Dodge RAM 2500 -97 Cummins
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Re: Dodge RAM 2500 -97 Cummins
Ska maila han som säljer dom å se om dom är godkänd för vinter.
37x14.5 hade sett tufft ut.
Alltså fan vad de ska vara 15" samt 18" i usa....
Går 15" alu på D60 ?
Nästan inga 16" alls
37x14.5 hade sett tufft ut.
Alltså fan vad de ska vara 15" samt 18" i usa....
Går 15" alu på D60 ?
Nästan inga 16" alls
Re: Dodge RAM 2500 -97 Cummins
kanske går å knöka på 15" men gissar på en jävulsk offset för att klara bromsoken. och då blir det ju ännu tajtare runt skärmen med breda däck
Såg inte ut att vara vintergodkända
här har du lista
http://stro.se/wp-content/uploads/2014/ ... wedish.pdf
Såg inte ut att vara vintergodkända
här har du lista
http://stro.se/wp-content/uploads/2014/ ... wedish.pdf
Don't be fooled by imitations...Get Real, Get Mopar!!!
Re: Dodge RAM 2500 -97 Cummins
ang 15" på dana 60
läste runt lite och äldre dana 60 hade lite mindre bromsar så det kan gå med rejäl offset, beroende hur fälgen ser ut invändigt, (plåtfälg torde va mer utrymme än en alu)
Sen såg jag någon med en nyare framaxel som hade skurit ner ungefär 1-1.5 cm av halva oket för att få dit 15" Känns väll sådär att slipa ner så mkt, någon mm kanske man kan acceptera.
Med andra ord verkar det vara besvärligt med 15" till dana 60
läste runt lite och äldre dana 60 hade lite mindre bromsar så det kan gå med rejäl offset, beroende hur fälgen ser ut invändigt, (plåtfälg torde va mer utrymme än en alu)
Sen såg jag någon med en nyare framaxel som hade skurit ner ungefär 1-1.5 cm av halva oket för att få dit 15" Känns väll sådär att slipa ner så mkt, någon mm kanske man kan acceptera.
Med andra ord verkar det vara besvärligt med 15" till dana 60
Don't be fooled by imitations...Get Real, Get Mopar!!!
Re: Dodge RAM 2500 -97 Cummins
Precis slipa nån mm hade ja kunna göra.
Nä jag tror jag ska testa dom där nankang 35x12,5-16. Bra pris och mönstret såg bra ut också.
Sitter å letar fälgar till rätt kurs som är 10" breda. 16" 8bult med typ -45 i offsett 10" breda hittar jag typ ingenting.
Nä jag tror jag ska testa dom där nankang 35x12,5-16. Bra pris och mönstret såg bra ut också.
Sitter å letar fälgar till rätt kurs som är 10" breda. 16" 8bult med typ -45 i offsett 10" breda hittar jag typ ingenting.
Re: Dodge RAM 2500 -97 Cummins
Kolla på summitracing där finns en hel del
Och dalhems tar ju hem därifrån så dom kan räkna på pris åt dig.
Och dalhems tar ju hem därifrån så dom kan räkna på pris åt dig.
Don't be fooled by imitations...Get Real, Get Mopar!!!
Re: Dodge RAM 2500 -97 Cummins
Nu har de rullat in ett roligare paket.
3" karosshöjning samt adaleaf så till helgen blir de å börja skruva lite. Leveling klossarna fram gör jag själv då jag har saker till de.
Ja hoppas de blir bra med AAL bak och inte för lite bara. Isåfall funderar jag på ta bort klossarna och gå på ett schackelflip. Så man slipper dom
Såg ju att jag inte lagt upp en enda bild på bilen
Sen har jag tänkt prova Nankang 35orna. Var såpass billigt att jag isåfall använder dom som vinterhjul och dubbar dom och sen skaffar mig andra till sommarn. helst hade jag vela klämma in 37x14.5 Hade sett tufft ut.
