Trycksystem låda axel
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
-
- Nybörjare
- Inlägg: 5
- Blev medlem: sön maj 10, 2015 17:27
Trycksystem låda axel
Hej ny här på forumet och har inte hållt på med offroad något nämvärt. Men har stor erfarenhet av motorer original till street racing och Drifting. Ja och en del Dragracing med.
Nu renoverar jag en Chva C30 duel crew cab från 86. Här är en tråd på usabilforum på bilen. http://www.usabilforum.se/viewtopic.php?f=26&t=1848" onclick="window.open(this.href);return false; Och nu till en fråga som ni kan säkert svara på. Trycksätta (Tryckluft) växel låda (TH400) och bakaxel (Dana 70) för att förhindra vatten på insidan . >Hur löser man det ! Givetvis så är jag medveten att vi pratar små tryck 0,1-0,2 bar över atmofär tryck. är är säket en del erfarenhet av detta här.
MVh H B Hansson
Nu renoverar jag en Chva C30 duel crew cab från 86. Här är en tråd på usabilforum på bilen. http://www.usabilforum.se/viewtopic.php?f=26&t=1848" onclick="window.open(this.href);return false; Och nu till en fråga som ni kan säkert svara på. Trycksätta (Tryckluft) växel låda (TH400) och bakaxel (Dana 70) för att förhindra vatten på insidan . >Hur löser man det ! Givetvis så är jag medveten att vi pratar små tryck 0,1-0,2 bar över atmofär tryck. är är säket en del erfarenhet av detta här.
MVh H B Hansson
Re: Trycksystem låda axel
Det har diskuterats lite några gånger här men vad jag vet är det ingen som faktiskt gjort det.
Måste fråga varför du vill göra detta? är ju rätt sällan en vägbil körs i så djupt vatten att det blir ett problem...
Måste fråga varför du vill göra detta? är ju rätt sällan en vägbil körs i så djupt vatten att det blir ett problem...
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.
GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
-
- Nybörjare
- Inlägg: 5
- Blev medlem: sön maj 10, 2015 17:27
Re: Trycksystem låda axel
Det är för ren säkerhet då jag ska använda den till arbetsfordon. Råkade ut för det förra sommaren att
jag fick vada genom flera vidukter(översvämning). Hade Mercedes sprinter med flak då och den mådde inte så bra av det. Så min tanke är att lika bra att bygga in säkerheten och få på en snorkel och stående avgas så kan man vada om det kniper. Frågan är om det räcker med att dra upp luftningarna högt. Troligen så blir man inte i vattnet för länge, Så jag ska inte ner i en sjö eller någon flod
jag fick vada genom flera vidukter(översvämning). Hade Mercedes sprinter med flak då och den mådde inte så bra av det. Så min tanke är att lika bra att bygga in säkerheten och få på en snorkel och stående avgas så kan man vada om det kniper. Frågan är om det räcker med att dra upp luftningarna högt. Troligen så blir man inte i vattnet för länge, Så jag ska inte ner i en sjö eller någon flod
Re: Trycksystem låda axel
Kolla in på hur det är gjort på fyrhjulingar.. en expanderande "gummiblåsa"(plast) som sitter på avluftningen till axeln.. har den fördelen att den håller samma tryck i axeln som vattnet utanför.. (inom vissa gränser)
.
-
- Nybörjare
- Inlägg: 5
- Blev medlem: sön maj 10, 2015 17:27
Re: Trycksystem låda axel
Jaha ja !!! Jivetvis så enkelt Tacka för info,t Då blir det till att hita en blära som är rejäl . Och det slog mig att ett dammskyddet från en kuggstång är nog vättig med fäste och plugg i det hålet mot kuggstången och slanganslutningen där styrstaget går ut ?!
Senast redigerad av tekniknissen den sön maj 10, 2015 23:36, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Trycksystem låda axel
ja de flästa nöjer sig med upflyttade luftningar
men frågan är hur det skulle funka med att toppa samt att ha ett expantionskärl för axeloljan ovanför vattenlinjen
men frågan är hur det skulle funka med att toppa samt att ha ett expantionskärl för axeloljan ovanför vattenlinjen
-
- Nybörjare
- Inlägg: 5
- Blev medlem: sön maj 10, 2015 17:27
Re: Trycksystem låda axel
Rätta om jag har fel ,, Men bläran ska väl sitta så lågt som möjligt då vatten trycket ska påverka luften i axel och låda så där blir något övertyck i komponenten.
Re: Trycksystem låda axel
Nej, det blir inte högre tryck än vattnet har.
bälgen är bara för att luften ska kunna expandera när det är varmt.
Dra upp avluftningsslangarna lite högre bara, så klarar du dig gott.
bälgen är bara för att luften ska kunna expandera när det är varmt.
Dra upp avluftningsslangarna lite högre bara, så klarar du dig gott.
Re: Trycksystem låda axel
Den enklaste lösningen är att koppla slang på axel och låda i där dom ventileras.
Det funkar alldeles utmärkt att dra dom till en gemensam anslutningspunkt i ramen och dra upp en ensam slang i tex motorrummet. Avsluta med en böj med öppningen neråt. Tryck gärna dit ett bränslefilter.
Något som du oxå måste fundera över är ditt luftintag till motorn. Dom sitter gärna anslutna till fronten.
Är det en bensinare så måste du även vattensäkra tändsystemet.
Och givetvis insprutningssystemet.
Just det. Det är en klar fördel att byta kylfläkten till elektrisk lösning med avstängningsmöjlighet när du skall till att bada.
Rent generellt så kan du köra en dubbel strömmatning till kylfläkten.
En krets där du har kopplat en glödlampa/motstånd för att få fläkten att gå på halvfart och en krets där den får full ström via termobrytare på nedre kylarslangen.
