Bilskojare...

Här snackar vi om allt som inte passar in i dom övriga kategorierna

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

w300i
Rutinerad
Inlägg: 386
Blev medlem: tor jul 11, 2013 14:05
Ort: Sundsvall

Bilskojare...

Inlägg av w300i » ons jan 07, 2015 19:32

Ja man har ju läst en hel del historier om folk som blivit lurad när dom sålt bilar... Nu häromdagen råkade en bekant till mig ut för det. Han skulle sälja sin bil,behövde pengar riktigt snabbt så bilen la han ut för 10,000:- mindre än vad marknadsvärdet är. Dröjde inte länge innan en kille hörde av sig och åkte på än gång för att hämta den. Affären gick snabbt och smidigt,papprena skrevs osv och killen åkte med bilen. Så långt är allt bra. Men efter ett par timmar ringer han och säger att motorn har gått så han har fått lämna bilen efter motorvägen.

Dagen efter ringde min vän upp killen och frågade vad dom hänt,bilen hade smällt till och tvärslut och ingen olja fanns i motorn. Bilen stog fortfarande efter motorvägen,så min vän börjar ju direkt leta efter en bärgare,och efter några timmar så hade bärgarn ringt och sagt att ingen bil syntes till. Då hade killen tydligen bogserat hem bilen utan att säga nåt.

Sen visade det sig att uppgifterna på ägarpapprena inte stämde,så då förstod man ju att det var nåt skumt...

Sen så börjar dom riktiga problemen... Killen vill ha igen hälften av pengarna så han kan laga bilen,varpå min vän säger att nej,jag betalar inte ut några pengar förrens jag sett bilen. Då börjar killen bli hotfull,han ska ha pengarna. Han står över lagarna,han bryr sig inte säger han. Så min vän blir ju givetvis orolig,har väldigt svårt att känna sig trygg och kunde inte sova. Han visste ju inte vad han skulle göra...

En bekant till min vän fick ringa och medla emellan dom och kom fram till att han ska få igen en summa pengar och behålla bilen eftersom min vän inte vill dras in i det här.

Kom senare fram att bilarna används av ett gäng att skjutsa runt tiggare,och att dom endast köpte bilen för att laga en bil dom redan hade. Så bilen var aldrig trasig.

Man blir då riktigt förbannad :aargh:

Håll koll när ni säljer bilar! Sånt här är det sista man vill råka ut för... Går inte in på fler detaljer då min vän är sjukt orolig över detta och mår jättedåligt,och vill nog inte att det ska komma fram så mycket.
Senast redigerad av w300i den ons jan 07, 2015 20:53, redigerad totalt 1 gånger.
GMC Jimmy -83,6.2 diesel,Th700 aut,11” höjd 39.5” däck
GMC Sierra -96 6.5 td
Cheva van -88 G20 6.2 diesel

Mpower520
Beroende
Inlägg: 1003
Blev medlem: tor maj 31, 2012 18:29
Ort: Värmland

Re: Bilskojare...

Inlägg av Mpower520 » ons jan 07, 2015 19:56

Ja det är förjävligt. Endel har fan ingen skam i kroppen.. Man kan ju undra hur sånna är funtade
Senast redigerad av Mpower520 den ons jan 07, 2015 23:17, redigerad totalt 2 gång.
VW caddy tdi -98
Volvo V70 AWD -05
Harley-Davidson streetglide -13
BMW X3 -08
CF Moto 500 -15

macke
OffroadGeek
Inlägg: 4889
Blev medlem: tis maj 30, 2006 10:20
Ort: Segeltorp, Stockholm

Re: Bilskojare...

Inlägg av macke » ons jan 07, 2015 20:33

Ge dom inte ett jävla skit!!!
TGB 13

SkaD
Hemmastadd
Inlägg: 100
Blev medlem: ons aug 14, 2013 12:30
Ort: Järfälla

Re: Bilskojare...

Inlägg av SkaD » ons jan 07, 2015 20:40

Ja sorgligt, vad ska man säga?
Men man blir ju inte ett dugg förvånad.
Nej, detta håller vi inte på med här! Moderatorn.

