07, 2014 7:46

Re: Cheva 6,5td knackar, sotar, orkeslös. NU MED FILM 29/9

Inlägg av dannedrdlimited » ons okt 01, 2014 20:33

henke_99 skrev:Har man bytt pump måste man ovillkorligen ställa tändningen med dator inkopplad.

Elfel med bl.a glödningen kan bero på att du missat två små jordkablar som sitter i filterhållarens ena skruv mot insuget. Glömde dom på min o det gav en massa såna fel.

Program och kabel är påväg från enghs motor så timingen ska ställas!

Okej tack för svar, nu när du säger det så glömde jag nog dom med..
Chevrolet cheyenne 2500 6,5td 1995
Chevrolet silverado 1500 6,5td 1997

dannedrdlimited
Användare
Inlägg: 38
Blev medlem: ons maj 07, 2014 7:46

Re: Cheva 6,5td knackar, sotar, orkeslös. NU MED FILM 29/9

Inlägg av dannedrdlimited » ons okt 08, 2014 15:18

Om jag får -2,02 på tdco värdet vilket håll ska ja då vrida pumpen?

Testade även ställa ner tomgången till 600rpm då den låg på 700 och det funkar fint ända tills ja byter sida i programmet, då hoppar den tillbaka till 700rpm igen?
Chevrolet cheyenne 2500 6,5td 1995
Chevrolet silverado 1500 6,5td 1997

henke_99
4x4xnerd
Inlägg: 8407
Blev medlem: sön jun 29, 2008 13:20
Ort: Ulricehamn

Re: Cheva 6,5td knackar, sotar, orkeslös. NU MED FILM 29/9

Inlägg av henke_99 » ons okt 08, 2014 19:58

Står den på minus ska du vrida den mot passagerarsidan. Engh rekommenderade mig att den ska stå på -1.94. Motorn måste vara minst 80 (har jag för mig, smidigast är att varmköra ordentligt) grader innan man gör tändinställningen.

Dom flesta funktioner i programmet är temporära inställningar för felsökning, återgår till den ursprungliga inställningen när man byter skärm eller stänger programmet. (dom "riktiga" inställningarna är fast programmerade i datorns chip)

Tomgången på min bil ligger på 600 rpm, den går förmodligen ner på din när du får tändningen ställd korrekt.
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.

GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.

Opel Kadett GSI 16v -89.

Fullsize Offroaders

hunn
Nybörjare
Inlägg: 5
Blev medlem: fre maj 18, 2012 21:38

Re: Cheva 6,5td knackar, sotar, orkeslös. NU MED FILM 29/9

Inlägg av hunn » tis nov 04, 2014 21:56

skaffa en klocka för att kolla bränsletrycket till insprutnings pumpen. den monterar du med en T-koppling temporärt vid slang anslutningen till pumpen. du ska ha minst 6psi där! helst nära 9psi för att få så exakt tändning som möjligt. har du för lågt tryck så plocka bort slangen från pumpen oh ta en 4mm insex i nipplen och vrid 3/4 varv medurs och testa igen, är det oförändrat så byt lyftpumpen för då är den på väg att ge sig!

denna sida innehåller massor med bra info om 6,5erna http://65lturbodiesel.blogspot.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

lycka till //David
Funkar det så riv isär och kolla varför!!

dannedrdlimited
Användare
Inlägg: 38
Blev medlem: ons maj 07, 2014 7:46

Re: Cheva 6,5td knackar, sotar, orkeslös. NU MED FILM 29/9

Inlägg av dannedrdlimited » sön nov 16, 2014 20:28

Har vridit pumpen mot passagerarsidan 3 gånger nu - ca 1mm varje gång och får fortfarande -2,02 när jag gör en learn i programmet.
Nu sista gången får jag upp kod 88 hela tiden också och den dyker upp direkt igen även om jag rensar felkoderna. Kod 88 = TDC Offset Error
Ska jag testa o vrida pumpen mer åt passagerarsidan och hoppas på att koden försvinner och att värdet landar på -1,94?
Chevrolet cheyenne 2500 6,5td 1995
Chevrolet silverado 1500 6,5td 1997

hunn
Nybörjare
Inlägg: 5
Blev medlem: fre maj 18, 2012 21:38

Re: Cheva 6,5td knackar, sotar, orkeslös. NU MED FILM 29/9

Inlägg av hunn » sön nov 16, 2014 20:47

du bör vrida mot passagerarsidan då du ökar minus värdet av att vrida mot förarsidan. felkoden är att pumpen är utanför korigerbart område, allt står i läken jag la upp i föregående inläg. lycka till
Funkar det så riv isär och kolla varför!!

