Oljekylare till th700

Jeep, Dodge, Cheva, Ford m.fl

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Grottulf
4x4xnerd
Inlägg: 5398
Blev medlem: fre nov 09, 2007 13:16
Ort: Säffle

Re: Oljekylare till th700

Inlägg av Grottulf » mån jan 12, 2015 14:43

Att bara kapa de gamla rören o sätta dit slang med slangklämma är inte att rekommendera, det måste finnas hullingar på röret för att det ska hålla.

Men iaf en del av derale kylarna har en typ av klämringskopplingar som man ansluter till de avkapade rören .
Så var det iaf på min (som fortfarande ligger kvar i lådan :rodnar: )
Det var en av de lite värre med fläkt.

Grottulf
4x4xnerd
Inlägg: 5398
Blev medlem: fre nov 09, 2007 13:16
Ort: Säffle

Re: Oljekylare till th700

Inlägg av Grottulf » tis jan 13, 2015 14:13

Christofer skrev:Sätt en tempmätare på oljan som kommer ut ur convertern så ska ni få se nått intressant. Oljekylare inbyggd i vattenkylaren är en betydligt mycket effektivare kylare än en lös och normalt har man inte termostater till den oljan. Det är i praktiken omöjligt att kyla oljan för mycket. Att lock-up inte går i innan en viss temp har med mer saker att göra än bara lådan. Man använder värmen från convertern för att värma motorn snabbare för att börja korrigera på lambda och påbörja inblandningen av inerta gaser via egr tidigare, där av naturligt att förbileda en extern kylare som inte växlar värmen till motorn under en viss temperatur.
Det där med att det är växellådan som värmer upp motorn vid uppstart har jag lite svårt att tro, kan du hänvisa till någon källa på det?
Sådan värmeväxlare satt ju förresten på bilar långt innan lambdasond o egr började användas, och även på dieslar.

Danne
OffroadGeek
Inlägg: 4758
Blev medlem: fre mar 28, 2008 20:07
Ort: Arboga/Västmanland
Kontakt:

Re: Oljekylare till th700

Inlägg av Danne » tis jan 13, 2015 17:30

Jag har alltid fattat att det är för att inte oljan ska bli för kall samt komma upp i drifttemp fortare som systemet är byggt på det sättet?

Har själv kopplat bort det och det tar betydligt längre tid för lådan att komma upp i 70-75 grader som den ligger på vid normal drift.
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı

Christofer
Användare
Inlägg: 58
Blev medlem: tor okt 17, 2013 7:24
Ort: En annan del av Nyköping

Re: Oljekylare till th700

Inlägg av Christofer » tis jan 13, 2015 18:11

Ska försöka fixa referens. Jag har många vänner som jobbar som ingenjörer med utveckling inom transmission och emission och vi diskuterar detta ganska frekvent då jag jobbar med convertrar. Inom fordonsindustrin så kommer ständigt skärpta krav på den tiden det får ta från en kallstart till dess att avgasreningen är i full gång.
Så man försöker ta till vara på så mycket energi som möjligt. Tempererar oljan gör man för viskositeten också, för att man vill hålla en hög verkningsgrad i transmission. Att man vill hålla viskositeten jämn på en gammal mekanisk automat är nog för att den skall växla så mjukt som det är tänkt då den mekaniskt inte har nån kompensation som elektroniska lådor har.
Cheva C10 stepside -66
Cheva K1500 350 & th700 -88
Volvo 142 dragracingbil. 2.3liters turbofyra på metanol och powerglide.

Grottulf
4x4xnerd
Inlägg: 5398
Blev medlem: fre nov 09, 2007 13:16
Ort: Säffle

Re: Oljekylare till th700

Inlägg av Grottulf » tor jan 15, 2015 9:02

Jag kan tänka mig att man i de senaste motorerna tar till alla tänkbara knep för att få dem att klara diverse miljökrav, speciellt med tanke på hur lite värme vissa moderna motorer alstrar.
Men i detta fallet tror jag inte på det.

Hittade bla detta när jag googlade lite:
https://books.google.se/books?id=gGtHfr ... A4-PA55&dq" onclick="window.open(this.href);return false;

Det mesta talar för att det handlar om förvärmning av växellådsoljan, för att snabbare få upp den i arbetstemperatur, och därmed minska förlusterna i lådan.

w300i
Rutinerad
Inlägg: 386
Blev medlem: tor jul 11, 2013 14:05
Ort: Sundsvall

Re: Oljekylare till th700

Inlägg av w300i » fre jan 16, 2015 13:16

Hur stor tror ni att man behöver då för att lådan inte ska brinna upp? :) Oljan lär ju bli skållande het med mina hjul och utväxlingen,han är riktigt seg på att komma upp i fart och overdriven verkar inte ens läggas i när jag väl kommer upp i fart.

Lönar det sig förresten att skicka efter en oljekylare från US & A eller blir det samma kostnad som att köpa en i Sverige?
GMC Jimmy -83,6.2 diesel,Th700 aut,11” höjd 39.5” däck
GMC Sierra -96 6.5 td
Cheva van -88 G20 6.2 diesel

Skriv svar