Inlägg
av Micke valp » ons okt 29, 2014 22:29
Hejsan, och attans sent svar från mig, sorry. Ja, och tack Wältmeister för de vänliga orden om mitt amatörbygge.
Men det jag fastnade på i tråden var frågan om "Hur få plats med spiraler". (Oftast läggs dessa utanför ramen, vilket blir trångt, eller under ramen, vilket ger en onödigt hög bil/tyngdpunkt.)
Hm, på mitt bygge sitter det visserligen luftbälgar istället för skruvfjädrar, men lösningen funkar även för skruvar.
Bygget, Beowulf (som från början var en Samurai, inte en SJ 413) har cirkus 300 mm slaglängd på varje luftbälg, men bilen är inte överdrivet hög för det. Hur?
När jag satt på min "tänkar-pall" någon gång i slutet av 1990-talet och funderade på hur bälgarna skulle få plats, fick jag en "snilleblixt". Eller som man också kan säga – det gäller att tänka lätt.
Jag kapade ramen och försänkte grova rör i den. Eftersom ramen är 100 mm hög, tjänade jag helt plötsligt 10 centimeter i höjd. Luftbälgarna sitter alltså inne i ramen, med "toppen" i ovankant av ramen.
Ja, och godkänd för väg är den, som det amatörbygge det är.
Hälsar Micke Valp, fd. Chefredaktör på 4 Wheel Drive. Byggen: Beowulf & Portal-Femman – Bägge väggodkända.
En 6-hjuling står också i garaget - som byggprojekt.
Nytt hobbyfordon: Snow Trac ST4 -81.
Om man vill ha något gratis – vad är det då värt?