Bussningar eller flex joint eller johnny, jimmy eller Conny.

All teknik som inte är märkesbunden. Ex. Däck, Winchar och allmänna motorfrågor o.s.v.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

frankzz
Hemmastadd
Inlägg: 143
Blev medlem: mån jul 06, 2009 14:58
Ort: Tråvad
Kontakt:

Bussningar eller flex joint eller johnny, jimmy eller Conny.

Inlägg av frankzz » fre okt 09, 2015 15:22

Ska ha ett gäng bussningar eller leder till fyrlänk fram och bak på min Jeep med portaler.

Har tittat på flex-johnny-jimmy- ballistic men de är inte helt billiga. Går åt 10 st per axel så det blir 20 st till hela bilen och med ett pris på 500 kr/st blir det 10 000kr.

Är det någon som kör med dessa? Finns det billigare alternativ? Finns det någon som säljer dessa i Europa? I Sverige?

Börjar kapa i ramen i helgen. Behöver veta lite mått på lederna jag ska använda så jag kan få fästena laserskurna.

Frank

0705202720
Ska jag skriva bilar här?
Hemsida
http://www.fengineering.net" onclick="window.open(this.href);return false;

Amazon -69 lite lägre, lite bredare
Buss B58 -79 lite längre
Can Am outlander 1000 cc V twin -16 (till salu)
Husaberg 400 -03

4x4power
Guru
Inlägg: 3059
Blev medlem: sön jan 27, 2008 12:53
Ort: Sandhill, Jönköping

Re: Bussningar eller flex joint eller johnny, jimmy eller Co

Inlägg av 4x4power » fre okt 09, 2015 15:50

Följer då jag skall göra de samma på willys om ett par veckor som skall få airshocks :jump: :woot:
4x4 Engineering Sandhill

Volvo "Sugga" 300D Bruksbil
Jeep Cherokee Xj, Helbur, 8" lift
Ford F350 Flatbead 7,3
Willys "Hybriden" T5-bygge
Willys M38a1 -61 Original Krigare
Build it-Run it-Break it-Fix it-Repeat

Robe
Guru
Inlägg: 2718
Blev medlem: mån mar 05, 2012 13:34
Ort: Uppsala

Re: Bussningar eller flex joint eller johnny, jimmy eller Co

Inlägg av Robe » fre okt 09, 2015 15:56

Tja,

Flexjoints är bra, det tar bort brytningar i fästen/ram/axlar vid flex.
Du klarar dig med flexjoint i ena änden (förslagsvis ramsidan) och en vanlig poly bussning i andra änden.

Jag har Summit Machines flexjoints och bussningar i mina länkarmar på Jeepen och det är nog de flexjoints/bussningar som håller högst kvalité. Renoveringsbara och smörjnipplar.

Jag är (ej officiellt ännu...) ÅF för Summit Machine (enda i Europa just nu) och jag har ett par bussningar och flexjoints på väg hem just nu. Skicka mig ett PM för pris om det är intressant :tumbup:
Hemsida kommer inom kort.

Här finns info och mått:
http://www.summitmachine.com/index.php? ... arts&cp=fj" onclick="window.open(this.href);return false;
Det är Large-varianten jag har använt och det är de som jag har på väg hem.

/Robin
Kontakt: r.westerlund@gmail.com

@ReconExpedition på Facebook
@ReconYJ_Swe på Instagram

ernie
Beroende
Inlägg: 1239
Blev medlem: fre mar 17, 2006 2:35
Ort: Ulricehamn

Re: Bussningar eller flex joint eller johnny, jimmy eller Co

Inlägg av ernie » fre okt 09, 2015 20:20

Jag har kört Summit Machine flexjoints SM-FJS 12mm i 3 år på Vitaran.
4-länk bak med 8 flexjoints och 4-länk fram med 4 flexjoints i dom bakre fästena och gummi bussningar i dom främre fästena.
Funkar rätt bra, men man får plocka isär o göra rent o spänna åt dom ibland. Det har slitit ner materialet endel på metallkulan, men plasten inuti ser nästan ny ut.

frankzz
Hemmastadd
Inlägg: 143
Blev medlem: mån jul 06, 2009 14:58
Ort: Tråvad
Kontakt:

Re: Bussningar eller flex joint eller johnny, jimmy eller Co

Inlägg av frankzz » fre okt 09, 2015 21:50

Bild

Så här ser chassiet ut i datorn
Ska jag skriva bilar här?
Hemsida
http://www.fengineering.net" onclick="window.open(this.href);return false;