Angående skärmbreddare. Finns de nått annat alternativ än bushwackers. Tycker nämligen inte dom är speciellt snygga.
3" karosshöjning samt adaleaf så till helgen blir de å börja skruva lite. Leveling klossarna fram gör jag själv då jag har saker till de.
Ja hoppas de blir bra med AAL bak och inte för lite bara. Isåfall funderar jag på ta bort klossarna och gå på ett schackelflip. Så man slipper dom
Såg ju att jag inte lagt upp en enda bild på bilen
Sen har jag tänkt prova Nankang 35orna. Var såpass billigt att jag isåfall använder dom som vinterhjul och dubbar dom och sen skaffar mig andra till sommarn. helst hade jag vela klämma in 37x14.5 Hade sett tufft ut.
Angående skärmbreddare. Finns de nått annat alternativ än bushwackers. Tycker nämligen inte dom är speciellt snygga.
Re: Dodge RAM 2500 -97 Cummins
Gjorde ett ryck i garaget å fått dit klossarna
Nivåskillnad flaket lyft
Lyft ena sidan fram
Andra orginal blev viss skillnad. Nu luftar ju karossen iofs litegrann
Klart
Däremot blev de över lite prylar som jag är osäker på vars de ska sitta.
bakre kofångarn har jag inte flyttat upp än då jag inte riktigt fattade hur plattjärnen som följde med skulle sitta.
Nivåskillnad flaket lyft
Lyft ena sidan fram
Andra orginal blev viss skillnad. Nu luftar ju karossen iofs litegrann
Klart
Däremot blev de över lite prylar som jag är osäker på vars de ska sitta.
bakre kofångarn har jag inte flyttat upp än då jag inte riktigt fattade hur plattjärnen som följde med skulle sitta.
Re: Dodge RAM 2500 -97 Cummins
de små avlånga järnen med en bult på är för att flytta ner kylarplasten. den lilla slangen är förlängning mellan kyl och expansionskärl, (lär inte passa) röret är för bränslepåfyllning (lär inte heller passa)8200rpm skrev:[/url]
Däremot blev de över lite prylar som jag är osäker på vars de ska sitta.
bakre kofångarn har jag inte flyttat upp än då jag inte riktigt fattade hur plattjärnen som följde med skulle sitta.
plattjärnen med två avlånga hål i är väll till kofångarn fram, Stagen som sitter till ramen, Hade du beställt fästen till bakre kofångarn? för dom följer inte med i satsen.
sen kommer du ändå ha några mutter och brick över, Det är dom duktiga på att skicka för mkt av
För övrigt så ser det ut att bli mer bil av den nu Men ut och fota så man ser lite bättre (gissar väll att det kommer så småningom)
Don't be fooled by imitations...Get Real, Get Mopar!!!
Re: Dodge RAM 2500 -97 Cummins
Okej ja då är jag med på vad jag behöver göra.
Tankrörslangen lossa ja bara klamret å drog åt de sen. Blev inte för kort.
Jaha tänkte plattajärnen som ska vara fram skulle va bak. Stog å fundera hur i helvette dom hade tänkt där.
Så inga fästen till bak de sög ju trodde de ingick. Då ska jag lägga ett öga å eventuellt bygger om orginal.
Antar att mycket är till bensinarn.
Tankrörslangen lossa ja bara klamret å drog åt de sen. Blev inte för kort.
Jaha tänkte plattajärnen som ska vara fram skulle va bak. Stog å fundera hur i helvette dom hade tänkt där.
Så inga fästen till bak de sög ju trodde de ingick. Då ska jag lägga ett öga å eventuellt bygger om orginal.
Antar att mycket är till bensinarn.
