Trycksystem låda axel

Allmän diskussion om allt som har med offroad, 4x4 och terrängbilar att göra.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

tekniknissen
Nybörjare
Inlägg: 5
Blev medlem: sön maj 10, 2015 17:27

Trycksystem låda axel

Inlägg av tekniknissen » sön maj 10, 2015 17:55

Hej ny här på forumet och har inte hållt på med offroad något nämvärt. Men har stor erfarenhet av motorer original till street racing och Drifting. Ja och en del Dragracing med.
Nu renoverar jag en Chva C30 duel crew cab från 86. Här är en tråd på usabilforum på bilen. http://www.usabilforum.se/viewtopic.php?f=26&t=1848" onclick="window.open(this.href);return false; Och nu till en fråga som ni kan säkert svara på. Trycksätta (Tryckluft) växel låda (TH400) och bakaxel (Dana 70) för att förhindra vatten på insidan :D. >Hur löser man det ! Givetvis så är jag medveten att vi pratar små tryck 0,1-0,2 bar över atmofär tryck. är är säket en del erfarenhet av detta här.
MVh H B Hansson

henke_99
4x4xnerd
Inlägg: 8407
Blev medlem: sön jun 29, 2008 13:20
Ort: Ulricehamn

Re: Trycksystem låda axel

Inlägg av henke_99 » sön maj 10, 2015 19:12

Det har diskuterats lite några gånger här men vad jag vet är det ingen som faktiskt gjort det.

Måste fråga varför du vill göra detta? är ju rätt sällan en vägbil körs i så djupt vatten att det blir ett problem...
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.

GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.

Opel Kadett GSI 16v -89.

Fullsize Offroaders

tekniknissen
Nybörjare
Inlägg: 5
Blev medlem: sön maj 10, 2015 17:27

Re: Trycksystem låda axel

Inlägg av tekniknissen » sön maj 10, 2015 21:37

Det är för ren säkerhet då jag ska använda den till arbetsfordon. Råkade ut för det förra sommaren att
jag fick vada genom flera vidukter(översvämning). Hade Mercedes sprinter med flak då och den mådde inte så bra av det. Så min tanke är att lika bra att bygga in säkerheten och få på en snorkel och stående avgas så kan man vada om det kniper. Frågan är om det räcker med att dra upp luftningarna högt. Troligen så blir man inte i vattnet för länge, Så jag ska inte ner i en sjö eller någon flod :D

Gaup
Forumräv
Inlägg: 615
Blev medlem: sön dec 31, 2006 3:31
Ort: Dorotea

Re: Trycksystem låda axel

Inlägg av Gaup » sön maj 10, 2015 21:44

Kolla in på hur det är gjort på fyrhjulingar.. en expanderande "gummiblåsa"(plast) som sitter på avluftningen till axeln.. har den fördelen att den håller samma tryck i axeln som vattnet utanför.. (inom vissa gränser)
.

tekniknissen
Nybörjare
Inlägg: 5
Blev medlem: sön maj 10, 2015 17:27

Re: Trycksystem låda axel

Inlägg av tekniknissen » sön maj 10, 2015 23:17

Jaha ja !!! Jivetvis så enkelt :D Tacka för info,t :tumbup: Då blir det till att hita en blära som är rejäl . Och det slog mig att ett dammskyddet från en kuggstång är nog vättig med fäste och plugg i det hålet mot kuggstången och slanganslutningen där styrstaget går ut ?!
Senast redigerad av tekniknissen den sön maj 10, 2015 23:36, redigerad totalt 1 gånger.

elste
Guru
Inlägg: 2680
Blev medlem: fre jan 09, 2009 18:30
Ort: Köping

Re: Trycksystem låda axel

Inlägg av elste » sön maj 10, 2015 23:32

ja de flästa nöjer sig med upflyttade luftningar

men frågan är hur det skulle funka med att toppa samt att ha ett expantionskärl för axeloljan ovanför vattenlinjen

tekniknissen
Nybörjare
Inlägg: 5
Blev medlem: sön maj 10, 2015 17:27

Re: Trycksystem låda axel

Inlägg av tekniknissen » sön maj 10, 2015 23:44

Rätta om jag har fel ,, Men bläran ska väl sitta så lågt som möjligt då vatten trycket ska påverka luften i axel och låda så där blir något övertyck i komponenten.

Grottulf
4x4xnerd
Inlägg: 5398
Blev medlem: fre nov 09, 2007 13:16
Ort: Säffle

Re: Trycksystem låda axel

Inlägg av Grottulf » mån maj 11, 2015 15:04

Nej, det blir inte högre tryck än vattnet har.
bälgen är bara för att luften ska kunna expandera när det är varmt.
Dra upp avluftningsslangarna lite högre bara, så klarar du dig gott.

niva_mats
4x4xnerd
Inlägg: 5160
Blev medlem: lör maj 06, 2006 16:50
Ort: Jäla (Falköping)

Re: Trycksystem låda axel

Inlägg av niva_mats » tis maj 12, 2015 19:06

Den enklaste lösningen är att koppla slang på axel och låda i där dom ventileras.
Det funkar alldeles utmärkt att dra dom till en gemensam anslutningspunkt i ramen och dra upp en ensam slang i tex motorrummet. Avsluta med en böj med öppningen neråt. Tryck gärna dit ett bränslefilter.
Något som du oxå måste fundera över är ditt luftintag till motorn. Dom sitter gärna anslutna till fronten.

