Blazer k5 6.2 Diesel gale banks turbo
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
-
- Hemmastadd
Blazer k5 6.2 Diesel gale banks turbo
Tänkte skriva lite om mitt senaste projekt på min Chevy blazer -82 som stått nedställd sen i somras då min turbo konverterade 6.2 diesel gav upp. "orenoverad innan jag satt på turbo grejerna".
Sedan dess har jag knåpat på en ny motor med utgångspunkt i ett borrat 6.2 block från -82 givetvis kontrollerat från sprickor och dylikt. od kolvar samt 6.5 td toppar navistar-08.
Mekanisk td insprutningspump 200 hk original, påställd 1/2 varv samt marin spridare.
Tanken är att motorn skall lämna ca 250 hk när den är färdig alltså inga dröm siffror men då håller den förhoppningsvis om man är lite försiktig!?
Sedan dess har jag knåpat på en ny motor med utgångspunkt i ett borrat 6.2 block från -82 givetvis kontrollerat från sprickor och dylikt. od kolvar samt 6.5 td toppar navistar-08.
Mekanisk td insprutningspump 200 hk original, påställd 1/2 varv samt marin spridare.
Tanken är att motorn skall lämna ca 250 hk när den är färdig alltså inga dröm siffror men då håller den förhoppningsvis om man är lite försiktig!?
Re: Blazer k5 6.2 Diesel gale banks turbo
Toppar Navistar?????Navistar e Internationals motor som ligger i Ford pickuper....6.9 och 7.3 diesel.
Tack till vägverket för alla dåliga vägar.
-
- Hemmastadd
Hej, ja det stämmer men sedan gm slutade tillverka 6.5 motorn Typ -01 så togs den tillverkningen över av AM General de tillverkar motorer till bl.a. Amerikanska försvaret 6.5 td sitter i h1 bland annat! De tillverkar också dessa motorer i civilt utförande så kallade optimizers, internationals gjuter block och toppar till am general därav namnet navistar. Lätt att känna igen dessa block och toppar då internationals loggo är ingjutet i dem.olle67 skrev:Toppar Navistar?????Navistar e Internationals motor som ligger i Ford pickuper....6.9 och 7.3 diesel.
-
- Hemmastadd
Ps ny här på forumet tänkte lägga upp några bilder men tydligen besitter jag ej den tekniska kunskapen för detta!!!? Tacksam för tips hur man smidigast går tillväga, klarade inte ens av att infoga en profil bildblazerk5larsson82 skrev:Hej, ja det stämmer men sedan gm slutade tillverka 6.5 motorn Typ -01 så togs den tillverkningen över av AM General de tillverkar motorer till bl.a. Amerikanska försvaret 6.5 td sitter i h1 bland annat! De tillverkar också dessa motorer i civilt utförande så kallade optimizers, internationals gjuter block och toppar till am general därav namnet navistar. Lätt att känna igen dessa block och toppar då internationals loggo är ingjutet i dem.olle67 skrev:Toppar Navistar?????Navistar e Internationals motor som ligger i Ford pickuper....6.9 och 7.3 diesel.
OK,undra ibland vem som fortsatte me 6.5 efter dom satte Isuzu diesel i gm bilarna..nu vet ja de med,,
-
- Beroende
http://pixez.org/" onclick="window.open(this.href);return false;blazerk5larsson82 skrev:
Ps ny här på forumet tänkte lägga upp några bilder men tydligen besitter jag ej den tekniska kunskapen för detta!!!? Tacksam för tips hur man smidigast går tillväga, klarade inte ens av att infoga en profil bild
Denna sidan är det exid här på forumet som tillhandahåller, riktigt smidig.
http://forum.4x4sweden.se/viewtopic.php?f=1&t=57410" onclick="window.open(this.href);return false;
Här finns lite att läsa om den.
//Jimmy
SJ 410, B230, zf automat, stenkrypare, 35*12,5 Cooper STT, LJ70 axlar i triangellänkar. I långtidsvila pga avsaknad av bromsar.
Jeep GC WH 3.0CRD
Ford connect, slit och släng
SJ 410, B230, zf automat, stenkrypare, 35*12,5 Cooper STT, LJ70 axlar i triangellänkar. I långtidsvila pga avsaknad av bromsar.
Jeep GC WH 3.0CRD
Ford connect, slit och släng
Precis, bara ladda upp där å kopiera in hit!!
Välkommen!
Välkommen!
Vitara -89
SJ 413 -88
JEEP ZJ 4,0 -98
JEEP WJ 4,7 -99
Å nåra till som driver på färre hjul!
SJ 413 -88
JEEP ZJ 4,0 -98
JEEP WJ 4,7 -99
-
- Hemmastadd
Man tackarJ Landin skrev:Precis, bara ladda upp där å kopiera in hit!!
Välkommen!
http://pixez.org/u/DfmjSiz.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
testar att slänga mej lite med tekniken efter att jag fått några bra tips
här på forumet
Du ska kopiera den andra länken så kommer bilden direkt in!
Vitara -89
SJ 413 -88
JEEP ZJ 4,0 -98
JEEP WJ 4,7 -99
SJ 413 -88
JEEP ZJ 4,0 -98
JEEP WJ 4,7 -99
-
- Hemmastadd
J Landin skrev:Du ska kopiera den andra länken så kommer bilden direkt in!
Prövar igen
Ser fet ut!
PS. Lägg bildlänken på ny rad så kommer den mot vänsterkanten!
PS. Lägg bildlänken på ny rad så kommer den mot vänsterkanten!
Vitara -89
SJ 413 -88
JEEP ZJ 4,0 -98
JEEP WJ 4,7 -99
SJ 413 -88
JEEP ZJ 4,0 -98
JEEP WJ 4,7 -99
-
- Hemmastadd
Här kommer några bilder från när jag skruvade isär gamla motorn, min teori förutom att motorn var
drygt 30 år gammal är att en avgas ventil inte riktigt han parkera/alt att den blåste upp pga av
för högt avgas mottryck!? körde med en turbo från ett banks kit som från början var tänkt till ford
5.9 diesel denna turbo har betydligt minder avgashus än turbon som var anpassad till 6.2 kitet,
dock är ford turbon wastgatad!
Byte till denna för att få lite tidigare ladd.
drygt 30 år gammal är att en avgas ventil inte riktigt han parkera/alt att den blåste upp pga av
för högt avgas mottryck!? körde med en turbo från ett banks kit som från början var tänkt till ford
5.9 diesel denna turbo har betydligt minder avgashus än turbon som var anpassad till 6.2 kitet,
-
- Hemmastadd
Sista bilden är vad som var kvar av kolven!blazerk5larsson82 skrev:Här kommer några bilder från när jag skruvade isär gamla motorn, min teori förutom att motorn var
-
- Hemmastadd
En bild på när jag "varmkör" nya motorn byggde strypning till hetvatten tvätten och körde igenom vatten från den utan termostater samt med en viss strypning även på utloppet,
körde upp den till 95 c och höll den där i 15 min.
tyckte detta var en mycket smidigare lösning än att plocka ihop allt för att kunna varmköra för
efterdragning!
någon som testat detta förfarande!?
Smart,de tänker ja ta efter..