Mer deltagare hur???
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Du har en poäng där...JBT skrev:Jag tror inte att det skulle vara omöjligt att genomföra. De flesta av tävlingarna (alla dom jag har sett och kört) har varit körning i skogen på avlystområde och sedan förflyttning på allmän väg till annat område och körning dära. Jag vet också att det har förekommit tävlingsmoment på vanlig väg några gånger, men frågan är hur många gånger har det varit så i år och förra året? På åland var det iofs lite körning på allmän väg men det hade nog gått att lösa på något smidigt sätt via ändrad bansträckning om man velat.
Att få bilen besiktad är ju inget större problem, det handlar ju mest om hur mycket pengar, tid och kanske fuskande man orkar lägga ned.
Det är jättetråkigt att SBP kan regbesiktiga så olika. Vissa byggen släpps igenom medans andra inte gör det beroende på vilken station och bes.gubbe det är. Men jag tror att lagoma byggen går att få igenom. Man behöver inte ha ett extrembygg för att vinna heller!
Förra årets säsong i Extremeklassen vann en axelvänd Suzuki Samurai, med vanliga 31 tums MT däck. Winch fram och bak, lockright fram och bak, servo och BURBÅGE. Det var de enda modifieringarna på den bilen. Det är ju inte helt omöjligt att besiktiga en sån bil eller hur!?
Vi kom trea med våran Toyota Land Cruiser. Den var höjd 2" med längre fjädrar och dämpare, 33tums däck (regbesiktigad med det), hade svetsad diff i bakaxeln och en winch fram för övrigt helt orginal.
De som kom två har dock lagt ner lite mer tid och pengar. De åker en Suzuki Vitara med kortade C303 portalaxlar, kväve fjädring, winch fram och bak, 33" bogger däck, utvändig burbåge + massa små speciallösningar. Den bilen är regbesiktigad och godkänd i det skick den står förutom den utvändiga bågen.
Så visst går det att åka med lagliga byggen utan alltför mycket jobb.
Din bil Jakob är ju ganska ombyggd och regbesiktigad som den står, du har väl exempelvis 40" däcken (eller vad det är du har) i ditt regbevis!?! Allt går om man vill och orkar...
//Jonas
Red-Winches Offroad Racing Sweden
Red-Winches Offroad Racing Sweden
Håller med dig om att det hänger på så mycket mer än bara bilen för att vinna.BorkJonas skrev:Du har en poäng där...JBT skrev:Jag tror inte att det skulle vara omöjligt att genomföra. De flesta av tävlingarna (alla dom jag har sett och kört) har varit körning i skogen på avlystområde och sedan förflyttning på allmän väg till annat område och körning dära. Jag vet också att det har förekommit tävlingsmoment på vanlig väg några gånger, men frågan är hur många gånger har det varit så i år och förra året? På åland var det iofs lite körning på allmän väg men det hade nog gått att lösa på något smidigt sätt via ändrad bansträckning om man velat.
Att få bilen besiktad är ju inget större problem, det handlar ju mest om hur mycket pengar, tid och kanske fuskande man orkar lägga ned.
Det är jättetråkigt att SBP kan regbesiktiga så olika. Vissa byggen släpps igenom medans andra inte gör det beroende på vilken station och bes.gubbe det är. Men jag tror att lagoma byggen går att få igenom. Man behöver inte ha ett extrembygg för att vinna heller!
Förra årets säsong i Extremeklassen vann en axelvänd Suzuki Samurai, med vanliga 31 tums MT däck. Winch fram och bak, lockright fram och bak, servo och BURBÅGE. Det var de enda modifieringarna på den bilen. Det är ju inte helt omöjligt att besiktiga en sån bil eller hur!?
Vi kom trea med våran Toyota Land Cruiser. Den var höjd 2" med längre fjädrar och dämpare, 33tums däck (regbesiktigad med det), hade svetsad diff i bakaxeln och en winch fram för övrigt helt orginal.
De som kom två har dock lagt ner lite mer tid och pengar. De åker en Suzuki Vitara med kortade C303 portalaxlar, kväve fjädring, winch fram och bak, 33" bogger däck, utvändig burbåge + massa små speciallösningar. Den bilen är regbesiktigad och godkänd i det skick den står förutom den utvändiga bågen.
