Offroad Sverige-Norge (typ)

Allmän diskussion om allt som har med offroad, 4x4 och terrängbilar att göra.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

heurlin
Hemmastadd
Inlägg: 237
Blev medlem: sön okt 19, 2014 19:08
Ort: Västerås

Offroad Sverige-Norge (typ)

Inlägg av heurlin » lör maj 09, 2015 3:49

Kom inte på någon bättre topic men hoppas den duger iaf.

Jag och polaren tänkte roadtripa lite i sommar. Bege oss från Västerås uppåt landet och sen över till Norge och tillbaks igen. Att bara sitta och köra motorvägar och likvärdigt är ju inte jätte skoj utan vi vill ju faktiskt ge oss ut på mindre vägar också.

Tyvärr känns det lite sådär att bara svänga in på en väg och hoppas på det bästa, gissar på att i 9 av 10 fall kommer det resultera i en återvändsgränd.

Därför vänder jag mig till er, har ni några hemliga smultronvägar att dela med er av?
Här skulle det kunna stå något vettigt..

Jens S
Nybörjare
Inlägg: 4
Blev medlem: fre okt 15, 2010 18:04
Ort: Västerås

Re: Offroad Sverige-Norge (typ)

Inlägg av Jens S » lör maj 09, 2015 6:45

Då jag har kört en del offroadhoj från Västerås mot Norra Dalarna skulle jag säga att bör ha en gps där ni kan lägga in rutter/spår som ni först gör hemma i datorn. Jag har använt garmin mapsource med olika kartor typ gröna kartan och sedan testat rutten i Google earth. Att ge sig ut på grusvägarna utan detaljerad karta eller gps är så mycket svårare. Tips på fina vägar/områden tja skulle jag vara ni skulle jag åka emot Ramsberg, Malingsbo- kloten, Grängesberg , Säfsen, Mora, Trängslet (Norra sidan av dammen), Särna , Flötningen,Norge och tillbaka genom Värmland.

Grottulf
4x4xnerd
Inlägg: 5398
Blev medlem: fre nov 09, 2007 13:16
Ort: Säffle

Re: Offroad Sverige-Norge (typ)

Inlägg av Grottulf » lör maj 09, 2015 7:28

Här hittar du ruskigt sevärda vägar i Norge
http://www.nasjonaleturistveger.no/" onclick="window.open(this.href);return false;

En tumregel är ju längre mot kusten o fjordarna, desto finare blir det :tumbup:

Skriv svar