Varför falskskyltar en del bilhandlare sina bilar?

Här snackar vi om allt som inte passar in i dom övriga kategorierna

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Wältmeister
4x4xnerd
Inlägg: 8507
Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
Ort: Strängnäs

Varför falskskyltar en del bilhandlare sina bilar?

Inlägg av Wältmeister » sön feb 22, 2015 11:32

Senaste dygnet 3 bilar på Blocket falskskyltade! :evil:
Vill man inte att spekulanter ska kunna kolla upp bilarna på Transportstyrelsen? :roll:
Eller är det Murphy som är i maskopi med HSB? :twisted:

:vetej:
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.

RedNek
Rutinerad
Inlägg: 373
Blev medlem: tor maj 01, 2014 8:58
Ort: Utanför Umeå

Re: Varför falskskyltar en del bilhandlare sina bilar?

Inlägg av RedNek » sön feb 22, 2015 12:21

Tjena :)
Jag är inte så insatt, kollar mest Blocket för nästa bilköp (flera år bort) för att se prisbild/utveckling.
Så jag kollar inte upp regnummer mot transportstyrelsen. Kollar dessutom i stort sett bara privatannonser, är nr dolt på bilden, går annonsen bort. Skummis??

Hur falskskyltar de bilarna?
- Fotoshoppat in ett regnummer på nummerplåten?
- Fotat så numret inte syns/skriver annat nr i annonsen?
- Inte visat nummer alls?

Vad har man att dölja, kan jag tänka :? Och vad vinner man?

För övrigt, risk för trådstöld (ursäkta).
Har du sett att när man kollar bildelar på Blocket, kommer en massa företagsannonser upp, fast man filtrerar på endast privatannoonser :aargh: :aargh:
Jäv**a sätt :cussing:
- To Live Beyond Requirements -

Projektbilen: Suzuki Vitara
Mc: Yamaha XT 600 -93´
Veterantraktorerna: Volvo T31 med V8, Volvo T25
Bolinder Munktell 35 & Volvo BM 55 med grävaggregat
Brukstraktorn: Volvo BM 2200
Svennebilen: Skoda Fabia

Wältmeister
4x4xnerd
Inlägg: 8507
Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
Ort: Strängnäs

Re: Varför falskskyltar en del bilhandlare sina bilar?

Inlägg av Wältmeister » sön feb 22, 2015 12:45

RedNek skrev: Har du sett att när man kollar bildelar på Blocket, kommer en massa företagsannonser upp, fast man filtrerar på endast privatannoonser :aargh: :aargh:
Jäv**a sätt :cussing:
Håller med = ett dj*%&¤a sätt. :aargh:

Vad jag menar är att bilhandlarna fotar bilarna så att regskylten inte är läsbar och att man anger i texten ett regnr som inte finns hos Transportstyrelsen. :aargh:
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.

yota
Forumräv
Inlägg: 905
Blev medlem: tor sep 27, 2007 0:57

Re: Varför falskskyltar en del bilhandlare sina bilar?

Inlägg av yota » sön feb 22, 2015 12:59

Jag vet att det ibland går till så här. Dom sätter in en annons och säljer bilen, då istället för att ta bort annonsen så förnyar dom den med ny bild och text och av någon anledning slinker den genom blockets kontroller. Då har säljaren sparat några kronor istället för att sätta in en ny annons.
Så har gör en del flera gånger och får på det viset annonser för flera bilar i samma annons.
Stelaxlad HiLux Diesel
Turboconvert + IC 1.8 Bar Boost
Superflex bladfjädrar +4"
Bilstein 5150 12"
2 x arb airlocker
CM knutar + axlar bak & fram
Smörjbara bussningar runt om
mm. mm

mr.christian
Rutinerad
Inlägg: 348
Blev medlem: sön mar 09, 2014 0:12
Ort: Karlskrona, Blekinge

Re: Varför falskskyltar en del bilhandlare sina bilar?

Inlägg av mr.christian » sön feb 22, 2015 18:22

merinfo.se + biluppgifter.se då kan man lyckas med det mesta :lol:
Kan man på något sätt få fram en adress via telefonnumret eller fruns eller grannens bilnummer eller någon annan ledtråd så går det med lite detektiv arbete att få fram reg.nr. Där går t.o.m att söka på ej kompletta nr.

