Köpråd Jeep Cherokee

Allt som handlar om JEEP här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Mattzowee
Nybörjare
Inlägg: 4
Blev medlem: ons feb 10, 2016 0:14

Köpråd Jeep Cherokee

Inlägg av Mattzowee » ons feb 10, 2016 0:16

Hej alla! Jag söker nu efter en bil som jag kan dra banbilen med till banan (har en trailer som ligger på 2000kg och vill inte typa om den då andra i familjen använder den). Samt ha när jag ska ta mig fram på skogsvägen inför jakten!

Ser denna på blocket, och undrar vad ni tycker? Är själv helt rookie med Jeep osv, så alla funderingar/poänteringar är välkomna!

http://www.blocket.se/vasternorrland/Ch ... m?ca=4&w=1" onclick="window.open(this.href);return false;

Ha en trevlig allt! :)

Mvh Mathias :D

Lars 9k
Forumräv
Inlägg: 805
Blev medlem: tis nov 25, 2014 21:28
Ort: Eslöv

Re: Köpråd Jeep Cherokee

Inlägg av Lars 9k » ons feb 10, 2016 7:15

Kolla vad den får dra bara, finns de som bara får dra 1500kg.
—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—
/Claesson
SORK, Skånes Offroad Klubb
Jeep ZJ-93 V8

Garagetråd: http://www.overlanding.nu/forum/index.p ... rwannabee/

Mattzowee
Nybörjare
Inlägg: 4
Blev medlem: ons feb 10, 2016 0:14

Re: Köpråd Jeep Cherokee

Inlägg av Mattzowee » ons feb 10, 2016 12:07

Lars 9k skrev:Kolla vad den får dra bara, finns de som bara får dra 1500kg.
Tack för tipset! :) Kollade upp och det står
"Släpets maximala totalvikt vid utökad körkortsbehörighet B, kg: 2040"

Hurdan är bilarna? Denna har ju snart gått 30k mil, men de kan väl överleva länge? Sen förstår jag att det beror på hur den skötts osv... Är reservdelar till denna sorts bil överdrivet dyra?

Safari
Rutinerad
Inlägg: 259
Blev medlem: mån nov 17, 2014 20:22

Re: Köpråd Jeep Cherokee

Inlägg av Safari » ons feb 10, 2016 15:58

Det är trevliga bilar. Dock så är dom några år och det får man ta i beräkningen. De är lättskruvade och dom flesta delar är billiga och lätta att få tag i. Tex Americanracing i Linköping har en Jeepkatalog på nätet. Annars är det som att köpa en vanlig bil. Kolla så allt fungerar. Vad det gäller släpvagnsvikt får man titta noga. Dels måste det vara den aktuella bilen, och sedan måste man kolla på rätt rad. Det kan stå 1290kg med B och 2040 med utökat. Men om man tittar några rader upp står det Max släpvagnsvikt. Och om det står 1500 kg där är det det som gäller.

mantajohan
Forumräv
Inlägg: 944
Blev medlem: tor nov 22, 2007 16:09
Ort: skauneland

Re: Köpråd Jeep Cherokee

Inlägg av mantajohan » ons feb 10, 2016 17:27

på cherokee xj 1984-2001 så är reservdelar hyfsat prissatta

rost och elfel är den allra värsta fienden till dessa störtsköna bilar

87-91 så hade den ett annat topplock och bara 177hk med fransk renix tändning och diverse

91-96 (tror jag) hade den high output motorn HO med 190hk (står allt från 185 till 193 i regbevis)

96+ kom nyare obd 2 system och mer datorgrejor i bilen och fler tändspolar, senare kom nyare topplock och hästkrafterna blev mindre igen och en nyare front/instrumentpanel kom

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

normala problem som även jag har hade med min jeep

1. ljuskontakten, all ström till hel och halvlyse går igenom den, koppla in relä så slipper du problem, annars finns risken att lyset bara slutar att fungera (hände för mig mitt i mörka natten) kostar ca 5-600:- att fixa

2. grenröret, det spricker i skarvarna och varför då köpa ett orginalgrenrör när du kan skaffa header till samma pris
kostar ca 3200:- plus jobb

3. bladfjädrarna bak är ofta sunkiga (pga åldern) går att fixa hyfsat billigt med begagnade grejor från skroten och göra en såkallad "bastard pack" eller med add a leaf som kostar ca 1000lappen (sen blir bilen superstötig) eller nya grejor som kostar ca 3000:- tror jag

4. knutkorsen fram blir ofta glappa (dom som gör att du kan svänga och driva med framhjulen) på engelska/amerikanska kallad universal joint/ u joint kostar ca 250:- plus jobb

-------------------------------------------------------------------------------------------------------

sällsynta problem som kan uppkomma

5.ibland händer det att folk får problem med: NSS (neutral safety switch) som gör att bilen inte går att starta eller är svårstartad, men brukar starta ifall man vickar på växelspaken: spraya lite elektronik smörja i den/ta bort ärgen så brukar det fungera igen

6. ibland får folk samma problem som ovan, det andra problemet kan vara att CPS (crank position sensor) har dålig kontakt och då får motorn ingen gnista till tändstiften: löses på samma sätt som ovan(smörja/rengöra) eller i värsta fall byte av CPS

7. ibland får motorn dålig gång, rengör då givarna och gasspjället som ofta är igenkletat med kladd och gegga från vevhusventilationen


motorn och automatlådan är värda sin vikt i guld och är så gott som odödliga ifall man bara byttar olja och oljefilter som man ska (50 000mil är inga problem och en hel del har rullat betydligt mer än så i staterna)
letar mercedes w201 och w124 200 diesel

