G-wagen -86 renovering.
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Re: G-wagen -86 renovering.
Idag har det blivit lite gjort. Först lite lättare rengöring av de nya stolarna, de kommer att få en omgång med nåt rengöringsmedel lite längre fram.
Blir väldigt spännande att koppla ström till stolarna och se om man får värme och framförallt justeringen av säte och ryggstöd att fungera.
Sen monterades det nya avgassystemet, det blir snyggt men känns som att det fattas nåt vid fästet mitt under bilen. Det gamla systemet satt inte fast nånstans utan låg mest och skramlade på ramen.
Och så tappades alla oljor av. Lite vatten i framaxelns olja och definitivt inga 2,2 liter i fördelningslådan så det var nog på tiden.
Hoppas att få på den "nya" karossen i veckan, kommer att få hjälp att lyfta den med kranbil.
Blir spännande att provstarta och se om det varit alla dåliga slangklämmor som varit anledningen till turbons dåliga funktion. Annars antar jag att det är dumpventilen som är kass?
Blir väldigt spännande att koppla ström till stolarna och se om man får värme och framförallt justeringen av säte och ryggstöd att fungera.
Sen monterades det nya avgassystemet, det blir snyggt men känns som att det fattas nåt vid fästet mitt under bilen. Det gamla systemet satt inte fast nånstans utan låg mest och skramlade på ramen.
Och så tappades alla oljor av. Lite vatten i framaxelns olja och definitivt inga 2,2 liter i fördelningslådan så det var nog på tiden.
Hoppas att få på den "nya" karossen i veckan, kommer att få hjälp att lyfta den med kranbil.
Blir spännande att provstarta och se om det varit alla dåliga slangklämmor som varit anledningen till turbons dåliga funktion. Annars antar jag att det är dumpventilen som är kass?
-86 300 GD med STT-Turbo
-
- Beroende
- Inlägg: 1225
- Blev medlem: tis nov 30, 2010 18:39
- Ort: Göteborg
Re: G-wagen -86 renovering.
de nya avgasröret ser helt riktigt ut.
de e bara grenrör fram, en arm på växellådan, sen dom 2 gummi upphängninganra innan dämparen och sen gummi innan och efter tanken
de e bara grenrör fram, en arm på växellådan, sen dom 2 gummi upphängninganra innan dämparen och sen gummi innan och efter tanken
// Noodles aKa Andreas
Gwagen Wolf 240(GD) nu mera TD swb 1989
Jeep Wrangler sahara limited 2.8 crd 2007
Gwagen Wolf 240(GD) nu mera TD swb 1989
Jeep Wrangler sahara limited 2.8 crd 2007
Re: G-wagen -86 renovering.
I växellådan säger du. Det är intressant, då min "arm" sitter på ramen, till höger Om växeväxellådan.noodlesswe skrev:de nya avgasröret ser helt riktigt ut.
de e bara grenrör fram, en arm på växellådan, sen dom 2 gummi upphängninganra innan dämparen och sen gummi innan och efter tanken
-86 300 GD med STT-Turbo
Re: G-wagen -86 renovering.
Så här ser det ut på min bil.
Det skulle väl gå att vålda ihop men det skulle lämna en hel del onödiga spänningar. Funderar på att bara använda likadana kuddar med gäng som håller ljuddämparen och lägga ett plattjärn man kan dra klamret igenom.
Det skulle väl gå att vålda ihop men det skulle lämna en hel del onödiga spänningar. Funderar på att bara använda likadana kuddar med gäng som håller ljuddämparen och lägga ett plattjärn man kan dra klamret igenom.
-86 300 GD med STT-Turbo
Re: G-wagen -86 renovering.
Idag har nya oljor hällts på, slangar har bytts och allt är förberett för lyftet.
Hoppas att lyftkillen kan komma på tisdag. Blir det så är det ju bara resten kvar sen )
Hoppas att lyftkillen kan komma på tisdag. Blir det så är det ju bara resten kvar sen )
-86 300 GD med STT-Turbo
Re: G-wagen -86 renovering.
de ser högt ut?! är du inte rädd att det tar i golvet istället..? eller du ska kaross höja med?
men de ser smidigt ut att byta avgas utan kaross på, kanske de man skulle göra
men de ser smidigt ut att byta avgas utan kaross på, kanske de man skulle göra
Re: G-wagen -86 renovering.
