Volvo portaler - skivbromskonvertering
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Re: Volvo portaler - skivbromskonvertering
Idag har jag fixat lite med bladfjäderfästena på bakaxeln, förmodligen testmontering imorgon
Fick lite ytrost över hela axeln av lite dagg på kvällen innan haha ;D
Fick lite ytrost över hela axeln av lite dagg på kvällen innan haha ;D
UAZ 469B korsad med Cheva blazer k5 355 44" TSL Boggers - Volvo TGB Portaler
-
- Beroende
- Inlägg: 1161
- Blev medlem: tor jul 16, 2009 9:40
- Ort: Värnamo
Re: Volvo portaler - skivbromskonvertering
Får du på en "vanlig" fälg utan spacer? Ser ut som att oket är en bit utanför anliggningsytan för skivan? Hur mycket utanför isåfall?exid skrev:Efter 6 timmar framför svarven idag så är naven till framaxeln klar och snart dax för montering av axlar på UAZen
Toyota LJ70 -86. 8274 m bow2, Torsen fram, svetsat bak.
BMW 520dt M-sport -08, 42000mil till salu
BMW 520dt M-sport -15 (ersättaren)
Iveco 59.12 -93
Z1000 -08
Bygger LJ70 med BMW-diesel och portaler i fyrlänk F/B.
BMW 520dt M-sport -08, 42000mil till salu
BMW 520dt M-sport -15 (ersättaren)
Iveco 59.12 -93
Z1000 -08
Bygger LJ70 med BMW-diesel och portaler i fyrlänk F/B.
Re: Volvo portaler - skivbromskonvertering
Svårt att säga om en vanlig 15" går på är inte säker på det faktiskt, 15 tummarna som jag har på mina boggers är det någon som har breddat osv men det har inte jag gjort så vet inte exakt vad som är gjort på dem. Skulle tro att du behöver spacer på vanliga 15 fälgar som breddar ca 10 mm ? (kan mäta mer exakt senare)Gustavsson skrev: Får du på en "vanlig" fälg utan spacer? Ser ut som att oket är en bit utanför anliggningsytan för skivan? Hur mycket utanför isåfall?
UAZ 469B korsad med Cheva blazer k5 355 44" TSL Boggers - Volvo TGB Portaler
Re: Volvo portaler - skivbromskonvertering
ska du lägga axlarna över fjädrarna lr under?? o har du standard blad lr höjfjädrar på bilen??
för lägger du axlarna under fjädrarna så bör du fundera på momentstag både fram o bak, annars ser det jävligt profsigt ut
för lägger du axlarna under fjädrarna så bör du fundera på momentstag både fram o bak, annars ser det jävligt profsigt ut
lift your truck fat chicks can´t jump!
Re: Volvo portaler - skivbromskonvertering
Dagens dåd, Slängt av bakaxeln från uazen ( Någon sugen på en h233 med vakumdiff? bolt on på cheva blazer k5 ) kolla om fästerna passar på nya axeln vilket de gjorde perfekt så det är bara börja helsvetsa skiten, markfrigången kommer bli episk haha
UAZ 469B korsad med Cheva blazer k5 355 44" TSL Boggers - Volvo TGB Portaler
Re: Volvo portaler - skivbromskonvertering
Över som på bilden ovan, 6" höjningsfjädrar, Kommer nog bli anti-wrap bar fram och bak då det kommer bli ganska mycket brytning med portalerna särskilt vid hård inbromsning osv.Rössvik skrev:ska du lägga axlarna över fjädrarna lr under?? o har du standard blad lr höjfjädrar på bilen??
för lägger du axlarna under fjädrarna så bör du fundera på momentstag både fram o bak, annars ser det jävligt profsigt ut
UAZ 469B korsad med Cheva blazer k5 355 44" TSL Boggers - Volvo TGB Portaler
-
- Beroende
- Inlägg: 1161
- Blev medlem: tor jul 16, 2009 9:40
- Ort: Värnamo
Re: Volvo portaler - skivbromskonvertering
Jag hade även rekommenderat att förstärka övre och undre plattan med en bit mellan dom så man "boxar" dom så att säga.exid skrev:Över som på bilden ovan, 6" höjningsfjädrar, Kommer nog bli anti-wrap bar fram och bak då det kommer bli ganska mycket brytning med portalerna särskilt vid hård inbromsning osv.Rössvik skrev:ska du lägga axlarna över fjädrarna lr under?? o har du standard blad lr höjfjädrar på bilen??
för lägger du axlarna under fjädrarna så bör du fundera på momentstag både fram o bak, annars ser det jävligt profsigt ut
Toyota LJ70 -86. 8274 m bow2, Torsen fram, svetsat bak.
