Olika värmepaket GMC Chevrolet

Jeep, Dodge, Cheva, Ford m.fl

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

brt666
Forumräv

Olika värmepaket GMC Chevrolet

Inlägg av brt666 » mån jun 29, 2015 20:21

Först sprack en kylarslang, så jag bytte den och passade på att byta kylarvätska i systemet (23L)

När jag hade bytt den så var det torrt under bilen en vecka innan kylaren började läcka... :aargh:
Efter ett par månader tröttnade jag på att fylla kylarvätska så jag tog ur den och lämnade in den för reparation för 1000 kr. Alla som har bytt en kylare på dessa bilar vet hur grisigt, äckligt, kladdigt, tungt och trångt det är. hur mycket man skrapar sönder händerna för att man inte har några handskar och hur förbannad man blir.

En vecka senare läcker den lagade kylaren.... :evil: ett par månader till går innan jag gråtande beställer en spritt ny kylare från staterna för 6.000 kr. Byter ut den gamla med samma kladd, blod och kraftuttryck.

En vecka går... ny pöl under bilen... konstaterar efter ett tag att det är frostpluggarna som läcker. :zzz: Ett par månader går innan jag tar tag i livet och bestämmer mig för att byta dem. Alla som har bytt frostpluggar på en 6.2 med motorn kvar i bilen vet hur skoj det är eftersom allt, inklusive motorfästen och genomslagsgummin måste bort och ändå krävs det en fysik som Gollum för att får ur de gamla, sandpappra bort allt gammalt skit i hålen och i de med de nya. För er som inte vet så kan jag berätta att det ALLTID finns en skvätt kylarvätska kvar när du slår ur första pluggen och den skvätten (någon liter eller två..) får du i ögonen, munnen, håret, nacken osv. Jag kan även avslöja att det alltid finns en skvätt kvar på BÄGGE sidorna...

I med 23 L kylarvätska, 1 vecka går... torrt under bilen! en vecka till går! och så idag.. ny pöl... :shoot: det intressanta denna gång är att pölen är under passagerardörren så jag har konstaterat att det är värmepaketet som läcker.

Då till ämnet! jag får höra följande fras rätt ofta, då jag förklarar att chassiet på min bil kommer från en -91 GMC Suburban, "GMC betyder att den är byggd i Kanada och den enda skillnaden är att det sitter ett större värmepaket i den" bullshit säger jag nu, det är EXAKT samma värmepaket, i vilket fall enligt Summit och Rock auto, finns det någon sanning alls i detta? jag har hela tiden varit övertygad om att det är samma rednecks som har skruvat ihop dessa bilar oavsett vad det står i grillen. det är ENDAST dekalerna som skiljer!
Chevrolet Suburban 6,2D 4WD K10 -74 Hydractive 3
Yamaha DT50MX -?

henke_99
4x4xnerd

Re: Olika värmepaket GMC Chevrolet

Inlägg av henke_99 » mån jun 29, 2015 21:11

Det ÄR samma bilar. Enda anledningen till att dom heter olika är att dom ska kunna säljas nya av fler bilhandlare än Chevrolet-försäljare har jag läst mig till.
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.

GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.

Opel Kadett GSI 16v -89.

Fullsize Offroaders

benssan
Forumräv
Kontakt:

Inlägg av benssan » tis jun 30, 2015 17:53

henke_99 skrev:Det ÄR samma bilar. Enda anledningen till att dom heter olika är att dom ska kunna säljas nya av fler bilhandlare än Chevrolet-försäljare har jag läst mig till.
Tillverkas inte GMC i Canada...?? med lite sämre karosskydd..?
Allt skräp håller man på med
http://www.garaget.org/mrbuggy

henke_99
4x4xnerd

Inlägg av henke_99 » tis jun 30, 2015 18:36

Enligt vinkoden på min gmc suburban är det dels mycket riktigt en gmc och den är även tillverkad i usa, inte Kanada.
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.

GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.

Opel Kadett GSI 16v -89.

Fullsize Offroaders

benssan
Forumräv
Kontakt:

Inlägg av benssan » tis jun 30, 2015 19:36

henke_99 skrev:Enligt vinkoden på min gmc suburban är det dels mycket riktigt en gmc och den är även tillverkad i usa, inte Kanada.
OK..de va nåt jag hörde när GMC vanarna kom...! Dom va ju dessutom billigare än chevan..just för att dom kom från Kanada.!! och att de va nåt med monteringen av dom..Nåja.! :woot:
Allt skräp håller man på med
http://www.garaget.org/mrbuggy

HenkeS
Beroende

Inlägg av HenkeS » lör jul 04, 2015 12:13

Byt kylarlock så kanske systemet håller ihop sen :tumbup:
Man kan iaf misstänka att locket inte släpper ut övertryck i expansion kärlet
Don't be fooled by imitations...Get Real, Get Mopar!!!

brt666
Forumräv

Inlägg av brt666 » lör jul 04, 2015 15:14

Kylarlock och termostat är nya. Jag tänker byta ut kylarslangarna och värmepaketet så att det egentligen bara är vattenpumpen kvar i systemet och den tänker jag byta i höst.
Jag antar att det skall vara ett visst övertryck i systemet?
Yamaha DT50MX -?

HenkeS
Beroende

Inlägg av HenkeS » lör jul 04, 2015 20:50

Står vilket öppningstryck locket har på det. Jämför ditt gamla och nya så det stämmer. Men de bör de väll göra.
Höjden av otur med vattenläckorna verkar du haft iaf.

brt666
Forumräv

Inlägg av brt666 » lör jul 04, 2015 21:43

Jag har hivat det gamla locket men jag beställde det nya locket på rockauto till just denna modell och då tycker jag väl att det borde vara rätt.
Det känns som att ac är en trevlig sak att ha så det skall köpas nytt det med i vinter men då tänker jag inte gå på samma nit igen så då byter jag rubbet samtidigt. Kompressor, rör, slangar, tätningar, kondensor torkfilter och evaparator!
Yamaha DT50MX -?

HenkeS
Beroende

Inlägg av HenkeS » sön jul 05, 2015 21:36

Borde vara rätt då ja. Rockauto verkar man kunna lita på :tumbup:

Skriv svar