Mattzowee
Nybörjare
Inlägg: 4
Blev medlem: ons feb 10, 2016 0:14

Re: Köpråd Jeep Cherokee

Inlägg av Mattzowee » ons feb 10, 2016 19:04

Safari skrev:Det är trevliga bilar. Dock så är dom några år och det får man ta i beräkningen. De är lättskruvade och dom flesta delar är billiga och lätta att få tag i. Tex Americanracing i Linköping har en Jeepkatalog på nätet. Annars är det som att köpa en vanlig bil. Kolla så allt fungerar. Vad det gäller släpvagnsvikt får man titta noga. Dels måste det vara den aktuella bilen, och sedan måste man kolla på rätt rad. Det kan stå 1290kg med B och 2040 med utökat. Men om man tittar några rader upp står det Max släpvagnsvikt. Och om det står 1500 kg där är det det som gäller.
mantajohan skrev:på cherokee xj 1984-2001 så är reservdelar hyfsat prissatta

rost och elfel är den allra värsta fienden till dessa störtsköna bilar

87-91 så hade den ett annat topplock och bara 177hk med fransk renix tändning och diverse

91-96 (tror jag) hade den high output motorn HO med 190hk (står allt från 185 till 193 i regbevis)

96+ kom nyare obd 2 system och mer datorgrejor i bilen och fler tändspolar, senare kom nyare topplock och hästkrafterna blev mindre igen och en nyare front/instrumentpanel kom

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

normala problem som även jag har hade med min jeep

1. ljuskontakten, all ström till hel och halvlyse går igenom den, koppla in relä så slipper du problem, annars finns risken att lyset bara slutar att fungera (hände för mig mitt i mörka natten) kostar ca 5-600:- att fixa

2. grenröret, det spricker i skarvarna och varför då köpa ett orginalgrenrör när du kan skaffa header till samma pris
kostar ca 3200:- plus jobb

3. bladfjädrarna bak är ofta sunkiga (pga åldern) går att fixa hyfsat billigt med begagnade grejor från skroten och göra en såkallad "bastard pack" eller med add a leaf som kostar ca 1000lappen (sen blir bilen superstötig) eller nya grejor som kostar ca 3000:- tror jag

4. knutkorsen fram blir ofta glappa (dom som gör att du kan svänga och driva med framhjulen) på engelska/amerikanska kallad universal joint/ u joint kostar ca 250:- plus jobb

-------------------------------------------------------------------------------------------------------

sällsynta problem som kan uppkomma

5.ibland händer det att folk får problem med: NSS (neutral safety switch) som gör att bilen inte går att starta eller är svårstartad, men brukar starta ifall man vickar på växelspaken: spraya lite elektronik smörja i den/ta bort ärgen så brukar det fungera igen

6. ibland får folk samma problem som ovan, det andra problemet kan vara att CPS (crank position sensor) har dålig kontakt och då får motorn ingen gnista till tändstiften: löses på samma sätt som ovan(smörja/rengöra) eller i värsta fall byte av CPS

7. ibland får motorn dålig gång, rengör då givarna och gasspjället som ofta är igenkletat med kladd och gegga från vevhusventilationen


motorn och automatlådan är värda sin vikt i guld och är så gott som odödliga ifall man bara byttar olja och oljefilter som man ska (50 000mil är inga problem och en hel del har rullat betydligt mer än så i staterna)

Ber att tacka er båda två så mycket för infon! Just denna verkar vara rätt rostfri, om man utgår från bilderna;
https://gyazo.com/f34ebdc6b59a2e4be593a4b4c2fbf274" onclick="window.open(this.href);return false;
https://gyazo.com/20540b98b1b84e8e844b3ebb1ef52e64" onclick="window.open(this.href);return false;
https://gyazo.com/940052964745b403ce6d4371f397c320" onclick="window.open(this.href);return false;
https://gyazo.com/e56962df73f2cbbe33486f94155f827a" onclick="window.open(this.href);return false;
https://gyazo.com/3b79ac058b2245b8d4ad2621f205353c" onclick="window.open(this.href);return false;

Den ska ju inte gå långt, bara dra släpet till och från banan som ligger ca 20min bort, sedan upp i skogen och jaktmarken är rakt utanför dörren min då vi har egen skog. Så tippar på en 150-200mil max om året, servar alla mina fordon vid ca 500mil, eller en gång om året för bilarna som körs mindre (blivit en vana när man kört skrämda bilar och sen blev det så med alla bilar som jag äger). Dock så kommer den nog till bra användning om man hittar en reservdelsbil som man behöver som man åker och hämtar, men annars så kör jag en e30 touring till vardagen.

Såhär står det på trafikstyrelsens hemsida
https://gyazo.com/d572097477d2b09e80c4f3972bd8bbf0" onclick="window.open(this.href);return false;

I mina ögon så är en schysst dragbil för 15lappar inte något man ska övertänka, då det är GRYMT mycket billigare än att hitta ett omtypat släp och alternativt en lite större kombi med kula osv..

Sen har man ju Amerikanskt blod och det är mycket trucks som gäller, så av den anledningen kan jag inte vara den enda hemma som inte har en truck, eller jeep ;).


Mvh!

Safari
Rutinerad
Inlägg: 259
Blev medlem: mån nov 17, 2014 20:22

Re: Köpråd Jeep Cherokee

Inlägg av Safari » ons feb 10, 2016 20:10

Min erfarenhet är att XJ rostar mindre än motsvarande Japsare. Och att kvaliten skulle vara sämre än japsare stämmer inte heller enligt min erfarenhet. Dessutom kan delar till japsarna vara mycket dyra. Att XJn såg nästan lika ut under många år gör det lätt att hitta delar. Det är mycket bil för pengarna.

Skriv svar