Köpa fsd / pmd

Jeep, Dodge, Cheva, Ford m.fl

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Kristian Andreasson
Användare
Inlägg: 55
Blev medlem: lör nov 13, 2010 22:43
Ort: Hedmark, Norge

Köpa fsd / pmd

Inlägg av Kristian Andreasson » mån apr 20, 2015 12:48

Kan ni ge några rekommendationer vart jag ska vända mig om jag vill köpa en ny enhet? Finns det någon som kan skicka på posten och som är konkurrenskraftig med prissättningen i Sverige?

Ni vet väl säkert vem jag är nu efter tidigare inlägg här ang min Silverado som jag haft lite bekymmer med turbo och startproblem bland annat sedan jag köpte den förra månaden.
Det är så att startproblemet har uppstått igen, (till och från dock). Bytte dieselfilter och efter det startade den VARJE gång problemfritt de första dagarna efter bytet. Nu är jag där igen på ruta 1.

...men naturligtvis måste det väl ha med filtret att göra eftersom felet försvann de första dagarna efter bytet. Jag har naturligtvis efter att den åter igen blev svårstartad tagit en inspektion på filtret och det finns inga som helst avlagringar på det.

Kan det vara så enkelt att jag bara har fått luft i systemet tro och behöver göra en ordentlig luftning vid spridarna? Ska tilläggas att när väl bilen är igång så finns inte en antydan till att gå dåligt. Den går så jämt och fint i gången och jag har bra med effekt.

Eller......... kan det vara fsd:n... Ni som sett filmen jag länkade till i min förra tråd såg kanske att fsd:n satt jävligt dumt placerad (bara en knapp cm från insuget där det blir varmt som i en bastu). '

Kan det vara så att den fungerar helt som den ska och är intakt i sig, men blir lite knasig just när den blir överhettad bara. Om detta är tänkbart så kanske jag först som steg 1, prova att skarva kablarna och montera den vid grillen istället för bättre kylning. Fast å andra sidan så ser jag ingen logik i detta heller riktigt eftersom jag även har startproblem ibland när den är kall.

Vad tror ni om att som steg 1 flytta fsd:n till en svalare plats, sen åka in på verkstad och kolla felkoder om detta inte hjälper.

Ursäkta om jag skapat mycket trådar på sistone. I detta fallet har jag försökt hitta något här på forumet som kan härleda mig till en lösning på mitt problem, men inte hittat något direkt.
Chevy Silverado 2500 6,5 TD, -94

GMC Yukon 1500 5,7 Vortec, -96

henke_99
4x4xnerd
Inlägg: 8407
Blev medlem: sön jun 29, 2008 13:20
Ort: Ulricehamn

Re: Köpa fsd / pmd

Inlägg av henke_99 » mån apr 20, 2015 18:29

Dom kan ge oerhört många och olika fenomen när dom börjar ge upp... Och har dom börjat strula så brukar dom vara kass, konstgjord andning hjälper inte.


Ska du köpa en ny så rekommenderar jag att du köper en från usa, då kan man köpa en komplett med både kylfläns och förlängningskabel betydligt billigare än bara en box i Sverige.
http://www.ebay.com/itm/6-5l-TURBO-DIES ... db&vxp=mtr" onclick="window.open(this.href);return false;
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.

GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.

Opel Kadett GSI 16v -89.

Fullsize Offroaders

DieselLinus
Hemmastadd
Inlägg: 126
Blev medlem: lör apr 27, 2013 19:31
Ort: Bettna

Re: Köpa fsd / pmd

Inlägg av DieselLinus » tis apr 21, 2015 6:23

Kolla slangen som matar filtret med diesel. Sitter trångt och varmt bakom filterhållaren, har varit med om att dom suger luft där. Köp inget billigt fsd kit. Hade ett sånt på min och förlängningskabeln va bara att peta på så började bilen gå illa eller dö. Köpte en bättre kabel från Enghs motor sedan. Du behöver väl bara förlängningskabel? Och ev en ny fsd.. (Kan tyvärr inte se filmen i ditt andra inlägg)
Cheva silverado K1500 6,5Td -95
Cheva G20 Roadstar -89
Mb 220d -75
Mb 300d stt-turbo lang -79
Mb 307d biltransport -82
Volvo N84 A-traktor med Hiab 550
Volvo starke Epa med hiabkran -59
Volvo starke A-traktor med hiabkran -62
+en hög med grållar...

Kajja
Användare
Inlägg: 44
Blev medlem: tor mar 26, 2015 18:40

Re: Köpa fsd / pmd

Inlägg av Kajja » tis apr 21, 2015 19:04

Hittade PMD från 163 dollar och upp för original plus frakt i USA, här hemma tar dom betalt son tusan. Har en kylfläns liggande om du är intresserad och du måste flytta den till insidan av stötfångaren där den får bäst kylning annars kommer den att pajja igen,vet ej var din sitter på pumpen eller insuget men båda är fel den blir för varm.
Förlänga kabeln kan du göra själv men klipp bara inte av kabeln rakt av då alla små kablar är svarta eller så köper du ett kit med kylfläns och kabel plus PMD.

