Jag är också bara nätexpert, eller snarare nätamatör tror jag...men jag skall försöka dela med mig av mina begränsade erfarenheter....
Min erfarenhet av att att köra med lock-right och ARB fram på Toyota LJ70 är ganska stor...
Jag körde med lockright fram två eller tre träffar/tävlingar, bilen var förvisso svetsad bak, men jag kan bara säg USCH så fel det blir åtminstone på en Toyota som är relativt stor och tung... Funkade hjälpligt om man bara smyger runt lite (eller kör i lera eller bara gasar rakt fram, men INTE när man börjar köra lite tekniskt), så fort du lägger lite moment på hjulen och du svänger låser den ju och det är inte alltid man vill, så speciellt tungt att styra vet jag inte om det var (servo), men precis som några skriver bilen blir jättestel och "konstig", känns som hela drivlinan låser sig knepigt, som tur var gick en drivaxel så jag slapp skräpet...
Sen hade jag ARB fram och bak, och mycket riktigt är det så i orginal kablaget att du måste aktivera bakspärren före du kan aktiver fram spärren (det är givetvis kopplat så av en anledning....)
Det är dock ganska enkelt att brygga förbi den funktionen, vilket jag har gjort på två bilar. Jag kan säga att jag tycker det blir jätte knepigt att köra bilen med spärr fram och öppet bak, känns inte som man har någon kontroll över bilen alls, den bara tuggar och man får vara glad att man kommer ungefär i den riktningen man vill, men definitivt inte kontrollerat. Ser heller ingen vits med att bara spärra fram om det inte är för att "styra ner" framänden vid skråkörning.
Nej "reglerbar" diff fram eller öppet, finns inga fler alternativ för
MIG, möjligen en lamelldiff. Jag hade dock sparat några månader till och köpt en ARB (eller för den delen "Kina spärr") än att lagt tid och energi på att montera en lamelldiff.
Exempelvis har jag en ARB som ligger och väntar i garaget till min framaxel, men på grund av tidsbrist har jag inte fått i den på ett och ett halvt år, SÅ mycket är det inte värt med spärr i framaxeln (även om jag har svurit ve och förbanelse VARJE tävling när man hade önskat att tiden funnits att montera den där lilla guldklimpen.)
I övrigt att som du sa svetsa diffen fram och köra med ett frihjulsnav urkopplat, låt mig gissa: Du kommer göra det ca 1/4 träff, sen kommer du ledsna och undra varför bilen bara vill kana i sidled o.s.v. Det vet alla som har kört av drivaxel/eller knut med en bil som har ARB fram....
Men som tur är lever vi i en värld, där det finns olika tycke/syn på saker och ting och där man har olika grad och mängd av erfarenhet.
http://www.china4x4extreme.com/productL ... =37&page=1" onclick="window.open(this.href);return false;
http://shop.traction4x4.it/product.php~ ... CKER~.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Och tvåtusen andra alternativ......
Lycka til hur du än gör!!!
![:beer:](./images/smilies/00occasion14.gif)