Modern expeditionsbil

Allmän diskussion om allt som har med offroad, 4x4 och terrängbilar att göra.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

BorkJonas
Guru
Inlägg: 3556
Blev medlem: ons feb 15, 2006 12:20
Ort: Äspered

Re: Modern expeditionsbil

Inlägg av BorkJonas » fre feb 06, 2015 8:26

BorkJonas skrev:Om du köper en LC120, köp årsmodell 05 eller nyare, 166hk istället för 163hk, men BETYDLIGT bättre vridmoment (410Nm jämfört med 343Nm) och ca 1dl lägre förbrukning och lite lägre skatt.
Annars är det bara kolla så kylaren är fräsch, sen är det bara att tuta och åka!
Hitta en manuell 120 för lägsta möjliga förbrukning och högsta driftsäkerhet.
Jag vill ha en själv.....märks det!?!?! :mrgreen:
//Jonas
Red-Winches Offroad Racing Sweden

mrgonggong
Rutinerad
Inlägg: 431
Blev medlem: ons maj 07, 2014 15:40
Ort: Sthlm / Täby

Re: Modern expeditionsbil

Inlägg av mrgonggong » fre feb 06, 2015 19:21

måste bara undra lite över "modern bil"... är inte hela resan/sträckan/äventyret som gjort att vara utan lyx å flärd, såsom ac mm? kanske bara jag som anser att en sådan här cool resa bör göras med lite strapatser? :P nu e ju jag kanske lite väl historiskt/romantisk (läs dumstrut) och hade själv gjort denna resa i en bucklig peugeot 505 kombi med smala däck :) men som sagt, de e ju jag :) ...frugan min håller inte med heller, typiskt tjejer :)

mvh filip
Filip Wennergren Bromma/Sthlm
Just idag: BMW M-Sport -17, VW Golf Cab -89, Land Rover -99, Piaggio PK80s -84 ...samt en drös med Alfa Romeos & Piaggios i bagaget... :)

Wältmeister
4x4xnerd
Inlägg: 8507
Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
Ort: Strängnäs

Re: Modern expeditionsbil

Inlägg av Wältmeister » fre feb 06, 2015 22:13

mrgonggong skrev:måste bara undra lite över "modern bil"... är inte hela resan/sträckan/äventyret som gjort att vara utan lyx å flärd, såsom ac mm? kanske bara jag som anser att en sådan här cool resa bör göras med lite strapatser? :P nu e ju jag kanske lite väl historiskt/romantisk (läs dumstrut) och hade själv gjort denna resa i en bucklig peugeot 505 kombi med smala däck :) men som sagt, de e ju jag :) ...frugan min håller inte med heller, typiskt tjejer :)

mvh filip
Min åsikt också, även om jag numera inte fysiskt klarar av en resa med strapatser.
Beträffande strapatser så har jag i alla fall lyckats få HSB att köra både Nivan och Defendern. Deeeet tyckte hon var strapatsrikt = typiskt tjejer(om man nu kan kalla henne tjej längre?).
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.

Mahindra
Forumräv
Inlägg: 962
Blev medlem: lör jun 10, 2006 22:16
Ort: Staffanstorp

Re: Modern expeditionsbil

Inlägg av Mahindra » fre feb 06, 2015 22:24

Den moderna resebilen ser jag Hilux som ett riktigt fint alternativ. I bilarna efter 2005 har du relativt bra komfort efter 2011 ännu bättre och du har 5 sittplatser till rimlig peng plus du har ett flak med oändliga möjligheter. På bilarna efter 05 har de dessutom skrotat torisionsstavarna och satt spiraler fram vilket gör bilen såå mycket bättre.

Wältmeister
4x4xnerd
Inlägg: 8507
Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
Ort: Strängnäs

Re: Modern expeditionsbil

Inlägg av Wältmeister » lör feb 07, 2015 8:44

Det framkom tidigare i tråden att man inte borde ha allt för ny och dyr bil med tanke på såväl rån- som stöldrisk. Härutöver skrevs att avgifterna var avhängiga bilens värde.
Annars har du nog helt rätt. En dubbelhyttad pickis tillhör de ultimata fordonen.