Kristian Andreasson
Användare
Inlägg: 55
Blev medlem: lör nov 13, 2010 22:43
Ort: Hedmark, Norge

Re: Köpa fsd / pmd

Inlägg av Kristian Andreasson » tor apr 23, 2015 13:26

(henke_99): Okej. Blir nog att köpa an fsd så att jag har i reserv. Ska kolla lite på ebay m.m.

(Diesellinus): Jag är inne på detta spåret nu faktiskt. Kom att tänka på detta nu efter jag fått lite statistik om NÄR bilen brukar vara svårstartad. Hemma brukar den oftast starta utan problem, men inte på jobbet! Huh?? Kanske den inte trivs där när husse är ute och kör Scania på nätterna :D

Nej, detta kan jag bara dra en slutsats om... Har kommit att tänka på en sak som slog mig, och det är att på jobbet parkerar jag bilen i uppförslut och hemma parkerar jag den i nerförslut. De gånger jag haft problem hemma är när jag har haft bråttom till skithuset och inte lagt ner de 3 extra sekunderna på att BACKA in bilen på gårn, (brukar oftast backa in den). Detta härleder mig till att tro att jag kan ha ett lekage någonstans på bränslerören under. För att få igång den så demonterar jag filtret och ser till att få ur all diesel, sätter tillbaka det igen och flödar ur luft genom toppen. (Gör denna procedur 1-3 gånger), sen startar den! (Gör jag inte detta så är den OMÖJLIG att starta).

Jag har original plåt tank och metall rör som troligtvis suttit där sedan Estoniakatastrofen (-94) och rostat hål här och där! Så nu tänker jag ge mig in på detta och byta ut både tank och dieselrör. Och införskaffa en ny fsd som jag sedan omplacerar med kablar från Enghs motor, (just to be sure).

Uppdaterar här sen hur det går med bilder och ev video.

//Kristian.
Chevy Silverado 2500 6,5 TD, -94

GMC Yukon 1500 5,7 Vortec, -96

Kristian Andreasson
Användare
Inlägg: 55
Blev medlem: lör nov 13, 2010 22:43
Ort: Hedmark, Norge

Re: Köpa fsd / pmd

Inlägg av Kristian Andreasson » tor apr 23, 2015 13:52

...kanske ska börja med att byta denna INNAN jag börjar riva ner allt bakåt som DieselLinus föreslog och se om det hjälper.

Bild
Chevy Silverado 2500 6,5 TD, -94

GMC Yukon 1500 5,7 Vortec, -96

DieselLinus
Hemmastadd
Inlägg: 126
Blev medlem: lör apr 27, 2013 19:31
Ort: Bettna

Re: Köpa fsd / pmd

Inlägg av DieselLinus » fre apr 24, 2015 14:45

Kolla över slangarna är aldrig en dum ide :D
Cheva silverado K1500 6,5Td -95
Cheva G20 Roadstar -89
Mb 220d -75
Mb 300d stt-turbo lang -79
Mb 307d biltransport -82
Volvo N84 A-traktor med Hiab 550
Volvo starke Epa med hiabkran -59
Volvo starke A-traktor med hiabkran -62
+en hög med grållar...

Grottulf
4x4xnerd
Inlägg: 5398
Blev medlem: fre nov 09, 2007 13:16
Ort: Säffle

Re: Köpa fsd / pmd

Inlägg av Grottulf » fre apr 24, 2015 20:42

Kristian Andreasson skrev:...kanske ska börja med att byta denna INNAN jag börjar riva ner allt bakåt som DieselLinus föreslog och se om det hjälper.

Bild
Det är ett tankpåfyllningsrör på bilden.
det hjälper nog inte att byta...

DieselLinus
Hemmastadd
Inlägg: 126
Blev medlem: lör apr 27, 2013 19:31
Ort: Bettna

Re: Köpa fsd / pmd

Inlägg av DieselLinus » lör apr 25, 2015 8:29

:) haha, tyckte det såg lite konstigt ut. Men det brukar små bilder göra när man tittar i mobilen. :lol:
Cheva silverado K1500 6,5Td -95
Cheva G20 Roadstar -89
Mb 220d -75
Mb 300d stt-turbo lang -79
Mb 307d biltransport -82
Volvo N84 A-traktor med Hiab 550
Volvo starke Epa med hiabkran -59
Volvo starke A-traktor med hiabkran -62
+en hög med grållar...

Kristian Andreasson
Användare
Inlägg: 55
Blev medlem: lör nov 13, 2010 22:43
Ort: Hedmark, Norge

Re: Köpa fsd / pmd

Inlägg av Kristian Andreasson » ons apr 29, 2015 13:10

Haha! Ja jävlar, det såg jag nu!

Men ni vet vad jag syftar på. Sökte på ebay och fick upp massa rör och slangar fram till filtret. Skulle kanske läst vad det stod på just den annonsen innan jag la upp en bild.
Chevy Silverado 2500 6,5 TD, -94

GMC Yukon 1500 5,7 Vortec, -96

Skriv svar