Japp, rekommenderas!jojo skrev:de ser högt ut?! är du inte rädd att det tar i golvet istället..? eller du ska kaross höja med?
men de ser smidigt ut att byta avgas utan kaross på, kanske de man skulle göra
Det ser högt ut, men jämförde med gamla röret och det har exakt samma bockning så det ska nog gå. Karossen ska inte höjas, tjejen klagar redan över att det är svårt att komma upp
-86 300 GD med STT-Turbo
-
- Beroende
- Inlägg: 1225
- Blev medlem: tis nov 30, 2010 18:39
- Ort: Göteborg
Re: G-wagen -86 renovering.
damit nu blir jag osäker, satt den i ramen ... hmmm kan ha gjort det.
hade för mig de var växellådan så den fortfarande rörde sig. med motorn.
// Noodles aKa Andreas
Gwagen Wolf 240(GD) nu mera TD swb 1989
Jeep Wrangler sahara limited 2.8 crd 2007
Gwagen Wolf 240(GD) nu mera TD swb 1989
Jeep Wrangler sahara limited 2.8 crd 2007
Re: G-wagen -86 renovering.
"Armen" som sitter fast på ramen sitter i bultar som i sin tur har hylsa och gummi runt sig så att det tillåts röra sig lite.noodlesswe skrev:Naeri skrev:Så här ser det ut på min bil.
damit nu blir jag osäker, satt den i ramen ... hmmm kan ha gjort det.
hade för mig de var växellådan så den fortfarande rörde sig. med motorn.
-86 300 GD med STT-Turbo
Re: G-wagen -86 renovering.
Det har varit en tålamodsprövande men effektiv helg. Har monterat och tagit ner intrumentbrädan ett par gånger pga feltänk. Men nu är allt på rätt plats! Valt de bästa delarna från två bilar för att få ihop en så snygg inredning som möjligt, och tvättat allt sånt. En bil har grå plast och en har svart, men det funkar fint att blanda, plåtdetaljerna har lackats svart.
Gick vidare med att montera solfilm på bakrutorna. Hade aldrig gjort det förr och hoppas att jag aldrig behöver göra det igen. , men det blev faktiskt rätt bra till slut. Eftersom några misstag begicks räckte inte filmen till bakdörrarnas rutor, så fortsättning lär följa.
Läste i nån tråd att G-wagens med metalliclack och tonade rutor ser ut som att de tillhör ryska torpeder, om det stämmer får jag nog byta både nationaltitet och karriär
Blev lite tomt i hjulhusen med de nya fjädrarna, 32orna fyller inte ut så bra. Man blir sugen på lite större, får se vad ekonomin tillåter när det närmar sig slutet....
Gick vidare med att montera solfilm på bakrutorna. Hade aldrig gjort det förr och hoppas att jag aldrig behöver göra det igen. , men det blev faktiskt rätt bra till slut. Eftersom några misstag begicks räckte inte filmen till bakdörrarnas rutor, så fortsättning lär följa.
Läste i nån tråd att G-wagens med metalliclack och tonade rutor ser ut som att de tillhör ryska torpeder, om det stämmer får jag nog byta både nationaltitet och karriär
Blev lite tomt i hjulhusen med de nya fjädrarna, 32orna fyller inte ut så bra. Man blir sugen på lite större, får se vad ekonomin tillåter när det närmar sig slutet....
-86 300 GD med STT-Turbo
Re: G-wagen -86 renovering.
hur hög blev den nu med dom nya fjädrarna? hur stor skillnad sen innan...bilder ?
samt hur gick det med avgaset går de fritt
samt hur gick det med avgaset går de fritt
Re: G-wagen -86 renovering.
Avgaset gick det kanon med, har dock fortfarande inte listat ut hur fästet mitt under ska vara.
Har inte mätt före och efter, bara uppmärksammat hur mycket enklare det blivit att få in huvet mellan hjul och skärmkant nu efter, samt det visuella förstås. Skulle säga att det rör sig om minst 50mm. Ska se om jag kan hitta nån före/efterbild som gör det rättvisa.
MAn ska dock betänka att dörrar och inredning som väger en del fortfarande inte är monterat.
edit.
Risigt fotomontage i paint. men man får lite förståelse för skillnaden.
Har inte mätt före och efter, bara uppmärksammat hur mycket enklare det blivit att få in huvet mellan hjul och skärmkant nu efter, samt det visuella förstås. Skulle säga att det rör sig om minst 50mm. Ska se om jag kan hitta nån före/efterbild som gör det rättvisa.
MAn ska dock betänka att dörrar och inredning som väger en del fortfarande inte är monterat.
edit.
Risigt fotomontage i paint. men man får lite förståelse för skillnaden.
-86 300 GD med STT-Turbo
Re: G-wagen -86 renovering.
Fälgarna ska alltså inte fortsätta vara guldfärgade. Vet bara inte om jag ska satsa på pulverlack eller snika och göra det själv.
-86 300 GD med STT-Turbo