:tumbup:
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.

Safari
Rutinerad
Inlägg: 259
Blev medlem: mån nov 17, 2014 20:22

Re: Modern expeditionsbil

Inlägg av Safari » lör feb 07, 2015 17:37

Nu vet jag inte hur dom nya Hilux är men dom gamla var väldigt stötiga. Ibland körde man så fort det gick med en Hilux utan att skaka sönder och sedan kom en LC och susade förbi. Då var det stor skillnad i komfort men det har kanske blivit bättre. Hur är baksätet? Jag personligen skulle inte köra utan 4WD genom Afrika. Jag vill inte missa intressanta platser pga det. Vissa ställen får man inte köra utan 4WD. Det " lyxen" jag vill ha är faktiskt AC. Diffspärrar ligger också högt på önskelistan.
Senast redigerad av Safari den lör feb 07, 2015 18:07, redigerad totalt 1 gånger.

Danne
OffroadGeek
Inlägg: 4758
Blev medlem: fre mar 28, 2008 20:07
Ort: Arboga/Västmanland
Kontakt:

Re: Modern expeditionsbil

Inlägg av Danne » lör feb 07, 2015 17:55

Vi har en del Hiluxar på jobbet och jag tycker komforten är ganska usel faktiskt, baksätet är inte att rekommendera för en normal person, hårda framsäten, hård koppling, massor av skumma ljud från inredningen och en hel del rost på dom som är från runt 04 till 07. Dock så verkar dom aldrig riktigt gå sönder och startar alltid.
Sen får dom ju en del stryk också i och med att det är firmabilar.

Vet inte hur dom nyare efter 2011 är, dom får bara cheferna köra :wink:
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı

Ruffe42
Hemmastadd
Inlägg: 108
Blev medlem: fre jul 18, 2014 13:25
Ort: Dalarna

Re: Modern expeditionsbil

Inlägg av Ruffe42 » sön feb 08, 2015 12:50

BorkJonas skrev:
BorkJonas skrev:Om du köper en LC120, köp årsmodell 05 eller nyare, 166hk istället för 163hk, men BETYDLIGT bättre vridmoment (410Nm jämfört med 343Nm) och ca 1dl lägre förbrukning och lite lägre skatt.
Annars är det bara kolla så kylaren är fräsch, sen är det bara att tuta och åka!
Hitta en manuell 120 för lägsta möjliga förbrukning och högsta driftsäkerhet.
Jag vill ha en själv.....märks det!?!?! :mrgreen:
Tack för tipsen BorkJonas, Det var en rejäl skillnad i vridet må jag säga.
Jo det verkar vara en kanonbra bil speciellt för mitt ändamål, är inte helt såld på designen men efter lite ombyggnation så blir det nog bra.
Wältmeister skrev:Nu vet jag ju inte hur många ni är som ska ut på expeditionen. Inte heller vilka vägar ni tänker ta genom Afrika. Men två polare till mig körde från svenska Norrland till Dakar med var sin äldre 2CV. Den äldsta var en -55:a med 425 cc 12 hk motor.

I vissa delar av Africa är franska bilar vanliga. Varför inte, om ni endast är 2, köpa en Peugeot 404 pickup och bygga en camper på flaket? En garanterat tålig bil som det troligtvis finns delar till i Africa.

Ett hugskott bara. 4x4 behövs kanske inte. Med tanke på ovanrelaterade polares resa.

:tumbup:
Då själva ombyggnationen och bilen kommer vara en del av det roliga så går det bort, 2wd är helt utanför frågan även om det rent praktiskt skulle fungera :) och bilen är tänkt att användas till att köra minst en långresa varje år och flera kortare resor till fjäll och grannländer, men även hemma till vardags som andrabil.
mrgonggong skrev:måste bara undra lite över "modern bil"... är inte hela resan/sträckan/äventyret som gjort att vara utan lyx å flärd, såsom ac mm? kanske bara jag som anser att en sådan här cool resa bör göras med lite strapatser? :P nu e ju jag kanske lite väl historiskt/romantisk (läs dumstrut) och hade själv gjort denna resa i en bucklig peugeot 505 kombi med smala däck :) men som sagt, de e ju jag :) ...frugan min håller inte med heller, typiskt tjejer :)

