Hitta tdc?
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Hitta tdc?
Är det någon som har ett bra tips på hur man hittar tdc på ett smidigt sätt?
Ett latmanstips alltså
Ett latmanstips alltså
GMC Sierra 1500 SLT Z71 -98
Re: Hitta tdc?
svetstråd/skjutmått i tändsstiftshålet?
-
- Beroende
- Inlägg: 1032
- Blev medlem: tor feb 23, 2006 7:59
- Ort: Stockholm
Re: Hitta tdc?
Leta reda på cylinder 1 (längst fram på vänster sida på en Chevrolet V8).
Vrid motorn till "TDC" och kolla om bägge ventilerna (in- och utsug) är stängda. Ja, du måste lyfta på ventilkåporna för det.) Om någon ventil "vippar", ligger du "ett varv fel" på vevaxeln. Då är det bara att rotera veven ett varv till. Då har du äkta TDC.
Sedan är frågan hur noga du vill vara. Är kamkedjan bytt? Och har den hamnat en kugg fel? Då är det dags att kolla markeringarna på kugghjulen och göra-om-göra-rätt.
Det finns ett trick att hitta TDC när "hela motorn är riven". Ta ett tändstift, borra ur och gänga för en M6 eller M8. Sätt stiftet i motorn, rotera till nära toppläge på 1:ans kolv och gänga in skruven. Sedan är det bara att "känna efter" när kolven vänder (justera skruven in eller ut). Det gäller alltså att ha känsla när kolven precis kan vända, eller skruven håller emot).
Men oftast, om allt med kedjor och sådant är rätt inställt så hamnar man bara "ett varv fel". Det går alltså bra att rikta in vevaxelns nolla mot markeringen. Sedan kan man ju alltid kika på hur rotorn i fördelaren pekar (mot ettans tändkabel, förstås). Om nu inte fördelaren hamnat någon kugg snett för att man inte visste hur den skulle monteras ....
Men frågeställningen är lite "svängig" för ett helt korrekt rakt-på-svar. Alltså, jag har inte full koll på motorns förutsättningar för att "enkelt" hitta TDC, så det blev fler alternativ ...
Vrid motorn till "TDC" och kolla om bägge ventilerna (in- och utsug) är stängda. Ja, du måste lyfta på ventilkåporna för det.) Om någon ventil "vippar", ligger du "ett varv fel" på vevaxeln. Då är det bara att rotera veven ett varv till. Då har du äkta TDC.
Sedan är frågan hur noga du vill vara. Är kamkedjan bytt? Och har den hamnat en kugg fel? Då är det dags att kolla markeringarna på kugghjulen och göra-om-göra-rätt.
Det finns ett trick att hitta TDC när "hela motorn är riven". Ta ett tändstift, borra ur och gänga för en M6 eller M8. Sätt stiftet i motorn, rotera till nära toppläge på 1:ans kolv och gänga in skruven. Sedan är det bara att "känna efter" när kolven vänder (justera skruven in eller ut). Det gäller alltså att ha känsla när kolven precis kan vända, eller skruven håller emot).
Men oftast, om allt med kedjor och sådant är rätt inställt så hamnar man bara "ett varv fel". Det går alltså bra att rikta in vevaxelns nolla mot markeringen. Sedan kan man ju alltid kika på hur rotorn i fördelaren pekar (mot ettans tändkabel, förstås). Om nu inte fördelaren hamnat någon kugg snett för att man inte visste hur den skulle monteras ....
Men frågeställningen är lite "svängig" för ett helt korrekt rakt-på-svar. Alltså, jag har inte full koll på motorns förutsättningar för att "enkelt" hitta TDC, så det blev fler alternativ ...
Hälsar Micke Valp, fd. Chefredaktör på 4 Wheel Drive. Byggen: Beowulf & Portal-Femman – Bägge väggodkända.
En 6-hjuling står också i garaget - som byggprojekt.
Nytt hobbyfordon: Snow Trac ST4 -81.
Om man vill ha något gratis – vad är det då värt?
En 6-hjuling står också i garaget - som byggprojekt.
Nytt hobbyfordon: Snow Trac ST4 -81.
Om man vill ha något gratis – vad är det då värt?
Re: Hitta tdc?
Tack för tipsen.