Så visst går det att åka med lagliga byggen utan alltför mycket jobb.
Din bil Jakob är ju ganska ombyggd och regbesiktigad som den står, du har väl exempelvis 40" däcken (eller vad det är du har) i ditt regbevis!?! Allt går om man vill och orkar...
Min tanke var det att man kan köpa en relativt billig bil som har gått som trail/skogsbil och är för trashad för att man ska få köra den på väg.
Bilar som inte går att besikta är ju oftast betydligt billigare än dom som är besiktade och får köras på väg.
Jacob
G & J Off-Road
Återförsäljare av Sway-A-Way Racerunner Air Shocks och Coilovers i Sverige
Summit Machine bussningar och Flex Joints
Ryckstroppar
Jacob@gjoffroad.se
Mobil: 070 7570737
G & J Off-Road
Återförsäljare av Sway-A-Way Racerunner Air Shocks och Coilovers i Sverige
Summit Machine bussningar och Flex Joints
Ryckstroppar
Jacob@gjoffroad.se
Mobil: 070 7570737
Precis som JBT sa så är ju en bil som inte är/går att bes billigare i inköp än en bil som går/är bes.
På så viss kan det bli billigare att börja tävla i vissa fall. Beror ju på hur högt man vill lägga ribban och hur tjock plånbok man har :d
Kan tillägga att min plånbok inte är tjock och inte blir den tjockare nu när jag ska bygga min ultimata (i mina ögon) offroad
På så viss kan det bli billigare att börja tävla i vissa fall. Beror ju på hur högt man vill lägga ribban och hur tjock plånbok man har :d
Kan tillägga att min plånbok inte är tjock och inte blir den tjockare nu när jag ska bygga min ultimata (i mina ögon) offroad
*SÅLD* suzuki med tgb 20 portaler, B23E, spiraler runt om och stora däck *SÅLD*
Just nu har jag ingen jeep och satsar på crosskariären men dyker rätt leksak upp blir det comeback inom offroaden
Just nu har jag ingen jeep och satsar på crosskariären men dyker rätt leksak upp blir det comeback inom offroaden
nä vem av oss har en tjock plånbok?skogsvild skrev:Precis som JBT sa så är ju en bil som inte är/går att bes billigare i inköp än en bil som går/är bes.
På så viss kan det bli billigare att börja tävla i vissa fall. Beror ju på hur högt man vill lägga ribban och hur tjock plånbok man har :d
Kan tillägga att min plånbok inte är tjock och inte blir den tjockare nu när jag ska bygga min ultimata (i mina ögon) offroad
ni skulle skratta om ni visste vad för månadslön en annan hade....
ca 14tusen efter skatt?TMT skrev:nä vem av oss har en tjock plånbok?skogsvild skrev:Precis som JBT sa så är ju en bil som inte är/går att bes billigare i inköp än en bil som går/är bes.
På så viss kan det bli billigare att börja tävla i vissa fall. Beror ju på hur högt man vill lägga ribban och hur tjock plånbok man har :d
Kan tillägga att min plånbok inte är tjock och inte blir den tjockare nu när jag ska bygga min ultimata (i mina ögon) offroad
ni skulle skratta om ni visste vad för månadslön en annan hade....
-
- 4x4xnerd
- Inlägg: 6984
- Blev medlem: fre feb 24, 2006 19:10
- Ort: Helsingborg
- Kontakt:
Då är vi två.....TMT skrev:det hade jag absolut inte tackat nej tillHasse skrev:TMT har ca 26000 efter skatt
// Lasse
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.
All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.
All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!
-
- Veteran
- Inlägg: 1887
- Blev medlem: sön aug 26, 2007 18:45
- Ort: borås
-
- Veteran
- Inlägg: 1887
- Blev medlem: sön aug 26, 2007 18:45
- Ort: borås
du och jag får helt enkelt ligga på kenneth lite om det, ska du ned till växsjö?jimmyskrot skrev:går de inte att få en regel ändring angående störe bilar .skulle varit hur bra som helst ror de skulle locka mycket mer bilar också
jag kommer nog vara där och supporta Team Åland som mekaniker eller moraliskt stöd eller helt enkelt bara vara irreterande