Suzuki SJ 413 LWB. Drömmen om Challange!
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
-
- Beroende
- Inlägg: 1325
- Blev medlem: tis aug 29, 2006 10:59
- Ort: S:T Anna, Söderköping
- Kontakt:
Re: Suzuki SJ 413 LWB. Drömmen om Challange!
I dag blev det några timmar i garaget igen ! Det är ju mest småplock kvar, men fan vad det drar på tiden, framförallt när man alltid är själv. Bortsätt från min kompis Ralf Gyllenhammar och grabbarna som sjunger så fint för mig, men dom gör inte ett handtag i övrigt....
Det som blev gjort i dag var följande:
Kapade bort stötdämparfästena fram och vände på dom så dom passar efter SPOA.
Borrade upp ny bultcikel i medbringaren på Vitaradiffen för att få dit 413-kardan. Skitsmidigt, använder bara en gammal trasig knut som jag håller mot, sen är det bara att borra
Satt dit bromsslangarna från mazda 323 fram. Fick modda lite på oken och kapa en "pes" på slangen så passade det fint. Typ dubbelt så långa så det bör räcka.
Sedan fimpade jag bort kofångaren fram för att få dit mina 33/12,5-15, så nu väntar jag på att hinna hämta dom sista två fälgarna så jag kan svetsa om dom och sedan skava på lite gummi.
När det blev lite mer plats där fram så kapade jag av styrstaget och brände dit en distans/förstärkning för att gå fritt för bladet efter SPOA.
När det var klart så slog jag dit hjulen och gav mig ut på en liten testrunda som resulterade i att lite lätt offroad måste man ju prova .. Det där provet man riktigt känner på sig kommer gå åt helvete, men när abstinensen är för stor lyssnar jag sällan på min känsla . Sagt och gjort, testade lite i grannens slänt på gräsmattan, och kombinationen av blanka sommardäck, snö och ett illa plaserat äppelträd BORDE ju räcka för att förståndet ska vakna till liv, men icke .... Med aldeles för lite grundgas gav jag mig på grannens slänt, och gissa vad, det GICK åt helvete . Fick sladd och kanade ju ganska självklart in i äppelträdet vilket resulterade i att jag inte kom vare sig framåt eller bakåt. Prövade med den självklara taktiken att bättra på grundgasen avsevärt och försöka bara ca 30 gånger framåt. Det ända som hände är att grannen nu har 4 nya fina gågelbad i sin slänt Efter lite trixande med spänband och en bil lyckades jag få los bilen så pass att det gick att komma loss.
Så vad lärde jag mig av detta? Troligtvis inget
Kvar att göra till den 10:onde är:
Stötdämparfästen bak
Bromsrör bak
Fylla olja i bakaxeln
Göra om fälgar och montera däck.
Då jag för tillfället bara har en I-fåne så har jag inte den blekaste om hur jag laddar upp bilder men ska kolla upp det.
MVH//Klirre
Det som blev gjort i dag var följande:
Kapade bort stötdämparfästena fram och vände på dom så dom passar efter SPOA.
Borrade upp ny bultcikel i medbringaren på Vitaradiffen för att få dit 413-kardan. Skitsmidigt, använder bara en gammal trasig knut som jag håller mot, sen är det bara att borra
Satt dit bromsslangarna från mazda 323 fram. Fick modda lite på oken och kapa en "pes" på slangen så passade det fint. Typ dubbelt så långa så det bör räcka.
Sedan fimpade jag bort kofångaren fram för att få dit mina 33/12,5-15, så nu väntar jag på att hinna hämta dom sista två fälgarna så jag kan svetsa om dom och sedan skava på lite gummi.
När det blev lite mer plats där fram så kapade jag av styrstaget och brände dit en distans/förstärkning för att gå fritt för bladet efter SPOA.
