Pelletsbrännare vs. strömavbrott
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Pelletsbrännare vs. strömavbrott
Jag har nu det senaste dygnet varit med om en del strul med elnätet här, nätbolaget har felsökt hela dagen utan att hitta nåt fel än så länge. Det jobbiga i detta är att varje gång strömmen försvinner så stängs pelletsbrännaren till pannan av. Vettig säkerhetsfunktion egentligen då den är enkel o inte känner av om det har slocknat i pannan men den är fruktansvärt känslig, minsta spänningsfall i elnätet gör att den stänger ner. Dessutom funkar självcirkulationen bra i husets värmesystem så det skulle gå bra att elda i pannan trots att cirkulationspumpen inte går vid strömavbrott.
Är det nån som har en bra ide på nåt lämpligt sätt att lösa detta? Skulle vilja ha nån sorts backup så brännaren kan klara sig ett tag utan nätspänning (nån timme skulle räcka mer än väl) så man slipper ifrån såna här problem. Finns ju nån sorts backupprylar för datorer t.ex. Brännaren är behöver bara 230v.
Är det nån som har en bra ide på nåt lämpligt sätt att lösa detta? Skulle vilja ha nån sorts backup så brännaren kan klara sig ett tag utan nätspänning (nån timme skulle räcka mer än väl) så man slipper ifrån såna här problem. Finns ju nån sorts backupprylar för datorer t.ex. Brännaren är behöver bara 230v.
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.
GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
Re: Pelletsbrännare vs. strömavbrott
Modell på brännaren ?
Cetek Laddare
Största batterierna du hittar
En inverter 12v-230 På lämpligt watt
Borde gå men som sagt beror på modell om mycket av pannstyrnings behövs
Annars så är ju elverk billiga....
Cetek Laddare
Största batterierna du hittar
En inverter 12v-230 På lämpligt watt
Borde gå men som sagt beror på modell om mycket av pannstyrnings behövs
Annars så är ju elverk billiga....
Senast redigerad av joker_fly den fre jan 09, 2015 19:22, redigerad totalt 1 gånger.
Dodge Ram 1500 2001 Projekt !!!
Såld Suburban K1500 AWD 2003
Såld Wk Jeep 2005 Hemi QD2
SÅLD Dodge 2500 1996 V10 4x4
Såld Suburban K1500 AWD 2003
Såld Wk Jeep 2005 Hemi QD2
SÅLD Dodge 2500 1996 V10 4x4
Re: Pelletsbrännare vs. strömavbrott
Janfire flex står det.
Ser ut så här (bilden stulen från internet)
Ser ut så här (bilden stulen från internet)
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.
GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
Re: Pelletsbrännare vs. strömavbrott
Nu är jag lite dålig på just Janfire
Men är den helt fristånde så kan du som sagt koppla den rakt in i en inverter
Och jag kan inte tro att den drar mycket ström (nästan allt i den är 12v/5v
Utom kanske skruv och Tändelement
(OBS)
Du måste/Bör tända den manuellt annars tror jag inte att invertern räcker
Annrs för övervakning och drift så räcker ett vanligt lastbils batteri (till cirkpumpen med )
Men är den helt fristånde så kan du som sagt koppla den rakt in i en inverter
Och jag kan inte tro att den drar mycket ström (nästan allt i den är 12v/5v
Utom kanske skruv och Tändelement
(OBS)
Du måste/Bör tända den manuellt annars tror jag inte att invertern räcker
Annrs för övervakning och drift så räcker ett vanligt lastbils batteri (till cirkpumpen med )
Dodge Ram 1500 2001 Projekt !!!
Såld Suburban K1500 AWD 2003
Såld Wk Jeep 2005 Hemi QD2
SÅLD Dodge 2500 1996 V10 4x4
Såld Suburban K1500 AWD 2003
Såld Wk Jeep 2005 Hemi QD2
SÅLD Dodge 2500 1996 V10 4x4
Re: Pelletsbrännare vs. strömavbrott
Hur mycket ström snackar vi om? Lite skillnad på dimensionering av UPS...
Mina offroadbilder [Länk]
Pajero LWB gen II 3500 [Länk] - Inväntar offroafpremiären
Chevrolet S-10 S/T Pickup 4WD 262cui -96 - Vilar sig i form.
