2 bilelektriska funderingar/vad rör sig i huvet på en gubbe?
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
-
- 4x4xnerd
- Inlägg: 8507
- Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
- Ort: Strängnäs
2 bilelektriska funderingar/vad rör sig i huvet på en gubbe?
Jag har gjort en anordning bestående av en stickpropp till ett sjupoligt eluttag för släpvagn i ena änden och en stickpropp för cigarettändaruttaget i den andra kabeländen.
På strömledaren har jag monterat en 8 Amp hängsäkring.
Anordningen för att hjälpa mig själv eller andra om batteriet av någon anledning skulle bli så totalt urladdat och bilen är låst och centrallåset vägrar låsa upp samt att bilen har eluttag för drag.
Och om det till råga på eländet inte går att få in någon nyckel i något av de utvändiga låscylindrarna.
Alternativet är att krypa in under bilen och medelst startkablar till startmotor och jord ladda batteriet. Inte så trevligt vintertid i snöslask.
Nu undrar jag, som aldrig har använt min "teoretiska laddkabel", vad det finns för nackdelar med "min teoretiska laddkabel"?
Vad kan ta skada?
Vanligen är cigarettändaruttag på bilar vara avsäkrade med 8 Amp.
Bör jag i stället ha 5 Amp i min hängsäkring?
Jag kanske har uppfunnit hjulet igen.
Vidare.
För några år sedan hade jag en SMW "Resvagn"(SMW har aldrig tillverkat husvagnar ).
Den hade LINDE elpåskjutsbromsar.
Av den anledningen hade jag 4 kvmm kabel från batteriet till eluttaget "54G".
(Men jag har inget minne av grövre kabelarea till "31" = jorden. )
En ny fundering.
Skulle man kunna driva en ARB-kompressor via eluttaget för släpet om man drar en 4 kvmm kabel direkt till eluttagets "54G"?
ARB-kompressorn är avsäkrad med 30 Amp. Den säkringen brann några gånger när jag i en följd pumpade de fyra 35"-däcken på min G-Wagen från 0,5 till 2,5.
Bör jag i så fall avsäkra nämnda kabel med 25, 30 eller 40 Amp?
Pallar släpvagnsuttaget för 30 Amp?
Som några vet så har jag bl a en Deffe . På den är batteriet placerat under förarstolen , som följaktligen till vissa delar måste demonteras, liksom luckan, för att kunna aptera ARB-kompressorns stora krokodilklämmor på batteriet.
Fritt fram att spåna.
På strömledaren har jag monterat en 8 Amp hängsäkring.
Anordningen för att hjälpa mig själv eller andra om batteriet av någon anledning skulle bli så totalt urladdat och bilen är låst och centrallåset vägrar låsa upp samt att bilen har eluttag för drag.
Och om det till råga på eländet inte går att få in någon nyckel i något av de utvändiga låscylindrarna.
Alternativet är att krypa in under bilen och medelst startkablar till startmotor och jord ladda batteriet. Inte så trevligt vintertid i snöslask.
Nu undrar jag, som aldrig har använt min "teoretiska laddkabel", vad det finns för nackdelar med "min teoretiska laddkabel"?
Vad kan ta skada?
Vanligen är cigarettändaruttag på bilar vara avsäkrade med 8 Amp.
Bör jag i stället ha 5 Amp i min hängsäkring?
Jag kanske har uppfunnit hjulet igen.
Vidare.
För några år sedan hade jag en SMW "Resvagn"(SMW har aldrig tillverkat husvagnar ).
Den hade LINDE elpåskjutsbromsar.
Av den anledningen hade jag 4 kvmm kabel från batteriet till eluttaget "54G".
(Men jag har inget minne av grövre kabelarea till "31" = jorden. )
En ny fundering.
Skulle man kunna driva en ARB-kompressor via eluttaget för släpet om man drar en 4 kvmm kabel direkt till eluttagets "54G"?
ARB-kompressorn är avsäkrad med 30 Amp. Den säkringen brann några gånger när jag i en följd pumpade de fyra 35"-däcken på min G-Wagen från 0,5 till 2,5.
