Modifiera insug
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Modifiera insug
Är det någon som gett sig på att modifiera insuget på 5.2 eller 5.9 L motorerna?
Hittade lite om detta på några amerikanska sidor men undrar som sagt om någon här har erfarenhet?
Hittade lite om detta på några amerikanska sidor men undrar som sagt om någon här har erfarenhet?
Re: Modifiera insug
Modifiera?
som i att slipa det invändigt eller vad tänkte han på.
som i att slipa det invändigt eller vad tänkte han på.
Re: Modifiera insug
Jag har hittat en massa på amerikanska forum där dom kapat och portat kanalerna och tagit bort plattan som delar insuget i 2 sektioner, samt att någon även gjort om så plenumkammaren blivit mindre...
Undrar hur det fungerar? om det blir bättre effekt eller om det är bortkastad tid?
Undrar hur det fungerar? om det blir bättre effekt eller om det är bortkastad tid?
Re: Modifiera insug
Enklare o jaga fram ett kegger insug från från 99-01 dodge ram vet inte vilka jeeps årsmodeller men det nyare insuget är redan moddat på det viset från fabrik
Men vill du ett insug som fungerar så kolla på hughes verka ge bra med vrid och hp till samma eller något mindre soppa åtgång.
FI airgap heter det made by edelbrock
Men vill du ett insug som fungerar så kolla på hughes verka ge bra med vrid och hp till samma eller något mindre soppa åtgång.
FI airgap heter det made by edelbrock
Don't be fooled by imitations...Get Real, Get Mopar!!!
Re: Modifiera insug
Jo jag vet att det finns att köpa men om man nu är "sneky pet"?
Re: Modifiera insug
Kanske blir bra kanske inte.
Har änte sett några siffror från ett moddat kegger så det är svårt att säga
Det enda jag sett siffror på är hughes och mopar performance med flera insugen
Så jag skulle nog inte lägga energin på jobbet att modda
Om du inte har en rasig plenum packning då måste ju insug ut iaf så då kanske det är värt mödan
Jag och en polare hade varsin 1500 pu med 5,2 i hans det gamla delade insuget och i min de öppna nyare och var då ingen märkbar skillnad
Min gick billigare men kan finnas 100 andra orsaker till det
Har änte sett några siffror från ett moddat kegger så det är svårt att säga
Det enda jag sett siffror på är hughes och mopar performance med flera insugen
Så jag skulle nog inte lägga energin på jobbet att modda
Om du inte har en rasig plenum packning då måste ju insug ut iaf så då kanske det är värt mödan
Jag och en polare hade varsin 1500 pu med 5,2 i hans det gamla delade insuget och i min de öppna nyare och var då ingen märkbar skillnad
Min gick billigare men kan finnas 100 andra orsaker till det
Don't be fooled by imitations...Get Real, Get Mopar!!!
Re: Modifiera insug
Okay.. Men nu har ju jag rivit min motor för topplocksrenovering/byte och givetvis byte av plenumpackningen och där har jag fixat en 8mm aluminiumplåt i stället så en eventuell modifiering är inget jobbigt för mig, jag ville bara ha lite feedback......
Re: Modifiera insug
Aah på så vis
Då skulle jag nog testat när allt liks är isär, någon fördel lär de ju ha eftersom de nyare insugen ser ut så, men knappast märkbart
Men fram med kapen och såga lite
Då skulle jag nog testat när allt liks är isär, någon fördel lär de ju ha eftersom de nyare insugen ser ut så, men knappast märkbart
Men fram med kapen och såga lite
Don't be fooled by imitations...Get Real, Get Mopar!!!
Re: Modifiera insug
Å glöm inte bilder!!! =)
Re: Modifiera insug
Jag är ju nyfiken för en del har ju även svetsat i plåtar eller gjutit med någon form av plast för att göra plenumet lite mindre. vet ju inte om det har någon betydelse när soppan inte är med där??
Re: Modifiera insug
I en tbi ex med bränsle luft blandningen i insuget vill man ju röra om den så blandningen blir jämn och därmed effektiv.
I en ren insprutare vill man att den ska ha tillgång till mkt syre så att göra det svårare att andas tror jag inte på. Nu ska de ju såklart vara anpassat till varandra.
Ex jättestora insugsventiler gör ingen nytta om man inte hinner få bort avgaser osv osv
Modda insuget och putsa throttelbodyn så den andas lättare tror jag passar det du vill testa
I en ren insprutare vill man att den ska ha tillgång till mkt syre så att göra det svårare att andas tror jag inte på. Nu ska de ju såklart vara anpassat till varandra.
Ex jättestora insugsventiler gör ingen nytta om man inte hinner få bort avgaser osv osv
Modda insuget och putsa throttelbodyn så den andas lättare tror jag passar det du vill testa
Don't be fooled by imitations...Get Real, Get Mopar!!!