Joel_Vbg
4x4xnerd
Inlägg: 5518
Blev medlem: sön mar 11, 2007 8:46
Ort: Varberg
Kontakt:

Re: Bilskojare...

Inlägg av Joel_Vbg » ons jan 07, 2015 21:37

Inte heller särskilt förvånad.... Men beklagar för din kompis, för jävla trist!
Äger tydligen mer skit än vad som får plats i en signatur.............

olle67
Veteran
Inlägg: 2233
Blev medlem: lör mar 31, 2012 11:37
Ort: Outside Jötebårg

Re: Bilskojare...

Inlägg av olle67 » ons jan 07, 2015 22:29

Nej, detta håller vi inte på med här! Moderatorn.

Fisketorp
Guru
Inlägg: 2597
Blev medlem: lör sep 28, 2013 16:31
Ort: Fisketorp

Re: Bilskojare...

Inlägg av Fisketorp » ons jan 07, 2015 22:32

Förjäkligt att höra!!
Inte kul att oroa sig för en sketen bil eller snarare vad för skumt folk och vad de är kapabla till. :|


På tal om bilskojare!

Någon som varit med om att en "bulvan" säljer bil genom annons i sitt namn, men bilen står registrerad på en större bilfirma?
Tanken är då att bilfirman ska slippa ev kostnader för ev problem som kan dyka upp på bilen inom 6mån period som konsumentlagen föreskriver. På en billig bil de tagit i inbyte.

pini
Rutinerad
Inlägg: 427
Blev medlem: sön aug 07, 2011 21:25
Ort: Tidaholm

Re: Bilskojare...

Inlägg av pini » tor jan 08, 2015 7:50

En mek på Mercedes sålde gamla taximercor iochmed firman inte ville ha med bilarna å göra
finns även firmor som i princip lever på de som inte märkeshandlarna vill ha så det är nog vanligt
Valp 1,9 tdi
Wrangler tj 4,0

MattisH
Guru
Inlägg: 2821
Blev medlem: ons sep 01, 2010 21:43
Ort: Vinslöv

Re: Bilskojare...

Inlägg av MattisH » tor jan 08, 2015 11:21

Det är därför man ALLTID ska registrera över bilen med hjälp av appen (Mina fordon) oavsett vad träskallar* säger!!! Pappret är inget säkert sätt att föra över fordon, lika osäkert som att använda kontanter eftersom man lika snabbt kan bli nerslaget och bestulen.


Då får man direkt att det inte är rätt uppgifter och ägarbytet inte kan genomföras! Uppgifterna som ska knappas in där måste ju göras från körkortet så det kan inte bli fel.


*Träskallar= Bakåtsträvare och de som är rädda för ny teknik ;) :beer:

Hoppas att det löser sig och att det slipper bli för bråk av det hela. Polisanmälan hoppas jag är utförd? Sen är kanske frågan vad det är man ska anmäla? Hot el. liknande.
Mathias Håkansson,
Subaru Forester, Volvo V60
HLMK Offroad: https://www.facebook.com/hlmk.offroad?fref=ts" onclick="window.open(this.href);return false;
Hästveda offroad: http://sagbacken.egetforum.se/portal.php" onclick="window.open(this.href);return false;

mantajohan
Forumräv
Inlägg: 944
Blev medlem: tor nov 22, 2007 16:09
Ort: skauneland

Re: Bilskojare...

Inlägg av mantajohan » tor jan 08, 2015 19:08

isåfall måste man ju ha en smartphone..... :poke:
letar mercedes w201 och w124 200 diesel

gurgel
Rutinerad
Inlägg: 327
Blev medlem: mån okt 08, 2012 21:52
Ort: 08a

Re: Bilskojare...

Inlägg av gurgel » tor jan 08, 2015 22:47

Men tiggeriet var ju inte organiserat... Nu blev det jobbigt. :|

Stort misstag att ge efter men samtidigt kan man förstå han, jävligt tråkigt.
The tree of liberty must be refreshed from time to time with the blood of patriots and tyrants.

svana
Forumräv
Inlägg: 933
Blev medlem: tor maj 17, 2012 0:02
Ort: Nynäshamn (Sthlm)

Re: Bilskojare...