Bör jag i så fall avsäkra nämnda kabel med 25, 30 eller 40 Amp?
Pallar släpvagnsuttaget för 30 Amp?
Som några vet så har jag bl a en Deffe . På den är batteriet placerat under förarstolen , som följaktligen till vissa delar måste demonteras, liksom luckan, för att kunna aptera ARB-kompressorns stora krokodilklämmor på batteriet.
Fritt fram att spåna.
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.
Re: 2 bilelektriska funderingar/vad rör sig i huvet på en gu
En laddkabel kan du inte avsäkra med en säkring, den kommer smälla direkt eftersom strömmen kommer rusa från det laddade batteriet till det urladdade. Däremot kan du istället koppla in t.ex en 55w (drar ungefär 5A) glödlampa som ersättare för säkringen. Då kan strömmen passera men begränsas av lampan, som då helt enkelt lyser när strömmen blir tillräckligt stor. När strömmen som passerar till slut minskar kommer lampan gradvis att slockna.
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.
GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
Re: 2 bilelektriska funderingar/vad rör sig i huvet på en gu
Tanken är inte det minsta lilla fel.
Det jag funderar på är var kommer du förvara din fina kabel?
Det jag hellre skulle gör är att ta stickkontakten till eltruck och skarva kablarna till vinchen med en sådan. Och sedan göra startkablar som passar till detta sticket. Dessa bör helst förvaras på utsidan av fordonet.
Det jag funderar på är var kommer du förvara din fina kabel?
Det jag hellre skulle gör är att ta stickkontakten till eltruck och skarva kablarna till vinchen med en sådan. Och sedan göra startkablar som passar till detta sticket. Dessa bör helst förvaras på utsidan av fordonet.
Känner du alla till nu det skicka så. Le att fall alla i dig fick det men. Det skickade som jäveln den slå vilja att du kommer så baklänges meddelande detta läsa ska man att insett väl du när"
viewtopic.php?t=14499
viewtopic.php?t=14499
Re: 2 bilelektriska funderingar/vad rör sig i huvet på en gu
Som jag förstod det var tanken att kunna hjälpa andra som kört slut på ström så pass rejält att det inte ens går att låsa upp bilen och dom därmed inte kommer åt batteriet på ett enkelt sätt... Således kan han ju förvara kabeln var som helst i bilenniva_mats skrev:Tanken är inte det minsta lilla fel.
Det jag funderar på är var kommer du förvara din fina kabel?
Det jag hellre skulle gör är att ta stickkontakten till eltruck och skarva kablarna till vinchen med en sådan. Och sedan göra startkablar som passar till detta sticket. Dessa bör helst förvaras på utsidan av fordonet.
Men, för att kunna mata via släpvagnsuttaget måste det väl vara utrustat med en kabel för konstantström? Vad jag vet är det många bilar som inte är utrustade med det.
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.
GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
Re: 2 bilelektriska funderingar/vad rör sig i huvet på en gu
Där kom du på något.henke_99 skrev:Som jag förstod det var tanken att kunna hjälpa andra som kört slut på ström så pass rejält att det inte ens går att låsa upp bilen och dom därmed inte kommer åt batteriet på ett enkelt sätt... Således kan han ju förvara kabeln var som helst i bilenniva_mats skrev:Tanken är inte det minsta lilla fel.
Det jag funderar på är var kommer du förvara din fina kabel?
Det jag hellre skulle gör är att ta stickkontakten till eltruck och skarva kablarna till vinchen med en sådan. Och sedan göra startkablar som passar till detta sticket. Dessa bör helst förvaras på utsidan av fordonet.
Men, för att kunna mata via släpvagnsuttaget måste det väl vara utrustat med en kabel för konstantström? Vad jag vet är det många bilar som inte är utrustade med det.
Konstantström i eluttagen är ovanliga, känner nog inte till någon som har det.
Då är ett inbrytarkit nog det som är lösningen på problemet.
