Diesel kvalité ?

Här snackar vi om allt som inte passar in i dom övriga kategorierna

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

rickard
Hemmastadd
Inlägg: 132
Blev medlem: tis feb 03, 2009 15:51
Ort: Östervåla

Re: Diesel kvalité ?

Inlägg av rickard » fre jun 19, 2015 13:30

Tycker det är ett fasligt gnäll på bio-diesel, det var bättre förr osv...

absolut, det finns lite olika kvalitéer på dieseln så är det, men det är ju också så att vissa bilmärken inte klarar så mycket.

körde min gamla v70 från -99 på Statoils RME innan dom slutade med den ett bra tag, gick kanonfint och luktade pommfritts från avgasröret. Nu har den bytts ut mot en lite nyare med partikelfilter, så nu får jag tyvärr hålla mig till låginblandad "vanlig" diesel. kommer det 100% biodeisel hit i närheten så ska jag ta bort partikelfiltret i den så jag kan köra miljövänligare.

har man en kia eller annan skitbil som inte klarar av 5% biodiesel så kanske det kan vara en bra ide att bygga om bränslesystemet, det kan ju vara så lätt att man byter till en annan typ av bränslefilter eller i värsta fall monterar en extra bränslepump, för vi kan nog räkna med att inblandningen kommer att öka och att det kommer bli vanligare med biodiesel.

sen är det ju så att det växer mer alger i biodeisel, vilket kan bli ett problem för bilar/maskiner som inte används så ofta t.ex husbilar eller hobbyfordon..


Någon som vet mer om Preems B100? gjord på tallolja? hur funkar det med partikelfilter & algtillväxt? verkar ju som att några här iaf fått mindre problem med den.
kör för det mesta på Preem-soppa sedan några år tillbaka och inte haft några problem, innan var det mest satoil och hade inga problem där heller.

elste
Guru
Inlägg: 2680
Blev medlem: fre jan 09, 2009 18:30
Ort: Köping

Re: Diesel kvalité ?

Inlägg av elste » fre jun 19, 2015 13:40

tall olja är det inte det såpa är gort på?

Fisketorp
Guru
Inlägg: 2597
Blev medlem: lör sep 28, 2013 16:31
Ort: Fisketorp

Re: Diesel kvalité ?

Inlägg av Fisketorp » fre jun 19, 2015 13:50

rickard skrev:Tycker det är ett fasligt gnäll på bio-diesel, det var bättre förr osv...

absolut, det finns lite olika kvalitéer på dieseln så är det, men det är ju också så att vissa bilmärken inte klarar så mycket.

körde min gamla v70 från -99 på Statoils RME innan dom slutade med den ett bra tag, gick kanonfint och luktade pommfritts från avgasröret. Nu har den bytts ut mot en lite nyare med partikelfilter, så nu får jag tyvärr hålla mig till låginblandad "vanlig" diesel. kommer det 100% biodeisel hit i närheten så ska jag ta bort partikelfiltret i den så jag kan köra miljövänligare.

har man en kia eller annan skitbil som inte klarar av 5% biodiesel så kanske det kan vara en bra ide att bygga om bränslesystemet, det kan ju vara så lätt att man byter till en annan typ av bränslefilter eller i värsta fall monterar en extra bränslepump, för vi kan nog räkna med att inblandningen kommer att öka och att det kommer bli vanligare med biodiesel.


sen är det ju så att det växer mer alger i biodeisel, vilket kan bli ett problem för bilar/maskiner som inte används så ofta t.ex husbilar eller hobbyfordon..


Någon som vet mer om Preems B100? gjord på tallolja? hur funkar det med partikelfilter & algtillväxt? verkar ju som att några här iaf fått mindre problem med den.
kör för det mesta på Preem-soppa sedan några år tillbaka och inte haft några problem, innan var det mest satoil och hade inga problem där heller.
Varför skaffar du dig inte en gammal Volvo igen då så du kan köra miljövänligt istället för din skitbil!?
Kanske borde finnas någon lag på bränsle tillverkarna (kanske redan finns)
På hur ren/oren bränslet får vara.
Borde ju gå att göra miljövänligt bränsle som inte kletar igen filtren för oss stackare som valt en skitbil (eller kanske bra bil som inte låter skiten hamna i pumpen)

Och att köra på ren biodisel kräver möjligen sin ombyggnad också för året runt bruk.

