Går i bilbytartankar och behöver hjälp!

Allmän diskussion om allt som har med offroad, 4x4 och terrängbilar att göra.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

MattisH
Guru
Inlägg: 2821
Blev medlem: ons sep 01, 2010 21:43
Ort: Vinslöv

Re: Går i bilbytartankar och behöver hjälp!

Inlägg av MattisH » fre feb 13, 2015 8:02

BroncoXLT skrev:
MattisH skrev:Utökat B innebär +750kg släpvikt på vad som är godkänt för endast B.
men max vikt är 4250kg.
Ja precis. 3500 + 750 = 4250 kg max
Mathias Håkansson,
Subaru Forester, Volvo V60
HLMK Offroad: https://www.facebook.com/hlmk.offroad?fref=ts" onclick="window.open(this.href);return false;
Hästveda offroad: http://sagbacken.egetforum.se/portal.php" onclick="window.open(this.href);return false;

BroncoXLT
Forumräv
Inlägg: 541
Blev medlem: sön maj 01, 2011 22:22
Ort: Sthlm

Re: Går i bilbytartankar och behöver hjälp!

Inlägg av BroncoXLT » fre feb 13, 2015 17:36

men har du en stor bil så blir det ingen skillnad menar jag.
min bil är reggad på 3500kg så jag får bara dra 750kg med den.
det blir inget utökat B på den för jag är redan uppe på maxvikten.
Chevy Suburban LT -99.
Jeep Cherokee ltd -97.
Toyta Starlet Tic -82.
Ford Sierra 2.2i -88.
BMW 2002 Tic -73.
Chevy Impala SS -95 (r.i.p.)
Ford Bronco XLT 33" -89 (r.i.p.)
Opel Corsa 2.0i -90. (r.i.p.)

tina.valp
Användare
Inlägg: 10
Blev medlem: fre feb 06, 2015 19:16
Ort: Mönsterås

Re: Går i bilbytartankar och behöver hjälp!

Inlägg av tina.valp » mån feb 16, 2015 22:51

Hej igen, nu närmar vi oss nog ett beslut :lol: har varit och kollat en Suzuki Grand Vitara idag. Verkar som att det ändå är ok med reservhjulet haha. (har själv stått på E4:an en gång och fått slänga ur hela bagaget på biljäveln för att komma åt reservdäcket så jag är redan frälst) Men då såg jag nåt som efter en stunds jagande av bilförsäljare fick bekräftat. Nyare modellerna av Suzuki GV har bara ett vred för fyrhjulsdriften, ingen "riktig" fördelningslåda då med andra ord? Vafan hur svårt kan det va? Är det någon som har erfarenhet av detta vred och hur hållbart det systemet är? Samt även då följdfrågan att fyrhjulsdriften är permanent? Ingen 2H längre?
Tack alla för att ni orkar svara :tumbup: :tumbup: :tumbup:
Volvo Valp -63 chassinr 729
VW Golf -01 liten äcklig skitbil som drar tjuvström
Volvo V70 -01 så nära att åka till Stena Metall

MattisH
Guru
Inlägg: 2821
Blev medlem: ons sep 01, 2010 21:43
Ort: Vinslöv

Re: Går i bilbytartankar och behöver hjälp!

Inlägg av MattisH » tis feb 17, 2015 7:46

tina.valp skrev:Hej igen, nu närmar vi oss nog ett beslut :lol: har varit och kollat en Suzuki Grand Vitara idag. Verkar som att det ändå är ok med reservhjulet haha. (har själv stått på E4:an en gång och fått slänga ur hela bagaget på biljäveln för att komma åt reservdäcket så jag är redan frälst) Men då såg jag nåt som efter en stunds jagande av bilförsäljare fick bekräftat. Nyare modellerna av Suzuki GV har bara ett vred för fyrhjulsdriften, ingen "riktig" fördelningslåda då med andra ord? Vafan hur svårt kan det va? Är det någon som har erfarenhet av detta vred och hur hållbart det systemet är? Samt även då följdfrågan att fyrhjulsdriften är permanent? Ingen 2H längre?
Tack alla för att ni orkar svara :tumbup: :tumbup: :tumbup:
Ang. hjulet på luckan så finns det en facelift där hjulet flyttat någon annanstans och luckan är ren.
Bild


Jodå det är riktig fördelningslåda på den! Dock så sköts inte lådan med spak utan vred. Samma på flera andra bilar också.
Den är istället permanent fyrhjulsdriven med automatisk fördelning. Man kan även låsa 50/50 i högväxel och 50/50 med lågväxel.

Tycker den är rätt snygg :P
Bild

Mathias Håkansson,
Subaru Forester, Volvo V60
HLMK Offroad: https://www.facebook.com/hlmk.offroad?fref=ts" onclick="window.open(this.href);return false;
Hästveda offroad: http://sagbacken.egetforum.se/portal.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Sdkfz251
Guru
Inlägg: 3111
Blev medlem: fre jun 08, 2007 0:47
Ort: Båstad

Re: Går i bilbytartankar och behöver hjälp!

