Luftkompressor i bilen...

All teknik som inte är märkesbunden. Ex. Däck, Winchar och allmänna motorfrågor o.s.v.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

pjocke
Veteran
Inlägg: 2156
Blev medlem: sön feb 12, 2006 20:50
Ort: Malmö

Inlägg av pjocke » fre sep 21, 2007 15:20

Mini skrev:Jag skall använda den till att fylla lyft i däcken
Det använder jag min ARB-kompressor till. Det tar lite tid, men inte så lång tid att man hinner somna. Jag rullar dock på 205/70R15, så det är inte så mycket luft som ska i för att komma upp i landsvägstryck. Jag har dock ARB-kompressorn primärt för att driva diffspärrarna, så om jag inte hade sådana hade jag nog inte köpt en sådan kompressor heller.

Så här ser det ut efter världens enklaste konvertering (sätt tryckvakten i ena änden av T-koppling och en snabbkoppling i andra, skruva T-kopplingen i kompressorn):

Bild

Mini
Rutinerad
Inlägg: 476
Blev medlem: ons jul 04, 2007 20:03
Ort: Lysekil

Inlägg av Mini » fre sep 21, 2007 15:26

jag har kollat på är den som är lite större kostar ca 3000 kr

Det jag över väger är om det är värt att bygga eller köpa färdigt
jag har lite ont om tid
Är det mycket bättre att bygga får jag väll göra det

jag kör med 35 tum

Mini
Rutinerad
Inlägg: 476
Blev medlem: ons jul 04, 2007 20:03
Ort: Lysekil

Inlägg av Mini » fre sep 21, 2007 15:29

jag såg nog fel. Har du den som är lite större ?

pjocke
Veteran
Inlägg: 2156
Blev medlem: sön feb 12, 2006 20:50
Ort: Malmö

Inlägg av pjocke » fre sep 21, 2007 15:30

Den jag har är den större varianten, ja. Just för att kunna pumpa däck också. Skulle jag bara köra spärrarna skulle jag nöjt mig med den lilla.

Mathias T
4x4xnerd
Inlägg: 6345
Blev medlem: fre feb 24, 2006 20:53
Ort: Nol

Inlägg av Mathias T » fre sep 21, 2007 16:55

Ett bra alternativ till en ARB kompressor är dom där svarta som sitter på volvo 240 med hijacker,samma kapacitet och mycket tystgående och slitstarka.
Klarar att pumpa upp 4st 35" däck från 0,8bar till 2,0bar i en körning.
Vill man ha högra kapacitet så kopplar man ihop 2st och dom brukar gå att hitta på skroten för någon hundring
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"

kalle
Guru
Inlägg: 2518
Blev medlem: lör apr 07, 2007 14:08
Ort: Söderköping

Inlägg av kalle » fre sep 21, 2007 17:28

t-max har nån lite större kompressor,men ja har inte sett att den säljs i sverige.ja har en pump från swedol, pumpar 31" med den fast man hinner äta ett par korv per däck :wink: tar en jäkla tid alltså

Mini
Rutinerad
Inlägg: 476
Blev medlem: ons jul 04, 2007 20:03
Ort: Lysekil

Inlägg av Mini » fre sep 21, 2007 17:41

jag har en som jag köppt på jula den klarar av att fylla men det tar jätte lång tid ca 1.5 h

Hasse
OffroadGeek
Inlägg: 4395
Blev medlem: mån feb 27, 2006 22:58
Ort: Skogen

Inlägg av Hasse » fre sep 21, 2007 19:19

konvertera en ac kompressor är mitt tips

Mini
Rutinerad
Inlägg: 476
Blev medlem: ons jul 04, 2007 20:03
Ort: Lysekil

Inlägg av Mini » lör sep 22, 2007 12:48

Tack för svaren


Är det så att ac pumpen pumar mer luft än en ARB kompressor eller är det för att det är billigare än att köpa .

Mini

Hasse
OffroadGeek
Inlägg: 4395
Blev medlem: mån feb 27, 2006 22:58
Ort: Skogen

Inlägg av Hasse » lör sep 22, 2007 13:20

Mini skrev:Tack för svaren


Är det så att ac pumpen pumar mer luft än en ARB kompressor eller är det för att det är billigare än att köpa .

Mini
500:- för kompressorn på skroten + lite annat så har du en färdig för 1500:- MAX ;)

Och den pumpar fan så snabbare o mer än en ARB :P

Mini
Rutinerad
Inlägg: 476
Blev medlem: ons jul 04, 2007 20:03
Ort: Lysekil

Inlägg av Mini » lör sep 22, 2007 17:24

Tack

Det blir väll att bygga en då

russinet
Veteran
Inlägg: 1500
Blev medlem: fre sep 22, 2006 6:45
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av russinet » mån sep 24, 2007 7:26

Jag har en fd. ac. kompressor i min bil och då har jag byggt ett återcirkulerande system
dvs en oljesvskiljare som återcirkulerar oljan till pumpen.
Detta filter sitter på många vakumpumpar, lagomt är att ta ett filter från en 15- 25 cc vakumpump men man måste göra om huset till filtret då filtertillverkarna inte kan garantera att det tål 12 bar. Att tänka på är att använda är en kolvpump och inte en lamellpump. Jag började med en lamellpump och den höll inte ens ett år men kolvpumpen har gått problemfritt i snart 5 år. Annat att tänka på är att koppla in en tryckregulator som släpper elkopplingen vid ca 10bar.
//Fredrik Mahlin
Mahlin Advanced Mechanics AB
http://www.advancedmechanics.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://formulaoffroad.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.smkuppsala.se" onclick="window.open(this.href);return false;

IsuzuDiesel
Beroende
Inlägg: 1444
Blev medlem: tis aug 28, 2007 21:51
Ort: Gästrikland, exilnorrbottning

Inlägg av IsuzuDiesel » mån sep 24, 2007 18:21

Kan ni inte slänga in lite bilder, ni som redan gjort detta?
Min AC-pump är som nån redan skrivit en Harrison och ser ut att ha kapacitet nog att fylla 44"-däck på ett litet kick :shock:
Hittade en packbox till pumpen i bilen, förra ägaren har visst gjort läcksökning och köpt rätt del redan, undra om jag ska byta den så jag får ac istället :?
Fast det är rätt najs att ha en egen luftkompressor med sig också, bara för att...

Hasse
OffroadGeek
Inlägg: 4395
Blev medlem: mån feb 27, 2006 22:58
Ort: Skogen

Inlägg av Hasse » ons sep 26, 2007 19:47

bilder kommer när min sitter där den ska :wink:

TMT
OffroadGeek
Inlägg: 4563
Blev medlem: ons feb 01, 2006 16:31
Ort: Vetlanda

Inlägg av TMT » ons sep 26, 2007 21:29

Micke "beuwolf" vill jag minnas har ett repotage i något nummer av 4wd hur man bygger om en York kompressor del för del....


kolla upp det.

//Tobbe

Skriv svar