Ett centrifug filter borde alla biltillverkare sätta som standard i bilar som förfilter.
Eller bränsletillverkarna erbjuda till bra pris om de nu ska blanda i massa skit.

benssan
Forumräv
Inlägg: 567
Blev medlem: sön okt 18, 2009 8:32
Ort: Tyresö
Kontakt:

Re: Diesel kvalité ?

Inlägg av benssan » fre jun 19, 2015 14:54

elste skrev:tall olja är det inte det såpa är gort på?
Mycke tallolja så bubblar de där bak :tumbup:
Allt skräp håller man på med
http://www.garaget.org/mrbuggy

elste
Guru
Inlägg: 2680
Blev medlem: fre jan 09, 2009 18:30
Ort: Köping

Re: Diesel kvalité ?

Inlägg av elste » fre jun 19, 2015 15:30

Tillverkning[redigera | redigera wikitext]
Oljor från animaliskt fett (svål – biprodukt från slakterier) ger gul såpa, så även oljor från barrträd (tallolja – biprodukt vid pappersframställning), medan olja från hampa (hampfrön – biprodukt från reptillverkning) ger grön såpa. Den grönsåpa som i dag förekommer i handeln är dock gjord på tallolja, som har färgats grön[1] och har ibland parfymerats.

Även såpa som är gjord av linolja förekommer, särskilt i samband med kulturhantverk (gammaldags hus).

inte undra på att dom vill späut med det om det är en biprodukt

rickard
Hemmastadd
Inlägg: 132
Blev medlem: tis feb 03, 2009 15:51
Ort: Östervåla

Re: Diesel kvalité ?

Inlägg av rickard » fre jun 19, 2015 15:44

Fisketorp skrev:
Varför skaffar du dig inte en gammal Volvo igen då så du kan köra miljövänligt istället för din skitbil!?
Kanske borde finnas någon lag på bränsle tillverkarna (kanske redan finns)
På hur ren/oren bränslet får vara.
Borde ju gå att göra miljövänligt bränsle som inte kletar igen filtren för oss stackare som valt en skitbil (eller kanske bra bil som inte låter skiten hamna i pumpen)

Och att köra på ren biodisel kräver möjligen sin ombyggnad också för året runt bruk.

Ett centrifug filter borde alla biltillverkare sätta som standard i bilar som förfilter.
Eller bränsletillverkarna erbjuda till bra pris om de nu ska blanda i massa skit.
Ber om ursäkt om du tog detta personligt...
Men, en relativt ny bil som inte klarar av en så pass låg inblandning som 5-7% biodiesel får jag nog ändå lov att kalla för skitbil utan att vara allt för elak.

Tycker det är kanonbra att man kan blanda i biprodukter i bensin/diesel eller t.om köra helt och hållet på det.

att köra på 100% fossilt bränsle är inte ett framtida alternativ, och vi måste anpassa bilarna för alternativa bränslen, men sen skyller folk alla fel på sina bilar om det råkar vara några procent nytt bränsle i tanken.... Lös problemet med bilen istället säger jag.

IsuzuDiesel
Beroende
Inlägg: 1444
Blev medlem: tis aug 28, 2007 21:51
Ort: Gästrikland, exilnorrbottning

Re: Diesel kvalité ?

Inlägg av IsuzuDiesel » fre jun 19, 2015 17:04

Jag håller med helt och hållet, att Ford och Kia inte klarar OK's diesel är ju trist men det är knappast OK's fel eftersom alla andra bilar kan köras på det utan problem.
Har för mig att det gällde bilmodeller med plåttank, känns inte bara det lite gammaldags?

Vi ska vara glada ändå för våran diesel innehåller tillsatser som smörjer och gör den köldtålig (året runt sen -92 eller nåt, googla på mk1 diesel) och inte som tex i USA där de också gått över till lågsvavlig diesel men utan att lägga till något som ersättning så där är det upp till bilägaren att pytsa i lite smörj i samband med tankning.
Finns säkert folk som hellre gör det också men för de flesta är vår diesel bättre.

Sen tycker jag att dieslarna har utvecklats lite väl mycket mot hög effekt, det är väl delvis därför de har så otroligt höga tryck i spridarrören, uppemot 2000 bar. Det ställer höga krav på filter och det i sin tur ställer höga krav på bränslet. Sen kan det vara så att det inte går att klara utsläppskrav med lägre tryck och då får man väl leva med det.
Men välj en bil som klarar inblandning av RME för det lär öka i framtiden, oavsett tankställe.

rickard
Hemmastadd
Inlägg: 132
Blev medlem: tis feb 03, 2009 15:51
Ort: Östervåla

Re: Diesel kvalité ?