Inlägg av Sdkfz251 » fre feb 20, 2015 16:20

Om du prompt vill ha "riktig" 4x4 så får det bli Grand Vitara mellan 98-05, dvs generation 2. Det är en sådan jag har och priserna ligger mellan 15 och 35 tusenlappar... Jag är kopiöst nöjd och jag tar Grand Vitara före Cherokee... Any day of the week, exept weekends when i go fourwheelin :lol: men Vitaran klarar det med faktiskt... men jag är mer rädd om min GV än vad jag var med min gamla Cherokee :woot:
Bild
Willys CJ2A med rattväxel, Willys CJ3B
Kört 4x4 sedan 82, älskat 4x4 sedan 1971 då jag åkte CJ3A första gången.

Sdkfz251
Guru
Inlägg: 3111
Blev medlem: fre jun 08, 2007 0:47
Ort: Båstad

Re: Går i bilbytartankar och behöver hjälp!

Inlägg av Sdkfz251 » lör feb 28, 2015 18:43

Hur gick det? Vilken kärra valdes? :D
Willys CJ2A med rattväxel, Willys CJ3B
Kört 4x4 sedan 82, älskat 4x4 sedan 1971 då jag åkte CJ3A första gången.

tina.valp
Användare
Inlägg: 10
Blev medlem: fre feb 06, 2015 19:16
Ort: Mönsterås

Re: Går i bilbytartankar och behöver hjälp!

Inlägg av tina.valp » sön mar 01, 2015 22:24

Haha total fastkörning tyvärr!!! Vi har till 99% bestämt oss för Suzuki Grand Vitara men vafan det finns ju inga inom rimligt avstånd att provköra eller ens titta på :evil: hittade en i Kalmar men den var reserverad så vi fick inte ens titta in i den. Väntar nu på att det ska dyka upp några, hörde av en bilförsäljare att nya Vitaran ska släppas nu på vårkanten och då kanske det droppar in många inbyten.*hoppas hoppas* Som sagt så ska ju husvagnen dras genom hela Sverige och båtaset ska upp och ner i vattnet så fyrhjulsdrift är grejen. Sambon är övertalad. Nu börjar det stora väntandet.
Jag återkommer i frågan när det hänt något mer! Tack för all hjälp!
Volvo Valp -63 chassinr 729
VW Golf -01 liten äcklig skitbil som drar tjuvström
Volvo V70 -01 så nära att åka till Stena Metall

MattisH
Guru
Inlägg: 2821
Blev medlem: ons sep 01, 2010 21:43
Ort: Vinslöv

Re: Går i bilbytartankar och behöver hjälp!

Inlägg av MattisH » mån mar 02, 2015 21:43

Vilken motor kikar ni på ?
Mathias Håkansson,
Subaru Forester, Volvo V60
HLMK Offroad: https://www.facebook.com/hlmk.offroad?fref=ts" onclick="window.open(this.href);return false;
Hästveda offroad: http://sagbacken.egetforum.se/portal.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Wältmeister
4x4xnerd
Inlägg: 8507
Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
Ort: Strängnäs

Re: Går i bilbytartankar och behöver hjälp!

Inlägg av Wältmeister » tis mar 03, 2015 9:05

tina.valp skrev: Vi har till 99% bestämt oss för Suzuki Grand Vitara
En av sönerna långpendlade med en Grand Vitara, av sista modellen innan reserven plockades bort från bakluckan, med automat och bensinmotor.
Enligt honom drog den kopiösa mängder bränsle.
Så just den varianten vill jag varna för.
Annars en mycket mycket trevlig bil som absolut tillhör mina favoriter.

:tumbup:
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.

Wild_Devil
Guru
Inlägg: 2666
Blev medlem: sön sep 21, 2008 22:58
Ort: Köping

Re: Går i bilbytartankar och behöver hjälp!

Inlägg av Wild_Devil » fre mar 06, 2015 22:23

Vill börja med att säga Hej och välkommen hit !

Jag har inte såå mycket körerfarenhet från Suzuki GV
men har fått äran att köra Herr Elstes bil här på forumet lite.

Jag tyckte den var helt ok att sitta i med mina 184cm längd.
Fin komfort och ok förbrukning.
V6 m manuell låda, 4hjulsdriften i, dubbdäck och enkelaxlig bilkärra m en Suzuki
410 på och drog dryga litern då. Iof inga höga hastigheter då pga väglaget..

Stryktålig verkar dom vara..se Elstes filmer.. ! ;)

Så önskar er lycka till m bilköpet !
/R
A day without driving cars or listen to music is a day without living..

Numera BIL-Sexuell och hittills glad ägare av 3X3.. ;)

Sdkfz251
Guru
Inlägg: 3111
Blev medlem: fre jun 08, 2007 0:47
Ort: Båstad

Re: Går i bilbytartankar och behöver hjälp!

