Styrning Suzuki

Allt som rör Suzuki

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

kenny_69
Veteran
Inlägg: 1739
Blev medlem: tis maj 30, 2006 13:01
Ort: Motala

Styrning Suzuki

Inlägg av kenny_69 » tis jul 16, 2013 21:56

Tja

Har kört med merca arm på både den Gule(i flera år) och Tintopen. Men har på sista tiden har jag kroknat till parallellstaget rejält trots rejäla förstärkningar! Har ett sexkantstål i 30mm som jag tänkt men är rädd att jag kroknar styrlederna i stället..

Bästa är ju att få upp stagen ovanför bladen, men finns det NÅGON nackdel med en sån här installation?? Allså dubbla merca armar

Bild

Bilen kommer att bruka en del på vägen och är bes och kommer att fortsatt vara!!

/Kenny

Stenström
Beroende
Inlägg: 1036
Blev medlem: sön feb 19, 2006 12:43
Ort: Olsfors

Re: Styrning Suzuki

Inlägg av Stenström » tis jul 16, 2013 23:08

kenny_69 skrev:Finns det NÅGON nackdel med en sån här installation?? Allså dubbla merca

/Kenny
Inte så länge du kör rakt fram. :lol:
Ackermanvinkeln blir fel med dubbla armar och det sliter däck i kurvorna bland annat.
http://www.radaplat.se" onclick="window.open(this.href);return false;

kenny_69
Veteran
Inlägg: 1739
Blev medlem: tis maj 30, 2006 13:01
Ort: Motala

Re: Styrning Suzuki

Inlägg av kenny_69 » ons jul 17, 2013 21:29

Stenström skrev:
kenny_69 skrev:Finns det NÅGON nackdel med en sån här installation?? Allså dubbla merca

/Kenny
Inte så länge du kör rakt fram. :lol:
Ackermanvinkeln blir fel med dubbla armar och det sliter däck i kurvorna bland annat.
Har du kört med liknade? Hur går den på vägen?? att det sliter lite däck spelar mindre roll..

Finns ju köpes kit att köpa, funkar dom bättre??? typ

Bild

svahnström
Forumräv
Inlägg: 757
Blev medlem: tis aug 26, 2008 17:51
Ort: Vetlanda

Re: Styrning Suzuki

Inlägg av svahnström » ons jul 17, 2013 21:59

Om du stärker upp staget så tänk på att stärka där p-änden är gängad i själva staget. Har kört av ett par stag å alla har gått av vid gängan. Men du har ju koll:-) Tack för senast förresten!
Willys cj2a
Volvo L2304
kingquad 750LE

Nymoen
Veteran
Inlägg: 1822
Blev medlem: sön mar 12, 2006 18:40
Ort: Gustafs (säter)
Kontakt:

Re: Styrning Suzuki

Inlägg av Nymoen » ons jul 17, 2013 23:33

Fungerar kanon bra , bilden du visar är bilen jag har byggt , notera att även bladen är vändande åt andra hållet. Jag körde en massa mil även på väg och det slet då inte däck åt mig ..
(Bilen rullar nog fortfarande) http://www.nymoen.se/Sater%202008/slides/HPIM4561.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Ax
Beroende
Inlägg: 1061
Blev medlem: mån nov 05, 2007 19:19
Ort: Vetlanda

Re: Styrning Suzuki

Inlägg av Ax » tor jul 25, 2013 18:02

Jag kör också så funkar kanon.
Fan, jävla oflyt hela ti'n!

henke_99
4x4xnerd
Inlägg: 8407
Blev medlem: sön jun 29, 2008 13:20
Ort: Ulricehamn

Re: Styrning Suzuki

Inlägg av henke_99 » tor jul 25, 2013 18:54

Dom gånger det sliter däck är ju vid lite större rattutslag som o korsningar osv, vid vanlig vägkörning händer inget.
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.

GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.

Opel Kadett GSI 16v -89.

Fullsize Offroaders

MrHawk
Moderator
Inlägg: 8401
Blev medlem: tor nov 10, 2005 20:49
Ort: Hestra
Kontakt:

Re: Styrning Suzuki

Inlägg av MrHawk » sön jul 28, 2013 9:47

Jag har precis moterat Trailgearstyrningen från lowrange. Och det blir klart bättre ackerman än med dubbla mercaarmar.

