baltikum sommarn 2015

Här snackar vi om allt som inte passar in i dom övriga kategorierna

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

lacrits68
Användare
Inlägg: 53
Blev medlem: fre feb 18, 2011 21:24
Ort: Umeå

baltikum sommarn 2015

Inlägg av lacrits68 » tor feb 12, 2015 8:02

hej!

Augusti 2015 ska det resas..! ;) Stockholm, Estland, litauen, Lettland, Polen, Penemunde, Legoland, Hem.

Resenärer en WWII inreserad grab på 10 år, hantverksintreserad fru en 130 defender och 4-6veckor tid. Boende...stuga eller tält beroende på väder. (nödfall hotel).

Vad ska vi se? vart ska vi åka, vad ska vi göra? :) Någon som åkt och kamapt i dessa länder?

tipps tas emotmer än gärna!

//Janne

MattisH
Guru
Inlägg: 2821
Blev medlem: ons sep 01, 2010 21:43
Ort: Vinslöv

Re: baltikum sommarn 2015

Inlägg av MattisH » tor feb 12, 2015 9:05

Har du planerat rutt så kan du ju rita in den på kartan och lägga upp här.
Mathias Håkansson,
Subaru Forester, Volvo V60
HLMK Offroad: https://www.facebook.com/hlmk.offroad?fref=ts" onclick="window.open(this.href);return false;
Hästveda offroad: http://sagbacken.egetforum.se/portal.php" onclick="window.open(this.href);return false;

lacrits68
Användare
Inlägg: 53
Blev medlem: fre feb 18, 2011 21:24
Ort: Umeå

Re: baltikum sommarn 2015

Inlägg av lacrits68 » tor feb 12, 2015 9:25

hej!

Så långt har vi inte hunnit, då vi inte bestämt alla besöks mål!

Hur gör man en sån karta? ( data handikap, du vet)

//Janne

MattisH
Guru
Inlägg: 2821
Blev medlem: ons sep 01, 2010 21:43
Ort: Vinslöv

Re: baltikum sommarn 2015

Inlägg av MattisH » tor feb 12, 2015 9:31

Google maps eller google earth är smidigt till det. Där lägger man in besöksmålen också så blir det överskådligt.

Min kusin bor i Tallinn och jag har haft funderingar på om man skulle åka på en tripp dit någon gång. Ska vara lite så där med vägstandarden utanför de stora vägarna och det passar bra när man kör 4x4 ju :P
Mathias Håkansson,
Subaru Forester, Volvo V60
HLMK Offroad: https://www.facebook.com/hlmk.offroad?fref=ts" onclick="window.open(this.href);return false;
Hästveda offroad: http://sagbacken.egetforum.se/portal.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Robe
Guru
Inlägg: 2718
Blev medlem: mån mar 05, 2012 13:34
Ort: Uppsala

Re: baltikum sommarn 2015

Inlägg av Robe » tor feb 12, 2015 9:54

I somras åkte jag bil genom delar av Litauen. Vi höll oss till, enligt GPSen, stora vägar eftersom vi färdades i en V70 och vi var inte på roadtrip utan vi var där i jobbrelaterat syfte. En defender gör sig bättre kan jag lova ;)
Ett par bilder:
Bild

Bild

Bild

För två somrar sedan åkte jag och tjejen på roadtrip genom Polen i 10 dagar.

Min sammanfattning av Litauen och Polen är att vägnätet är OK på de största vägarna, men de mindre vägarna kan vara grusvägar och i vissa fall stigar. Vilket åtminstone vi var ute efter när vi körde genom Polen.
Engelska pratar bara den yngre generationen. 30+ pratar väldigt sällan engelska. De personer vi stötte på var väldigt trevliga och hjälpsamma. Tex så fick vi hjälp att laga bilen av en servitris och hennes pappa efter att vi varit på deras nattklubb på natten :tumbup:
Vi bodde bara på hotell, så jag har ingen erfarenhet av camping.
Kontakt: r.westerlund@gmail.com

@ReconExpedition på Facebook
@ReconYJ_Swe på Instagram

valdas 76
Forumräv
Inlägg: 615
Blev medlem: sön feb 15, 2009 22:16
Ort: Kristianstad, Skåne

Re: baltikum sommarn 2015

Inlägg av valdas 76 » sön feb 22, 2015 18:40

lacrits68 skrev:hej!

Augusti 2015 ska det resas..! ;) Stockholm, Estland, litauen, Lettland, Polen, Penemunde, Legoland, Hem.

Resenärer en WWII inreserad grab på 10 år, hantverksintreserad fru en 130 defender och 4-6veckor tid. Boende...stuga eller tält beroende på väder. (nödfall hotel).

Vad ska vi se? vart ska vi åka, vad ska vi göra? :) Någon som åkt och kamapt i dessa länder?

tipps tas emotmer än gärna!

//Janne

Hej,
kommer att lägga ut en ungefärlig lista på sevärdheter i Litauen och delvis Lettland/Estland inom kort, då jag är själv från Litauen :)
TLC BJ75-finbil
TLC HJ61-donatorbil
TLC HJ60 och BJ45-under långtidsrenoveringen
också Steyr Puch Pinzgauer och Volvo P1800-61

lacrits68
Användare
Inlägg: 53
Blev medlem: fre feb 18, 2011 21:24
Ort: Umeå

Re: baltikum sommarn 2015

Inlägg av lacrits68 » tis feb 24, 2015 6:41

valdas 76 skrev: Hej,
kommer att lägga ut en ungefärlig lista på sevärdheter i Litauen och delvis Lettland/Estland inom kort, då jag är själv från Litauen :)
toppen! :) :tumbup:

planene är ta "småvägar" och hitta det som inte riktigt är "mainstream".

/(/Janne

lacrits68
Användare
Inlägg: 53
Blev medlem: fre feb 18, 2011 21:24
Ort: Umeå

Re: baltikum sommarn 2015

Inlägg av lacrits68 » ons mar 18, 2015 13:37

inga fler tipps?

Skriv svar