När det var klart så slog jag dit hjulen och gav mig ut på en liten testrunda som resulterade i att lite lätt offroad måste man ju prova .. Det där provet man riktigt känner på sig kommer gå åt helvete, men när abstinensen är för stor lyssnar jag sällan på min känsla . Sagt och gjort, testade lite i grannens slänt på gräsmattan, och kombinationen av blanka sommardäck, snö och ett illa plaserat äppelträd BORDE ju räcka för att förståndet ska vakna till liv, men icke .... Med aldeles för lite grundgas gav jag mig på grannens slänt, och gissa vad, det GICK åt helvete . Fick sladd och kanade ju ganska självklart in i äppelträdet vilket resulterade i att jag inte kom vare sig framåt eller bakåt. Prövade med den självklara taktiken att bättra på grundgasen avsevärt och försöka bara ca 30 gånger framåt. Det ända som hände är att grannen nu har 4 nya fina gågelbad i sin slänt Efter lite trixande med spänband och en bil lyckades jag få los bilen så pass att det gick att komma loss.
Så vad lärde jag mig av detta? Troligtvis inget
Kvar att göra till den 10:onde är:
Stötdämparfästen bak
Bromsrör bak
Fylla olja i bakaxeln
Göra om fälgar och montera däck.
Då jag för tillfället bara har en I-fåne så har jag inte den blekaste om hur jag laddar upp bilder men ska kolla upp det.
MVH//Klirre
If in doubt, Flat out!
Re: Suzuki SJ 413 LWB. Drömmen om Challange!
Härligt Klirre!
SKREV OBELIX
SKREV OBELIX
Bil-lös nu, förutom min 745:a
Re: Suzuki SJ 413 LWB. Drömmen om Challange!
Haha, rolig läsning. Väntar ivrigt på bilder. Det ju som sagt inte så många som bygger på en lång suza!
Suzuki sj424 td -85
-
- Beroende
- Inlägg: 1325
- Blev medlem: tis aug 29, 2006 10:59
- Ort: S:T Anna, Söderköping
- Kontakt:
Re: Suzuki SJ 413 LWB. Drömmen om Challange!
Jag hoppas att jag kan lösa hur man får över bilder från ios till xp?!?!? Står bara att det inte finns några bilder på enheten så jag vet i fan...
Nae överdrivet många är det inte, kanske finns en anledning? Men jag ville ha just en lång och är glad att jag hittade en och i detta skick desutom
Jag följer erikos tråd med spänning då vi tycks tänka mer eller mindre lika dant
Mvh//Klirre
Nae överdrivet många är det inte, kanske finns en anledning? Men jag ville ha just en lång och är glad att jag hittade en och i detta skick desutom
Jag följer erikos tråd med spänning då vi tycks tänka mer eller mindre lika dant
Mvh//Klirre
If in doubt, Flat out!
Re: Suzuki SJ 413 LWB. Drömmen om Challange!
hoppas du får till bilderna snart! om det inte går att föra över från telefonen till datorn kan du prova maila dom till in egen mail och öppna i datorn
Erik Öberg från Torsåker
Suzuki pickup td -00
Jimny -99
Suzuki pickup td -00
Jimny -99
Re: Suzuki SJ 413 LWB. Drömmen om Challange!
Kul att du äntligen delar med dig av bygget!
Vad sa grannen då? Skogstokig eller kliade han sin näsrot och gick o la sig?
Vad sa grannen då? Skogstokig eller kliade han sin näsrot och gick o la sig?
-
- Beroende
- Inlägg: 1325
- Blev medlem: tis aug 29, 2006 10:59
- Ort: S:T Anna, Söderköping
- Kontakt:
Re: Suzuki SJ 413 LWB. Drömmen om Challange!
Ja det blir en sporre att fortsätta då man in vill verka lat. Och så måste jag ju få till en skapligt potent bil för att besegra dig i kuppen nästa år
Nae grannen vet inget än... Grannen är bosatt i fjollträsk så här års, så det får bli en glad överaskning i vår . Får väl pynta med en gren eller någe så det blir riktigt fint
Mvh//Klirre
Nae grannen vet inget än... Grannen är bosatt i fjollträsk så här års, så det får bli en glad överaskning i vår . Får väl pynta med en gren eller någe så det blir riktigt fint
Mvh//Klirre
If in doubt, Flat out!
Re: Suzuki SJ 413 LWB. Drömmen om Challange!
Haha låter mycket bra! Mecka på och se till att få upp bilderna
-
- Beroende
- Inlägg: 1325
- Blev medlem: tis aug 29, 2006 10:59
- Ort: S:T Anna, Söderköping
- Kontakt:
Re: Suzuki SJ 413 LWB. Drömmen om Challange!