Frågan var ju som sagt lite diffus...
Det gäller en 350 Vortec å jag får en felkod (p1345) som säger att fördelaren sitter fel (bytte insugspackningarna för ett tag sen)
Har svetsat ihop ett gammalt tändstift med en bult å skruvat i i ettans cylinder å sen snurrat motorn till stopp å sen snurrat åt andra hållet till stopp, har markerat bägge stoppunkterna på svänghjulet å sen mätt fram mittpunkten, allt enligt div Youtubeklipp
Jag funderar på om fördelaren är kass/glapp?
Tydligen så kan drevet på fördelaren bli glappt å utslitet på dessa bilar..?
Frågan var ju som sagt lite diffus...
Det gäller en 350 Vortec å jag får en felkod (p1345) som säger att fördelaren sitter fel (bytte insugspackningarna för ett tag sen)
Har svetsat ihop ett gammalt tändstift med en bult å skruvat i i ettans cylinder å sen snurrat motorn till stopp å sen snurrat åt andra hållet till stopp, har markerat bägge stoppunkterna på svänghjulet å sen mätt fram mittpunkten, allt enligt div Youtubeklipp
Jag funderar på om fördelaren är kass/glapp?
Tydligen så kan drevet på fördelaren bli glappt å utslitet på dessa bilar..?
GMC Sierra 1500 SLT Z71 -98
-
- Användare
- Inlägg: 72
- Blev medlem: tis jul 24, 2012 17:50
- Ort: Karlstad
Re: Hitta tdc?
p1345 crankshaft position ckp or camshaft position cmp correlation
kolla vevaxel givaren så den är ok
kolla vevaxel givaren så den är ok
Re: Hitta tdc?
Jag följde instruktionerna i den här filmen
http://youtu.be/rPlYNtNkI9k" onclick="window.open(this.href);return false;
http://youtu.be/rPlYNtNkI9k" onclick="window.open(this.href);return false;
Christer
Re: Hitta tdc?
Det där var ju intressant! Använde du ett instrument då som på videon?Dizor skrev:Jag följde instruktionerna i den här filmen
http://youtu.be/rPlYNtNkI9k" onclick="window.open(this.href);return false;
Jag har ju inget sånt tyvärr
GMC Sierra 1500 SLT Z71 -98
-
- Beroende
- Inlägg: 1032
- Blev medlem: tor feb 23, 2006 7:59
- Ort: Stockholm
Re: Hitta tdc?
Hej.
Utan att ha sett videon ...
Det är lätt att sätta rotorn i rätt läge och sedan sänka ner hela fördelaren. Men eftersom den ska greppa in i drevet på kamaxeln, kommet rotorn att vridas ur läge. Det gäller alltså att "backa" rotorn en aning och sedan sänka ner den – för att hamna i rätt läge mot TDC.
Samtidigt ska fördelaren också greppa in i oljepumpen längst därnere ... En lång mejsel kan räcka för att backa även oljepumpens ingrepp så den stämmer överens. Enklast är förstås om man har en extra fördelaraxel att sticka ner. Därefter får man prova sig fram så allt greppar rätt – från fördelardrev till oljepumpsaxel.
Utan att ha sett videon ...
Det är lätt att sätta rotorn i rätt läge och sedan sänka ner hela fördelaren. Men eftersom den ska greppa in i drevet på kamaxeln, kommet rotorn att vridas ur läge. Det gäller alltså att "backa" rotorn en aning och sedan sänka ner den – för att hamna i rätt läge mot TDC.
Samtidigt ska fördelaren också greppa in i oljepumpen längst därnere ... En lång mejsel kan räcka för att backa även oljepumpens ingrepp så den stämmer överens. Enklast är förstås om man har en extra fördelaraxel att sticka ner. Därefter får man prova sig fram så allt greppar rätt – från fördelardrev till oljepumpsaxel.
Hälsar Micke Valp, fd. Chefredaktör på 4 Wheel Drive. Byggen: Beowulf & Portal-Femman – Bägge väggodkända.
En 6-hjuling står också i garaget - som byggprojekt.
Nytt hobbyfordon: Snow Trac ST4 -81.
Om man vill ha något gratis – vad är det då värt?
En 6-hjuling står också i garaget - som byggprojekt.
