Frågor från en novis

Allt som rör Suzuki

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Famarin
Nybörjare
Inlägg: 6
Blev medlem: lör apr 04, 2015 20:07

Frågor från en novis

Inlägg av Famarin » lör apr 04, 2015 20:15

Tja!
Efter ett par timmars sökning på detta samt liknande forum så väljer jag den lätta vägen och ställer mina frågor rakt ut.
Har alltid vart sugen på att köra terräng och har tillslut skaffat mig en grand vitara modell äldre, samt repigare.

Vart ute ett par svängar i skogen och måste erkänna att jag är jävligt imponerad av vad bilen klarar bara original. Har dock fått blodad tand och vill ha mer.
Satt nu och spånade lite på att höja för att få på större däck. Någon här inne som har vart på en grand vitara och har behjälpliga tips angående däckstorlek samt höjningssatser, då detta är bara framstår som en jävla djungel för en novis som mig. Peace!

Mpower520
Beroende
Inlägg: 1003
Blev medlem: tor maj 31, 2012 18:29
Ort: Värmland

Re: Frågor från en novis

Inlägg av Mpower520 » sön apr 05, 2015 1:14

Söker du lite på forumet så hittar du mängder av info under asiatiska/suzuki + bra bilder och budgethöjningar
VW caddy tdi -98
Volvo V70 AWD -05
Harley-Davidson streetglide -13
BMW X3 -08
CF Moto 500 -15

Famarin
Nybörjare
Inlägg: 6
Blev medlem: lör apr 04, 2015 20:07

Re: Frågor från en novis

Inlägg av Famarin » sön apr 05, 2015 13:02

Lika novis på forum som jag är på 4x4, haha. skall kolla vidare och tack för svar

Mpower520
Beroende
Inlägg: 1003
Blev medlem: tor maj 31, 2012 18:29
Ort: Värmland

Re: Frågor från en novis

Inlägg av Mpower520 » sön apr 05, 2015 13:41

Här har du :tumbup:

viewtopic.php?f=3&t=2128" onclick="window.open(this.href);return false;
VW caddy tdi -98
Volvo V70 AWD -05
Harley-Davidson streetglide -13
BMW X3 -08
CF Moto 500 -15

Famarin
Nybörjare
Inlägg: 6
Blev medlem: lör apr 04, 2015 20:07

Re: Frågor från en novis

Inlägg av Famarin » ons apr 08, 2015 12:28

Strålande!

Undrar även om Någon härinne provat pro comps grejer? tänker mest på att de känns relativt billiga. Hittar både positivt och negativt på diverse forum, men hade vart gött att få lite förstahandsinformation.

Sdkfz251
Guru
Inlägg: 3111
Blev medlem: fre jun 08, 2007 0:47
Ort: Båstad

Re: Frågor från en novis

Inlägg av Sdkfz251 » tor apr 09, 2015 19:10

Njea du ska nog ta kritik med en nypa salt, alla har sina preferenser när det gäller fjädring. Vill man ha lite höjd på bilen och bara småsmyga i skogen jag då räcker nog Pro Comp bra... Ska man hårdgasa och delta i Challange då är den nog OME som gäller.

Jag har en Grand Vitara V6 från 98 och är helnöjd, det finns höjningssatser för ca 4-5000 (bara fjädrar då), billigare om du köper i England på Jimnybits (googla). Ska du puttra runt och ha det trevligt och kunna köra hem sedan så räcker Grand Vitara gott, eller en Pajero, Cherokee. Kolla priser på bil och höjningssats så ser du hur mycket du mäktar med. Tänk på att Pajero kanske kan ta större sulor efter en höjning, men det blir också en högre kostnad. Cherokee och Vitara klarar sig med mindre. 31" vid 3" höjning på Cherokee XJ och 30" på Grand Vitara med 2" höjning... +/-

Som slutkläm... Tänk på att 4x4/offroad är definitivt inte som andra motor"sporter". Här finns ingen tävlan, inget gnäll och "bror duktig". Ingen har någonsin lutat sig under mina bilar och sagt att jag monterat skitgrejor... Alla är otroligt trevliga och ingen tävlar, detta gör att all "testosteron försvinner ut genom fönstret".

Mycket nöje och välkommen i kretsen bland sävliga och godmodiga människor utan skrik och gap :tumbup:
Willys CJ2A med rattväxel, Willys CJ3B
Kört 4x4 sedan 82, älskat 4x4 sedan 1971 då jag åkte CJ3A första gången.

Skriv svar