Suzuki spiraler ?
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Re: Suzuki spiraler ?
Jag gillar mjuka saker
jag menade panhardstag tror jag det heter
Mini
jag menade panhardstag tror jag det heter
Mini
Re: Suzuki spiraler ?
Åka 500mil i Europa med en hunnkojjesuzuki med portaler är ju bara så cool
Re: Suzuki spiraler ?
Imponerande! Och det blir inte mindre imponerande med tanke på att Mini är längre än dom flesta människor!
Martin i klubben hade ärshocks fram och 940 fjädrar bak på sin portalsuki- men då satt det en sneåtta i nosen på den.
SKREV OBELIX
Martin i klubben hade ärshocks fram och 940 fjädrar bak på sin portalsuki- men då satt det en sneåtta i nosen på den.
SKREV OBELIX
Bil-lös nu, förutom min 745:a
-
- Veteran
- Inlägg: 2001
- Blev medlem: tis sep 09, 2008 20:33
- Ort: Lidköping
- Kontakt:
Re: Suzuki spiraler ?
Jag funderar om jag skall vrida upp pinjongen bak hur blir det med smörjningen jag vet att man skall ha mer olja.
finns det några risker med det?
mini
finns det några risker med det?
mini
Re: Suzuki spiraler ?
Hej
Det blev spiraler.
Gjorde registreringsbesiktning i dag och den gick igenom
Mini
Det blev spiraler.
Gjorde registreringsbesiktning i dag och den gick igenom
Mini
Re: Suzuki spiraler ?
Bilen var på en liten tur i sommar också
Tyskland.Holland. Frankrike. England totalt ca 550 mil
Blev växellådsras i England men det fanns lådor även där
Mini
Tyskland.Holland. Frankrike. England totalt ca 550 mil
Blev växellådsras i England men det fanns lådor även där
Mini
Re: Suzuki spiraler ?
Brutalt! Det coolaste är ändå att du plöjer genom hela europa i den där
-
- Beroende
- Inlägg: 1032
- Blev medlem: tor feb 23, 2006 7:59
- Ort: Stockholm
Re: Suzuki spiraler ?
Hejsan, och attans sent svar från mig, sorry. Ja, och tack Wältmeister för de vänliga orden om mitt amatörbygge.
Men det jag fastnade på i tråden var frågan om "Hur få plats med spiraler". (Oftast läggs dessa utanför ramen, vilket blir trångt, eller under ramen, vilket ger en onödigt hög bil/tyngdpunkt.)
Hm, på mitt bygge sitter det visserligen luftbälgar istället för skruvfjädrar, men lösningen funkar även för skruvar.
Bygget, Beowulf (som från början var en Samurai, inte en SJ 413) har cirkus 300 mm slaglängd på varje luftbälg, men bilen är inte överdrivet hög för det. Hur?
När jag satt på min "tänkar-pall" någon gång i slutet av 1990-talet och funderade på hur bälgarna skulle få plats, fick jag en "snilleblixt". Eller som man också kan säga – det gäller att tänka lätt.
Jag kapade ramen och försänkte grova rör i den. Eftersom ramen är 100 mm hög, tjänade jag helt plötsligt 10 centimeter i höjd. Luftbälgarna sitter alltså inne i ramen, med "toppen" i ovankant av ramen.
Ja, och godkänd för väg är den, som det amatörbygge det är.
Men det jag fastnade på i tråden var frågan om "Hur få plats med spiraler". (Oftast läggs dessa utanför ramen, vilket blir trångt, eller under ramen, vilket ger en onödigt hög bil/tyngdpunkt.)
Hm, på mitt bygge sitter det visserligen luftbälgar istället för skruvfjädrar, men lösningen funkar även för skruvar.
Bygget, Beowulf (som från början var en Samurai, inte en SJ 413) har cirkus 300 mm slaglängd på varje luftbälg, men bilen är inte överdrivet hög för det. Hur?
När jag satt på min "tänkar-pall" någon gång i slutet av 1990-talet och funderade på hur bälgarna skulle få plats, fick jag en "snilleblixt". Eller som man också kan säga – det gäller att tänka lätt.
Jag kapade ramen och försänkte grova rör i den. Eftersom ramen är 100 mm hög, tjänade jag helt plötsligt 10 centimeter i höjd. Luftbälgarna sitter alltså inne i ramen, med "toppen" i ovankant av ramen.
Ja, och godkänd för väg är den, som det amatörbygge det är.
Hälsar Micke Valp, fd. Chefredaktör på 4 Wheel Drive. Byggen: Beowulf & Portal-Femman – Bägge väggodkända.
En 6-hjuling står också i garaget - som byggprojekt.
Nytt hobbyfordon: Snow Trac ST4 -81.
Om man vill ha något gratis – vad är det då värt?
En 6-hjuling står också i garaget - som byggprojekt.
Nytt hobbyfordon: Snow Trac ST4 -81.
Om man vill ha något gratis – vad är det då värt?