Inlägg av svana » tor jan 08, 2015 23:47

Såhär ligger det till.

Alla bedrägerier som lyckas, det stärker idioterna och andra wannabies att fortsätta och dem höjjer ribban ytterligare ett hack..

Betala aldrig något, gå aldrig med på nåt som inte är rimligt, betala aldrig bluff fakturor mm mm.

Det är där det skitit sig från början, att dem får vad dom begär och i slutänden vinner.

Samma gäller den här trenden att pruta på allt..
Har man inte pengar, ge faan i att köpa då.

Blir så upprörd.

valdas 76
Forumräv
Inlägg: 615
Blev medlem: sön feb 15, 2009 22:16
Ort: Kristianstad, Skåne

Re: Bilskojare...

Inlägg av valdas 76 » fre jan 09, 2015 8:35

MattisH skrev:Det är därför man ALLTID ska registrera över bilen med hjälp av appen (Mina fordon) oavsett vad träskallar* säger!!! Pappret är inget säkert sätt att föra över fordon, lika osäkert som att använda kontanter eftersom man lika snabbt kan bli nerslaget och bestulen.
Då får man direkt att det inte är rätt uppgifter och ägarbytet inte kan genomföras! Uppgifterna som ska knappas in där måste ju göras från körkortet så det kan inte bli fel.
*Träskallar= Bakåtsträvare och de som är rädda för ny teknik ;) :beer:
Hoppas att det löser sig och att det slipper bli för bråk av det hela. Polisanmälan hoppas jag är utförd? Sen är kanske frågan vad det är man ska anmäla? Hot el. liknande.
Undrar hur länge den appen har funnits på marknaden, och hur gjorde man förr innan den har blivit tillgänglig för smartphones innehavare... :roll:
Jag är en av dom som du kallar "träskallar", har ingen smartphone och känner ingen behov att skaffa den men har i stort sett alltid lyckats med mina bilaffärer...
Tycker man att det är något skumt med köparen så kan man alltid ändra sig och sälja bilen till någon annan :roll:
TLC BJ75-finbil
TLC HJ61-donatorbil
TLC HJ60 och BJ45-under långtidsrenoveringen
också Steyr Puch Pinzgauer och Volvo P1800-61

sos
Veteran
Inlägg: 1719
Blev medlem: fre sep 26, 2008 9:27
Ort: Kiruna

Re: Bilskojare...

Inlägg av sos » fre jan 09, 2015 9:15

Fisketorp skrev: På tal om bilskojare!

Någon som varit med om att en "bulvan" säljer bil genom annons i sitt namn, men bilen står registrerad på en större bilfirma?
Tanken är då att bilfirman ska slippa ev kostnader för ev problem som kan dyka upp på bilen inom 6mån period som konsumentlagen föreskriver. På en billig bil de tagit i inbyte.
Finns ju även "för kunds räkning"... dvs firman har tagit "inbyte" och vill sälja den "privat". Visst man antyder väl att man friskriver sig men varför "dribbla" med detta överhuvudtaget om man vill vara en seriös firma.
Suzuki Samurai -91, stenkrypare 6.5, OME fjädrar + shackle reverse, vitara-servo, warn RT30, swift stolar

BroncoXLT
Forumräv
Inlägg: 541
Blev medlem: sön maj 01, 2011 22:22
Ort: Sthlm

Re: Bilskojare...

Inlägg av BroncoXLT » fre jan 09, 2015 19:22

finns många småfirmor som säljer bilar som står på privatpersoner.
högst oseriöst tycker jag.
kan ju bara vara mygel med skatter och ansvar att göra.
du har ju inget garanti eller nånting om du köper den av en privatperson än om du köper den via firman dom har.
Chevy Suburban LT -99.
Jeep Cherokee ltd -97.
Toyta Starlet Tic -82.
Ford Sierra 2.2i -88.
BMW 2002 Tic -73.
Chevy Impala SS -95 (r.i.p.)
Ford Bronco XLT 33" -89 (r.i.p.)
Opel Corsa 2.0i -90. (r.i.p.)

Skriv svar