Sökte på en cabbe som jag var sugen på, och den hade "övermålade" skyltar. Kollade säljarens telenr och fick fram namnet. Han hade 4 fordon reggade på sig men ingen cabbe, då kollade jag adressen han bodde på och där fanns en fru. Med en cabbe... :D Så nu kommer man inte undan... Sen kan man också kolla om de är "bilhandlare" , alltså med typ 25 bilar reggade på sig - och flera av dem på annons.

SC
Hemmastadd
Inlägg: 118
Blev medlem: mån nov 03, 2008 22:41
Ort: Strax söder om Göteborg

Re: Varför falskskyltar en del bilhandlare sina bilar?

Inlägg av SC » sön feb 22, 2015 19:13

Den förklaring jag har hört, är att Blocket är kopplat till Bytbil. Handlaren kan välja att publicera i blocket när han matar in bilen i bytbil. Där har man ett objektnummer som inte behöver vara bilens regnummer men skrivs på samma sätt. En handlarbil kanske inte har svenskt nummer när annonsen sätts in.
Men visst är det ett j-a oskick att inte använda regnummer när det finns :evil:
LR DII -01.
Rester av RR -77 & -91
Tidigare 4x4 LR SII -60,SIIA -69, RR-73,74,76,77,85 2dr,85 4dr, -90
,Fargo -49, Taro, Jeep fc150,Wagoneer -79, xj 88,89,90,91,97

Portland
Rutinerad
Inlägg: 313
Blev medlem: tor aug 11, 2011 18:48
Ort: Småland

Re: Varför falskskyltar en del bilhandlare sina bilar?

Inlägg av Portland » sön feb 22, 2015 21:46

RedNek skrev:Tjena :)
... Kollar dessutom i stort sett bara privatannonser, är nr dolt på bilden, går annonsen bort. Skummis??
....
Vad har man att dölja, kan jag tänka :? Och vad vinner man?...

Jag har flera gånger ringt på bilar sm jag redan i annonsen insett vara bedrägeriförsök.

Upplägget är alltid detsamma.

De plockar in bilderna från en annons, skapar en mailadress med "ägarens" namn och sätter sedan ut bilen till riktigt lågt pris.

Allt ser helt okej ut, det enda som gör att man kan bli misstänksam är priset.
Och att telefonnummer saknas.
Mailar man dröjer det några dagar innan man får svar, då är det oftast på dålig svenska (ibland engelska) och de berättar då att bilen "såldes snabbt" och att annonsen plockades bort men att köparen inte hörde av sig och att de nu därför kontaktar övriga som hört av sig.
De erbjuder affär, men vill ha handpenning...... och kollar man mot Transportstyrelsens register så står ju bilen på just den som mailen (verkar) komma ifrån...


När man sett några annonser med detta upplägg så känner man igen de ännu snabbare och då brukar jag ringa upp den riktiga ägaren, det kan röra sig om ATV:er, motorcyklar eller bilar.
Alla till typ halva priset, och alla har mer eller mindre nyligen legat på Blocket.
Vissa ligger till och med kvar.
Ägarna vet ibland redan om saken, ibland inte... de kontaktar sedan Blocket och sen löser det sig väl.
Men det lite udda är att Blocket godkänner dessa annonser.
...men det klart, där verkar bara ett gäng finniga tonåringar med lurarna intryckta i hjärnan "jobba" så att både det ena och det andra slinker förbi förvånar mig inte längre.


Men oavsett, jag har förståelse för de som döljer sitt regnummer i annonsens bilder.

Danne
OffroadGeek
Inlägg: 4758
Blev medlem: fre mar 28, 2008 20:07
Ort: Arboga/Västmanland
Kontakt:

Re: Varför falskskyltar en del bilhandlare sina bilar?

Inlägg av Danne » sön feb 22, 2015 21:57

Och har man nått att sälja som "vissa" grupper vill ha så ringer det alla tider på dygnet om man lägger ut nummer eller regnr så därför lägger jag inte ut det på mina annonser om det är nått som verkligen ingen vill ha som typ min saab 9-5 03:a för 6000:- :roll:
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı

Roger Patrol
Guru
Inlägg: 3819
Blev medlem: mån mar 17, 2008 14:36
Ort: Vretstorp / Stockholm

Re: Varför falskskyltar en del bilhandlare sina bilar?

