Dodge RAM 2500 -97 Cummins

Visa upp dina byggbilder på ditt projekt här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

8200rpm
Hemmastadd
Inlägg: 185
Blev medlem: tis dec 27, 2011 20:09

Re: Dodge RAM 2500 -97 Cummins

Inlägg av 8200rpm » lör nov 01, 2014 16:41

Ska maila han som säljer dom å se om dom är godkänd för vinter.

37x14.5 hade sett tufft ut.

Alltså fan vad de ska vara 15" samt 18" i usa....
Går 15" alu på D60 ?

Nästan inga 16" alls

HenkeS
Beroende
Inlägg: 1057
Blev medlem: fre maj 07, 2010 8:19
Ort: västerbottniska inlandet

Re: Dodge RAM 2500 -97 Cummins

Inlägg av HenkeS » lör nov 01, 2014 21:17

kanske går å knöka på 15" men gissar på en jävulsk offset för att klara bromsoken. och då blir det ju ännu tajtare runt skärmen med breda däck

Såg inte ut att vara vintergodkända
här har du lista
http://stro.se/wp-content/uploads/2014/ ... wedish.pdf
Don't be fooled by imitations...Get Real, Get Mopar!!!

HenkeS
Beroende
Inlägg: 1057
Blev medlem: fre maj 07, 2010 8:19
Ort: västerbottniska inlandet

Re: Dodge RAM 2500 -97 Cummins

Inlägg av HenkeS » lör nov 01, 2014 21:23

ang 15" på dana 60
läste runt lite och äldre dana 60 hade lite mindre bromsar så det kan gå med rejäl offset, beroende hur fälgen ser ut invändigt, (plåtfälg torde va mer utrymme än en alu)

Sen såg jag någon med en nyare framaxel som hade skurit ner ungefär 1-1.5 cm av halva oket för att få dit 15" Känns väll sådär att slipa ner så mkt, någon mm kanske man kan acceptera.

Med andra ord verkar det vara besvärligt med 15" till dana 60
Don't be fooled by imitations...Get Real, Get Mopar!!!

8200rpm
Hemmastadd
Inlägg: 185
Blev medlem: tis dec 27, 2011 20:09

Re: Dodge RAM 2500 -97 Cummins

Inlägg av 8200rpm » sön nov 02, 2014 20:30

Precis slipa nån mm hade ja kunna göra.

Nä jag tror jag ska testa dom där nankang 35x12,5-16. Bra pris och mönstret såg bra ut också.

Sitter å letar fälgar till rätt kurs som är 10" breda. 16" 8bult med typ -45 i offsett 10" breda hittar jag typ ingenting.

HenkeS
Beroende
Inlägg: 1057
Blev medlem: fre maj 07, 2010 8:19
Ort: västerbottniska inlandet

Re: Dodge RAM 2500 -97 Cummins

Inlägg av HenkeS » sön nov 02, 2014 20:54

Kolla på summitracing där finns en hel del
Och dalhems tar ju hem därifrån så dom kan räkna på pris åt dig.
Don't be fooled by imitations...Get Real, Get Mopar!!!

8200rpm
Hemmastadd
Inlägg: 185
Blev medlem: tis dec 27, 2011 20:09

Re: Dodge RAM 2500 -97 Cummins

Inlägg av 8200rpm » tor nov 20, 2014 17:47

Nu har de rullat in ett roligare paket.
Bild

3" karosshöjning samt adaleaf så till helgen blir de å börja skruva lite. Leveling klossarna fram gör jag själv då jag har saker till de.

Ja hoppas de blir bra med AAL bak och inte för lite bara. Isåfall funderar jag på ta bort klossarna och gå på ett schackelflip. Så man slipper dom :twisted:

Såg ju att jag inte lagt upp en enda bild på bilen
Bild
Bild

Sen har jag tänkt prova Nankang 35orna. Var såpass billigt att jag isåfall använder dom som vinterhjul och dubbar dom och sen skaffar mig andra till sommarn. helst hade jag vela klämma in 37x14.5 Hade sett tufft ut.

Angående skärmbreddare. Finns de nått annat alternativ än bushwackers. Tycker nämligen inte dom är speciellt snygga.

8200rpm
Hemmastadd
Inlägg: 185
Blev medlem: tis dec 27, 2011 20:09

Re: Dodge RAM 2500 -97 Cummins

Inlägg av 8200rpm » lör nov 22, 2014 22:45

Gjorde ett ryck i garaget å fått dit klossarna
Bild
Nivåskillnad flaket lyft
Bild
Lyft ena sidan fram
Bild
Andra orginal blev viss skillnad. Nu luftar ju karossen iofs litegrann
Bild
Klart
Bild
Däremot blev de över lite prylar som jag är osäker på vars de ska sitta.
bakre kofångarn har jag inte flyttat upp än då jag inte riktigt fattade hur plattjärnen som följde med skulle sitta.

