Volvo portaler - skivbromskonvertering

Visa upp dina byggbilder på ditt projekt här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

exid
Hemmastadd
Inlägg: 190
Blev medlem: ons mar 05, 2014 0:15
Ort: Gävle

Re: Volvo portaler - skivbromskonvertering

Inlägg av exid » ons aug 19, 2015 23:18

Idag har jag fixat lite med bladfjäderfästena på bakaxeln, förmodligen testmontering imorgon :)


Bild

Bild

Fick lite ytrost över hela axeln av lite dagg på kvällen innan haha ;D
UAZ 469B korsad med Cheva blazer k5 355 44" TSL Boggers - Volvo TGB Portaler

Gustavsson
Beroende
Inlägg: 1161
Blev medlem: tor jul 16, 2009 9:40
Ort: Värnamo

Re: Volvo portaler - skivbromskonvertering

Inlägg av Gustavsson » tor aug 20, 2015 9:27

exid skrev:Efter 6 timmar framför svarven idag så är naven till framaxeln klar och snart dax för montering av axlar på UAZen ;)

Bild
Får du på en "vanlig" fälg utan spacer? Ser ut som att oket är en bit utanför anliggningsytan för skivan? Hur mycket utanför isåfall?
Toyota LJ70 -86. 8274 m bow2, Torsen fram, svetsat bak.
BMW 520dt M-sport -08, 42000mil till salu
BMW 520dt M-sport -15 (ersättaren)
Iveco 59.12 -93
Z1000 -08

Bygger LJ70 med BMW-diesel och portaler i fyrlänk F/B.

exid
Hemmastadd
Inlägg: 190
Blev medlem: ons mar 05, 2014 0:15
Ort: Gävle

Re: Volvo portaler - skivbromskonvertering

Inlägg av exid » tor aug 20, 2015 10:34

Gustavsson skrev: Får du på en "vanlig" fälg utan spacer? Ser ut som att oket är en bit utanför anliggningsytan för skivan? Hur mycket utanför isåfall?
Svårt att säga om en vanlig 15" går på är inte säker på det faktiskt, 15 tummarna som jag har på mina boggers är det någon som har breddat osv men det har inte jag gjort så vet inte exakt vad som är gjort på dem. Skulle tro att du behöver spacer på vanliga 15 fälgar som breddar ca 10 mm ? (kan mäta mer exakt senare)
UAZ 469B korsad med Cheva blazer k5 355 44" TSL Boggers - Volvo TGB Portaler

Rössvik
Veteran
Inlägg: 2201
Blev medlem: tis aug 16, 2011 18:19
Ort: habo

Re: Volvo portaler - skivbromskonvertering

Inlägg av Rössvik » tor aug 20, 2015 20:31

ska du lägga axlarna över fjädrarna lr under?? o har du standard blad lr höjfjädrar på bilen??
för lägger du axlarna under fjädrarna så bör du fundera på momentstag både fram o bak, annars ser det jävligt profsigt ut :tumbup:
lift your truck fat chicks can´t jump!

exid
Hemmastadd
Inlägg: 190
Blev medlem: ons mar 05, 2014 0:15
Ort: Gävle

Re: Volvo portaler - skivbromskonvertering

Inlägg av exid » tor aug 20, 2015 23:38

Dagens dåd, Slängt av bakaxeln från uazen ( Någon sugen på en h233 med vakumdiff? bolt on på cheva blazer k5 ) kolla om fästerna passar på nya axeln vilket de gjorde perfekt så det är bara börja helsvetsa skiten, markfrigången kommer bli episk haha :twisted:


Bild

Bild

Bild

Bild
UAZ 469B korsad med Cheva blazer k5 355 44" TSL Boggers - Volvo TGB Portaler

exid
Hemmastadd
Inlägg: 190
Blev medlem: ons mar 05, 2014 0:15
Ort: Gävle

Re: Volvo portaler - skivbromskonvertering

Inlägg av exid » fre aug 21, 2015 9:20

Rössvik skrev:ska du lägga axlarna över fjädrarna lr under?? o har du standard blad lr höjfjädrar på bilen??
för lägger du axlarna under fjädrarna så bör du fundera på momentstag både fram o bak, annars ser det jävligt profsigt ut :tumbup:
Över som på bilden ovan, 6" höjningsfjädrar, Kommer nog bli anti-wrap bar fram och bak då det kommer bli ganska mycket brytning med portalerna särskilt vid hård inbromsning osv.
UAZ 469B korsad med Cheva blazer k5 355 44" TSL Boggers - Volvo TGB Portaler

Gustavsson
Beroende
Inlägg: 1161
Blev medlem: tor jul 16, 2009 9:40
Ort: Värnamo

Re: Volvo portaler - skivbromskonvertering

Inlägg av Gustavsson » fre aug 21, 2015 9:23

exid skrev:
Rössvik skrev:ska du lägga axlarna över fjädrarna lr under?? o har du standard blad lr höjfjädrar på bilen??
för lägger du axlarna under fjädrarna så bör du fundera på momentstag både fram o bak, annars ser det jävligt profsigt ut :tumbup:
Över som på bilden ovan, 6" höjningsfjädrar, Kommer nog bli anti-wrap bar fram och bak då det kommer bli ganska mycket brytning med portalerna särskilt vid hård inbromsning osv.
Jag hade även rekommenderat att förstärka övre och undre plattan med en bit mellan dom så man "boxar" dom så att säga.
:tumbup:
Toyota LJ70 -86. 8274 m bow2, Torsen fram, svetsat bak.
BMW 520dt M-sport -08, 42000mil till salu
BMW 520dt M-sport -15 (ersättaren)
Iveco 59.12 -93
Z1000 -08

