6,5 td med motorproblem

Jeep, Dodge, Cheva, Ford m.fl

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Gruvfogden
Nybörjare
Inlägg: 1
Blev medlem: mån maj 25, 2015 20:22

6,5 td med motorproblem

Inlägg av Gruvfogden » sön feb 07, 2016 13:13

Hej på er.
Mitt första inlägg här, men någon gång måste ju var den första.

Har en 2500 6,5 TD. Har haft lite problem med bilen nu ett tag. Först trodde jag det var alger i tanken då filtret blev tätt och dieseln såg ut som någon skitit i den. Tanken, ledningarna och spridare plockades ner och rengjordes minutiöst. Men det hjälpte inte.

Jag märkte då att matarpumpen inte riktigt höll ett jämt tryck så jag bytade matarpumpen. Inte heller det avhjälpte felet.

Då kopplade jag ström från batteriet direkt till matarpumpen och satte en vippa så jag kan slå av ach på pumpen själv. Detta hjälpte till viss del tycker jag.

Nu till hur felet yttrar sig. Vi gaspådrag blöddrar bilen och ibland stannar den, ungefär som att den inte får diesel nog.

Efter att jag kopplade störmen rakt in i pumpen så blöddrar den inget, men den stannar fortfarande ibland.

FSD är framflyttad så den torde inte vara problemet. Ibland hoppar även tankmätaren som en jojo (möjligen fel på tankgivaren)?
Även laddningsmätaren går upp och ner.

Är det någon som kan ha en aning om vad detta kan vara?

skogsvilden
Användare
Inlägg: 20
Blev medlem: sön maj 31, 2015 12:12
Ort: Bollnäs

Re: 6,5 td med motorproblem

Inlägg av skogsvilden » sön feb 07, 2016 15:52

Låter som omfattande jordfel och kanske även spänningsfall på plussidan på ett eller flera ställen, kanske att motorfästena inte är bra och att någon/några av jordpunkterna kringmotorn glappar när motorn rör sig vid gaspådrag...
Nybörjare på bilar, med en Chevrolet 2500K 94- 6,5td (Rindab kraftbolagsbil) önska mig lycka till....

Mattilacken
Hemmastadd
Inlägg: 231
Blev medlem: ons mar 20, 2013 22:51
Ort: Gällivare

Re: 6,5 td med motorproblem

Inlägg av Mattilacken » mån feb 08, 2016 7:41

Min pappa har en Suburban 2500 med 6,5. Han hade problem att den stängde av sig nån gång då och då. Den gick en stund och så dog den. På hans bil var det i slutänden ett dåligt tanklock som gjorde att bilen dog. Tydligen tar de in luft till tanken genom locket på dessa.

Kanske inte hjälper dig men kan vara bra att veta.
Jeep älskande Norrbottning.
Äger just nu en Jeep WJ 4,7 och en Mitsubishi Outlander.

Skriv svar