karossbyte?!
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
karossbyte?!
Är det någon som VET hur reglerna är för att sätta en jeep kaross på en valp??
karossbyte, flyttning av styrväxel och ändrad hjulbas är ju amatörbygge om jag inte har helt tokfel, men ändå hittar jag en på blocket som är reggad som ombyggd med allt inkl 38,5 däck inskrivet i papperna
karossbyte, flyttning av styrväxel och ändrad hjulbas är ju amatörbygge om jag inte har helt tokfel, men ändå hittar jag en på blocket som är reggad som ombyggd med allt inkl 38,5 däck inskrivet i papperna
-
- 4x4xnerd
- Inlägg: 6984
- Blev medlem: fre feb 24, 2006 19:10
- Ort: Helsingborg
- Kontakt:
Re: karossbyte?!
SFRO och ASB är väl rätt säkra kort...Hasse skrev:Är det någon som VET hur reglerna är för att sätta en jeep kaross på en valp??
Inget konstigt.... Vi fick SFRO och hembyggarreglerna för 25 år sedan.....Hasse skrev:karossbyte, flyttning av styrväxel och ändrad hjulbas är ju amatörbygge om jag inte har helt tokfel, men ändå hittar jag en på blocket som är reggad som ombyggd med allt inkl 38,5 däck inskrivet i papperna
Det är rääätt måååånga bilar som byggts och godkänts under dom åren....
Och reglerna har ändrat ett antal gånger också.... Det var ju t.ex så sent som 2004 (vill jag minnas) som regeln att ombyggda fordon ska SFRO:as. Tidigare så var det bara att puttra till ASB och köra en reg.bes...
// Lasse
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.
All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.
All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!
Det jag undrar över mest är om dom släppt på att man får byta kaross, flytta styr-vxl och minska hjulbasen och då regga som ombyggt?? inget annat
4wheel drive´s projekt jeep blev just amatörbygge pga ovanstående
Men som du säger Lasse så har reglerna säkerligen ändrats med åren och det är ju därför jag frågar. Och jag har ingen lust att sitta i mobilfånen o samtala om dessa grejor med sfro eller sbp
4wheel drive´s projekt jeep blev just amatörbygge pga ovanstående
Men som du säger Lasse så har reglerna säkerligen ändrats med åren och det är ju därför jag frågar. Och jag har ingen lust att sitta i mobilfånen o samtala om dessa grejor med sfro eller sbp
-
- 4x4xnerd
- Inlägg: 6984
- Blev medlem: fre feb 24, 2006 19:10
- Ort: Helsingborg
- Kontakt:
Det har dom... Många gånger....Hasse skrev:Men som du säger Lasse så har reglerna säkerligen ändrats med åren och det är ju därför jag frågar.
Det måste du nog göra... Ingen på detta forumet är SFRO- besman (vad jag vet iaf), och alla har sina gna åsiter om va man år och inte fr, elle va man fick tidigare eller inte....Hasse skrev: Och jag har ingen lust att sitta i mobilfånen o samtala om dessa grejor med sfro eller sbp
Du kommer bara att få en massa olika svar och förmodligenär inget helt rätt.
Men om du inte vill sitta i telefon och diskutera, så ring Andreas och kolla om ni inte kan träffas på ett fik över en kopp java, eller två....
// Lasse
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.
All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.
All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!
jag vet att far har fått söka dispans för att förlänga ramen på sin rols 15cm & fått det godkänt han bygger om den totalt med karossbyte mm på ombyggt fordonHasse skrev:Det jag undrar över mest är om dom släppt på att man får byta kaross, flytta styr-vxl och minska hjulbasen och då regga som ombyggt?? inget annat
4wheel drive´s projekt jeep blev just amatörbygge pga ovanstående
Men som du säger Lasse så har reglerna säkerligen ändrats med åren och det är ju därför jag frågar. Och jag har ingen lust att sitta i mobilfånen o samtala om dessa grejor med sfro eller sbp
Regler för att montera en Willyskaross på en Valp?!?!? Ursäkta en ynglande feling... är där några, jo det är klart eftersom du frågar. Lasse har koll på det där. Men du kanske minns 4-Wheel Drives "beryktade" projektjeep... den som tydligen står bakom en loge på Gotland (har jag hört)... I några nummer av denna blaska så beskrev man precis hur det skulle gå till med dåtidens regler... kan det vara något? Slå en pling till red och be om kopior.
Willys CJ2A med rattväxel, Willys CJ3B
Kört 4x4 sedan 82, älskat 4x4 sedan 1971 då jag åkte CJ3A första gången.
Kört 4x4 sedan 82, älskat 4x4 sedan 1971 då jag åkte CJ3A första gången.
Dom har jag fått innan jag skrev tråden men den blev amatörbyggd och det vill inte jag..Sdkfz251 skrev:Regler för att montera en Willyskaross på en Valp?!?!? Ursäkta en ynglande feling... är där några, jo det är klart eftersom du frågar. Lasse har koll på det där. Men du kanske minns 4-Wheel Drives "beryktade" projektjeep... den som tydligen står bakom en loge på Gotland (har jag hört)... I några nummer av denna blaska så beskrev man precis hur det skulle gå till med dåtidens regler... kan det vara något? Slå en pling till red och be om kopior.
För något år sedan diskuterade jag ett dylikt fall med "min" besiktningsgubbe inne i Ängelholm (bra ställe att bes jeepar på för dom älskar dessa bilar ), nåväl... om jag inte missminner mig så var ett karossbyte inte att anses som ett "större" ingrepp (enl min besiktingsman...), det är dock en förändring av lastkapacitet och antal passagerare, så det skulle väl i så fall vara en typbesiktning det var frågan om då.
8.90x16 är väl strax runt 35" och de resterande 3" ligger väl inom "felmarginalen", någon som kan det där... har hört något om 10% upp och ner... Jag har kört in med M38A1 som hade 38" Swampers och i papperna stod det 35"... ingen lyfte ett ögonbryn och det blev blankt papper.
8.90x16 är väl strax runt 35" och de resterande 3" ligger väl inom "felmarginalen", någon som kan det där... har hört något om 10% upp och ner... Jag har kört in med M38A1 som hade 38" Swampers och i papperna stod det 35"... ingen lyfte ett ögonbryn och det blev blankt papper.
Willys CJ2A med rattväxel, Willys CJ3B
Kört 4x4 sedan 82, älskat 4x4 sedan 1971 då jag åkte CJ3A första gången.
Kört 4x4 sedan 82, älskat 4x4 sedan 1971 då jag åkte CJ3A första gången.