Inlägg av Roger Patrol » sön feb 22, 2015 22:33

Jag annonsera nyligen min TT Cab på blocket, alla uppgifter rätt från byt bil också med väl synligt reg nr,
Endå massor som frågar om den är import, bes , osv
Har jag det inte synligt så frågas det om reg nr ,, Blä för att sälja bil i Arabvärlden :-/
finns lite film på youtub http://www.youtube.com/user/rogeratf?feature=watch" onclick="window.open(this.href);return false;
Patrolen
viewtopic.php?f=15&t=20630&hilit=patrol+igen" onclick="window.open(this.href);return false;

lam84
Forumräv
Inlägg: 962
Blev medlem: mån okt 14, 2013 18:57

Re: Varför falskskyltar en del bilhandlare sina bilar?

Inlägg av lam84 » mån feb 23, 2015 10:54

jag kan förstå dom som har riktigt dyra bilar som suddar ut regnummer man vill ju försvåra att nån kommer dit och snorbilen det är vanligt för folk som säljer mc och atv för dom är så lätta att sno
Can Am Outlander XT-P 1000 max
jeep wrangler -05
toyota fj crusier TRD -07
discovery -03 våltad
defender v8 -87 såld

hesselgren
Beroende
Inlägg: 1391
Blev medlem: tor okt 18, 2007 23:06
Ort: Stockholm

Re: Varför falskskyltar en del bilhandlare sina bilar?

Inlägg av hesselgren » mån feb 23, 2015 11:47

sen skriver iof många bilhandlare fel nummer, fel info, fel bild mm.. tror det i många fall är så att den som lägger in annonserna har en lång lista med bilar, en bunt bilder å regnummer. sen blandas d där ihop ibland..

har tex sett rubriker som "volvo 740 04-" och en v70 på bilden.. eller "volvo v70" å en passat på bilden..

Hynboholm
Forumräv
Inlägg: 526
Blev medlem: mån aug 20, 2012 22:32
Ort: Wermland.

Re: Varför falskskyltar en del bilhandlare sina bilar?

Inlägg av Hynboholm » mån feb 23, 2015 11:48

lam84 skrev:jag kan förstå dom som har riktigt dyra bilar som suddar ut regnummer man vill ju försvåra att nån kommer dit och snorbilen det är vanligt för folk som säljer mc och atv för dom är så lätta att sno
Helt förståeligt, men frågan är varför skrivs ett helt annat reg.nummer?
Ofta dessutom ett reg.nummer som aldrig ens funnits, eller kommer att finnas...?

MattisH
Guru
Inlägg: 2821
Blev medlem: ons sep 01, 2010 21:43
Ort: Vinslöv

Re: Varför falskskyltar en del bilhandlare sina bilar?

Inlägg av MattisH » mån feb 23, 2015 12:26

Därför att dom måste ange ett regnummer när dom lägger ut annonsen. Ofta brukar det ju vara typ zzz111 eller liknande.
Mathias Håkansson,
Subaru Forester, Volvo V60
HLMK Offroad: https://www.facebook.com/hlmk.offroad?fref=ts" onclick="window.open(this.href);return false;
Hästveda offroad: http://sagbacken.egetforum.se/portal.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Mpower520
Beroende
Inlägg: 1003
Blev medlem: tor maj 31, 2012 18:29
Ort: Värmland

Re: Varför falskskyltar en del bilhandlare sina bilar?

Inlägg av Mpower520 » mån feb 23, 2015 13:26

De kan väl ange rätt regnr när annonsen läggs ut, finns ingen som kan se det.. De enda som märks är att infon om just den bilen syns längst ner på sidan men inte reg nr så frågan kvarstår..

Varför fel reg nr till blocket?
VW caddy tdi -98
Volvo V70 AWD -05
Harley-Davidson streetglide -13
BMW X3 -08
CF Moto 500 -15

ifconfig
Rutinerad
Inlägg: 487
Blev medlem: lör feb 05, 2011 16:02
Ort: Hörby, Skåne

Re: Varför falskskyltar en del bilhandlare sina bilar?

Inlägg av ifconfig » mån feb 23, 2015 13:30

Mpower520 skrev:De kan väl ange rätt regnr när annonsen läggs ut, finns ingen som kan se det.. De enda som märks är att infon om just den bilen syns längst ner på sidan men inte reg nr så frågan kvarstår..

Varför fel reg nr till blocket?
Jag vet inte om det kan ha med att göra att tidigare kunde man trycka på en av försäkringsannonserna och då visade den reg.nr i offerten.
Har själv gjort så många gånger för att få fram reg.nr.
Toyota Landcruiser 90 3.4 LWB -97 (daily)
Nissan Patrol Y61 2.8 LWB -99 (travel)
Polaris Sportsman 500 X2 -07
Volvo BM 400 "Buster" -65 med Modig 608 lastare

Skriv svar