Råd om expeditionsbil

All teknik som inte är märkesbunden. Ex. Däck, Winchar och allmänna motorfrågor o.s.v.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Danne
OffroadGeek
Inlägg: 4758
Blev medlem: fre mar 28, 2008 20:07
Ort: Arboga/Västmanland
Kontakt:

Re: Råd om expeditionsbil

Inlägg av Danne » fre feb 06, 2015 20:02

Det är helt klart bättre än en bil med endast full time men jag föredrar när man kan välja bägge, alltså att den har en mittdiff som underlättar svängande när man kör normalkörning men som går att låsa 50/50. Tex. Pajero gen två har den lådan.
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı

farcry
Veteran
Inlägg: 1595
Blev medlem: tis maj 15, 2012 2:42
Ort: Stockholm/Ystad

Re: Råd om expeditionsbil

Inlägg av farcry » fre feb 06, 2015 22:41

Se denna gosse! och du vet vad du ska åka med!!!

https://www.youtube.com/watch?v=zLe53n7PB7Y" onclick="window.open(this.href);return false;
Farcry´s Jeep j20 pimp nu även XJ combo tråd
viewtopic.php?f=15&t=39226" onclick="window.open(this.href);return false;

4x4 Raggarrunda/träff i Stockholm city...
viewtopic.php?f=8&t=51479" onclick="window.open(this.href);return false;

Jeep xj 97
Jeep j20 81

farcry
Veteran
Inlägg: 1595
Blev medlem: tis maj 15, 2012 2:42
Ort: Stockholm/Ystad

Re: Råd om expeditionsbil

Inlägg av farcry » fre feb 06, 2015 23:01

https://www.youtube.com/watch?v=9qp05xSw2ls" onclick="window.open(this.href);return false;
Farcry´s Jeep j20 pimp nu även XJ combo tråd
viewtopic.php?f=15&t=39226" onclick="window.open(this.href);return false;

4x4 Raggarrunda/träff i Stockholm city...
viewtopic.php?f=8&t=51479" onclick="window.open(this.href);return false;

Jeep xj 97
Jeep j20 81

Wältmeister
4x4xnerd
Inlägg: 8507
Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
Ort: Strängnäs

Re: Råd om expeditionsbil

Inlägg av Wältmeister » lör feb 07, 2015 9:13

Mjaa, en Defender skulle jag nog inte välja i första hand p g a följderna vid en ev olycka om bilen, som har mycket hög tyngdpunkt original och ännu högre med taklast, skulle wälta.
Har sett flera bilder på wälta/rullade Deffar. Ingen trevlig syn.
Om man prompt vill åka Land Rover så skulle jag i stället välja en Disco 1 - eller kanske Disco 2.
För den som framhärdar med Deffe rekommenderar jag i s f a förse den med utvändig bur + invändig "hockeymål".
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.

Niklas.L
Hemmastadd
Inlägg: 100
Blev medlem: tor jan 15, 2009 22:51
Ort: Norrköping

Re: Råd om expeditionsbil

Inlägg av Niklas.L » lör feb 07, 2015 17:07

Då lät inte Pajeron som något riktigt alternativ heller. Defendern är en fin bil, men i mina ögon betalar du ofta för mer än du får gällande utrustning och komfort.

Danne
OffroadGeek
Inlägg: 4758
Blev medlem: fre mar 28, 2008 20:07
Ort: Arboga/Västmanland
Kontakt:

Re: Råd om expeditionsbil

Inlägg av Danne » lör feb 07, 2015 17:56

Varför gick Pajeron bort?
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı

Niklas.L
Hemmastadd
Inlägg: 100
Blev medlem: tor jan 15, 2009 22:51
Ort: Norrköping

Re: Råd om expeditionsbil

Inlägg av Niklas.L » sön feb 08, 2015 14:35

Danne skrev:Pajero sport har den enklaste modell av drivlina, samma som min L200:a och första generationens Pajero dvs så har den inte någon mittdiff som Pajero Mk2 och nyare L200 har, den har helt enkelt 2wd Hög, 4wd hög och 4wd låg att välja på.

2.5:an är mycket slö och blir inte bättre om man slänger på större däck.
Den är inte särskilt trimvänlig då den redan är ganska uppskrämd från fabrik och rasar lätt om man trimmar mer.

Finns inte med diffspärr heller vad jag vet utan bara med LSD och vet inte hur vanligt det är heller.
Lät inte som något att satsa på enligt vad du skrev och en fullstor Pajero känns lite stor och klumpig. Sedan vill jag gärna ha manuell låda också vilket inte verkar finnas till den större Pajeron.

Danne
OffroadGeek
Inlägg: 4758
Blev medlem: fre mar 28, 2008 20:07
Ort: Arboga/Västmanland
Kontakt:

Re: Råd om expeditionsbil

Inlägg av Danne » sön feb 08, 2015 16:54

En Pajero sport och en pajero wagon har samma storlek om man kollar regbevisen.
Dessutom så finns wagon med 2.8:an som har lite mer pulver.
Annars kan man ju leta reda på en Shogun som är en två dörrars.

Fast att hitta en manuell är lite klurigt men dom finns både på Sport och Wagon modellerna.
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı

Niklas.L
Hemmastadd
Inlägg: 100
Blev medlem: tor jan 15, 2009 22:51
Ort: Norrköping

Re: Råd om expeditionsbil

Inlägg av Niklas.L » mån feb 09, 2015 18:48

Ska inte utesluta Pajeron helt. Kommer det upp en fin bil till salu skall jag givetvis testa och se om det är något för mig. Fast just nu stämmer inte magkänslan.

Engholm
Användare
Inlägg: 15
Blev medlem: tis aug 13, 2013 15:24

Re: Råd om expeditionsbil

Inlägg av Engholm » fre mar 06, 2015 21:48

Galloper då kanske?
Licensbyggd gen 1 Pajero enkel och robust, rätt låga priser.
Oftast med manuell låda.

Jag har ingen koll på hur de är men har varit frestad av och till av dem men vart en cherokee bensinare för min del, till stor del för de låga priserna på delar och utrustning.

Annars så tror jag på Disco 1 (om man kan hitta en fräsch 98 idag) eller HJ60 Land Cruiser.

Skriv svar