Känner du alla till nu det skicka så. Le att fall alla i dig fick det men. Det skickade som jäveln den slå vilja att du kommer så baklänges meddelande detta läsa ska man att insett väl du när"
viewtopic.php?t=14499
viewtopic.php?t=14499
-
- Veteran
- Inlägg: 2039
- Blev medlem: tis maj 24, 2011 8:45
- Ort: dannike (borås)
Re: 2 bilelektriska funderingar/vad rör sig i huvet på en gu
Har inte dom allra flesta bilar en liten nyckel i sin låsdosa?
Vissa vet jag att man måste lossa en kåpa vid dörrhandtaget för att komma åt låset.
Vissa vet jag att man måste lossa en kåpa vid dörrhandtaget för att komma åt låset.
Nås på 0708-691945.
Team oflyt: Robban och Max
Challangebil: byggs i skuggan... men b20 och mekanisk vinch.... tråd kommer
Niva från 81. Weber fögge och 31-10,5-15 bogger kopior
Nissan patrol lwb -90 med 33 12,5-15 stt
Ford ala hillbilly f150
Team oflyt: Robban och Max
Challangebil: byggs i skuggan... men b20 och mekanisk vinch.... tråd kommer
Niva från 81. Weber fögge och 31-10,5-15 bogger kopior
Nissan patrol lwb -90 med 33 12,5-15 stt
Ford ala hillbilly f150
Re: 2 bilelektriska funderingar/vad rör sig i huvet på en gu
att skicka in via släpvagnsuttaget är en riskfyld ide
Re: 2 bilelektriska funderingar/vad rör sig i huvet på en gu
niva_mats skrev:Där kom du på något.henke_99 skrev:Som jag förstod det var tanken att kunna hjälpa andra som kört slut på ström så pass rejält att det inte ens går att låsa upp bilen och dom därmed inte kommer åt batteriet på ett enkelt sätt... Således kan han ju förvara kabeln var som helst i bilenniva_mats skrev:Tanken är inte det minsta lilla fel.
Det jag funderar på är var kommer du förvara din fina kabel?
Det jag hellre skulle gör är att ta stickkontakten till eltruck och skarva kablarna till vinchen med en sådan. Och sedan göra startkablar som passar till detta sticket. Dessa bör helst förvaras på utsidan av fordonet.
Men, för att kunna mata via släpvagnsuttaget måste det väl vara utrustat med en kabel för konstantström? Vad jag vet är det många bilar som inte är utrustade med det.
Konstantström i eluttagen är ovanliga, känner nog inte till någon som har det.
Då är ett inbrytarkit nog det som är lösningen på problemet.
Har man 13-polig fullkopplad kontakt så har man konstantström samt övriga tex husvagnsägare som kopplat om för att ladda batteriet.
I övrigt brukar väl den överblivna oftast vara kopplad till bakre dimljuslampan/orna.
Men det är väl fruktansvärt sällan (händer det?) en bil inte går att komma in i om den inte ha ström?
Senast redigerad av MattisH den fre aug 14, 2015 8:36, redigerad totalt 1 gånger.
Mathias Håkansson,
Subaru Forester, Volvo V60
HLMK Offroad: https://www.facebook.com/hlmk.offroad?fref=ts" onclick="window.open(this.href);return false;
Hästveda offroad: http://sagbacken.egetforum.se/portal.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Subaru Forester, Volvo V60
HLMK Offroad: https://www.facebook.com/hlmk.offroad?fref=ts" onclick="window.open(this.href);return false;
Hästveda offroad: http://sagbacken.egetforum.se/portal.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: 2 bilelektriska funderingar/vad rör sig i huvet på en gu
på brandbilar har vi "natokontakt" som man kan ge och ta startström av.
gröna uttag med två poler
http://www.unclesamsretailoutlet.com/Ga ... p/4782.htm
gröna uttag med två poler
http://www.unclesamsretailoutlet.com/Ga ... p/4782.htm
Kör en Grand cherokee99 , Brandman till yrket