diesel ombyggnad besiktigad nu godkänd

Visa upp dina byggbilder på ditt projekt här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

henke_99
4x4xnerd
Inlägg: 8407
Blev medlem: sön jun 29, 2008 13:20
Ort: Ulricehamn

Re: diesel ombyggnad hjälp

Inlägg av henke_99 » tor okt 30, 2014 8:38

På dieslar brukar varvräknaren få sin signal från generatorn.
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.

GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.

Opel Kadett GSI 16v -89.

Fullsize Offroaders

skogis
Forumräv
Inlägg: 762
Blev medlem: mån sep 07, 2009 6:56
Ort: alingsås

Re: diesel ombyggnad hjälp

Inlägg av skogis » tor okt 30, 2014 9:23

Fullt medveten om detta. men jag vill göra så liten ombyggnad av bilen som möjligt, och vill behålla original varvräknare och vill hålla nere kostnaden. annars finns det omvandlare för w signalen på generatorn, men jag tycker att dom är dyra. Därför vill jag ha en givare på vevaxel med två triggar per varv och då kan jag använda original varvräknare

skogis
Forumräv
Inlägg: 762
Blev medlem: mån sep 07, 2009 6:56
Ort: alingsås

Re: diesel ombyggnad hjälp

Inlägg av skogis » ons jan 07, 2015 8:19

Idag gäller det regbesiktning 0900
behöver en vevaxelgivare och sedan får jag orginal varvräknare att funka
någon som vet om någon bil har en lämplig liten givare så jag kan beställa en sådan.

skogis
Forumräv
Inlägg: 762
Blev medlem: mån sep 07, 2009 6:56
Ort: alingsås

Re: diesel ombyggnad

Inlägg av skogis » ons jan 07, 2015 11:40

gick åt h-vete
inte bara jag som behöver banta även bilen för mycket vikt på framaxeln
583 kg får bara vara 580 med förare så nu behöver den bantas ca 50kg fram.
får flytta batteriet ta bort extraljus och frontbåge ta bort servon skruva bort allt som går
och funderar på att besiktiga utan plast kåpan den väger lite den med
alla mattor stereo högtalare m.m får ligga i garaget en stund.
jävla massa jobb :aargh: :aargh: :aargh: :aargh:

positiva var att det vad det enda han klagade på ombyggnad och motorintyg m.m var helt ok så nu skall den hårdbantas och in på vägning igen.
:tumbup: :tumbup:

Åsa-Nisse
Forumräv
Inlägg: 967
Blev medlem: mån feb 13, 2006 8:15
Ort: Hallabro, Ronneby Kommun
Kontakt:

Re: diesel ombyggnad besiktigad ej godkänd

Inlägg av Åsa-Nisse » ons jan 07, 2015 13:55

Du kan ju "råka" tömma framaxlen på innehåll med och dit med en tom aluklump från Vitara ;)
/ Jonas Engberg

http://www.engbergracing.com
http://www.engbergracing.blogspot.com
Jeep CJ7 -75 | Olds455cui | 35" MT
Calvinator -02 | Volvo 850R | Paddeldäck | 35" Bogger | 14" Alcoa

skogis
Forumräv
Inlägg: 762
Blev medlem: mån sep 07, 2009 6:56
Ort: alingsås

Re: diesel ombyggnad besiktigad ej godkänd

Inlägg av skogis » ons jan 07, 2015 14:05

Tack för tipset

Mathias T
4x4xnerd
Inlägg: 6345
Blev medlem: fre feb 24, 2006 20:53
Ort: Nol

Re: diesel ombyggnad besiktigad ej godkänd

Inlägg av Mathias T » ons jan 07, 2015 17:36

Tror min highroof vägde 550kg på framaxeln med tömd axel och utan frontbågar och annat
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"

Fisketorp
Guru
Inlägg: 2597
Blev medlem: lör sep 28, 2013 16:31
Ort: Fisketorp

Re: diesel ombyggnad besiktigad ej godkänd

Inlägg av Fisketorp » ons jan 07, 2015 17:37

Nyfiken på vad du behövde för intyg inför besiktningen.
Man kan ju skriva dem själv vad jag förstått.
Men vad ska dem innehålla?

Och kostar Ombesiktningen lika mycket som första? 1600kr?

Var ju ganska milt ändå tycker jag. Extrajobb men ändå :tumbup:

skogis
Forumräv
Inlägg: 762
Blev medlem: mån sep 07, 2009 6:56
Ort: alingsås

Re: diesel ombyggnad besiktigad ej godkänd

Inlägg av skogis » ons jan 07, 2015 18:52

Skrev intyget själv
Någon som har en tom framaxel till Samurai att låna ut eller sälja

Harvesterman
Användare
Inlägg: 48
Blev medlem: sön sep 07, 2014 18:30

Re: diesel ombyggnad besiktigad ej godkänd

Inlägg av Harvesterman » ons jan 07, 2015 20:45

Intressant med självskrivet intyg. :D
Letade lite på vv å tsv men hittade ingen info om vad den ska innehålla?
Håler precis på med en dieselkonvertering så mkt intresserad av besdetaljer! :jump:
Vad ska den innehålla?
Lycka tll med ombesen! :woot:

Mvh Martin

skogis
Forumräv
Inlägg: 762
Blev medlem: mån sep 07, 2009 6:56
Ort: alingsås

Re: diesel ombyggnad besiktigad ej godkänd

Inlägg av skogis » tor jan 08, 2015 14:57

tänk om man kunde gå ner i vikt lika lätt
28kg mindre inget man kan hänga i en winch direkt
Bild

Fisketorp
Guru
Inlägg: 2597
Blev medlem: lör sep 28, 2013 16:31
Ort: Fisketorp

Re: diesel ombyggnad besiktigad ej godkänd

Inlägg av Fisketorp » tor jan 08, 2015 15:21

Föraren är väl en beräknad vikt, eller väger dem bilen med dig i?

Skicka frugan på ombesiktningen :mrgreen:

skogis
Forumräv
Inlägg: 762
Blev medlem: mån sep 07, 2009 6:56
Ort: alingsås

Re: diesel ombyggnad besiktigad ej godkänd

Inlägg av skogis » tor jan 08, 2015 15:57

Dom väger den tom

Mathias T
4x4xnerd
Inlägg: 6345
Blev medlem: fre feb 24, 2006 20:53
Ort: Nol

Re: diesel ombyggnad besiktigad ej godkänd

Inlägg av Mathias T » tor jan 08, 2015 18:07

Räknas väl med full tank och en vikt på föraren på 75kg?
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"

skogis
Forumräv
Inlägg: 762
Blev medlem: mån sep 07, 2009 6:56
Ort: alingsås

Re: diesel ombyggnad besiktigad ej godkänd

Inlägg av skogis » tor jan 08, 2015 20:18

tänker jag fel eller minskas trycket på framaxeln om jag lägger vikt bakom bakhjulen.
funderar på om jag skall besiktiga med tom tank kortsluten tankarmatur och ta bort extrahjulet

Skriv svar