Placering ram/chassinummer Cheva K1500 1996

Jeep, Dodge, Cheva, Ford m.fl

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

zvarovski
Användare

Re: Placering ram/chassinummer Cheva K1500 1996

Inlägg av zvarovski » tor okt 01, 2015 19:45

Hej!

Om man nu inte skulle hitta något ramnummer på bilen (har inte letat) , ska det se ut exakt som det står på skylten i framrutan, och kan jag placera det där typ föregående med suburban -94 hittade sitt ? I såfall klappar jag nog dit ett o smetar på lite rostskyddsfärg o säger det håller på o försvinna annars.... Är inte så impad av de där påhittet

mvh

/Z
Chevrolet Silverado k2500 -91

sebringZ28
Beroende

Inlägg av sebringZ28 » lör okt 03, 2015 2:41

Det är forfarande inte speciellt nytt, om du inte tycker att saker från 1970 är rykande färska! ;)
Att man börjat kolla det är ju lite surt om man inte kollar upp det innan, ungefär som folk blev hysteriska över att dom fick två på att varningstriangel saknades när det började kontrolleras.

Jag skulle göra precis så om jag inte hittar ett på platsen där det borde finnas, slå in ett och muttra nått om att "hittade förra året"

:beer:

Magnus
97 Z28 M6 12,70s 109mph
94 K3500 454/4L80
70 Firebird project

"I think its better to do right, even if we suffer in so doing, than to incur the reproach of our consciences and posterity" Robert E Lee

GmcSierra
Rutinerad

Inlägg av GmcSierra » lör okt 03, 2015 13:47

Nu har jag åkt på reg.besiktning :evil:
På min bil ska numret sitta på vänster sida precis utanför tvärbalken emellan växellådan och fördelningslådan, så det lär inte behövs mothåll när jag stansar nytt.

Jag funderar på vad de säger om att däcken är större än original?
Det har ju aldrig varit något problem tidigare, men nu är det ju reg.besiktning...
Två tums klossar bak oxå... kan väl ändå inte vara något problem!!!?

Tankar kring det, någon..
GMC Sierra 1500 SLT Z71 -98

sebringZ28
Beroende

Inlägg av sebringZ28 » lör okt 03, 2015 13:57

Surt!!

Om det vore en hel reggning på en ny import så skall ju allt vara originalutförande, delar behöver ju inte vara från fabrik men reservdelar av originaltyp skall ha används för avgas, fälgar osv osv för att dom skall godkänna den enl tillverkar godkännandet, lappen som oftast sitter på dörren vid låset med den informationen och vikterna listade måste finnas kvar tex.

Om din reggning är förenklad så dom bara kollar på chassinummer vet jag inte, enklast och säkrast är att fråga dom som skall utföra det.

Magnus
97 Z28 M6 12,70s 109mph
94 K3500 454/4L80
70 Firebird project

"I think its better to do right, even if we suffer in so doing, than to incur the reproach of our consciences and posterity" Robert E Lee

GmcSierra
Rutinerad

Inlägg av GmcSierra » lör okt 03, 2015 19:45

Förhoppningsvis kollar de bara att numret går att utläsa... Ska ringa och höra mig för på måndag.

Det var just klisterlappen i dörren jag tänkte på, där står ju, förutom vikt och chassinummer, däckstorlek...!
GMC Sierra 1500 SLT Z71 -98

kwasny
Användare

Inlägg av kwasny » fre okt 30, 2015 16:55

Mina vänner.
Nu skall jag berätta en historia om myndighetssverige.

Skulle besiktiga bilen idag. Det gick alldeles utmärkt tills vi kom till momentet att ”kolla chassinumret”
Uppenbarligen duger det inte längre med att chassinumret visas på en bricka på instrumentpanelen samt en klisterlapp på kortsidan av förardörren. Nej, nej. Det skall finnas ett instämplat nummer någonstans i chassit. Detta är synnerligen frapperande, enär fordonet, besiktigats i detta skick sedan 1996 i enlighet med gällande regler.

Dock vet inte besiktningspersonalen var detta nummer finns!?!?!?!
Det är uppenbarligen upp till mig att bevisa att numret existerar och var det finns?!?!?!?

Att bilen att fullt funktionell för att framföras på svenska vägar med avseende på rost, glapp, ljus och liknande, spelar ingen roll. Kan inte den inspekterande myndigheten hitta numret, så är bilen underkänd.

Att chassinumret inte har ett dugg med trafiksäkerheten eller att myndigheten som är satt att kontrollera numret inte kan finna det, är uppenbarligen fullständigt ointressant.

På en direkt fråga till Hans (inget efternamn) på trafikverket i borlänge, som har hand om tekniska frågor för trafikverket, så utspelas följande.
Fråga från bilägare: ”Så, om jag förstått det hela rätt, så om inte kontrollerade myndighet (bilbesiktningen) hittar det, enbart polisiärt intressanta, samt icke trafikfarliga chassinumret, så föreligger körförbud på ett i övrigt godkänt fordon?”. Svaret från Hans (inget efternamn) ”Ja”

Detta, mina vänner är ett tydligt exempel på det mydighetsförakt som drabbar enskilda privatpersoner varje år.

Så, här står jag nu med ett fordon som är fullt funktionsdugligt med avseende på rost, glapp, ljusmässigt och så vidare, men det är underkänt på grund av att den inspekterande myndigheten inte kan eller vet hur eller var man hittar chassinumret.
Moment 22, å det grövsta.
If it jams, force it. If it breaks, it needed replacing anyway

zvarovski
Användare

Inlägg av zvarovski » sön dec 20, 2015 18:10

Nu innan besiktning var jag ut o nagelfor pickisen efter ramnumret på alla ställen jag läst om, jag gav upp o skulle precis börja stansa in numret på ett lämpligt ställe jag läst om nyligen. Att om det var Bilpartner som sålt den ny här så ska det stå på rambalken höger sida innanför bakhjulet. Så gissa om jag vart förvånad när det satt så öppet o bra till. Och kan inte fatta jag inte sett det när jag leta :D
Bild

så jag ringa in vars det sitter på min

/z
Chevrolet Silverado k2500 -91

jonte_malmö
Beroende

Inlägg av jonte_malmö » fre dec 25, 2015 18:07

Gütt, höger på bilden är framåt på pickisen då alltså? Ska leta på samma ställe vid lämpligt tillfälle. Att man pajjar underredsmassan på sin rostfria, 25 år gamla ram så att den blir trafikfarlig snabbare lär sv*n*n skita i :lol:
Subaru Forester 2.0 Turbo S, 5-vxl manuell '99

Mathias T
4x4xnerd

Inlägg av Mathias T » fre dec 25, 2015 18:51

Det är igentligen inget nytt påfund man kollade ramnummer förr också! Har själv åkt på att tjafsa om regbes osv redan på 90talet och efter det har jag noga sett till att dom inte rostar bort.
Range rover vasr en klassisker då nummret alltid var väldigt svagt från fabrik
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"

Skriv svar