Snöslunga - råd, synpunkter & erfarenheter.

Här snackar vi om allt som inte passar in i dom övriga kategorierna

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Strömmen
Beroende
Inlägg: 1131
Blev medlem: ons jul 05, 2006 22:23
Ort: Hölö

Re: Snöslunga - råd, synpunkter & erfarenheter.

Inlägg av Strömmen » tis feb 03, 2015 21:54

Wältmeister skrev:Stiga ST 3255 P.
55 cm bredd
182cc / 3,2 KW / 4,6 hp
4-takt
Manuell start
4 vxl fram
2 vxl bak
68 kg

Normalpris 5.299:- omonterad = i kartong inkl frakt
Lägsta pris 4.776:- omonterad = i kartong oklart med frakt.
Högsta pris 5.595:- hopmonterad exkl frakt.

Tacksam för råd, synpunkter och erfarenheter ang rubricerade maskin.
Underlaget jag ev ämnar använda snöslungan på är grusunderlag.

:tumbup:

Edit: Ändrad rubrik. :wink:
Grannfrun har en sådan, för två år sedan vägrade den att starta så en annan granne skulle kolla på den,han bara suckade och sa att den där kommer aldrig starta igen det är ju en kines.
Så jag släpade hem åbäket och lossade stiftet på den,ingen vacker syn.
Gjorde rent det och ryckte sedan igång den.Hon hade inte koll på att man bara behövde choke när den var kall.
Efter lite service och nya remmar har den tuffat på, kan vara lite grinig i början av säsongen grannfrun väger väl 47 kg och har inte så många muskler kvar men brukar få igång den.
Men när det är blötsnö brukar det bli att jag får ta traktorn och fixa bort snön.
Näe Wältis skaffa en HOLDER istället :jump: klart roligare.
Mvh anders

Eagle
Användare
Inlägg: 27
Blev medlem: ons nov 16, 2011 22:28
Ort: Dalarö

Re: Snöslunga - råd, synpunkter & erfarenheter.

Inlägg av Eagle » tis feb 03, 2015 22:22

Om man köper en ny slunga tycker jag att det viktigaste är att den har ELSTART!!!!
Gärna 230 lösningen, skarvsladdar har vi väl alla.

Att dra igång en maskin som stått länge är värre än att skotta manuellt, därför har jag sladd till min slunga! :beer:

Runekebab
Beroende
Inlägg: 1316
Blev medlem: fre sep 04, 2009 7:58
Ort: Växjö

Re: Snöslunga - råd, synpunkter & erfarenheter.

Inlägg av Runekebab » tis feb 03, 2015 23:08

En kompis till mej spydde galla över mej å mitt inköp av snöslunga på clas i sjön, och menade att det va bättre å köpa en beg på blocket som han gjort typ toro eller nått dyrare märke. jag sa att jag hade i alla fall 2 års garanti är är nöjd om ja slipper använda skyffel. vad hände jo min startade så fint å snön åkte väck, men hans är inte igång än
Toyota Lj70

joones
Rutinerad
Inlägg: 364
Blev medlem: sön dec 14, 2008 17:45
Ort: Degerfors
Kontakt:

Re: Snöslunga - råd, synpunkter & erfarenheter.

Inlägg av joones » ons feb 04, 2015 8:28

Den lilla tvåstegsslungan från Clas i sjön är den jag har. Jag är nöjd med den men visst finns det brister.

På Clas Ohlsons hemsida finns i alla fall en hel del recensioner som kanske kan vara intressant att läsa för den som står i begrepp att skaffa en slunga. Gissningsvis är de flesta kineser ungefär lika så man kan nog dra nytta av folks erfarenheter även om man inte är intresserad just av en "Classe-kines".

Blötsnö tycks inga slungor gilla, inte ens ariens och toro i alla fall inte när det gäller småslungor, men man ska nog ha klart för sig att man som så ofta annars får det man betalar för. Hur mycket man vill betala och vad det är värt att betala för är förstås upp till var och en. Sett över tid så brukar det nog alltid löna sig att köpa kvalitet.

En sak som jag gillar med min slunga är att det är lätt och överskådligt att beställa reservdelar. När jag körde av "remmen" hade jag en ny rem i brevlådan nästföljande dag.
VW TARO -95

Fisketorp
Guru
Inlägg: 2597
Blev medlem: lör sep 28, 2013 16:31
Ort: Fisketorp

Re: Snöslunga - råd, synpunkter & erfarenheter.

Inlägg av Fisketorp » ons feb 04, 2015 9:03

Har inga problem att köra blötsnö med min Norlett. Visst kastar den inte lika långt men det är ju bara att köra snön igen så att säga.
Däremot om det är blötsnö försöker jag att aldrig stanna slungan.
Varit med om att den snabbt låser fast sig om det är snö kvar i eller råkat pillats in någon sten.

Tråkigt att hacka loss snön efteråt.

Remmar är inga problem heller. Bara gå till närmaste moppefixare så ordnar han efter mått.
Däremot varierar det ju väldigt i pris vart man köper så inte fel att beställa själv från billiga sidor innan det havererar :)

Använder knappt våran men brukar vara lätt att starta.. Några dragande efter choke. Ev putsa tändstiftet.

Men har man inte stora uppfarten hade jag helt klart köpt en billig med elstart.
Råkar gilla Kina prylar då det passar min plånbok.
Jula och även biltema (om dem säljer?) brukar vara väldigt bra att ha att göra med vid garantiärenden samt rservdelar sällan några problem. Så länge produkten finns i deras sortiment.

Beror ju på vart man bor också men att köpa en slunga för 10-15 tusen och knappt använda den
Vilket det inte behövt här de senaste vintrarna. Känns lite onödigt för min plåndbok.

Roger Patrol
Guru
Inlägg: 3819
Blev medlem: mån mar 17, 2008 14:36
Ort: Vretstorp / Stockholm

Re: Snöslunga - råd, synpunkter & erfarenheter.

Inlägg av Roger Patrol » ons feb 04, 2015 20:26

Vi har en tre år gammal stiga, minns inte nr nu men den minsta med elstart, funkar kanon, mormin på 78 år kör den utan problem .
Enda negativa är att den tappar skruv på div ställen, Kina ? Ingen aaning men känns möjligt,
Kompisen köpte en på biltema för ett par dar sen å den ser helt ok ut
finns lite film på youtub http://www.youtube.com/user/rogeratf?feature=watch" onclick="window.open(this.href);return false;
Patrolen
viewtopic.php?f=15&t=20630&hilit=patrol+igen" onclick="window.open(this.href);return false;

Skriv svar