Ram bygge tips
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Ram bygge tips
Sitter i lite tankar angående att bygga ny ram till min unimog 411 är lätt ram konstruktion då det är raka u balkar i fjäderstål.
Så frågan är vad är bra och hållbart samtidigt enkelt att bygga, ska det vara styvt eller mjukt, spricker det om det är för styvt mm.
vilket matreal mm.
alla svar välkomnas och uppskattas
Mvh
Christoffer
Så frågan är vad är bra och hållbart samtidigt enkelt att bygga, ska det vara styvt eller mjukt, spricker det om det är för styvt mm.
vilket matreal mm.
alla svar välkomnas och uppskattas
Mvh
Christoffer
Re: Ram bygge tips
Vad är detta är folket här tomma på idéer eller har alla skriv kramp?
Re: Ram bygge tips
Du skriver ju själv att ramarna är byggda av raka c-profiler i fjäderstål, redan där har du ju svarat på vilket material, och hur den ska se ut?
Eller vill du bygga en helt annan ram? Du får nog lämna lite mer info.
Eller vill du bygga en helt annan ram? Du får nog lämna lite mer info.
Cheva s10 blazer -95, höjd några tum, rensad invändigt, hemmabyggd breddad/höjd framvagn, 31" sulor
Cheva s10 -96, 2wd, luftfjädrad *Sommarbrukis*
Höjdskillnad på ca halvmetern på bilarna
Cheva s10 -96, 2wd, luftfjädrad *Sommarbrukis*
Höjdskillnad på ca halvmetern på bilarna
Re: Ram bygge tips
aa skulle vilja få tips på lite andra bra konstruktioner på en ram då fjäderstål i u balk inte är jätte lätt att hitta i mina trakter.Sebbesala skrev:Du skriver ju själv att ramarna är byggda av raka c-profiler i fjäderstål, redan där har du ju svarat på vilket material, och hur den ska se ut?
Eller vill du bygga en helt annan ram? Du får nog lämna lite mer info.
är det bra med tex en boxad ram konstruktion eller blir den för styv mm?
Re: Ram bygge tips
Ska den vara lång ?? eller Kort ??.ska den gå på väg ?? ska den besiktas ?? Tung eller lätt ?? Kan du svetsa ?? vad är det för fel på originalramen ? rostig eller går det att göra en likadan ?stoffe_G skrev:aa skulle vilja få tips på lite andra bra konstruktioner på en ram då fjäderstål i u balk inte är jätte lätt att hitta i mina trakter.Sebbesala skrev:Du skriver ju själv att ramarna är byggda av raka c-profiler i fjäderstål, redan där har du ju svarat på vilket material, och hur den ska se ut?
Eller vill du bygga en helt annan ram? Du får nog lämna lite mer info.
är det bra med tex en boxad ram konstruktion eller blir den för styv mm?
Allt skräp håller man på med
http://www.garaget.org/mrbuggy
http://www.garaget.org/mrbuggy
Re: Ram bygge tips
svetsa är inga problem och ja den ska bli lite längre och bredare då original ramen är för kort och smal och förra ägaren hade kapat och svetsat lite hej vilt på vissa ställen, bilen ska gå på väg och mycket i skogen då denna ska vara nr1 träffbil men även en sommar crusing bil. bilen väger runt 3 ton tom så säga, besiktning är inte på tavlan då den är traktor reggad. sedan fjäder fästen mm flyttar jag över från original ramen sen blir det orbitrol styrning.benssan skrev:Ska den vara lång ?? eller Kort ??.ska den gå på väg ?? ska den besiktas ?? Tung eller lätt ?? Kan du svetsa ?? vad är det för fel på originalramen ? rostig eller går det att göra en likadan ?stoffe_G skrev:aa skulle vilja få tips på lite andra bra konstruktioner på en ram då fjäderstål i u balk inte är jätte lätt att hitta i mina trakter.Sebbesala skrev:Du skriver ju själv att ramarna är byggda av raka c-profiler i fjäderstål, redan där har du ju svarat på vilket material, och hur den ska se ut?