Amazon -69 lite lägre, lite bredare
Buss B58 -79 lite längre
Can Am outlander 1000 cc V twin -16 (till salu)
Husaberg 400 -03

palme
Hemmastadd
Inlägg: 104
Blev medlem: mån feb 27, 2012 23:54
Ort: Borgstena

Re: Bussningar eller flex joint eller johnny, jimmy eller Co

Inlägg av palme » lör okt 10, 2015 10:14

Ska den bara gå i skogen? Eller sfro besiktigas?
Bygg en triangulerad upphängning i stället så slipper du panhardstagen.
Bak finns det ju gott om plats för det. Fram brukar det va lite trångt men en trelänk med panhard brukar räcka gott. Då sparar du ca 2000:- I alla fall.
BV202 Snömonstret
Willys46 Crawlern som går som en dröm :)
MR Rubicon 2008

Olof
Beroende
Inlägg: 1301
Blev medlem: sön okt 07, 2007 22:09
Ort: Ramnäs

Re: Bussningar eller flex joint eller johnny, jimmy eller Co

Inlägg av Olof » lör okt 10, 2015 10:40

Ska du använda portalaxlar blir det en del last på lederna. Man måste ha minst M16 skruv genom bussningarna. På min Grand Cherokee var det större förslitning fram än bak, mycket beroende på krafter från styrningen. Jag hade K-länk både fram och bak. Bussningarna i flexjointsen höll i ett år och jag var tvungen att förspänna dessa efter nästan varje körtillfällen.
Mina flexjoints var för 1/2" skruv, men borrade för M14. Detta var underdimensionerat, det vart för lite gods kvar i "kulan" och M14 skruven kunde gå av ibland. Jag gillar inte flexjoints, men har tyvärr inget bättre alternativ...
Beyond bolt-on. Beyond recond.

Robe
Guru
Inlägg: 2718
Blev medlem: mån mar 05, 2012 13:34
Ort: Uppsala

Re: Bussningar eller flex joint eller johnny, jimmy eller Co

Inlägg av Robe » lör okt 10, 2015 11:02

Men då körde du en Grand som är betydligt tyngre än detta wrangler-bygge och tävlade i challenge vilket sliter mycket mer på upphängningen. Inte säkert att Frank kommer köra challenge med sitt bygge. Jag är säker på att med god separation mellan övre och undre länkarmarna så kommer det funka galant :tumbup:
OM grejerna blir slitna och behöver en ny kula så kommer jag ha såna reservdelar på hyllan för ca hundringen.
Kontakt: r.westerlund@gmail.com

@ReconExpedition på Facebook
@ReconYJ_Swe på Instagram

Olof
Beroende
Inlägg: 1301
Blev medlem: sön okt 07, 2007 22:09
Ort: Ramnäs

Re: Bussningar eller flex joint eller johnny, jimmy eller Co

Inlägg av Olof » lör okt 10, 2015 13:24

Jag menar inte att sänka dina grejor, Robe :) Men man får större laster med portaler. Och det sitter M14 i länkarmarna på original TJ. Jag vet inte vilken modell du säljer, men de jag hade var för 1/2" och legeringen i kulan var att jämföra med bly, så man var tvungen att ständigt efterdra då kulan deformerades :(
Det var ca 200 mm i separation mellan länkarna på min.
Beyond bolt-on. Beyond recond.

Robe
Guru
Inlägg: 2718
Blev medlem: mån mar 05, 2012 13:34
Ort: Uppsala

Re: Bussningar eller flex joint eller johnny, jimmy eller Co

Inlägg av Robe » lör okt 10, 2015 13:38

Ingen fara Olof, det ver jag att du inte gör :tumbup:
Forumet finns ju till för att dela med sig av tips och kunskaper. Vilken tillverkare på flexjointsenvar det du använde?

/Robin
Kontakt: r.westerlund@gmail.com

@ReconExpedition på Facebook
@ReconYJ_Swe på Instagram

Marcus
OffroadGeek
Inlägg: 4857
Blev medlem: sön feb 26, 2006 19:40
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Bussningar eller flex joint eller johnny, jimmy eller Co

Inlägg av Marcus » lör okt 10, 2015 15:22

Rätt säker på att det är summit machine som Olof hade.


Dessa kan jag sälja men har valt att inte lagerhålla då folk handlar så lite top end produkter i Sverige så det finns ingen ekonomi knappt alls i det.

Är i mina ögon en bättre produkt.

https://youtu.be/KD2Ap6hvPDg" onclick="window.open(this.href);return false;

http://Www.synergymfg.com" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.synergymfg.com/Synergy-Dual- ... H9FP4uFZUQ" onclick="window.open(this.href);return false;
Red Winch, precision-engineered performance products for 4X4 vehicles
Återförsäljare för Red-Winches, Goodwinch, Trail-Gear och Offroad Armory.