Är det en bensinare så måste du även vattensäkra tändsystemet.
Och givetvis insprutningssystemet.

Just det. Det är en klar fördel att byta kylfläkten till elektrisk lösning med avstängningsmöjlighet när du skall till att bada.

Rent generellt så kan du köra en dubbel strömmatning till kylfläkten.
En krets där du har kopplat en glödlampa/motstånd för att få fläkten att gå på halvfart och en krets där den får full ström via termobrytare på nedre kylarslangen.
Avstängning skall ske på den kretsen som matar permanent. Då termokontaktsystemet kyla så pass effektivt av det yttre vattnet att fläkten inte bör gå igång.
Vill du stänga av allt så rekomenderar jag dig att koppla elen att du får en irriterande lampa i kupén så du inte glömmer dra igång den igen efter badet.
Känner du alla till nu det skicka så. Le att fall alla i dig fick det men. Det skickade som jäveln den slå vilja att du kommer så baklänges meddelande detta läsa ska man att insett väl du när"
viewtopic.php?t=14499

macke
OffroadGeek
Inlägg: 4889
Blev medlem: tis maj 30, 2006 10:20
Ort: Segeltorp, Stockholm

Re: Trycksystem låda axel

Inlägg av macke » tis maj 12, 2015 19:44

Du ska väl ha givaren till fläktarna i övre kylarslangen
TGB 13

henke_99
4x4xnerd
Inlägg: 8407
Blev medlem: sön jun 29, 2008 13:20
Ort: Ulricehamn

Re: Trycksystem låda axel

Inlägg av henke_99 » tis maj 12, 2015 20:13

En givare till elfläkt ska sitta i nedre kylarslangen, då kommer fläkten starta när kylaren inte längre orkar hålla nere vattentempen. Sätter man givaren i övre slangen kommer fläkten starta så fort termostaten öppnar. Då tappar man hela vitsen med att ha en givare till detta.

Vad gäller avluftning till bakaxel och låda så ska det räcka bra att bara ha en slang som slutar högt upp i motorrummet. Att krångla med trycksättning osv är inte nödvändigt. Den lilla mängd vatten som eventuellt tar sig in via packboxarna är obetydlig, framför allt om man bara ska vada igenom en vattensamling med "rent" vatten. Det är skillnad med sånt skitigt vatten som vi är i kontakt med rätt ofta i skogen.
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.

GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.

Opel Kadett GSI 16v -89.

Fullsize Offroaders

macke
OffroadGeek
Inlägg: 4889
Blev medlem: tis maj 30, 2006 10:20
Ort: Segeltorp, Stockholm

Re: Trycksystem låda axel

Inlägg av macke » tis maj 12, 2015 20:34

Är delade meningar ang. övre eller undre. Jag satte den först på undre men sen ändrade jag till övre :para:

http://clubcorvette.se/forum/viewtopic. ... 78&start=0" onclick="window.open(this.href);return false;

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5909" onclick="window.open(this.href);return false;
TGB 13

henke_99
4x4xnerd
Inlägg: 8407
Blev medlem: sön jun 29, 2008 13:20
Ort: Ulricehamn

Re: Trycksystem låda axel

Inlägg av henke_99 » tis maj 12, 2015 21:00

Jag har den på undre. Det är kopplat på liknande sätt på bilar med fabriksmonterad elfläkt. Fast jag har kopplat mina fläktar så dom går på halvfart hela tiden och när det inte räcker går dom upp på fullvarv.

Enda gången jag kan se en fördel med givaren i övre slangen är om man gör långvariga höga effektuttag i låg fart. Då har man större marginal på kylningen. Annars kommer fläkten gå en massa utan att det är nödvändigt, jag trodde man ville undvika detta genom att ha givare.

Vill man att fläkten bara ska gå när det behövs sätter man den i nedre slangen, då går den som sagt igång när vattnet som går ur kylaren är så varmt att det inte kyler motorn ordentligt.
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.

GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.

Opel Kadett GSI 16v -89.

Fullsize Offroaders

niva_mats
4x4xnerd
Inlägg: 5160
Blev medlem: lör maj 06, 2006 16:50
Ort: Jäla (Falköping)

Re: Trycksystem låda axel

Inlägg av niva_mats » fre maj 15, 2015 7:11

Riskenmed montering på övre slangen är att termostaten inte har tillräckligt bra kontakt med vattnet och då startar den inte.
Känner du alla till nu det skicka så. Le att fall alla i dig fick det men. Det skickade som jäveln den slå vilja att du kommer så baklänges meddelande detta läsa ska man att insett väl du när"
viewtopic.php?t=14499

tekniknissen
Nybörjare
Inlägg: 5
Blev medlem: sön maj 10, 2015 17:27

Re: Trycksystem låda axel

Inlägg av tekniknissen » fre maj 22, 2015 15:02

Jag har en 6,2lit diesel V8 an med termo koppling på fläkten. Så det borde gå bra att bada med den typ av Fläkt? För övrigt så väl den motorn vara dränkbar? Jo en snorkel får det bli. Det blir ett rostfritt rör igenom högerskärmen och upp på A-stolpen tror jag. Ja då blir det till att dra upp luftslangarna högt. Och då ett stående rör till avgaserna. Inget mer man behöver tänka på ?

Skriv svar