mvh filip
Så kan man se på det :) men i min dröm så kan jag kombinera "lyx" och det tuffa äventyret.
Mahindra skrev:Den moderna resebilen ser jag Hilux som ett riktigt fint alternativ. I bilarna efter 2005 har du relativt bra komfort efter 2011 ännu bättre och du har 5 sittplatser till rimlig peng plus du har ett flak med oändliga möjligheter. På bilarna efter 05 har de dessutom skrotat torisionsstavarna och satt spiraler fram vilket gör bilen såå mycket bättre.
Jo som du sett så funderade jag på Hiluxen ett tag, men om vi blir 4st vuxna som åker så kommer det nog tyvärr bli för dålig komfort i baksätet även med dubbelhytt, en annan nackdel är den klena 2.5 l motorn som finns på alla Hiluxar under årsm. 09(?) Synd för priserna på dem är som sagt väldigt bra och de verkar vara robusta och tåliga bilar.
Mitsubishi Pajero 3.0 LWB -97 på 33:or - SÅLD
Subaru XV 2.0D -12 DD
Jeep Wrangler YJ 4.2 FI -88 på 33:or

Wiberg
Nybörjare
Inlägg: 4
Blev medlem: fre sep 26, 2014 10:35

Re: Modern expeditionsbil

Inlägg av Wiberg » sön feb 22, 2015 19:58

Mitt första inlägg men här ser jag att jag måste ila till undsättning och inte bara kan " snyltsörfa ".

Klart du ska ha en 120 som expeditionsbil. Har byggt upp en under några år och hunnit med ett par riktigt bra turer med den i " skarpt läge " :). Âr en 2008 med automat och Wide Body i utgångsläget.

Lägger in lite bilder och länken till mitt garage i Norsk Land Cruiser Klubb ( utvandrad invandrare(?)) där hela bygget är dokumenterat.

Utgångspunkten:

Bild

Efter ca 2 månader i min ägo fick bilen scoop och snorkel.

Bild

Sen blev det HiLux broms-ok för att slippa köra med 17" fälg.

Bild

Och när 16" passade så blev det BFG 255/85/16 på Dotz Rafting Dark

Bild

Men efter en tur till Kola-halvön i Ryssland så var det ingen väg tillbaka - måste ha större hjul. Nu ser hon ut så här :D :

Bild

:arrow: Snövits garage

Som sagt, klart du ska ha en 120 som expeditionsbil - funkar som fjäll.

Mvh

/J

Ruffe42
Hemmastadd
Inlägg: 108
Blev medlem: fre jul 18, 2014 13:25
Ort: Dalarna

Re: Modern expeditionsbil

Inlägg av Ruffe42 » tis feb 24, 2015 7:22

Wiberg skrev:Mitt första inlägg men här ser jag att jag måste ila till undsättning och inte bara kan " snyltsörfa ".

Klart du ska ha en 120 som expeditionsbil. Har byggt upp en under några år och hunnit med ett par riktigt bra turer med den i " skarpt läge " :). Âr en 2008 med automat och Wide Body i utgångsläget.

Lägger in lite bilder och länken till mitt garage i Norsk Land Cruiser Klubb ( utvandrad invandrare(?)) där hela bygget är dokumenterat.

Utgångspunkten:

Bild

Efter ca 2 månader i min ägo fick bilen scoop och snorkel.

Bild

Sen blev det HiLux broms-ok för att slippa köra med 17" fälg.

Bild

Och när 16" passade så blev det BFG 255/85/16 på Dotz Rafting Dark

Bild

Men efter en tur till Kola-halvön i Ryssland så var det ingen väg tillbaka - måste ha större hjul. Nu ser hon ut så här :D :

Bild

:arrow: Snövits garage

Som sagt, klart du ska ha en 120 som expeditionsbil - funkar som fjäll.

Mvh

/J
Hej

Tack för att du delar med dig av det trevliga fordonet :) har du gjort någon mod på upphängningen, för jag antar att det är/var luftfjädring på widebodyn? Vad är det för storlek på däcken då och nu?

