Mjuka bladfjädrar?

Allt som rör Suzuki

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

sos
Veteran
Inlägg: 1719
Blev medlem: fre sep 26, 2008 9:27
Ort: Kiruna

Mjuka bladfjädrar?

Inlägg av sos » tis maj 12, 2015 9:19

Tycker mina OME fjädrar är väl hårda, har byggt lätt och tycker den är stötig, vilka andra fjädrar skulle man kunna tänka sig med 1.5" höjning och mjuka likt original?

Beställde mjukare OME fjädrar fram, trodde jag, men även de har ett + målat på sig så det är nog samma som sitter på nu.

Man kanske borde plocka bort blad?
Suzuki Samurai -91, stenkrypare 6.5, OME fjädrar + shackle reverse, vitara-servo, warn RT30, swift stolar

Marcus
OffroadGeek
Inlägg: 4857
Blev medlem: sön feb 26, 2006 19:40
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Mjuka bladfjädrar?

Inlägg av Marcus » tis maj 12, 2015 12:59

sos skrev:Tycker mina OME fjädrar är väl hårda, har byggt lätt och tycker den är stötig, vilka andra fjädrar skulle man kunna tänka sig med 1.5" höjning och mjuka likt original?

Beställde mjukare OME fjädrar fram, trodde jag, men även de har ett + målat på sig så det är nog samma som sitter på nu.

Man kanske borde plocka bort blad?
OME är väl ansett som de mjukaste, jag har provat flera olika fabrikat, och mjukast är ju utslitna orginal, men hur bra funkar det...

Har trailmaster nu och de är hårdare än OME men inte så hårda som Calmini, men verkar vara de som tål mest stryk av alla jag haft. SBVABs är klena, så även andra motsvarande indiska, plus att de höjer ju inte.
Red Winch, precision-engineered performance products for 4X4 vehicles
Återförsäljare för Red-Winches, Goodwinch, Trail-Gear och Offroad Armory.

Följ oss på Facebook: https://www.facebook.com/groups/omwsweden/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.offroadmetalworx.se/

http://www.red-winches.com

http://www.goodwinch.com

http://www.trail-gear.com

Micke valp
Beroende
Inlägg: 1032
Blev medlem: tor feb 23, 2006 7:59
Ort: Stockholm

Re: Mjuka bladfjädrar?

Inlägg av Micke valp » tis maj 12, 2015 13:50

Testa att köra en sväng utan stötdämpare. Ibland kan det faktiskt vara de som är för "hårda", alltså dämpar för mycket.
Hälsar Micke Valp, fd. Chefredaktör på 4 Wheel Drive. Byggen: Beowulf & Portal-Femman – Bägge väggodkända.
En 6-hjuling står också i garaget - som byggprojekt.
Nytt hobbyfordon: Snow Trac ST4 -81.

Om man vill ha något gratis – vad är det då värt?

sos
Veteran
Inlägg: 1719
Blev medlem: fre sep 26, 2008 9:27
Ort: Kiruna

Re: Mjuka bladfjädrar?

Inlägg av sos » tis maj 12, 2015 13:51

Har pajero dämpare bak och något väldigt kraftigt där fram (från en 3" sats Falck sålde åt mig, de fjädrarna var "stumma" och byttes mot OME), kan det vara dämparna som är för hårda?
Suzuki Samurai -91, stenkrypare 6.5, OME fjädrar + shackle reverse, vitara-servo, warn RT30, swift stolar

sos
Veteran
Inlägg: 1719
Blev medlem: fre sep 26, 2008 9:27
Ort: Kiruna

Re: Mjuka bladfjädrar?

Inlägg av sos » tis maj 12, 2015 13:54

Micke valp skrev:Testa att köra en sväng utan stötdämpare. Ibland kan det faktiskt vara de som är för "hårda", alltså dämpar för mycket.
Du hann innan jag kom med en fundering om det.
Suzuki Samurai -91, stenkrypare 6.5, OME fjädrar + shackle reverse, vitara-servo, warn RT30, swift stolar

Kga_413
Rutinerad
Inlägg: 288
Blev medlem: mån okt 30, 2006 23:08
Ort: Karlskoga

Re: Mjuka bladfjädrar?

Inlägg av Kga_413 » tis maj 12, 2015 20:40

Hej,

Jag kör på OME fjädrar och det är definitivt så att det är stötdämparna som bestämmer hur bilen känns.
Provar du utan kommer du att finna att fjädringen slår i botten för minsta gupp vilket gör att blien känns väldigt stötig.

Ett problem som inte går att göra mycket åt är att fjädringsvägen blir väldigt kort med bladfjäder.

/Bo W.

Robe
Guru
Inlägg: 2718
Blev medlem: mån mar 05, 2012 13:34
Ort: Uppsala

Re: Mjuka bladfjädrar?

Inlägg av Robe » tis maj 12, 2015 21:42

Håller inte riktigt med att fjädringsvägen blir kort med blad. Finns flera bladfjädrade bilar här på forumet som flexar väl. Men jag upplevde mina fjädrar som hårda, men utan dämpare så gungade man av vägen (testade givetvis inte på väg). Så det är nog dämparna du ska se över som de andra redan tipsat om :tumbup:

Här är min wrangler med OME 2.5" fjädrar i fronten. Flexade 12" slag på dämparna.

Bild

Bild

/Robin
Kontakt: r.westerlund@gmail.com

@ReconExpedition på Facebook
@ReconYJ_Swe på Instagram

Kga_413
Rutinerad
Inlägg: 288
Blev medlem: mån okt 30, 2006 23:08
Ort: Karlskoga

Re: Mjuka bladfjädrar?

Inlägg av Kga_413 » ons maj 13, 2015 12:57

Hej,

Fint flex !

Men, fjädring uppåt mot ramen är kort. På en Suzuki <50mm.
Nästan allt flex beror ju på att ett hjul rörs sig nedåt, bort från ramen.

På plan väg, typ vägbula, är det bara fjädringsvägen mot ramen som används
vilket gör att det lätt slår igenom med mjuka stötdämpare.

/Bo W.

Robe
Guru
Inlägg: 2718
Blev medlem: mån mar 05, 2012 13:34
Ort: Uppsala

Re: Mjuka bladfjädrar?

Inlägg av Robe » ons maj 13, 2015 12:59

Aha, då är jag med på vad du menar. Håller med till 100% :tumbup:
Kontakt: r.westerlund@gmail.com

@ReconExpedition på Facebook
@ReconYJ_Swe på Instagram

Skriv svar