coilover airshock!...?

Allmän diskussion om allt som har med offroad, 4x4 och terrängbilar att göra.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

ErraN_XJ
Veteran
Inlägg: 1558
Blev medlem: tis dec 21, 2010 18:23
Ort: Uddevalla
Kontakt:

coilover airshock!...?

Inlägg av ErraN_XJ » fre jun 12, 2015 23:42

Vad ja förstått så finns de folk här som har lite koll på vissa aspekter inom fjädring, hjulupphängningar osv. så har ja en fråga angående coilovers vs. airshocks, och om en kombination mellan dom två, skulle fungera.
har hittat färdiga lösningar, de känns som att de finns nån fördel, annars hade dom väl inte slösat pengar på tillverkningen osv, känns de som

de finns ju fördelar med båda alternativen, men vilka?

airshocksens fördel e ju att den e smal (2,0" alt. 2,5") men jag är osäker på hur dom hanterar en tung bil, högt tryck och kraftig lutning?
Min första tanke är om man hade haft airshocken i mitten, en mjuk coilover-fjäder runt så hade de burit upp den sidan med vikten på mycket mer/bättre.

coiloverns fördel e att man får spiralfjädring 3000 å dämpare i samma, lilla paket som man kan välja fjädrar efter körstil å tyngd osv.
min fråga är då, va händer när dessa två kombineras?

har en fundering att svarva gängor i mina airshocks, å tillverka fjäderfäste muttrar osv. å va de kan kosta.

va tror folket? BRING IT!!
#JeepGaraget


:thefinger:


#Offroaders Bohuslän

Ax
Beroende
Inlägg: 1061
Blev medlem: mån nov 05, 2007 19:19
Ort: Vetlanda

Re: coilover airshock!...?

Inlägg av Ax » mån jun 15, 2015 22:05

Annars så finns det att köpa färdiga. Den stora anledningen att kombinera är att man lätt kan ändra fjäderkonstanten och på så sätt kan Air shocksen ta mer last/vikt. Sen så får man bort värme från Air shocksen som är deras största problem om man ska köra snabbt i skogen/öken.

http://www.ridefox.com/product.php?m=of ... ref=filter" onclick="window.open(this.href);return false;
Fan, jävla oflyt hela ti'n!

ErraN_XJ
Veteran
Inlägg: 1558
Blev medlem: tis dec 21, 2010 18:23
Ort: Uddevalla
Kontakt:

Re: coilover airshock!...?

Inlägg av ErraN_XJ » mån jun 15, 2015 22:50

Ja jo ja har ju hittat redan.
Då va de som ja tänkte då. Att de egentlige e som en coilover...
Men eftersom ja redan har airshocks hemma så hade de ju vart ett skoj projekt å bygga om dom ja har.
#JeepGaraget


:thefinger:


#Offroaders Bohuslän

Ghosthack
Rutinerad
Inlägg: 413
Blev medlem: mån jun 16, 2014 14:35
Ort: Stockholm

Re: coilover airshock!...?

Inlägg av Ghosthack » fre jul 03, 2015 11:54

Det skulle vara kul och hör från någon som använder Airshocks hur de funkar och vad begränsningen är... För det mesta om Airshocks på detta forumet känns höra hemma i hörsägen...

Jag har bara erfarenhet av liknande på min MTB cykel och det är det bästa jag någonsin har använt... men det är ju klart det är ju andra krafter i en bil... :mrgreen:

4x4power
Guru
Inlägg: 3059
Blev medlem: sön jan 27, 2008 12:53
Ort: Sandhill, Jönköping

Re: coilover airshock!...?

Inlägg av 4x4power » fre jul 03, 2015 14:58

Ghosthack skrev:Det skulle vara kul och hör från någon som använder Airshocks hur de funkar och vad begränsningen är... För det mesta om Airshocks på detta forumet känns höra hemma i hörsägen...

Jag har bara erfarenhet av liknande på min MTB cykel och det är det bästa jag någonsin har använt... men det är ju klart det är ju andra krafter i en bil... :mrgreen:
Jag kör airshocks på min bil.
18" slag fram och 14" bak.

tycker det är helt fantastiskt. Kör min bil i allt. allt från klättring till sandtag och fullgas.

Köra fort så kör jag med kort utfjädring och vid klättring är det bara släppa utfjädringsstropparna och låta den flexa fritt.
men man bör ha en stropp på mitten av axeln för att slippa att bilen reser sej i uppförsbacke.


men så fantastiskt mjukt och skönt det är att åka nu! man kan flyga med hela bilen flera meter upp i luften och landar jätte mjukt. :jump:

kan varmt rekommendera det till en ren terrängbil men skulle ej vilja ha det på vägen.
4x4 Engineering Sandhill

Volvo "Sugga" 300D Bruksbil
Jeep Cherokee Xj, Helbur, 8" lift
Ford F350 Flatbead 7,3
Willys "Hybriden" T5-bygge
Willys M38a1 -61 Original Krigare
Build it-Run it-Break it-Fix it-Repeat

Ghosthack
Rutinerad
Inlägg: 413
Blev medlem: mån jun 16, 2014 14:35
Ort: Stockholm

Re: coilover airshock!...?

Inlägg av Ghosthack » lör jul 04, 2015 19:53

Okey, så vilket märke rekommendera du? Var köpte du dem?

4x4power
Guru
Inlägg: 3059
Blev medlem: sön jan 27, 2008 12:53
Ort: Sandhill, Jönköping

Re: coilover airshock!...?

Inlägg av 4x4power » sön jul 05, 2015 12:29

Fram Fox 2.0 18". Och sway a way 2,0 air bumpstops.

Bak sway a way 2,0 14"


Fox köpta privat i Umeå
Bumpstop köpta av Insane racing. Satt på formula bilen
Bak köpta privat i Stockholm
4x4 Engineering Sandhill

Volvo "Sugga" 300D Bruksbil
Jeep Cherokee Xj, Helbur, 8" lift
Ford F350 Flatbead 7,3
Willys "Hybriden" T5-bygge
Willys M38a1 -61 Original Krigare
Build it-Run it-Break it-Fix it-Repeat

Ghosthack
Rutinerad
Inlägg: 413
Blev medlem: mån jun 16, 2014 14:35
Ort: Stockholm

Re: coilover airshock!...?

Inlägg av Ghosthack » mån jul 06, 2015 12:54

Gissar att du åker stela axlar runt om, vet du någon som har kört airschocks på IFS (Independet Front Suspession)?

Skriv svar