hunn
Nybörjare
Inlägg: 5
Blev medlem: fre maj 18, 2012 21:38

Re: Cheva 6,5td knackar, sotar, orkeslös. NU MED FILM 29/9

Inlägg av hunn » sön nov 16, 2014 20:57

a) Warm up the engine over 170F, and with the scanner verify there are no DTCs.
If you have a DTC88 for timing/TDCO, clear it before running the “TDCO Learn”.
If you have other DTCs, such as DTC 17, 18, 19 for the OS or CPS you need to resolve them first.
b) While at normal idle, the lowest idle you have available, nearest to 600rpm, command the “Time Set” to “On” and observe the actual timing value.
The value should be approximately 3.5° degrees, while the desired timing is at 0°.
The value may jump around a lot, but you want an average value of 3.5° to 3.8°.
Command the “Time Set” to “Off” after about 20 seconds.
I have found that mine will sometimes go lower after performing the TDCO Learn, so if it’s a little high continue anyway.
The value you see is your “base timing”, where the IP Stepper Motor has incremented as low as possible.
c) Record the current TDCO value, and then command the “TDCO Learn” to “On” and observe the TDCO value.
This will time out after about 25 seconds, or you can command the “TDCO Learn” to “Off” and it should store the value on the screen at the time.
Occasionally the value may continue to bounce around after commanding it off, and time out later.
You can run the TDCO Learn again if it moved to an undesired value.
Compare to the previous value you recorded to see if your IP was properly timed before.
I prefer the TDCO value to be between -0.75 and -1.5. If you are getting -2.02 or +2.02 that is just the limit the scanner displays,
will set a DTC88, and you could be quite far out of tolerance.
The “Time Set” should give you an idea of how far out you are, if you run it again.
A “Time Set” base timing value over 4° will go to -2.02 and any value under about 2.5° will result in a +2.02.
If the base timing value is just over 4°,
and you are aiming for a TDCO value of -1.94 or thereabouts you can run the “TDCO Learn” again and hold the fuel pedal at 1000-2000rpm.
This can get you from -2.02, down to -1.85 or -1.94 for you to command the TDCO Learn “Off”.
OBD2 trucks can set the TDCO down to -2.5, likely because those trucks also set high idle when
page3image29672 page3image29840
learning the TDCO and OBD1 trucks do not.
Increasing RPM also increases IP transfer pressure which affects the advance piston,
working against the stepper motor, which attempts to retard timing as much as possible.
OBD2 TDCO tables may be offset to compensate for the difference in IP position.
d) Up to now you’ve just verified if your timing was set properly in the past.
To modify the TDCO value you need to physically turn the IP.
Always shut the engine off prior to loosening the IP nut(s).
To get a less negative value the IP needs to turn towards the passenger side; more negative turn towards the driver side.
With the engine off, scribe a line on the timing cover where the IP is currently set, then loosen the IP nuts with the 12-point,
15mm half-moon wrench.
The lower nuts are difficult to get to and have limited space to turn a wrench.
It takes some finesse to get the wrench on the nuts, which you’ll have to do 2 or 3 times to get the nut loose enough.
On the passenger side you may need to unclip the turbo oil supply hose from the coolant crossover.
Once you get it figured out and done once it gets much simpler.
To turn and hold the IP you can use the large oil filter pliers, or a tool you fashion.
The IP will provide resistance to turning so you will have to hold it while you tighten the top IP nut.
Each millimeter you turn the IP will change the TDCO value by about 0.7.
Leave the bottom two nuts loose while you check the TDCO value by repeating steps (a) to (c).
Repeat step (d) with just the top nut until you achieve the desired TDCO value.
e) Once you achieve the desired TDCO value then shut the engine off and tighten the lower two IP nuts.
Once all IP nuts are tight, I recommend running steps (a) to (c) one more time to verify the IP did not move while tightening the lower nuts, it happens.
The snapshot below from GMTDScan Tech is a typical example of how the IP could be way too “advanced” towards the driver side,
so much so that the “base timing” seen in Time Set is 9.3°.
It is supposed to be 3.5°, but the PCM has an old stored TDCO value of -0.88 that is within tolerance.
When I actually run the TDCO Learn it will set DTC88 and TDCO value will show -2.02.
The same concept could happen in a way too “retarded” manner.
This would not set any other DTC and could never be noticed without the Time Set or TDCO Learn if the desired timing at idle is over 9.3°.
The stepper motor DTC34 for timing is not set until there is more than 5° difference between desired and measured timing.
There are some stock programs with as low as 4.5° timing where this situation could be seen just by looking at the scanner, but would still not set a code.
If you do have a 4.5° idle timing PCM program this error would probably make the truck much faster off the line,
since idle timing between 8° and 11° is a lot more responsive.
However, this is not good for general reliability and efficiency.
It could be a free performance upgrade for some, but idle timing that advanced is not good with a functional EGR valve.
page4image27216

hoppas det här hjälper //mvh david
Funkar det så riv isär och kolla varför!!

Rössvik
Veteran
Inlägg: 2201
Blev medlem: tis aug 16, 2011 18:19
Ort: habo

Re: Cheva 6,5td knackar, sotar, orkeslös. NU MED FILM 29/9

Inlägg av Rössvik » tis nov 18, 2014 12:41

och ett tipps åk inte runt o kör med bilen mer än absolut nödvändigt innan du fått pumpen ställd rätt enligt datorn....
lift your truck fat chicks can´t jump!

dannedrdlimited
Användare
Inlägg: 38
Blev medlem: ons maj 07, 2014 7:46

Re: Cheva 6,5td knackar, sotar, orkeslös. NU MED FILM 29/9

Inlägg av dannedrdlimited » tis nov 25, 2014 11:32

Tack hunn för bra info!

Den är nu ställd till -1,4 så det ska väll funka..
Chevrolet cheyenne 2500 6,5td 1995
Chevrolet silverado 1500 6,5td 1997

dannedrdlimited
Användare
Inlägg: 38
Blev medlem: ons maj 07, 2014 7:46

Re: Cheva 6,5td knackar, sotar, orkeslös. NU MED FILM 29/9

Inlägg av dannedrdlimited » tor dec 11, 2014 9:23

Ska man sikta på o försöka få till -1,94 eller är det marginell skillnad mot -1,4?
Blinkersreläet gav även upp och tickar hela tiden även när man inte blinkar så är det någon som vet vart det sitter och var man får tag i ett nytt?

Annars har jag nu bytt huvudbromscylindern och håller på och byter bromsrör sen blir det besiktning och efter det avgasbygge!
Chevrolet cheyenne 2500 6,5td 1995
Chevrolet silverado 1500 6,5td 1997

Skriv svar