Jaha nahe så att äää... Nu finns det inte mycke till återvändå längre... Står nu mera med på listan över anmälda team... Så nu äre bara att köra på
Och förresten Klirre vs IOS 1-0 i övertid
Dagens göromål i garaget blev stötdämparfäsen bak, plocka bort bromsrör så jag kan tillverka nya och påfyllning av olga i bakaxeln
Så här ser bladfjäder-fästet ut på min bakaxel:
Jag började med att kapa loss stötdämpar fästen från original "plattorna". sedan bultade jag bort fjäder fästet. Sedan brände jag fast stötdämparfästet på fjäderfästet:
Sedan blåste jag på lite färg som jag hade och monterade:
Upprepade proseduren på andra sidan:
Blev ganska tajt till tankfästet:
Sedan var det dax att fylla på olja. Upkörningsramper är bra att ha då, dock så blev det lite tajt till taket:
Bild på bakaxel i sin helhet. Här ser man även det gamla fästet för stab-staget:
Ett par bilder på framvagnen.
Här är min lösning på styrstag: Observera hur byggherren har fuskat med den övre svetsen. Ska åtgärdas!
Bild på stötdämparefäste och bromsslang:
Så det som är kvar att göra innan provkörnig:
Fixa brosrör bak och lufta ur systemet.
Kränga på stor-däck och montera, samt masera hjulhus för utrymme.
MVH//Klirre
Och förresten Klirre vs IOS 1-0 i övertid
Dagens göromål i garaget blev stötdämparfäsen bak, plocka bort bromsrör så jag kan tillverka nya och påfyllning av olga i bakaxeln
Så här ser bladfjäder-fästet ut på min bakaxel:
Jag började med att kapa loss stötdämpar fästen från original "plattorna". sedan bultade jag bort fjäder fästet. Sedan brände jag fast stötdämparfästet på fjäderfästet:
Sedan blåste jag på lite färg som jag hade och monterade:
Upprepade proseduren på andra sidan:
Blev ganska tajt till tankfästet:
Sedan var det dax att fylla på olja. Upkörningsramper är bra att ha då, dock så blev det lite tajt till taket:
Bild på bakaxel i sin helhet. Här ser man även det gamla fästet för stab-staget:
Ett par bilder på framvagnen.
Här är min lösning på styrstag: Observera hur byggherren har fuskat med den övre svetsen. Ska åtgärdas!
Bild på stötdämparefäste och bromsslang:
Så det som är kvar att göra innan provkörnig:
Fixa brosrör bak och lufta ur systemet.
Kränga på stor-däck och montera, samt masera hjulhus för utrymme.
MVH//Klirre
Senast redigerad av klirre den fre jan 09, 2015 23:28, redigerad totalt 7 gång.
If in doubt, Flat out!
-
- Beroende
- Inlägg: 1325
- Blev medlem: tis aug 29, 2006 10:59
- Ort: S:T Anna, Söderköping
- Kontakt:
Re: Suzuki SJ 413 LWB. Drömmen om Challange!
Är det någon som vet varför mina bilder inte syns?
Mvh//Klirre
Mvh//Klirre
If in doubt, Flat out!
Re: Suzuki SJ 413 LWB. Drömmen om Challange!
välj länken som det står"visa den stora bilden direkt på erat forum" hotlink 1
Erik Öberg från Torsåker
Suzuki pickup td -00
Jimny -99
Suzuki pickup td -00
Jimny -99
Re: Suzuki SJ 413 LWB. Drömmen om Challange!
x2 som sades lite högre upp, rolig läsning!
kämpa på!
kämpa på!
