Varvstopp 300GD?
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Varvstopp 300GD?
Besiktigade min 300GD idag och det fick förstås som väntat, förutom på en punkt.
Gubben menade att den varvade för mycket så han inte kunde göra avgastest.
anmärkningen lyder ordagrant :
avgasmätning inte utförd - avregleringsvarvtal felaktigt.
Jag vet ingenting om dieselpumpar men kan det vara där som den tidigare ägaren pillat nåt?
Vad bör en sådan här varva? (det är STT-turbo på den) känns som att besiktningsgubben drog den ungefär dubbelt så långt som jag nånsin gjort. (lät rätt härligt och bolmade fint )
Kan någon svara på om detta är nåt som jag kan åtgärda själv (med hjälp av farsan som kan laga det mesta men är oerfaren på dieselfronten) eller är det bara att lämna in nån som begriper?
Gubben menade att den varvade för mycket så han inte kunde göra avgastest.
anmärkningen lyder ordagrant :
avgasmätning inte utförd - avregleringsvarvtal felaktigt.
Jag vet ingenting om dieselpumpar men kan det vara där som den tidigare ägaren pillat nåt?
Vad bör en sådan här varva? (det är STT-turbo på den) känns som att besiktningsgubben drog den ungefär dubbelt så långt som jag nånsin gjort. (lät rätt härligt och bolmade fint )
Kan någon svara på om detta är nåt som jag kan åtgärda själv (med hjälp av farsan som kan laga det mesta men är oerfaren på dieselfronten) eller är det bara att lämna in nån som begriper?
-86 300 GD med STT-Turbo
Re: Varvstopp 300GD?
Naeri skrev:Besiktigade min 300GD idag och det fick förstås som väntat, förutom på en punkt.
Gubben menade att den varvade för mycket så han inte kunde göra avgastest.
anmärkningen lyder ordagrant :
avgasmätning inte utförd - avregleringsvarvtal felaktigt.
Jag vet ingenting om dieselpumpar men kan det vara där som den tidigare ägaren pillat nåt?
Vad bör en sådan här varva? (det är STT-turbo på den) känns som att besiktningsgubben drog den ungefär dubbelt så långt som jag nånsin gjort. (lät rätt härligt och bolmade fint )
Kan någon svara på om detta är nåt som jag kan åtgärda själv (med hjälp av farsan som kan laga det mesta men är oerfaren på dieselfronten) eller är det bara att lämna in nån som begriper?
Förmodligen är "max RMP limit" uppjusterad i samband med turbokonverteringen.
Se bild: https://www.google.se/search?q=om617+id ... 974%3B1024" onclick="window.open(this.href);return false;
Antingen öppnar ni locket och justerar tillbaka eller försöker justera på stagen som går till gasreglaget.
En kalibrerad kloss under gaspedalen funkar fint det också
Tänk även på att bilen skall klara gränsvärdet för röktäthet vid efterkontrollen
Lycka till
//F
Senast redigerad av carfrigge den tis sep 09, 2014 15:34, redigerad totalt 1 gånger.
*Fredrik Bergström*
http://lastbilsservice.org/" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör:
300GD
X5 35D
http://lastbilsservice.org/" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör:
300GD
X5 35D
Re: Varvstopp 300GD?
Tack för ett snabbt och utmärkt svar!
Tror att gamle Glenn mådde rätt bra av en ordentlig urvarvning, ryker lite mindre vid rejäla gaspådrag nu.
Hur får man annars röken mindre tät, öppet luftfilter?
Är det för övrigt inte lite märkligt att detta inte påpekats av bilprovningen tidigare?
Tror att gamle Glenn mådde rätt bra av en ordentlig urvarvning, ryker lite mindre vid rejäla gaspådrag nu.
Hur får man annars röken mindre tät, öppet luftfilter?
Är det för övrigt inte lite märkligt att detta inte påpekats av bilprovningen tidigare?
-86 300 GD med STT-Turbo
Re: Varvstopp 300GD?
Naeri skrev:Tack för ett snabbt och utmärkt svar!
Tror att gamle Glenn mådde rätt bra av en ordentlig urvarvning, ryker lite mindre vid rejäla gaspådrag nu.
Hur får man annars röken mindre tät, öppet luftfilter?
Är det för övrigt inte lite märkligt att detta inte påpekats av bilprovningen tidigare?
Röktätheten (K-värdet) kan du minska genom mindre bränsle eller luftöverskott, det vanligaste är minskad bränslemängd
Även slitna spridarspetsar & feljusterad pump kan ge felaktigt K-värde.
//F
*Fredrik Bergström*
http://lastbilsservice.org/" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör:
300GD
X5 35D
http://lastbilsservice.org/" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör:
300GD
X5 35D
Re: Varvstopp 300GD?
Problemet är när man turbokonv en sugdiesel för då sitter det ingen rökbegränsare på pumpen,den känner av övertrycket i insuget och ger möjlighet för pumpen att ge mer bränsle när trycket stiger.