Följ oss på Facebook: https://www.facebook.com/groups/omwsweden/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.offroadmetalworx.se/

http://www.red-winches.com

http://www.goodwinch.com

http://www.trail-gear.com

Robe
Guru
Inlägg: 2718
Blev medlem: mån mar 05, 2012 13:34
Ort: Uppsala

Re: Bussningar eller flex joint eller johnny, jimmy eller Co

Inlägg av Robe » lör okt 10, 2015 17:00

ernie skrev:Jag har kört Summit Machine flexjoints SM-FJS 12mm i 3 år på Vitaran.
4-länk bak med 8 flexjoints och 4-länk fram med 4 flexjoints i dom bakre fästena och gummi bussningar i dom främre fästena.
Funkar rätt bra, men man får plocka isär o göra rent o spänna åt dom ibland. Det har slitit ner materialet endel på metallkulan, men plasten inuti ser nästan ny ut.
Det är det som är fördelen med dessa, om det börjar glappa så spänner man åt och så är glappet borta (lagom att serva när man gör den årliga rundvandringen med fettsprutan). Jämfört med en uniball eller gummibussning så är den kasserad när den börjar glappa.
175:- för en ny kula till small flexjointen om du behöver :tumbup:

/Robin
Kontakt: r.westerlund@gmail.com

@ReconExpedition på Facebook
@ReconYJ_Swe på Instagram

macke
OffroadGeek
Inlägg: 4889
Blev medlem: tis maj 30, 2006 10:20
Ort: Segeltorp, Stockholm

Re: Bussningar eller flex joint eller johnny, jimmy eller Co

Inlägg av macke » lör okt 10, 2015 17:57

Jag köpte mina av Robe till mitt bygge. Använder dom i nedre armarna.

Använde bussningar från Biltema men tror dom inte klarade av det för det var bara gummirester kvar av dom. Så betalar hellre lite mer och får bra saker från början.

Tycker Robe är killen du ska snacka med om du vill ha dessa. Han är grymt hjälpsam och jävligt trevlig :tumbup:

Bild
Bild
Bild
TGB 13

frankzz
Hemmastadd
Inlägg: 143
Blev medlem: mån jul 06, 2009 14:58
Ort: Tråvad
Kontakt:

Re: Bussningar eller flex joint eller johnny, jimmy eller Co

Inlägg av frankzz » lör okt 10, 2015 23:16

Kul att många skriver om sina erfarenheter.
Jag letade bussningar för 2 år sen eller nått och tror att jag hittade Synergy bussningarna då. Vet att jag hittade nåt som jag tänkte använda men glömde skriva upp vad det var.

Det är halva priset mot flex joint men man måste kapa och svarva rören bussningen ska sitta i (svarva förutsätter metriska rör).

Hittade 63,5 mm rör med 53,5 invändigt och durmeter bussningen är 54.2mm. Skulle funka med lite svarvning.

Angående krafterna med portaler har jag fått fram det här.
Bild

I ett program jag hittat. Ca 25 000 N i bärarmarna, det är ju räknat i kroppsdelar och jag föredrar SI enheter.

Snabbt räknat tål en M14 43 500 N i shear. Då har jag räknat med 80% av brottgränsen. Så det är antingen vikten eller nått felkonstruerat.

Är inte skruven dragen med rätt moment så tål den inte alls lika mycket.

Ska titta mer på det imorgon när jag fått ihop den här

http://i994.photobucket.com/albums/af68 ... xdhs93.mp4

ska få dit de nya drivaxlarna
Ska jag skriva bilar här?
Hemsida
http://www.fengineering.net" onclick="window.open(this.href);return false;

Amazon -69 lite lägre, lite bredare
Buss B58 -79 lite längre
Can Am outlander 1000 cc V twin -16 (till salu)
Husaberg 400 -03

Olof
Beroende
Inlägg: 1301
Blev medlem: sön okt 07, 2007 22:09
Ort: Ramnäs

Re: Bussningar eller flex joint eller johnny, jimmy eller Co

Inlägg av Olof » sön okt 11, 2015 1:13

Visst ska M14 hålla, det tyckte jag med. Hade 12.9:or. Men då materialet i kulan var mjukt (särskilt då godset vart tunnare då de borrats upp från 1/2"), var man tvungen att dra åt med högt moment för att få friktion och dessutom efterdra ofta då de glappade upp. Till slut går de av.

Man får mycket utmattningsproblem på de här bilarna. De flesta bilar håller ihop någorlunda ett tag, men få bilar hinner bli så utprovade som min bil trots allt blev. Visst, den kördes emellanåt ganska hårt, men om det inte håller i skarpt läge, vill man ens åka träffkörning med bilen då? Och visst, man kan byta skruvar efterhand de utmattas, men hur ska man kunna veta vilka skruvar som mattas ut?
Beyond bolt-on. Beyond recond.

Skriv svar