Köpråd till en riktig velpelle

Allmän diskussion om allt som har med offroad, 4x4 och terrängbilar att göra.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Wältmeister
4x4xnerd
Inlägg: 8507
Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
Ort: Strängnäs

Re: Köpråd till en riktig velpelle

Inlägg av Wältmeister » lör feb 14, 2015 19:03

Försök få med dig någon som äger en sådan GC som du är intresserad av.
Locka med pizza, kebab eller hamburgare.
Mitt råd.

:tumbup:
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.

Velpotta
Användare
Inlägg: 50
Blev medlem: lör jan 03, 2015 19:13
Ort: Karlskoga

Re: Köpråd till en riktig velpelle

Inlägg av Velpotta » lör feb 14, 2015 22:36

Ah vore ju kanon att ha med sig en förståsigpåare...men nu känner jag ingen sån och tiden är lite knapp :)....så någon här som känner sig expertig??? tips? råd?

Velpotta
Användare
Inlägg: 50
Blev medlem: lör jan 03, 2015 19:13
Ort: Karlskoga

Re: Köpråd till en riktig velpelle

Inlägg av Velpotta » sön feb 15, 2015 22:58

Okey var iväg idag o glodde på kärran
Sikken dockfarfar det var som hade den.
Bilen såg vid en första blick riktigt fin ut...den var/är utsatt på blocket som typ otroligt fin...glöm det!!!
Stora ljudanläggningen visade sig vara nåt jävla hemmapul med sladdar dragna rakaste vägen ( under dörrmattorna) och isatt några nya högtalare för alla orginal va spräckta samt nån beg stereo modell billig istället för org.
Däcken fattar jag inte hur han fått igenom besiktningen...dessutom var det ena riktigt snedslitet
helt rostfri ( 20 år old) hmm visade sig väl stämma ganska så bra...dock rost o färgsläpp på bagagelucka och vid backspegel..ja sen hade han glömt säga att luck-dämparna va paj....
tog en provtur...skramlade rejält i motorn vid lite gas...drog när man bromsade..ja och kändes vinglig och...weard på vägen.
Åkte till en parkering ...fick efter stor möda i lågen och började tuffa fram lite...gick bra tills jag skulle svänga lite...trodde faan hjulen skulle studsa in i bilen...lät som en stenkross och dunkade o slog.
Alla de övre små sakerna kunde jag köpt men efter att ha läst här och blivit lite klokare så var det just sista stenkrosseriet som fällde avgörandet...han hade begärt 19500...fick ner den till 15...efter provturen så sa jag att det nog som så att viskon är paj på bilen och att det går på ca 8000 att fixa..oj oj då sa han...de hade aldrig ens försökt få i lågen då de trodde den va paj då den gick så trögt...men ok sa jag du får tio jämt för den...nixen vart svaret och så hade man åkt 33 mil heeeelt i onödan...nåväl kommer hem går ut på blocket för att fortsätta söka bil...då har han lagt ut den för 17500 nu....trots att bilen inte alls är vad han utger den för att vara...jo en sak till ,på blocket stoltserar den med tre extraljus...glöm även det..de var bortplockade på plats...man blir riktigt jävla sur på folk som lurar iväg en på falska premisser ..har nu åkt på den minan några ggr trots att jag frågat och fått försäkran innan jag åkt...varför kan inte bara folk berätta som det är??? hmm :x

mantajohan
Forumräv
Inlägg: 944
Blev medlem: tor nov 22, 2007 16:09
Ort: skauneland

Re: Köpråd till en riktig velpelle

Inlägg av mantajohan » sön feb 15, 2015 23:24

var det en GRAND cherokee? iallafall på den riktiga cherokee (xj) så ifall du har i lågen är mittdiffen LÅST och ifall du svänger kommer det dunka och ha sig det är samma på part time hög (med den riktiga cherokee)
letar mercedes w201 och w124 200 diesel

Velpotta
Användare
Inlägg: 50
Blev medlem: lör jan 03, 2015 19:13
Ort: Karlskoga

Re: Köpråd till en riktig velpelle

Inlägg av Velpotta » sön feb 15, 2015 23:30

mantajohan skrev:var det en GRAND cherokee? iallafall på den riktiga cherokee (xj) så ifall du har i lågen är mittdiffen LÅST och ifall du svänger kommer det dunka och ha sig det är samma på part time hög (med den riktiga cherokee)
Japp var en Grand cherokee en 95:a med åttan...nåväl lät INTE friskt de ljud som kom.....men ok är det normalt??? så hade jag ju fel på den punkten !!

Mpower520
Beroende
Inlägg: 1003
Blev medlem: tor maj 31, 2012 18:29
Ort: Värmland

Re: Köpråd till en riktig velpelle

Inlägg av Mpower520 » sön feb 15, 2015 23:38

Ska du ha 94an du hämta som reservdelsbil eller som offroadbil? Eller är den såld redan?
VW caddy tdi -98
Volvo V70 AWD -05
Harley-Davidson streetglide -13
BMW X3 -08
CF Moto 500 -15

macke
OffroadGeek
Inlägg: 4889
Blev medlem: tis maj 30, 2006 10:20
Ort: Segeltorp, Stockholm

Re: Köpråd till en riktig velpelle

Inlägg av macke » mån feb 16, 2015 0:43

toppskick och Jeep cherokee/grand cherokee rimmar inte bra :wink:

Vågar påstå att det inte finns några toppskick för den summan. Då får du nog kolla på expeditionsutrustade Grand Cherokees som ägarna vet vad dom gjort :) men det är en helt annan prisklass.
TGB 13

Velpotta
Användare
Inlägg: 50
Blev medlem: lör jan 03, 2015 19:13
Ort: Karlskoga

Re: Köpråd till en riktig velpelle

Inlägg av Velpotta » mån feb 16, 2015 0:57

Mpower520 skrev:Ska du ha 94an du hämta som reservdelsbil eller som offroadbil? Eller är den såld redan?
Vad jag ska göra med den är inte riktigt hundra än :) vill ju gärna byta upp mig lite tror jag fast den jag har går fint...så hittar jag bara nån ok så ska 94 säljas...annars får det bli sommarpyssel med den kanske...nåt offroad bygge av den från min sida blir det dock ej :)
Mpower520 skrev:toppskick och Jeep cherokee/grand cherokee rimmar inte bra :wink:
Nä du har nog rätt...fast visst den jag kollade på va ganska så fin faktiskt...men bara jobbigt när man får förklarat en sak för sig ang skick och så stämmer det ej när man kommer dit...allt det här "det är bara" att skruva fast det o det...det där kostar inget att fixa..det där osv osv...står det jättefin o rostfri ska dom faan just vara det också...hade jag vetat allt innan jag åkte idag så hade jag nog faan slagit till på den likfaan...nu vart man typ besviken o sur istället o struntade i det pga det :)

Skriv svar