Bygger LJ70 med BMW-diesel och portaler i fyrlänk F/B.

exid
Hemmastadd
Inlägg: 190
Blev medlem: ons mar 05, 2014 0:15
Ort: Gävle

Re: Volvo portaler - skivbromskonvertering

Inlägg av exid » sön aug 23, 2015 2:27

Idag har man ängnat sig åt att fixa till nya dämparfästen

Bild
UAZ 469B korsad med Cheva blazer k5 355 44" TSL Boggers - Volvo TGB Portaler

Frasse i Lammhult
Hemmastadd
Inlägg: 237
Blev medlem: tor apr 30, 2015 23:03
Ort: Lammhult, Småland

Re: Volvo portaler - skivbromskonvertering

Inlägg av Frasse i Lammhult » sön aug 23, 2015 21:23

Fan vilket snyggt bygge! :tumbup: Verkligen inspirerande!! :D
Cheva Blazer k5 6.2D höjd 10tum, Superlift, Mudzilla 35'13,5'15'
Cheva Tahoe 4x4 karosshöjd 3tum fjädringshöjd 2tum
Grålle diesel 1954
Tidigare: LR Disco 1, Terrano1, kingcabD21, Silverado 4x4
Cheva S10, Jeep ZJ mm.

exid
Hemmastadd
Inlägg: 190
Blev medlem: ons mar 05, 2014 0:15
Ort: Gävle

Re: Volvo portaler - skivbromskonvertering

Inlägg av exid » mån aug 24, 2015 14:01

Gustavsson skrev:
exid skrev:
Rössvik skrev:ska du lägga axlarna över fjädrarna lr under?? o har du standard blad lr höjfjädrar på bilen??
för lägger du axlarna under fjädrarna så bör du fundera på momentstag både fram o bak, annars ser det jävligt profsigt ut :tumbup:
Över som på bilden ovan, 6" höjningsfjädrar, Kommer nog bli anti-wrap bar fram och bak då det kommer bli ganska mycket brytning med portalerna särskilt vid hård inbromsning osv.
Jag hade även rekommenderat att förstärka övre och undre plattan med en bit mellan dom så man "boxar" dom så att säga.
:tumbup:
La i rundjärn och svetsade så det håller nog ;)
UAZ 469B korsad med Cheva blazer k5 355 44" TSL Boggers - Volvo TGB Portaler

Robe
Guru
Inlägg: 2718
Blev medlem: mån mar 05, 2012 13:34
Ort: Uppsala

Re: Volvo portaler - skivbromskonvertering

Inlägg av Robe » mån aug 24, 2015 14:06

Gött att se fler friluftsbyggare :tumbup:
Kontakt: r.westerlund@gmail.com

@ReconExpedition på Facebook
@ReconYJ_Swe på Instagram

exid
Hemmastadd
Inlägg: 190
Blev medlem: ons mar 05, 2014 0:15
Ort: Gävle

Re: Volvo portaler - skivbromskonvertering

Inlägg av exid » mån aug 24, 2015 14:19

Robe skrev:Gött att se fler friluftsbyggare :tumbup:

Haha ja har ju ett garage men bilj**eln är för hög så kommer inte in :roll:
UAZ 469B korsad med Cheva blazer k5 355 44" TSL Boggers - Volvo TGB Portaler

exid
Hemmastadd
Inlägg: 190
Blev medlem: ons mar 05, 2014 0:15
Ort: Gävle

Re: Volvo portaler - skivbromskonvertering

Inlägg av exid » mån aug 24, 2015 22:01

Idag har jag färdigställt bakaxeln, fixat kardan bromsar osv blir rätt fet 8) Samt har jag börjat med styrningen och förbereder för framaxelbyte, kan även behöva höja motorn

Bild

Bild

Bild
UAZ 469B korsad med Cheva blazer k5 355 44" TSL Boggers - Volvo TGB Portaler

Robe
Guru
Inlägg: 2718
Blev medlem: mån mar 05, 2012 13:34
Ort: Uppsala

Re: Volvo portaler - skivbromskonvertering

Inlägg av Robe » mån aug 24, 2015 22:22

Mer och mer vill ha! Är det 1.5x8" PSC cylinder?
Kontakt: r.westerlund@gmail.com

@ReconExpedition på Facebook
@ReconYJ_Swe på Instagram

exid
Hemmastadd
Inlägg: 190
Blev medlem: ons mar 05, 2014 0:15
Ort: Gävle

Re: Volvo portaler - skivbromskonvertering

Inlägg av exid » tis aug 25, 2015 0:14

Robe skrev:Mer och mer vill ha! Är det 1.5x8" PSC cylinder?
Tror de va den lite grövre 1.75x8" :)
UAZ 469B korsad med Cheva blazer k5 355 44" TSL Boggers - Volvo TGB Portaler

Skriv svar