Jeep 4.0 motor sitter fast.
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
-
- Rutinerad
- Inlägg: 333
- Blev medlem: mån apr 01, 2013 22:50
- Ort: Kungälv
Jeep 4.0 motor sitter fast.
Fick en XJ 4.0 automat i förra veckan. Bilen har stått 2år på en firma (som ej är bilverkstad) där tidigare ägare lämpade av den och ville få hjälp för att den inte startade. Nu två år senare har jag inte mycket att gå på men motorn sitter fast. Den är komplett med insug avgas och luftrenare så vad är troligt? Jag tänker 1.Skuren (borde ju tidigare ägare förstått) 2. Kolvarna fastnat. 3. Sönderfrusen. Någon som varit med om något liknande?
Har inte hällt av oljan pga vädret.
Har inte hällt av oljan pga vädret.
Frontera B stödprojekt i väntan på det rätta.
Hittat det rätta objektet. ZJ i6 Manuell
Hittat det rätta objektet. ZJ i6 Manuell
Re: Jeep 4.0 motor sitter fast.
Nu vet jag inte hur det är med moderna motorer... Men gamla motorer kan man ta ur tändstiften, pytsa i diesel i cylindrarna, låt det puttra i ett tag.... "Men för att underlätta har jag redan förberett!"... ( ) Låt dieseln stå i cylindrarna någon dag, därefter tar du nyckel på nedre remskiva och testar om cylindrar lossnar.
Finns säkert någon bilrep som har bättre förslag... Jag är humanist utan någon som helst teknisk utbildning så fan vet om du ska ta mig på orden.... Men så hade jag gjort i alla fall
Finns säkert någon bilrep som har bättre förslag... Jag är humanist utan någon som helst teknisk utbildning så fan vet om du ska ta mig på orden.... Men så hade jag gjort i alla fall
Willys CJ2A med rattväxel, Willys CJ3B
Kört 4x4 sedan 82, älskat 4x4 sedan 1971 då jag åkte CJ3A första gången.
Kört 4x4 sedan 82, älskat 4x4 sedan 1971 då jag åkte CJ3A första gången.
Re: Jeep 4.0 motor sitter fast.
Lyft stiften och kolla med en inspektionskamera efter rost,frostskador borde du upptäcka genom att kolla glykolhalten och det räcker med bara lite frostskydd för att det inte ska frostspränga och om den frusit sönder borde även kylarvätskan runnit ut.
Gissar på att den har skurit .
Lyft ventilkåpan och se om det är mycket klet där pga fusk med oljebytena.
Om veven är kass är det ett ypperligt tillfälle att peta i vev och stakar från en gammal 4,2a för att få en 4,5liters motor,gjorde det på en skuren wrangler en gång i tiden
Gissar på att den har skurit .
Lyft ventilkåpan och se om det är mycket klet där pga fusk med oljebytena.
Om veven är kass är det ett ypperligt tillfälle att peta i vev och stakar från en gammal 4,2a för att få en 4,5liters motor,gjorde det på en skuren wrangler en gång i tiden
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"
Re: Jeep 4.0 motor sitter fast.
Jag har vev och stakar från en gammal 4,2a om du blir sugen
-
- Rutinerad
- Inlägg: 333
- Blev medlem: mån apr 01, 2013 22:50
- Ort: Kungälv
Re: Jeep 4.0 motor sitter fast.
Har varit kallt och mörkt men de senaste dagarnas värme lockar till att göra en lite nogrannare kontroll. Återkommer med resultatet av detta.
Frontera B stödprojekt i väntan på det rätta.
Hittat det rätta objektet. ZJ i6 Manuell
Hittat det rätta objektet. ZJ i6 Manuell
Re: Jeep 4.0 motor sitter fast.
Jag har en 4,0 -94 190hk komplett med låda och allt för 3000:-
Gått 17000 mil.
Gått 17000 mil.
Willys CJ3-A
Original sidventils fyra, axelvänd å 33" M/T Baja Claw
Jeep Wj 2001 original
Original sidventils fyra, axelvänd å 33" M/T Baja Claw
Jeep Wj 2001 original