coilover airshock!...?
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
coilover airshock!...?
Vad ja förstått så finns de folk här som har lite koll på vissa aspekter inom fjädring, hjulupphängningar osv. så har ja en fråga angående coilovers vs. airshocks, och om en kombination mellan dom två, skulle fungera.
har hittat färdiga lösningar, de känns som att de finns nån fördel, annars hade dom väl inte slösat pengar på tillverkningen osv, känns de som
de finns ju fördelar med båda alternativen, men vilka?
airshocksens fördel e ju att den e smal (2,0" alt. 2,5") men jag är osäker på hur dom hanterar en tung bil, högt tryck och kraftig lutning?
Min första tanke är om man hade haft airshocken i mitten, en mjuk coilover-fjäder runt så hade de burit upp den sidan med vikten på mycket mer/bättre.
coiloverns fördel e att man får spiralfjädring 3000 å dämpare i samma, lilla paket som man kan välja fjädrar efter körstil å tyngd osv.
min fråga är då, va händer när dessa två kombineras?
har en fundering att svarva gängor i mina airshocks, å tillverka fjäderfäste muttrar osv. å va de kan kosta.
va tror folket? BRING IT!!
har hittat färdiga lösningar, de känns som att de finns nån fördel, annars hade dom väl inte slösat pengar på tillverkningen osv, känns de som
de finns ju fördelar med båda alternativen, men vilka?
airshocksens fördel e ju att den e smal (2,0" alt. 2,5") men jag är osäker på hur dom hanterar en tung bil, högt tryck och kraftig lutning?
Min första tanke är om man hade haft airshocken i mitten, en mjuk coilover-fjäder runt så hade de burit upp den sidan med vikten på mycket mer/bättre.
coiloverns fördel e att man får spiralfjädring 3000 å dämpare i samma, lilla paket som man kan välja fjädrar efter körstil å tyngd osv.
min fråga är då, va händer när dessa två kombineras?
har en fundering att svarva gängor i mina airshocks, å tillverka fjäderfäste muttrar osv. å va de kan kosta.
va tror folket? BRING IT!!
#JeepGaraget
#Offroaders Bohuslän
#Offroaders Bohuslän
Re: coilover airshock!...?
Annars så finns det att köpa färdiga. Den stora anledningen att kombinera är att man lätt kan ändra fjäderkonstanten och på så sätt kan Air shocksen ta mer last/vikt. Sen så får man bort värme från Air shocksen som är deras största problem om man ska köra snabbt i skogen/öken.
http://www.ridefox.com/product.php?m=of ... ref=filter" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.ridefox.com/product.php?m=of ... ref=filter" onclick="window.open(this.href);return false;
Fan, jävla oflyt hela ti'n!
Re: coilover airshock!...?
Ja jo ja har ju hittat redan.
Då va de som ja tänkte då. Att de egentlige e som en coilover...
Men eftersom ja redan har airshocks hemma så hade de ju vart ett skoj projekt å bygga om dom ja har.
Då va de som ja tänkte då. Att de egentlige e som en coilover...
Men eftersom ja redan har airshocks hemma så hade de ju vart ett skoj projekt å bygga om dom ja har.
#JeepGaraget
#Offroaders Bohuslän
#Offroaders Bohuslän
Re: coilover airshock!...?
Det skulle vara kul och hör från någon som använder Airshocks hur de funkar och vad begränsningen är... För det mesta om Airshocks på detta forumet känns höra hemma i hörsägen...
Jag har bara erfarenhet av liknande på min MTB cykel och det är det bästa jag någonsin har använt... men det är ju klart det är ju andra krafter i en bil...
Jag har bara erfarenhet av liknande på min MTB cykel och det är det bästa jag någonsin har använt... men det är ju klart det är ju andra krafter i en bil...
Re: coilover airshock!...?
Jag kör airshocks på min bil.Ghosthack skrev:Det skulle vara kul och hör från någon som använder Airshocks hur de funkar och vad begränsningen är... För det mesta om Airshocks på detta forumet känns höra hemma i hörsägen...
Jag har bara erfarenhet av liknande på min MTB cykel och det är det bästa jag någonsin har använt... men det är ju klart det är ju andra krafter i en bil...
18" slag fram och 14" bak.
tycker det är helt fantastiskt. Kör min bil i allt. allt från klättring till sandtag och fullgas.
Köra fort så kör jag med kort utfjädring och vid klättring är det bara släppa utfjädringsstropparna och låta den flexa fritt.
men man bör ha en stropp på mitten av axeln för att slippa att bilen reser sej i uppförsbacke.
men så fantastiskt mjukt och skönt det är att åka nu! man kan flyga med hela bilen flera meter upp i luften och landar jätte mjukt.
kan varmt rekommendera det till en ren terrängbil men skulle ej vilja ha det på vägen.
4x4 Engineering Sandhill
Volvo "Sugga" 300D Bruksbil
Jeep Cherokee Xj, Helbur, 8" lift
Ford F350 Flatbead 7,3
Willys "Hybriden" T5-bygge
Willys M38a1 -61 Original Krigare
Build it-Run it-Break it-Fix it-Repeat
Volvo "Sugga" 300D Bruksbil
Jeep Cherokee Xj, Helbur, 8" lift
Ford F350 Flatbead 7,3
Willys "Hybriden" T5-bygge
Willys M38a1 -61 Original Krigare
Build it-Run it-Break it-Fix it-Repeat
Re: coilover airshock!...?
Okey, så vilket märke rekommendera du? Var köpte du dem?
Re: coilover airshock!...?
Fram Fox 2.0 18". Och sway a way 2,0 air bumpstops.
Bak sway a way 2,0 14"
Fox köpta privat i Umeå
Bumpstop köpta av Insane racing. Satt på formula bilen
Bak köpta privat i Stockholm
Bak sway a way 2,0 14"
Fox köpta privat i Umeå
Bumpstop köpta av Insane racing. Satt på formula bilen
Bak köpta privat i Stockholm
4x4 Engineering Sandhill
Volvo "Sugga" 300D Bruksbil
Jeep Cherokee Xj, Helbur, 8" lift
Ford F350 Flatbead 7,3
Willys "Hybriden" T5-bygge
Willys M38a1 -61 Original Krigare
Build it-Run it-Break it-Fix it-Repeat
Volvo "Sugga" 300D Bruksbil
Jeep Cherokee Xj, Helbur, 8" lift
Ford F350 Flatbead 7,3
Willys "Hybriden" T5-bygge
Willys M38a1 -61 Original Krigare
Build it-Run it-Break it-Fix it-Repeat
Re: coilover airshock!...?
Gissar att du åker stela axlar runt om, vet du någon som har kört airschocks på IFS (Independet Front Suspession)?