Man kan inte öka en sugdieselpump speciellt mycket innan den kolar innan turbon får upp laddtrycket
Man kan inte öka en sugdieselpump speciellt mycket innan den kolar innan turbon får upp laddtrycket
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"
Re: Varvstopp 300GD?
Hur går det här då ?
*Fredrik Bergström*
http://lastbilsservice.org/" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör:
300GD
X5 35D
http://lastbilsservice.org/" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör:
300GD
X5 35D
Re: Varvstopp 300GD?
Ja, vad ska man säga...carfrigge skrev:Hur går det här då ?
Eftersom jag känner den lokala mercedesverkstaden lite grann privat bad han mig komma in med bilen så att de kunde kolla på den. De kollade på den, förstod nog inte så mycket och lämnade tillbaks den utan att ha gjort nåt med den.
Beslutade då att ta den till farsans kompis som jobbar med dieselpumpar. Han pratade med Bosch och fick fram en hel massa siffror om flöde, maxvarv och annat jag inte begrep. Han förklarade dock att pumpen ska göra 2500 varv, och ska tydligen motorn göra 5000.
Det var bara att starta bilen och varva upp. Enligt hans varvräknare slog varvtalsregulatorn till vid 4986.
Alltså är 2an jag fick på besiktningen helt felaktig. Besiktningsgubben sa att "motorn rusar" och "så här högt ska den inte varva" och andra saker. 5000 varv på en gammal diesel låter inte mysigt på nåt sätt, men den är tydligen byggd för att klara det.
Vid ombesiktning gällde då alltså igen att nåt utsläppsvärde ska mätas vid fullvarv. I samma andetag säger han att om motorn knackar så så väljer de att inte göra det testet då risk för ras finns. (I så fall kan man alltså enkelt justera ventilerna så den låter som ett trösverk innan nästa besiktning?)
Han trampar plattan i mattan och nog slår varvtalsregulatorn till lagom man tror att bilen ska flyga till månen.
Hmm, kanske inte är fel på den ändå. Tyvärr blev värdet 0,2 punkter för högt. Men det kändes som att han insåg att de gjort fel, för på frågan "vad ska jag göra nu då?" svarade han " jag skriver in ett annat värde så är det bara att köra sen...
Min fråga till er på forumet är nu;
Ska man försöka gå vidare med detta? Jag menar, förutom besiktning och ombesiktning har ju verkstäderna kostat lite (de hade kostat betydligt mer om det inte vore för goda kontakter). Och i slutändan är det ju de som gjort fel. Kan man anmäla detta till bilprovningens huvudkontor?
Hur kan besiktningsgubben säga att den varvar för mycket? har han en inbyggd varvräknare i öronen eller? dessutom hade han ju ingen aning om hur högt just denna motorn ska varva.
Men! Bilen är genom besiktning och får köras!
-86 300 GD med STT-Turbo
Re: Varvstopp 300GD?
Är nog väldigt svårt och få ut nåt av det men visst känns det ju gött om du kunde klämma åt just den gubben som anmärkte på det!
VW caddy tdi -98
Volvo V70 AWD -05
Harley-Davidson streetglide -13
BMW X3 -08
CF Moto 500 -15
Volvo V70 AWD -05
Harley-Davidson streetglide -13
BMW X3 -08
CF Moto 500 -15
Re: Varvstopp 300GD?
Även om ett krav på ersättning skulle nekas så kommer det ju hamna i deras negativa statistik.
Vidare har jag aldrig förstått varför dieselmotorer ska testas på ett sånt orimligt sätt. För hur ofta ligger man på bottgas o maxvarv?
Vidare har jag aldrig förstått varför dieselmotorer ska testas på ett sånt orimligt sätt. För hur ofta ligger man på bottgas o maxvarv?
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.
GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
Re: Varvstopp 300GD?
Glöm att få nån form av ersättning! Stort sett omöjligt även om dom rasar motorn för dig.
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"
-
- Beroende
- Inlägg: 1225
- Blev medlem: tis nov 30, 2010 18:39
- Ort: Göteborg
Re: Varvstopp 300GD?
jupp har en polare som varit med om att dom havererat hela jävla kardan när dom körde hambroms prov på rullarna med en gammal landrover med handbromsen på växellådan trotts att dom inte skall det enligt deras egna instruktioner. men polaren var en enveten jävel och har egen upplaga av deras instruktioner så han fick försäkrings bolaget att göra försäkrings krav mot stationen blev ett jävla liv. och efter ca 1 år så var d eklart mellan försäkringsbolaget och stationen så han fick sin ersättning men de kostade honom en jävla massa tid så e de inte en ett jävligt stort haveri som e mot deras egna instruktioner så tror ja ginte de e värt jobbet och nu mera ... skicka en klagan till deras huvudkontor och sluta använda den firma vi har ju faktiskt flera företag nu mera (kanske inte i hela landet men i alla fall på en del ställen)
// Noodles aKa Andreas
Gwagen Wolf 240(GD) nu mera TD swb 1989
Jeep Wrangler sahara limited 2.8 crd 2007
Gwagen Wolf 240(GD) nu mera TD swb 1989
Jeep Wrangler sahara limited 2.8 crd 2007