Nytt hobbyfordon: Snow Trac ST4 -81.
Om man vill ha något gratis – vad är det då värt?
Re: Hitta tdc?
Jo rotorn går ju nästan inte misslyckas med, det sitter ju markeringar på drevet å "fördelarskaftet", eller vad det nu heter.... när de linjerar så hamnar ju rotorn ca 42 grader fel, vilket motsvarar det snedskurna drevet.
Men ett annat bekymmer jag har är att på fördelarhuset så ska det vara en ingjuten 8, men på min är det en 6a.
Den ska alltså sitta på en V6!?? Men locket är ju såklart till en 8a, det borde inte vara ett problem då det funkade innan jag var där å petade!!
Men ett annat bekymmer jag har är att på fördelarhuset så ska det vara en ingjuten 8, men på min är det en 6a.
Den ska alltså sitta på en V6!?? Men locket är ju såklart till en 8a, det borde inte vara ett problem då det funkade innan jag var där å petade!!
GMC Sierra 1500 SLT Z71 -98
Re: Hitta tdc?
http://www.hitta.se/tdc+ab/sollentuna/x ... Sollentuna" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Hitta tdc?
Haha inte konstigt att jag inte hittat!! Sollentuna ligger ju halvvägs till Norrland!
GMC Sierra 1500 SLT Z71 -98
-
- Beroende
- Inlägg: 1032
- Blev medlem: tor feb 23, 2006 7:59
- Ort: Stockholm
Re: Hitta tdc?
Hej.
Du missförstod mig. Jag menade att när du sänker ner fördelaren i blocket och kuggarna i fördelaren greppar in i kuggarna på kamaxeln – då kommer rotorn att vrida sig en aning. (och inte peka direkt mot ettans tändläge längre). Men du kanske har koll på just den biten?
Du missförstod mig. Jag menade att när du sänker ner fördelaren i blocket och kuggarna i fördelaren greppar in i kuggarna på kamaxeln – då kommer rotorn att vrida sig en aning. (och inte peka direkt mot ettans tändläge längre). Men du kanske har koll på just den biten?
Hälsar Micke Valp, fd. Chefredaktör på 4 Wheel Drive. Byggen: Beowulf & Portal-Femman – Bägge väggodkända.
En 6-hjuling står också i garaget - som byggprojekt.
Nytt hobbyfordon: Snow Trac ST4 -81.
Om man vill ha något gratis – vad är det då värt?
En 6-hjuling står också i garaget - som byggprojekt.
Nytt hobbyfordon: Snow Trac ST4 -81.
Om man vill ha något gratis – vad är det då värt?
Re: Hitta tdc?
Hello
Ja eller du missförstod mig, linjerar man punkterna så pekar inte rotorn på ettan, så när man sänker ner den så hamnar den rätt smarta jänkare...
Men hursomhelst nu har jag fått tag på en kille med ett Tech 2 instrument, så på onsdag ska vi testa å följa videoklippet som Dizor så föredömligt länkade till
Ja eller du missförstod mig, linjerar man punkterna så pekar inte rotorn på ettan, så när man sänker ner den så hamnar den rätt smarta jänkare...
Men hursomhelst nu har jag fått tag på en kille med ett Tech 2 instrument, så på onsdag ska vi testa å följa videoklippet som Dizor så föredömligt länkade till
GMC Sierra 1500 SLT Z71 -98
Re: Hitta tdc?
Det gick busenkelt att justera in Cam retard med ordentliga grejer!! Rekommenderas för alla med Vortec!
Se bara till att ni inte har sträckt upp tändkablarna för mycket, då kan det bli svårt att vrida fördelaren å samtidigt skruva fast den.
Se bara till att ni inte har sträckt upp tändkablarna för mycket, då kan det bli svårt att vrida fördelaren å samtidigt skruva fast den.
GMC Sierra 1500 SLT Z71 -98
Re: Hitta tdc?
Ja de e inte lätt att fixa det utan instrument, att chansa fram +/- 2gradet kan bli jobbigt
Detta var ett av felen som va på min bil när jag köpte den, då fick man lära sig att "service engine soon" inte betyder att det är dags att byta olja
Detta var ett av felen som va på min bil när jag köpte den, då fick man lära sig att "service engine soon" inte betyder att det är dags att byta olja
Christer