Pajero LWB gen II 3500 [Länk] - Inväntar offroafpremiären
Chevrolet S-10 S/T Pickup 4WD 262cui -96 - Vilar sig i form.
Re: Pelletsbrännare vs. strömavbrott
Datorgrunkan det pratas om kallas UPS och finns i diverse storlekar, priser och prestanda.
Jag har en sådan till pannan med det interna batteriet borttaget och utdragna kablar till ett 135Ah fritidsbatteri. Den kopplar om automatiskt om strömmen går vilket inte är fallet med laddare/bateri/inverter. Mindre UPS:er blir överhettade om man kör dom länge med hög last, så ta i lite i fråga om storlek.
Jag har en sådan till pannan med det interna batteriet borttaget och utdragna kablar till ett 135Ah fritidsbatteri. Den kopplar om automatiskt om strömmen går vilket inte är fallet med laddare/bateri/inverter. Mindre UPS:er blir överhettade om man kör dom länge med hög last, så ta i lite i fråga om storlek.
Jag är inte bara fet, jag är dryg också.
Re: Pelletsbrännare vs. strömavbrott
Har den brännaren underhållsfyr?
återstartar den automatiskt vid strömavbrott?
Någon som vet?
Av de UPS som säljs bla här. vad skulle vara dugligt att köra en brännare en stund? då ej med uppstart på tändelement. (mitt element ligger på 1000w) var ju inte så dyrt direkt de billiga =)
https://www.komplett.se/search?q=ups" onclick="window.open(this.href);return false;
återstartar den automatiskt vid strömavbrott?
Någon som vet?
Av de UPS som säljs bla här. vad skulle vara dugligt att köra en brännare en stund? då ej med uppstart på tändelement. (mitt element ligger på 1000w) var ju inte så dyrt direkt de billiga =)
https://www.komplett.se/search?q=ups" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Pelletsbrännare vs. strömavbrott
Min brännare håller eld, och har ingen auto-tändning. Återstartar således inte heller av sig själv efter strömavbrott, det är liksom där i hela mitt problem ligger...
Det står 350w max på brännaren, om det är inkl motorn till den externa skruven vet jag inte. Är det inte fallet så förbrukar den motorn ytterligare ungefär lika mycket ström. Så som mest kan den förbruka kanske 700w.
Det står 350w max på brännaren, om det är inkl motorn till den externa skruven vet jag inte. Är det inte fallet så förbrukar den motorn ytterligare ungefär lika mycket ström. Så som mest kan den förbruka kanske 700w.
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.
GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
Re: Pelletsbrännare vs. strömavbrott
6-7Ah verkar de ligga på.
någon som har någon aning om vad det innebär i tid?
Många UPS är ju till för att en ex Dator ska få tid på sig att stänga ner och inte bara dö tvärt.
Medan det krävs lite större doningar för att driva servrar mm.
någon som har någon aning om vad det innebär i tid?
Många UPS är ju till för att en ex Dator ska få tid på sig att stänga ner och inte bara dö tvärt.
Medan det krävs lite större doningar för att driva servrar mm.
Re: Pelletsbrännare vs. strömavbrott
Pelletsbrännare utan autostart verkar krångligt. Jag eldar också pellets men har autostart på min brännare.
Att kunna köra brännaren på "nödel" är helt klart intressant men att vara tvungen att starta om brännaren för korta avbrott känns ju besvärligt. Personligen skulle jag nog övervägt att byta till en brännare med autostart istället för att lägga pengarna på en UPS för en timmes drift. Det är väl oftast de längre avbrotten som man vill säkra sig mot. En timme klarar man ju utan att köra brännaren även vid -30 grader. Men det är min personliga reflektion.
Men fungerar den bra i övrigt och man är nöjd med brännaren så visst, varför inte tack vare manuell start och underhållseldning blir det ju faktiskt enklare att köra den även vid länge avbrott. Med elstart krävs ju mycket mer ström vid startögonblicket och vid längre avbrott blir det ju flera starter av brännaren om man inte har underhålsseldning.
Jag hittade en manual till en brännare som liknar den på bilden, jag tror de kallar den Flex- Gul.
http://server4.c4hosting.se/~eldkraft/u ... _Minor.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Det ser ut som om brännaren förbrukar 80w och externskuven 250w.