Eller vill du bygga en helt annan ram? Du får nog lämna lite mer info.
är det bra med tex en boxad ram konstruktion eller blir den för styv mm?
Re: Ram bygge tips
Aha...jag skulle nog ta samma som jag har på mitt de här bygget då..lättjobbat och segt material.. http://www.garaget.org/mypage/gallery_i ... ge=1204974" onclick="window.open(this.href);return false;
Allt skräp håller man på med
http://www.garaget.org/mrbuggy
http://www.garaget.org/mrbuggy
Re: Ram bygge tips
okej ja det såg trevligt utbenssan skrev:Aha...jag skulle nog ta samma som jag har på mitt de här bygget då..lättjobbat och segt material.. http://www.garaget.org/mypage/gallery_i ... ge=1204974" onclick="window.open(this.href);return false;
har funderat på ett liknande konstruktion då valpen hade samma typ av konstruktion.
tack för svar
Re: Ram bygge tips
stoffe_G skrev:okej ja det såg trevligt utbenssan skrev:Aha...jag skulle nog ta samma som jag har på mitt de här bygget då..lättjobbat och segt material.. http://www.garaget.org/mypage/gallery_i ... ge=1204974" onclick="window.open(this.href);return false;
har funderat på ett liknande konstruktion då valpen hade samma typ av konstruktion.
tack för svar
Allt skräp håller man på med
http://www.garaget.org/mrbuggy
http://www.garaget.org/mrbuggy
Re: Ram bygge tips
Unimogens ram är ganska mjuk vilket bidrar till den ytterst goda terrängegenskaper.
Jag skulle vilja tipsa dig om http://www.alfers.de/" onclick="window.open(this.href);return false; dom har eventuellt ramar.
Och du kan skriva eller prata engelska med dom om du nu föredrar det framför tyska.
Jag skulle vilja tipsa dig om http://www.alfers.de/" onclick="window.open(this.href);return false; dom har eventuellt ramar.
Och du kan skriva eller prata engelska med dom om du nu föredrar det framför tyska.
Känner du alla till nu det skicka så. Le att fall alla i dig fick det men. Det skickade som jäveln den slå vilja att du kommer så baklänges meddelande detta läsa ska man att insett väl du när"
viewtopic.php?t=14499
viewtopic.php?t=14499
Re: Ram bygge tips
En faktor om du ska ha den registrerad och besiktigad är att med en egenbyggd ram så måste du regga som amatörbyggt fordon, dvs det blir en ny bil.
Med ram av orginaltyp så kan du använda den gamla identiteten, även om det för att vara helt korrekt ska vara originalramen...
Med ram av orginaltyp så kan du använda den gamla identiteten, även om det för att vara helt korrekt ska vara originalramen...
Re: Ram bygge tips
Tänker bygga en låd konstruktion på ramen då original är jätte mjuk men det är för att dom har fjädring som är byggd för tung last och utrustning dvs hård fjädring som tar bort en del flex då har man en mjuk ram för att kompensera det. Och med tanke på att jag inte ska last/ bära tung utrustning kommer jag köra med mjuka fjädrar och flyttar över flexet från ramen till fjädrarna. Och då slipper jag den stora påfrästningen som växellåda och motor upphängningen få ta så jag bygger en ny ram ser hur den beter sig och sparar original så länge
Tack för svar
Tack för svar
Re: Ram bygge tips
Jag tänkte just säga det.
Bygg en styv ram med en mjukare fjädring.
Det optimala sättet att få en ram riktigt styv, är att binda ihop den med en bur.
Bygg en styv ram med en mjukare fjädring.
Det optimala sättet att få en ram riktigt styv, är att binda ihop den med en bur.
Re: Ram bygge tips
Blir nog en bur framöver men få den rullande och körklar är första prioritetGrottulf skrev:Jag tänkte just säga det.
Bygg en styv ram med en mjukare fjädring.
Det optimala sättet att få en ram riktigt styv, är att binda ihop den med en bur.