Du vet att när du pratar om Cherokee -00 så är det fråga om XJ.kofot skrev:Har inte blivit något köp än..
Hur är det att ligga på motorvägen i 110-blås med en cherokee runt -00-04? Det sörplar på rätt bra i tanken eller? Hur djup är bagagen?
Men -04 är det Cherokee/Liberty KJ, en betydligt modernare bil.
KJ 2.8 CRD -06 ägde och körde jag i drygt 5 år.
Trevlig bil men med reservhjulet utanpå den sidohängda dörren = opraktiskt.
Min Cherokee/Liberty drog runt 1 liter/mil vid blandad körning.
Den har alla de tekniska och elektroniska faciliteterna som Grand Cherokee har.
D v s fördelningslåda med, förutom lågväxel, "Part Time" och "Full Time".
Hur fördelningslådan är konstruerad vet jag inte med säkerhet, men jag tror att den, i stället för differantial, har en planetväxel som är lås-/spärrbar. Funktionen blir i princip densamma som med en "centerdiff".
Vintertid = i kyla - liiiite svår att få att "släppa".
Bromsvärmare, antisladd och panikbromssytem(samt TPS tyvärr ) m m kom -06.
Hjulhusen rymmer utan moddning 245/75-16" AT/MT-däck.
Lätt att höja bak men komplicerad fram = IFS.
Om man vill prioritera komfort så är mitt val KJ före XJ och Pajero Sport i nu nämnd ordning.
Är det utrymme som önskas så ordningen den divergerande = Pajero Sport bör rymma den största hundburen och KJ den minsta.
Ur "hundsynpunkt" har KJ en fördel jämfört med de andra - nämligen att bakfönstret är öppningsbart vovven kan få luft, om man t ex vid viltspårs- eller jaktprov vill ha sin hund kvar i bilen i avvaktan på start.
Men huvva - skatten på en pb-reggad KJ är över 10.000:-/år.
Nu blev det väl mycket enklare att välja bil - NOT!