Re: Dodge RAM 2500 -97 Cummins
Jajamen
Ja blev tvungen byta slangen ja
Tror de bara följer med lite extra bult o brick
Fick en hel låda över ja när jag höjde min 1500
Nä det är lite surt att det inte följer med fästen bak men de va så enkla så du kan göra dom själv
Kan ta en bild under min när det är ljust så får du en aning om hur dom sittet
Ja blev tvungen byta slangen ja
Tror de bara följer med lite extra bult o brick
Fick en hel låda över ja när jag höjde min 1500
Nä det är lite surt att det inte följer med fästen bak men de va så enkla så du kan göra dom själv
Kan ta en bild under min när det är ljust så får du en aning om hur dom sittet
Don't be fooled by imitations...Get Real, Get Mopar!!!
Re: Dodge RAM 2500 -97 Cummins
Så efter mycket väntan på en växellåda har den äntligen rullat några km
Däcken är 37x13.5-16
Lite saker som måste åtgärdas
Fälgar. blir att bredda plåtisarna som sitter på. Tänkte göra dom antingen 11" eller 12" breda.
Längre bärarmar. Ser svinfult ut när inte däcken är mitt i hjulhuset
styrningen. Dom 5km jag kört fick jag 2ggr såkallat death wobble. Sjukt läskigt
montera extraljus samt en ledramp
Den är karosshöjd 3" samt att de sitter AAL och 3" distans i fjäderkoppen
Tips på styrning ? var inte så sugen på köpa nått för 7000
tänkte ev beställa bara styrleder å göra egna stag
Däcken är 37x13.5-16
Lite saker som måste åtgärdas
Fälgar. blir att bredda plåtisarna som sitter på. Tänkte göra dom antingen 11" eller 12" breda.
Längre bärarmar. Ser svinfult ut när inte däcken är mitt i hjulhuset
styrningen. Dom 5km jag kört fick jag 2ggr såkallat death wobble. Sjukt läskigt
montera extraljus samt en ledramp
Den är karosshöjd 3" samt att de sitter AAL och 3" distans i fjäderkoppen
Tips på styrning ? var inte så sugen på köpa nått för 7000
tänkte ev beställa bara styrleder å göra egna stag
Re: Dodge RAM 2500 -97 Cummins
Börja med att byt pararell staget, de är en sjukdom på dom... Deathwobbel försvann på min när de byttes. Bya styrleder och styrdämpare är ungen dum idé.
Tänk på att de har relativt klena hjullager fram som frestas hårt av breda fälgar fram och de är svindyra att köpa! Så bättre med smala fälgar...
Tänk på att de har relativt klena hjullager fram som frestas hårt av breda fälgar fram och de är svindyra att köpa! Så bättre med smala fälgar...
Äger tydligen mer skit än vad som får plats i en signatur.............
Re: Dodge RAM 2500 -97 Cummins
Ja jag ska ta å köpa nya leder till styrningen samt nya bussningar till tvärstaget.
Jag har ju däremot inte satt nån lägre pitman arm utan de är original.
Helst hade ja vela bygga ny styrning. Vet att de är lite känsligt å bygga egen styrning men är man seriös och de ser snyggt ut borde de gå bra.
Men tar de verkligen så mycket på lagrena? Har de inte å göra med hur mycket offset man har. Sålänge centrum på däcket är sånära navet som möjligt blir de väl minst brytning? Oavsett om fälgen är 8 eller 12"
Jag har ju däremot inte satt nån lägre pitman arm utan de är original.
Helst hade ja vela bygga ny styrning. Vet att de är lite känsligt å bygga egen styrning men är man seriös och de ser snyggt ut borde de gå bra.
Men tar de verkligen så mycket på lagrena? Har de inte å göra med hur mycket offset man har. Sålänge centrum på däcket är sånära navet som möjligt blir de väl minst brytning? Oavsett om fälgen är 8 eller 12"
Re: Dodge RAM 2500 -97 Cummins
Det stämmer att det är offseten som ställer till det.
Men ju bredare fälgar desto mer negativ offset.
Men ju bredare fälgar desto mer negativ offset.