-
- Beroende
- Inlägg: 1325
- Blev medlem: tis aug 29, 2006 10:59
- Ort: S:T Anna, Söderköping
- Kontakt:
Re: Suzuki SJ 413 LWB. Drömmen om Challange!
klirre skrev:Jaha nahe så att äää... Nu finns det inte mycke till återvändå längre... Står nu mera med på listan över anmälda team... Så nu äre bara att köra på
Och förresten Klirre vs IOS 1-0 i övertid
Dagens göromål i garaget blev stötdämparfäsen bak, plocka bort bromsrör så jag kan tillverka nya och påfyllning av olga i bakaxeln
Så här ser bladfjäder-fästet ut på min bakaxel:
Jag började med att kapa loss stötdämpar fästen från original "plattorna". sedan bultade jag bort fjäder fästet. Sedan brände jag fast stötdämparfästet på fjäderfästet:
Sedan blåste jag på lite färg som jag hade och monterade:
Upprepade proseduren på andra sidan:
Blev ganska tajt till tankfästet:
Sedan var det dax att fylla på olja. Upkörningsramper är bra att ha då, dock så blev det lite tajt till taket:
Bild på bakaxel i sin helhet. Här ser man även det gamla fästet för stab-staget:
Ett par bilder på framvagnen.
Här är min lösning på styrstag: Observera hur byggherren har fuskat med den övre svetsen. Ska åtgärdas!
Bild på stötdämparefäste och bromsslang:
Så det som är kvar att göra innan provkörnig:
Fixa brosrör bak och lufta ur systemet.
Kränga på stor-däck och montera, samt masera hjulhus för utrymme.
MVH//Klirre
If in doubt, Flat out!
-
- Beroende
- Inlägg: 1325
- Blev medlem: tis aug 29, 2006 10:59
- Ort: S:T Anna, Söderköping
- Kontakt:
Re: Suzuki SJ 413 LWB. Drömmen om Challange!
Så ny syns bilderna efter allt iaf. Monterade stordäcken här om dagen och upptäckte att framfjädrarna hade säckat för mycke för att gå fritt som det skulle. Provade lite nu i kväll och konstaterade att jag inte kunde gira alls vid infjädring... Så jag ska provisoriskt slå dit en spiral mellan blad och ram medans jag förbereder axelbyte. Därför uteblir provkörningen i morrn som det var tänkt
Mvh//Klirre
Mvh//Klirre
If in doubt, Flat out!
-
- Beroende
- Inlägg: 1325
- Blev medlem: tis aug 29, 2006 10:59
- Ort: S:T Anna, Söderköping
- Kontakt:
Re: Suzuki SJ 413 LWB. Drömmen om Challange!
Det blev som sagt ingen körning för mig i går men jag knäppte en bild på hur den ser ut idag i alla fall
Sedan kan man ju inte åka på träff utan att investera i en donator:
36" Kelly Safari
Vad ska man ha denna lilla spak till?
Avllastad bakaxel...
2,5l Peugot Turbodiesel. Dock ett av de rörigaste och skabbigaste motorrum jag sett!
Spesen på den är i det stora hela: Mahindra någonting, 2,5l td, BJ75 axlar med mekanisk diff fram och svetsad avlastad bakaxel, valp-framblad fram, någon form av ytterst märklig 4-k-länk med fjäderben från något och 36" Kelly Safari
Det som är tanken ar att kolla skick på axlar och se om jag kan flytta över framdiffen till bak på mina andra axlar och om inte det funkar så tar jag den svetsade diffen och monterar i min bakaxel. sen ska jag plocka däcken och ev bladfjädrarna. Sedan kommer allt som jag inte behöver sälja för att återfylla min nu tomt gapande bygbudet.
MVH//Klirre
Sedan kan man ju inte åka på träff utan att investera i en donator:
36" Kelly Safari
Vad ska man ha denna lilla spak till?
Avllastad bakaxel...
2,5l Peugot Turbodiesel. Dock ett av de rörigaste och skabbigaste motorrum jag sett!
Spesen på den är i det stora hela: Mahindra någonting, 2,5l td, BJ75 axlar med mekanisk diff fram och svetsad avlastad bakaxel, valp-framblad fram, någon form av ytterst märklig 4-k-länk med fjäderben från något och 36" Kelly Safari
Det som är tanken ar att kolla skick på axlar och se om jag kan flytta över framdiffen till bak på mina andra axlar och om inte det funkar så tar jag den svetsade diffen och monterar i min bakaxel. sen ska jag plocka däcken och ev bladfjädrarna. Sedan kommer allt som jag inte behöver sälja för att återfylla min nu tomt gapande bygbudet.
MVH//Klirre
If in doubt, Flat out!