Inlägg av Sdkfz251 » lör mar 07, 2015 16:15

x2 :tumbup:
Willys CJ2A med rattväxel, Willys CJ3B
Kört 4x4 sedan 82, älskat 4x4 sedan 1971 då jag åkte CJ3A första gången.

tina.valp
Användare
Inlägg: 10
Blev medlem: fre feb 06, 2015 19:16
Ort: Mönsterås

Re: Går i bilbytartankar och behöver hjälp!

Inlägg av tina.valp » ons mar 25, 2015 20:31

Tack än en gång för all hjälp o goda råd. Vi har kollat på en bensinare Grand Vitara med automat men har också hört ryktesvägen att de ska va sugna på bränsle å det grövsta. Men nu när man åkt runt på regionens alla bilfirmor så känns det snarare svårare än lättare att bestämma sig. Såg vid vårt senaste besök en Skoda Octavia Scout. Skitsnygg men har lite problem med tilliten till de där. Ett annat problem är att när jag då, kvinna 36 år går fram till en bilförsäljare så börjar han leta efter min man för att diskutera. I vårt fall är det jag som läser på om nivåreglering, haldex och olika finesser medans gubben kollar om färgen ser bra ut och passar hans senaste handväska haha. Har gått ut från mer än en firma där jag blivit klappad på huvudet av gubbar som tror att man är pucko för att man är kvinna. Så just nu är det stillestånd igen. Surfar Blocket varje kväll och kollar nya snygga Vitaror i typ Kalix. Lagom långt bort alltså :woot:
Återkommer när beslutet är taget eller sugen tappad. Tack :tumbup:
Volvo Valp -63 chassinr 729
VW Golf -01 liten äcklig skitbil som drar tjuvström
Volvo V70 -01 så nära att åka till Stena Metall

Wältmeister
4x4xnerd
Inlägg: 8507
Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
Ort: Strängnäs

Re: Går i bilbytartankar och behöver hjälp!

Inlägg av Wältmeister » ons mar 25, 2015 22:34

tina.valp skrev: Vi har till 99% bestämt oss för Suzuki Grand Vitara men vafan :evil: hjälp!
Har du bestämt dig för vilken generation?
Just nu säljs generation 4 = den som inte har reservhjulet på bakdörren.
Generation 5 lär vara på ingående inom kort.
Generation 3 är den sista med utvändigt reservhjul = den som en av sönerna ägde.
Tror att första modellen är den som elste/Wild Devil och sdkfz251 hänvisar till.
T o m generation 2 stel axel = bra om man vill modda för "skogsbruk" - men fr o m generation 3 separata hjulupphängningar = trevligare för DD.
In helt säker, men har för mig att det är fr o m generation 3 som det finns "riktig" fördelningslåda = med låsbar mellandiffrential = konstant 4x4 som går att använda året runt utan obehagliga överraskningar i form av sladdbenägenhet på halt underlag.
Har jag fel på det här sista så kommer som ett brev på posten(?) dementier.

Personligen skulle jag om jag, med kniven mot strupen, var tvungen att köpa en 5-d Grand Vitara välja en generation 3 med dieselmotor och manuell växellåda.

Härutöver hyser jag sedan gammalt klockarkärlek för generation 4 av 3-d.
Men den finns endast med 1.6 lit bensinare och manuell låda samt utan fördelningslåda = ej lågväxel..

Om man kan avstå lågväxel så kan Skoda Yeti vara ett alternativ.

:tumbup:
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.

tina.valp
Användare
Inlägg: 10
Blev medlem: fre feb 06, 2015 19:16
Ort: Mönsterås

Re: Går i bilbytartankar och behöver hjälp!

Inlägg av tina.valp » tor mar 26, 2015 21:06

Lustigt att du nämner Skoda Yeti, det har jag sett flera stycken rullandes i närområdet. Verkar vara fina bilar och bra dragvikt på B. Men kan man få in mer än en Chanel-väska i bagage-utrymmet? Det såg snålt ut när jag tjuvkikade in i en. Har haft mycket trassel med vår V70 men utrymmet har icke varit att klaga på. Nu är åtminstone jag i det läget att jag har alldeles för många bilar på min önskelista. Ska man koka ner det till det viktigaste så får det bli: bra utrymme för de som kör (två långa älgar på 1,80 samt 1,92) bra lastutrymme i koffert, bra dragvikt på B-kort, fyrhjulsdrift och gärna bensindrivet för sambon vägrar diesel också (haha han är lite besvärlig den mannen)
Själv är jag lite insnöad på Grand Vitara och tänkte i min enfald att de kommer att sjunka i pris när den nya generationen kommer ut nu på vårkanten. Det återstår att se, hoppas att den befintliga fordonsparken håller ihop tills dess :poke:
Volvo Valp -63 chassinr 729
VW Golf -01 liten äcklig skitbil som drar tjuvström
Volvo V70 -01 så nära att åka till Stena Metall

Skriv svar