HenkeS
Beroende
Inlägg: 1057
Blev medlem: fre maj 07, 2010 8:19
Ort: västerbottniska inlandet

Re: Dodge RAM 2500 -97 Cummins

Inlägg av HenkeS » tis nov 25, 2014 20:49

8200rpm skrev:Bild[/url]
Däremot blev de över lite prylar som jag är osäker på vars de ska sitta.
bakre kofångarn har jag inte flyttat upp än då jag inte riktigt fattade hur plattjärnen som följde med skulle sitta.
de små avlånga järnen med en bult på är för att flytta ner kylarplasten. den lilla slangen är förlängning mellan kyl och expansionskärl, (lär inte passa) röret är för bränslepåfyllning (lär inte heller passa)
plattjärnen med två avlånga hål i är väll till kofångarn fram, Stagen som sitter till ramen, Hade du beställt fästen till bakre kofångarn? för dom följer inte med i satsen.
sen kommer du ändå ha några mutter och brick över, Det är dom duktiga på att skicka för mkt av :tumbup:

För övrigt så ser det ut att bli mer bil av den nu Men ut och fota så man ser lite bättre (gissar väll att det kommer så småningom) :mrgreen:
Don't be fooled by imitations...Get Real, Get Mopar!!!

8200rpm
Hemmastadd
Inlägg: 185
Blev medlem: tis dec 27, 2011 20:09

Re: Dodge RAM 2500 -97 Cummins

Inlägg av 8200rpm » tis nov 25, 2014 20:53

Okej ja då är jag med på vad jag behöver göra.

Tankrörslangen lossa ja bara klamret å drog åt de sen. Blev inte för kort.

Jaha tänkte plattajärnen som ska vara fram skulle va bak. Stog å fundera hur i helvette dom hade tänkt där.

Så inga fästen till bak de sög ju trodde de ingick. Då ska jag lägga ett öga å eventuellt bygger om orginal.

Antar att mycket är till bensinarn.

HenkeS
Beroende
Inlägg: 1057
Blev medlem: fre maj 07, 2010 8:19
Ort: västerbottniska inlandet

Re: Dodge RAM 2500 -97 Cummins

Inlägg av HenkeS » tis nov 25, 2014 21:38

Jajamen
Ja blev tvungen byta slangen ja
Tror de bara följer med lite extra bult o brick
Fick en hel låda över ja när jag höjde min 1500

Nä det är lite surt att det inte följer med fästen bak men de va så enkla så du kan göra dom själv
Kan ta en bild under min när det är ljust så får du en aning om hur dom sittet
Don't be fooled by imitations...Get Real, Get Mopar!!!

8200rpm
Hemmastadd
Inlägg: 185
Blev medlem: tis dec 27, 2011 20:09

Re: Dodge RAM 2500 -97 Cummins

Inlägg av 8200rpm » lör sep 12, 2015 20:04

Så efter mycket väntan på en växellåda har den äntligen rullat några km

Bild
Bild
Däcken är 37x13.5-16

Lite saker som måste åtgärdas
Fälgar. blir att bredda plåtisarna som sitter på. Tänkte göra dom antingen 11" eller 12" breda.

Längre bärarmar. Ser svinfult ut när inte däcken är mitt i hjulhuset

styrningen. Dom 5km jag kört fick jag 2ggr såkallat death wobble. Sjukt läskigt

montera extraljus samt en ledramp

Den är karosshöjd 3" samt att de sitter AAL och 3" distans i fjäderkoppen

Tips på styrning ? var inte så sugen på köpa nått för 7000
tänkte ev beställa bara styrleder å göra egna stag

Joel_Vbg
4x4xnerd
Inlägg: 5518
Blev medlem: sön mar 11, 2007 8:46
Ort: Varberg
Kontakt:

Re: Dodge RAM 2500 -97 Cummins

Inlägg av Joel_Vbg » sön sep 13, 2015 14:08

Börja med att byt pararell staget, de är en sjukdom på dom... Deathwobbel försvann på min när de byttes. Bya styrleder och styrdämpare är ungen dum idé.
Tänk på att de har relativt klena hjullager fram som frestas hårt av breda fälgar fram och de är svindyra att köpa! Så bättre med smala fälgar...
Äger tydligen mer skit än vad som får plats i en signatur.............

8200rpm
Hemmastadd
Inlägg: 185
Blev medlem: tis dec 27, 2011 20:09

Re: Dodge RAM 2500 -97 Cummins

Inlägg av 8200rpm » sön sep 13, 2015 18:35

Ja jag ska ta å köpa nya leder till styrningen samt nya bussningar till tvärstaget.
Jag har ju däremot inte satt nån lägre pitman arm utan de är original.
Helst hade ja vela bygga ny styrning. Vet att de är lite känsligt å bygga egen styrning men är man seriös och de ser snyggt ut borde de gå bra.

Men tar de verkligen så mycket på lagrena? Har de inte å göra med hur mycket offset man har. Sålänge centrum på däcket är sånära navet som möjligt blir de väl minst brytning? Oavsett om fälgen är 8 eller 12"

Grottulf
4x4xnerd
Inlägg: 5398
Blev medlem: fre nov 09, 2007 13:16
Ort: Säffle

Re: Dodge RAM 2500 -97 Cummins

Inlägg av Grottulf » sön sep 13, 2015 22:10

Det stämmer att det är offseten som ställer till det.
Men ju bredare fälgar desto mer negativ offset.

Skriv svar