Utfjädringsstopp, limit straps

Allmän diskussion om allt som har med offroad, 4x4 och terrängbilar att göra.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Robe
Guru
Inlägg: 2718
Blev medlem: mån mar 05, 2012 13:34
Ort: Uppsala

Utfjädringsstopp, limit straps

Inlägg av Robe » tor mar 19, 2015 13:01

Hej!

Jag har funderat lite på utfjädringsstopp, eller limit straps som det heter utomlands. Funktionen är ju att stötdämpare/airshocks inte ska vara det som håller tillbaka axeln vid utfjädring. Packningar etc kan skadas och det börjar läcka.

Det finns många hemmasnickarade lösningar på utfjädringsstopp. Kedjor och spännband har jag sett som lösningar. Det finns även färdiga utfjädringsstopp att köpa, men dessa är väldigt grova. Tex är remmarna specade att klara 4 ton... Hur ska man komma upp i det om det sitter 2-3 remmar per axel?

Min fundering är hur stor belastning det normalt blir på ett utfjädringsstopp? Gissa, fundera och kommentera :tumbup:

Bild

Bild

Bild

/Robin
Kontakt: r.westerlund@gmail.com

@ReconExpedition på Facebook
@ReconYJ_Swe på Instagram

peterand
Beroende
Inlägg: 1380
Blev medlem: lör maj 19, 2007 19:55
Ort: Grönby / Skåne

Re: Utfjädringsstopp, limit straps

Inlägg av peterand » tor mar 19, 2015 13:30

ofjädrad vikt + ev tryck från fjäder + marginal

dvs 3-400 kg borde räcka med marginal
Peter 0761-891995
peterlunda@gmail.com
-------------------------------------
Fyrkrafs

Gustavsson
Beroende
Inlägg: 1161
Blev medlem: tor jul 16, 2009 9:40
Ort: Värnamo

Re: Utfjädringsstopp, limit straps

Inlägg av Gustavsson » tor mar 19, 2015 16:45

Rörlig massa och ett tvärt stopp kan lätt bli ett antal hundra kilo, men 4 ton låter mycket..
Toyota LJ70 -86. 8274 m bow2, Torsen fram, svetsat bak.
BMW 520dt M-sport -08, 42000mil till salu
BMW 520dt M-sport -15 (ersättaren)
Iveco 59.12 -93
Z1000 -08

Bygger LJ70 med BMW-diesel och portaler i fyrlänk F/B.

Danne
OffroadGeek
Inlägg: 4758
Blev medlem: fre mar 28, 2008 20:07
Ort: Arboga/Västmanland
Kontakt:

Re: Utfjädringsstopp, limit straps

Inlägg av Danne » tor mar 19, 2015 17:47

Liten nyfiken fråga, vad gör det att dom är överdimensionerade? Dyra? Otympliga?
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı

Robe
Guru
Inlägg: 2718
Blev medlem: mån mar 05, 2012 13:34
Ort: Uppsala

Re: Utfjädringsstopp, limit straps

Inlägg av Robe » tor mar 19, 2015 18:11

Det gör ju inget, men jag funderar varför och om det kan uppstå såna krafter?
Senast redigerad av Robe den tor mar 19, 2015 20:22, redigerad totalt 1 gånger.
Kontakt: r.westerlund@gmail.com

@ReconExpedition på Facebook
@ReconYJ_Swe på Instagram

olle67
Veteran
Inlägg: 2233
Blev medlem: lör mar 31, 2012 11:37
Ort: Outside Jötebårg

Re: Utfjädringsstopp, limit straps

Inlägg av olle67 » tor mar 19, 2015 19:54

Skit i strapsen,bild på bruden,,, :mrgreen:
Tack till vägverket för alla dåliga vägar.

macke
OffroadGeek
Inlägg: 4889
Blev medlem: tis maj 30, 2006 10:20
Ort: Segeltorp, Stockholm

Re: Utfjädringsstopp, limit straps

Inlägg av macke » tor mar 26, 2015 18:02

Fått tag i limit straps nu :) Ser riktigt bra ut.

Tack ROBE för hjälpen!

Bild
TGB 13

Robe
Guru
Inlägg: 2718
Blev medlem: mån mar 05, 2012 13:34
Ort: Uppsala

Re: Utfjädringsstopp, limit straps

Inlägg av Robe » fre mar 27, 2015 12:47

Inga problem! Se till att få ihop bilen så du kan slita i stropparna ordentligt! :tumbup:
Kontakt: r.westerlund@gmail.com

@ReconExpedition på Facebook
@ReconYJ_Swe på Instagram

Skriv svar