Inlägg av rickard » fre jun 19, 2015 23:37

det är väl bilar som har bränslefiltret före pumpen som har problem, så pumpen måste suga bränslet igenom filtret, andra bilar som fungerar bra med biodiesel trycker pumpen bränslet genom filtret. kan ju även nämna att det är förpumpar båda två, sen har ju dieselbilar sin insprutningspump på motorn. därför tror jag att en enkel lösning på problemet kan vara att montera en extra pump före filtret, sen kan ju som nån nämnde vara en ide att sätta i ett stålnätsfilter istället för pappersfilter, låter rätt vettigt iaf - bara det inte släpper igenom något skit som fastnar i insprutningspumpen.

ren biodiesel / RME ska "alla" dieselmotorer klara, däremot gör inte alla slangar det... men sen sätts partikelfiltrena igen, det finns dieselbilar som klarar dagens avgasutsläpp utan partikelfilter, men i en del fall har dom fått partikelfilter i alla fall på den svenska marknaden för att "det säljer" så idag är det lite knepigt med "nya" bilar.. så min ide isf med Volvon är att ta bort partikelfiltret (rensa) och "chipa" bort felkoderna så man kan besiktiga bilen. Dock finns det ej biodiesel i närheten av var jag bor/kör med den bilen så det lär inte bli av...

har inte hittat så mkt info om Preems B100 men jag ska nog ringa dom om jag kommer ihåg, har för mig att den var billigare än dieseln dessutom

Roger Patrol
Guru
Inlägg: 3819
Blev medlem: mån mar 17, 2008 14:36
Ort: Vretstorp / Stockholm

Re: Diesel kvalité ?

Inlägg av Roger Patrol » lör jun 20, 2015 10:35

Jag har inte sett någon nämna Jet.. Eller INGO heter det väll nu,
Vet nån om det är bra eller dåligt, jag tankar till 95% där
finns lite film på youtub http://www.youtube.com/user/rogeratf?feature=watch" onclick="window.open(this.href);return false;
Patrolen
viewtopic.php?f=15&t=20630&hilit=patrol+igen" onclick="window.open(this.href);return false;

Andersberg
Användare
Inlägg: 23
Blev medlem: sön apr 20, 2014 19:42

Re: Diesel kvalité ?

Inlägg av Andersberg » lör jun 20, 2015 12:56

Har inte läst något inlägg om vad boven i drama är ännu.
De som kör mycket och har ren tank utan kondensvatten har sällan några problem. Det som händer med biodieseln är att när den kommer i kontakt med vatten så växer alger till och bildar ett slem som sätter igen filter och även bränsleledningar.
Maskiner och bilar som inte används så mycket bör tankas med ren diesel utan tillsatser för att undvika problem, men har man full tank och rent i botten så händer det inget med RME-n heller.
Man ska inte heller förvara RME-diesel i genomskinliga plastdunkar för ljuset aktiverar algerna också.
Det finns lokala bränsleleverantörer som har även blankdiesel att sälja fortfarande, om man frågar efter det.

sos
Veteran
Inlägg: 1719
Blev medlem: fre sep 26, 2008 9:27
Ort: Kiruna

Re: Diesel kvalité ?

Inlägg av sos » lör jun 27, 2015 21:40

Hej hopp i lingonskogen... starten havererade och efter byte kanske den hoppar igång lite lättare. Om det nu var bränslerelaterat får jag väl se när jag tankar med klar diesel (Skogs bränsle) men filterbyte känns onödigt... kanske. Tja allt är väl subjektivt.

3.2 DiD har en startmotor med reduktion (växel) så det kan hända att det snurrade lite dåligt innan.

Viktigt, viktigt vad gäller dessa. Då ni byter filter eller luftar -SKYDDA starten, täck med påse, lägg trasa för dieseln rinner rätt ned på starten och bildar med koldammet och smuts en gegga som kortsluter det mesta. Provade min gamla start på golvet och det rök ur ventilationsslangen, öppnade och fann en riktig sörja kring hela kol-hållar arrangemanget samt att + kolen var i princip slut.

Skulle tro att mitt filter av/på och luftande utan att skydda starten var droppen som fick bägaren att rinna över... troligen har tidigare ägare också "syndat" för det såg ut att ha spillts förr

(starten från skroten var torr och renare på utsidan, gammalt torrt smuts enbart så där har det nog skyddats vid byte/luftning).
Suzuki Samurai -91, stenkrypare 6.5, OME fjädrar + shackle reverse, vitara-servo, warn RT30, swift stolar

Skriv svar