BMW 520dt M-sport -08, 42000mil till salu
BMW 520dt M-sport -15 (ersättaren)
Iveco 59.12 -93
Z1000 -08
Bygger LJ70 med BMW-diesel och portaler i fyrlänk F/B.
BMW 520dt M-sport -08, 42000mil till salu
BMW 520dt M-sport -15 (ersättaren)
Iveco 59.12 -93
Z1000 -08
Bygger LJ70 med BMW-diesel och portaler i fyrlänk F/B.
Re: Volvo portaler - skivbromskonvertering
Idag har man ängnat sig åt att fixa till nya dämparfästen
UAZ 469B korsad med Cheva blazer k5 355 44" TSL Boggers - Volvo TGB Portaler
-
- Hemmastadd
- Inlägg: 237
- Blev medlem: tor apr 30, 2015 23:03
- Ort: Lammhult, Småland
Re: Volvo portaler - skivbromskonvertering
Fan vilket snyggt bygge! Verkligen inspirerande!!
Cheva Blazer k5 6.2D höjd 10tum, Superlift, Mudzilla 35'13,5'15'
Cheva Tahoe 4x4 karosshöjd 3tum fjädringshöjd 2tum
Grålle diesel 1954
Tidigare: LR Disco 1, Terrano1, kingcabD21, Silverado 4x4
Cheva S10, Jeep ZJ mm.
Cheva Tahoe 4x4 karosshöjd 3tum fjädringshöjd 2tum
Grålle diesel 1954
Tidigare: LR Disco 1, Terrano1, kingcabD21, Silverado 4x4
Cheva S10, Jeep ZJ mm.
Re: Volvo portaler - skivbromskonvertering
La i rundjärn och svetsade så det håller nogGustavsson skrev:Jag hade även rekommenderat att förstärka övre och undre plattan med en bit mellan dom så man "boxar" dom så att säga.exid skrev:Över som på bilden ovan, 6" höjningsfjädrar, Kommer nog bli anti-wrap bar fram och bak då det kommer bli ganska mycket brytning med portalerna särskilt vid hård inbromsning osv.Rössvik skrev:ska du lägga axlarna över fjädrarna lr under?? o har du standard blad lr höjfjädrar på bilen??
för lägger du axlarna under fjädrarna så bör du fundera på momentstag både fram o bak, annars ser det jävligt profsigt ut
UAZ 469B korsad med Cheva blazer k5 355 44" TSL Boggers - Volvo TGB Portaler
Re: Volvo portaler - skivbromskonvertering
Gött att se fler friluftsbyggare
Re: Volvo portaler - skivbromskonvertering
Robe skrev:Gött att se fler friluftsbyggare
Haha ja har ju ett garage men bilj**eln är för hög så kommer inte in
UAZ 469B korsad med Cheva blazer k5 355 44" TSL Boggers - Volvo TGB Portaler
Re: Volvo portaler - skivbromskonvertering
Idag har jag färdigställt bakaxeln, fixat kardan bromsar osv blir rätt fet Samt har jag börjat med styrningen och förbereder för framaxelbyte, kan även behöva höja motorn
UAZ 469B korsad med Cheva blazer k5 355 44" TSL Boggers - Volvo TGB Portaler
Re: Volvo portaler - skivbromskonvertering
Mer och mer vill ha! Är det 1.5x8" PSC cylinder?
Re: Volvo portaler - skivbromskonvertering
Tror de va den lite grövre 1.75x8"Robe skrev:Mer och mer vill ha! Är det 1.5x8" PSC cylinder?
UAZ 469B korsad med Cheva blazer k5 355 44" TSL Boggers - Volvo TGB Portaler