Återigen kul att se! :)
Mitsubishi Pajero 3.0 LWB -97 på 33:or - SÅLD
Subaru XV 2.0D -12 DD
Jeep Wrangler YJ 4.2 FI -88 på 33:or

Wiberg
Nybörjare
Inlägg: 4
Blev medlem: fre sep 26, 2014 10:35

Re: Modern expeditionsbil

Inlägg av Wiberg » tis feb 24, 2015 10:18

Bilen är höjd med Old Man EMU med mediumhårda fjädrar, ca 2". Min bil kom utan TEMS ( luftfjädring ) då jag vet att det inte är fråga om om systemet går sönder utan när. Dyrt med reservdelar till TEMS. Jag har monterat dit ett slags fattigmans-TEMS i stället, Coil Rites. Det är manuellt styrda luftbälgar i spiralfjädrarna bak. Vid full last eller vid drag av tung kärra så fyller jag upp till 25-35PSI ( ca ) och då blir bilen väldigt stabil och fin samtidigt som den inte hänger på bakhjulen. Man kan ju montera dit styvare fjädrar men då blir den väldigt stötig när man kör utan last.

Bilen kommer orginal med ca 32" hjul, jag monterade 33" efter höjning och byte av bromsok och efter Ryssland byggde Arctic Trucks om den till sin standard 35" ombyggnad. 37" fanns med i planerna men jag kör inte så extremt att jag kunde försvara det byggets budget.

Som bilen står nu så är den en ok kombination mellan DD och komfortabelt expeditionsfordon. Bränsleförbruket har peakat lite efter ombyggnaden ska väl tilläggas ;).

På grund av något snilles misstag vid typregistreringen av Land Cruiser 120 i Norge så är modellbeteckningarna lite förvirrade så jag är inte säker på vad min heter i Sverige men det är inte den fullpumpade versionen med Navi, skinn, TEMS och annat lull men det är inte den mest ribbade versionen heller. På norska säger man väl mitt på trät :).

MattisH
Guru
Inlägg: 2821
Blev medlem: ons sep 01, 2010 21:43
Ort: Vinslöv

Re: Modern expeditionsbil

Inlägg av MattisH » tis feb 24, 2015 13:08

Shit vad häftig.. *Kollade igenom hela norska tråden också. :tumbup: :tumbup: :tumbup:
Mathias Håkansson,
Subaru Forester, Volvo V60
HLMK Offroad: https://www.facebook.com/hlmk.offroad?fref=ts" onclick="window.open(this.href);return false;
Hästveda offroad: http://sagbacken.egetforum.se/portal.php" onclick="window.open(this.href);return false;

lam84
Forumräv
Inlägg: 962
Blev medlem: mån okt 14, 2013 18:57

Re: Modern expeditionsbil

Inlägg av lam84 » lör mar 14, 2015 2:36

Hiluxen är inte dom nya riktigt törstiga prata med en byggfirma som har flera att dom var jävligt törstiga

bli medlem på http://expeditionportal.com/" onclick="window.open(this.href);return false; finns mycket kunskap där från folk som har rest mycket med bil
Can Am Outlander XT-P 1000 max
jeep wrangler -05
toyota fj crusier TRD -07
discovery -03 våltad
defender v8 -87 såld

marenen
Hemmastadd
Inlägg: 133
Blev medlem: lör jan 24, 2009 14:13
Ort: Blentarp
Kontakt:

Re: Modern expeditionsbil

Inlägg av marenen » sön mar 15, 2015 16:49

Hiluxen är ett bra alternativ. Att den skulle vara "riktigt törstig" stämmer inte!
SWES-38
Swedish Expedition Society
http://www.swes.se
http://www.expeditions.se

FJ Cruiser Expeditions utrustad.

Safari
Rutinerad
Inlägg: 259
Blev medlem: mån nov 17, 2014 20:22

Re: Modern expeditionsbil

Inlägg av Safari » tis mar 17, 2015 21:44

Som jag skrev i ett tidigare inlägg tycker jag Hiluxen är för stötig. Nu gäller det lite äldre bilar. Nyare kanske är bättre? Baksätet är också sämre.

Skriv svar