Avstängning skall ske på den kretsen som matar permanent. Då termokontaktsystemet kyla så pass effektivt av det yttre vattnet att fläkten inte bör gå igång.
Vill du stänga av allt så rekomenderar jag dig att koppla elen att du får en irriterande lampa i kupén så du inte glömmer dra igång den igen efter badet.
Det funkar alldeles utmärkt att dra dom till en gemensam anslutningspunkt i ramen och dra upp en ensam slang i tex motorrummet. Avsluta med en böj med öppningen neråt. Tryck gärna dit ett bränslefilter.
Något som du oxå måste fundera över är ditt luftintag till motorn. Dom sitter gärna anslutna till fronten.
Är det en bensinare så måste du även vattensäkra tändsystemet.
Och givetvis insprutningssystemet.
Just det. Det är en klar fördel att byta kylfläkten till elektrisk lösning med avstängningsmöjlighet när du skall till att bada.
Rent generellt så kan du köra en dubbel strömmatning till kylfläkten.
En krets där du har kopplat en glödlampa/motstånd för att få fläkten att gå på halvfart och en krets där den får full ström via termobrytare på nedre kylarslangen.
Avstängning skall ske på den kretsen som matar permanent. Då termokontaktsystemet kyla så pass effektivt av det yttre vattnet att fläkten inte bör gå igång.
Vill du stänga av allt så rekomenderar jag dig att koppla elen att du får en irriterande lampa i kupén så du inte glömmer dra igång den igen efter badet.
Känner du alla till nu det skicka så. Le att fall alla i dig fick det men. Det skickade som jäveln den slå vilja att du kommer så baklänges meddelande detta läsa ska man att insett väl du när"
viewtopic.php?t=14499
viewtopic.php?t=14499
Re: Trycksystem låda axel
En givare till elfläkt ska sitta i nedre kylarslangen, då kommer fläkten starta när kylaren inte längre orkar hålla nere vattentempen. Sätter man givaren i övre slangen kommer fläkten starta så fort termostaten öppnar. Då tappar man hela vitsen med att ha en givare till detta.
Vad gäller avluftning till bakaxel och låda så ska det räcka bra att bara ha en slang som slutar högt upp i motorrummet. Att krångla med trycksättning osv är inte nödvändigt. Den lilla mängd vatten som eventuellt tar sig in via packboxarna är obetydlig, framför allt om man bara ska vada igenom en vattensamling med "rent" vatten. Det är skillnad med sånt skitigt vatten som vi är i kontakt med rätt ofta i skogen.
Vad gäller avluftning till bakaxel och låda så ska det räcka bra att bara ha en slang som slutar högt upp i motorrummet. Att krångla med trycksättning osv är inte nödvändigt. Den lilla mängd vatten som eventuellt tar sig in via packboxarna är obetydlig, framför allt om man bara ska vada igenom en vattensamling med "rent" vatten. Det är skillnad med sånt skitigt vatten som vi är i kontakt med rätt ofta i skogen.
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.
GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
Re: Trycksystem låda axel
Är delade meningar ang. övre eller undre. Jag satte den först på undre men sen ändrade jag till övre
http://clubcorvette.se/forum/viewtopic. ... 78&start=0" onclick="window.open(this.href);return false;
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5909" onclick="window.open(this.href);return false;
http://clubcorvette.se/forum/viewtopic. ... 78&start=0" onclick="window.open(this.href);return false;
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5909" onclick="window.open(this.href);return false;
TGB 13
Re: Trycksystem låda axel
Jag har den på undre. Det är kopplat på liknande sätt på bilar med fabriksmonterad elfläkt. Fast jag har kopplat mina fläktar så dom går på halvfart hela tiden och när det inte räcker går dom upp på fullvarv.
Enda gången jag kan se en fördel med givaren i övre slangen är om man gör långvariga höga effektuttag i låg fart. Då har man större marginal på kylningen. Annars kommer fläkten gå en massa utan att det är nödvändigt, jag trodde man ville undvika detta genom att ha givare.
Vill man att fläkten bara ska gå när det behövs sätter man den i nedre slangen, då går den som sagt igång när vattnet som går ur kylaren är så varmt att det inte kyler motorn ordentligt.
Enda gången jag kan se en fördel med givaren i övre slangen är om man gör långvariga höga effektuttag i låg fart. Då har man större marginal på kylningen. Annars kommer fläkten gå en massa utan att det är nödvändigt, jag trodde man ville undvika detta genom att ha givare.
Vill man att fläkten bara ska gå när det behövs sätter man den i nedre slangen, då går den som sagt igång när vattnet som går ur kylaren är så varmt att det inte kyler motorn ordentligt.
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.
GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
Re: Trycksystem låda axel
Riskenmed montering på övre slangen är att termostaten inte har tillräckligt bra kontakt med vattnet och då startar den inte.
Känner du alla till nu det skicka så. Le att fall alla i dig fick det men. Det skickade som jäveln den slå vilja att du kommer så baklänges meddelande detta läsa ska man att insett väl du när"
viewtopic.php?t=14499
viewtopic.php?t=14499
-
- Nybörjare
- Inlägg: 5
- Blev medlem: sön maj 10, 2015 17:27
Re: Trycksystem låda axel
Jag har en 6,2lit diesel V8 an med termo koppling på fläkten. Så det borde gå bra att bada med den typ av Fläkt? För övrigt så väl den motorn vara dränkbar? Jo en snorkel får det bli. Det blir ett rostfritt rör igenom högerskärmen och upp på A-stolpen tror jag. Ja då blir det till att dra upp luftslangarna högt. Och då ett stående rör till avgaserna. Inget mer man behöver tänka på ?