Men i praktiken gör det nog ingen jättestor skillnad.
I aim to misbehave

klirre
Beroende
Inlägg: 1325
Blev medlem: tis aug 29, 2006 10:59
Ort: S:T Anna, Söderköping
Kontakt:

Re: Styrning Suzuki

Inlägg av klirre » tor aug 06, 2015 11:06

Tänkte oxå göra denna operation i på min zuka men tänke försöka knåpa ihop ett paralellstag med mercalederna, främst för att enkelt kunna byta dom. Någon annan somgjort såoch kan visa bild på det?

För övrigt så har HK bildemontering i motala flera bilar med armarna kvar. Jag gav 500:- för båda med styrstag. Då plockade jag bort dom själv.

Mvh//Klirre
If in doubt, Flat out!

Engman2
Veteran
Inlägg: 1963
Blev medlem: fre sep 24, 2010 8:26
Ort: Borlänge

Re: Styrning Suzuki

Inlägg av Engman2 » tor aug 06, 2015 12:10

Fan va smidigt att få upp stagen ovanför bladen! Hmm varför sitter inte bladen original med schalarna bakåt :roll:
Fredrik Engman 070-740 43 84
Nissna Patrol K160 SWB 85:a
Nissan Patrol Y60 SWB 93:a
Suzuki Sj Rörbuggy
Nissan King Cab XXL

Nymoen
Veteran
Inlägg: 1822
Blev medlem: sön mar 12, 2006 18:40
Ort: Gustafs (säter)
Kontakt:

Re: Styrning Suzuki

Inlägg av Nymoen » tor aug 06, 2015 22:56

Bara bilden kan lura er lite :mrgreen: ser att det är när jag byggde om min 410 , notera att även bladfjäder fästena i ramen är ändrade så att den fasta pungten är fram , även paralellstaget är modifierat och hjulvinklarna på axeln är ändrade mm mm :wink:

Nymoen
Veteran
Inlägg: 1822
Blev medlem: sön mar 12, 2006 18:40
Ort: Gustafs (säter)
Kontakt:

Re: Styrning Suzuki

Inlägg av Nymoen » fre aug 07, 2015 8:53

Bild
Bild

Brummel
Hemmastadd
Inlägg: 188
Blev medlem: sön nov 27, 2011 19:54

Re: Styrning Suzuki

Inlägg av Brummel » mån aug 10, 2015 23:38

Engman2 skrev: Hmm varför sitter inte bladen original med schalarna bakåt :roll:
Ja, det kan man verkligen fråga sig. Både Volvo Valpen och gamla Willys jeepar har den fasta punkten för bladfjädrarna fram och schacklarna bak. Men allt hopp är inte ute för oss Suzukiägare. Calminini säljer ombyggnadssatser "Schackle reverse" som även höjer något.
I texten för dessa står det: "Den bästa investering du kan göra om du bara skall kosta på din bil en modifiering". Kan bara hålla med. Väl värt pengarna. :idea:

MrHawk
Moderator
Inlägg: 8401
Blev medlem: tor nov 10, 2005 20:49
Ort: Hestra
Kontakt:

Re: Styrning Suzuki

Inlägg av MrHawk » tis aug 11, 2015 21:33

Brummel skrev:
Engman2 skrev: Hmm varför sitter inte bladen original med schalarna bakåt :roll:
Ja, det kan man verkligen fråga sig. Både Volvo Valpen och gamla Willys jeepar har den fasta punkten för bladfjädrarna fram och schacklarna bak. Men allt hopp är inte ute för oss Suzukiägare. Calminini säljer ombyggnadssatser "Schackle reverse" som även höjer något.
I texten för dessa står det: "Den bästa investering du kan göra om du bara skall kosta på din bil en modifiering". Kan bara hålla med. Väl värt pengarna. :idea:
Anledningen är att bilen uppför sig bättre på vägen vid hård inbromsning med schaklarna fram. På det vi använder bilarna till så är det kanske inte så stor vinning med det.
I aim to misbehave

Skriv svar