Max350w som står på din brännare gissar jag är hur mycket externskruven får dra. Så 80+350 borde räcka för fläkt och externskruv 430w
Hur man sedan ska dimensionera för att klara ev högre startströmmar etc är ju en anna fråga. Men det är väl inte orimligt att klara den på 1500VA (900w) eller 2000VA (1400w).
Läste någonstans (osäker källa) att en blyack kan lämna ca 50% med inverter. Någon av UPS:Erna hade 10Ah batteri. Det skulle då kunna räcka till 12x10/2 60Wh. Så med en förbrukning på 80+250w kan det kanske räcka till 60/330=0,181818h ca 10 minuters drift.
Med ett vanligt bilbatteri bör man klara 1 till 2 timmar gissar jag beroende på batteri (skruven går väl inte konstant men i gengäld blir det säkert andra förluster som begränsar driftstiderna).
@ alter ego
Vad har du för uppfattning som har en UPS?
Att kunna köra brännaren på "nödel" är helt klart intressant men att vara tvungen att starta om brännaren för korta avbrott känns ju besvärligt. Personligen skulle jag nog övervägt att byta till en brännare med autostart istället för att lägga pengarna på en UPS för en timmes drift. Det är väl oftast de längre avbrotten som man vill säkra sig mot. En timme klarar man ju utan att köra brännaren även vid -30 grader. Men det är min personliga reflektion.
Men fungerar den bra i övrigt och man är nöjd med brännaren så visst, varför inte tack vare manuell start och underhållseldning blir det ju faktiskt enklare att köra den även vid länge avbrott. Med elstart krävs ju mycket mer ström vid startögonblicket och vid längre avbrott blir det ju flera starter av brännaren om man inte har underhålsseldning.
Jag hittade en manual till en brännare som liknar den på bilden, jag tror de kallar den Flex- Gul.
http://server4.c4hosting.se/~eldkraft/u ... _Minor.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Det ser ut som om brännaren förbrukar 80w och externskuven 250w.
Max350w som står på din brännare gissar jag är hur mycket externskruven får dra. Så 80+350 borde räcka för fläkt och externskruv 430w
Hur man sedan ska dimensionera för att klara ev högre startströmmar etc är ju en anna fråga. Men det är väl inte orimligt att klara den på 1500VA (900w) eller 2000VA (1400w).
Läste någonstans (osäker källa) att en blyack kan lämna ca 50% med inverter. Någon av UPS:Erna hade 10Ah batteri. Det skulle då kunna räcka till 12x10/2 60Wh. Så med en förbrukning på 80+250w kan det kanske räcka till 60/330=0,181818h ca 10 minuters drift.
Med ett vanligt bilbatteri bör man klara 1 till 2 timmar gissar jag beroende på batteri (skruven går väl inte konstant men i gengäld blir det säkert andra förluster som begränsar driftstiderna).
@ alter ego
Vad har du för uppfattning som har en UPS?
VW TARO -95
Re: Pelletsbrännare vs. strömavbrott
Brännaren är simpel, och krånglar inte i övrigt. Har jag bara tänt efter sotning så funkar den tills jag glömmer fylla på pellets. Om bara strömmen håller sig närvarande... Det räcker att det blinkar till i strömmen så stänger den av sig, är man hemma o märker det så är det ju bara att gå ner o nollställa den så jobbar den ju vidare innan det hinner slockna. Så främst är det väl korta avbrott jag vill att den ska klara. Vid ett åskväder t.ex där det kan bli lite svaj på strömmen stänger den av sig.
Jag har elpatron som jag ställt så pass lågt att den inte går så länge det är eld i pannan, så stängs pannan av börjar den jobba istället bara det finns ström. Funkar ju bra men kostar mer än om pannan går...
Jag har elpatron som jag ställt så pass lågt att den inte går så länge det är eld i pannan, så stängs pannan av börjar den jobba istället bara det finns ström. Funkar ju bra men kostar mer än om pannan går...
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.
GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
-
- Beroende
- Inlägg: 1444
- Blev medlem: tis aug 28, 2007 21:51
- Ort: Gästrikland, exilnorrbottning
Re: Pelletsbrännare vs. strömavbrott
Kör du mot acc-tankar?
