Safari skrev:Det är trevliga bilar. Dock så är dom några år och det får man ta i beräkningen. De är lättskruvade och dom flesta delar är billiga och lätta att få tag i. Tex Americanracing i Linköping har en Jeepkatalog på nätet. Annars är det som att köpa en vanlig bil. Kolla så allt fungerar. Vad det gäller släpvagnsvikt får man titta noga. Dels måste det vara den aktuella bilen, och sedan måste man kolla på rätt rad. Det kan stå 1290kg med B och 2040 med utökat. Men om man tittar några rader upp står det Max släpvagnsvikt. Och om det står 1500 kg där är det det som gäller.
mantajohan skrev:på cherokee xj 1984-2001 så är reservdelar hyfsat prissatta
rost och elfel är den allra värsta fienden till dessa störtsköna bilar
87-91 så hade den ett annat topplock och bara 177hk med fransk renix tändning och diverse
91-96 (tror jag) hade den high output motorn HO med 190hk (står allt från 185 till 193 i regbevis)
96+ kom nyare obd 2 system och mer datorgrejor i bilen och fler tändspolar, senare kom nyare topplock och hästkrafterna blev mindre igen och en nyare front/instrumentpanel kom
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
normala problem som även jag har hade med min jeep
1. ljuskontakten, all ström till hel och halvlyse går igenom den, koppla in relä så slipper du problem, annars finns risken att lyset bara slutar att fungera (hände för mig mitt i mörka natten) kostar ca 5-600:- att fixa
2. grenröret, det spricker i skarvarna och varför då köpa ett orginalgrenrör när du kan skaffa header till samma pris
kostar ca 3200:- plus jobb
3. bladfjädrarna bak är ofta sunkiga (pga åldern) går att fixa hyfsat billigt med begagnade grejor från skroten och göra en såkallad "bastard pack" eller med add a leaf som kostar ca 1000lappen (sen blir bilen superstötig) eller nya grejor som kostar ca 3000:- tror jag
4. knutkorsen fram blir ofta glappa (dom som gör att du kan svänga och driva med framhjulen) på engelska/amerikanska kallad universal joint/ u joint kostar ca 250:- plus jobb
-------------------------------------------------------------------------------------------------------
sällsynta problem som kan uppkomma
5.ibland händer det att folk får problem med: NSS (neutral safety switch) som gör att bilen inte går att starta eller är svårstartad, men brukar starta ifall man vickar på växelspaken: spraya lite elektronik smörja i den/ta bort ärgen så brukar det fungera igen
6. ibland får folk samma problem som ovan, det andra problemet kan vara att CPS (crank position sensor) har dålig kontakt och då får motorn ingen gnista till tändstiften: löses på samma sätt som ovan(smörja/rengöra) eller i värsta fall byte av CPS
7. ibland får motorn dålig gång, rengör då givarna och gasspjället som ofta är igenkletat med kladd och gegga från vevhusventilationen
motorn och automatlådan är värda sin vikt i guld och är så gott som odödliga ifall man bara byttar olja och oljefilter som man ska (50 000mil är inga problem och en hel del har rullat betydligt mer än så i staterna)
Ber att tacka er båda två så mycket för infon! Just denna verkar vara rätt rostfri, om man utgår från bilderna;
https://gyazo.com/f34ebdc6b59a2e4be593a4b4c2fbf274" onclick="window.open(this.href);return false;
https://gyazo.com/20540b98b1b84e8e844b3ebb1ef52e64" onclick="window.open(this.href);return false;
https://gyazo.com/940052964745b403ce6d4371f397c320" onclick="window.open(this.href);return false;
https://gyazo.com/e56962df73f2cbbe33486f94155f827a" onclick="window.open(this.href);return false;
https://gyazo.com/3b79ac058b2245b8d4ad2621f205353c" onclick="window.open(this.href);return false;
Den ska ju inte gå långt, bara dra släpet till och från banan som ligger ca 20min bort, sedan upp i skogen och jaktmarken är rakt utanför dörren min då vi har egen skog. Så tippar på en 150-200mil max om året, servar alla mina fordon vid ca 500mil, eller en gång om året för bilarna som körs mindre (blivit en vana när man kört skrämda bilar och sen blev det så med alla bilar som jag äger). Dock så kommer den nog till bra användning om man hittar en reservdelsbil som man behöver som man åker och hämtar, men annars så kör jag en e30 touring till vardagen.
Såhär står det på trafikstyrelsens hemsida
https://gyazo.com/d572097477d2b09e80c4f3972bd8bbf0" onclick="window.open(this.href);return false;
I mina ögon så är en schysst dragbil för 15lappar inte något man ska övertänka, då det är GRYMT mycket billigare än att hitta ett omtypat släp och alternativt en lite större kombi med kula osv..
Sen har man ju Amerikanskt blod och det är mycket trucks som gäller, så av den anledningen kan jag inte vara den enda hemma som inte har en truck, eller jeep
![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
.
Mvh!