Jag har en Eurofire pelletsbrännare med autostart och förstår inte riktigt hur de utan startfunktion fungerar, vad gör den när pannan har kommit upp i inställd maxtemp?
Annars har jag också funderat på hur man kan göra för att inte vara så utsatt när strömmen går, fast över längre tid ifs, jag har kamin med spisplatta i vardagsrummet så jag klarar mig men är man utan el en vecka på vintern så är det nog minusgrader i pannrummet och risk för rören...
Jag har en Eurofire pelletsbrännare med autostart och förstår inte riktigt hur de utan startfunktion fungerar, vad gör den när pannan har kommit upp i inställd maxtemp?
Annars har jag också funderat på hur man kan göra för att inte vara så utsatt när strömmen går, fast över längre tid ifs, jag har kamin med spisplatta i vardagsrummet så jag klarar mig men är man utan el en vecka på vintern så är det nog minusgrader i pannrummet och risk för rören...
Re: Pelletsbrännare vs. strömavbrott
Japp, har en 500l tank. Den jobbar helt enkelt på tills den kommit upp i temp o sen sprätter den bara i lite pellets ibland utan att köra fläkten, när pannan sen kommit ner till starttempen så startar den fläkten o matar på mer pellets. Det funkar bra nu på vintern när det behövs mycket värme, men på sommaren blir det mycket skräp i brännarskålen när det är långa stunder med bara underhållseld.
Blir jag utan ström länge får jag väl släpa ut elverket, eller knuffa undan pelletsbrännaren o stjäla lite ved av farsan... Har en 1000w spänningsomvandlare med och flera bilar med rejäla batterier. Så det ser jag inte som så stort problem.
Blir jag utan ström länge får jag väl släpa ut elverket, eller knuffa undan pelletsbrännaren o stjäla lite ved av farsan... Har en 1000w spänningsomvandlare med och flera bilar med rejäla batterier. Så det ser jag inte som så stort problem.
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.
GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
Re: Pelletsbrännare vs. strömavbrott
Hade jag varit du så hade jag satsat på en modern brännare, din ser ju ut att ha hängt med sen kriget...
Själv har jag en Thermia BeQuem 20. Inga problem med strömavbrott, när strömmen kommer tillbaka så går den igång igen ifall temperaturen sjunkit mer än 5 grader. (som är den avvikelse från börvärdet jag valt eftersom jag kör utan ackumulatortank.) Har tempen i pannan inte hunnit sjunka så väntar den med att starta. En optovakt känner efter ifall glödbädden har brunnit ut, isåfall gör den en kallstart - likaså om temperaturen i pannan har sjunkit mer än 15 grader (tror jag det är) då gör den en kallstart.
Finns en hel del moderna brännare på blocket, det finns ju en massa konstigt folk som byter ut pannorna mot värmepumpar...
Själv har jag en Thermia BeQuem 20. Inga problem med strömavbrott, när strömmen kommer tillbaka så går den igång igen ifall temperaturen sjunkit mer än 5 grader. (som är den avvikelse från börvärdet jag valt eftersom jag kör utan ackumulatortank.) Har tempen i pannan inte hunnit sjunka så väntar den med att starta. En optovakt känner efter ifall glödbädden har brunnit ut, isåfall gör den en kallstart - likaså om temperaturen i pannan har sjunkit mer än 15 grader (tror jag det är) då gör den en kallstart.
Finns en hel del moderna brännare på blocket, det finns ju en massa konstigt folk som byter ut pannorna mot värmepumpar...
Suzuki Vitara Trayback - Challengebil.
Toyota Landcruiser HJ61 - Expeditionsbil.
O.A.S. Offroad & Adventure Society
//Abbe - Team Skottkärra
Toyota Landcruiser HJ61 - Expeditionsbil.
O.A.S. Offroad & Adventure Society
//Abbe - Team Skottkärra
Re: Pelletsbrännare vs. strömavbrott
Hörrödudu... Pelletsbrännaren är nog det mest moderna i min anläggning... Dessutom är det ju som så att den fungerar alldeles utmärkt om man bara får lite säkrare elmatning till den. Får köra elpatron rätt många dagar innan jag tjänat in ett byte till en annan...
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.
GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders